Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger?

Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? #1241809 21/08/2011 19:10
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Som emne sier sliter jeg utrolig i regnvær. Er det under 20 grader og regn stivner jeg helt til og føler jeg sykler konstant med syre i beina. Virker som om blodårene i beina "trekker" seg sammen, og gjør at syra som blir produsert i musklene aldri forsvinner. Har vedlig lav fettprosent, men hadde det samme problemet for 10kg siden også.

Wattmåleren viser at jeg mister ca 20% effekt. Fryser ikke noe spesielt underveis, er bare beina som er problemet. Rimelig irriterende problem, da det desverre ofte er regnvær under ritt i Norge.

Har til nå prøvd diverse varmerekremer, løse kne, løse ben uten å finne noe som duger.

Noen som har vært borti tilsvarende problemer og/eller har gode forslag til produkter eller annet som kan løse problemet mitt?

Mvh frustrert godværssyklist

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1241856 21/08/2011 19:51
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har det akkurat på samme måten i regn. Har analysert det såpass at jeg med sikkerhet kan si at det er mer enn bare motivasjonen som er problemet når kroppen blir nedkjølt. Det river i beina og jeg blir frasyklet i bakker av spurtere.

Selv om det er beina som får det, virker det som det er viktig å ta vare på varmen andre steder, også. Fingre, overkropp, hode og tær. Posetrikset utenpå skoene, gjemt under skotrekk gir varme tær.
Synes ikke våte løsbein tar vare på noe varme.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: kjerts] #1241886 21/08/2011 20:12
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har kulde alergi, da hovner jeg opp i kroppen og da særlig i ledd. blir det for ille så svimer jeg av. Starter ved at der kroppen tror jeg er kald blir jeg rosa, ser ut som jeg er solbrendt, så etterhvert hovner jeg opp og effekten går ned.

Etter flere år med en lege som sa sorry, dette får du leve med så byttet jeg lege.
Nye legen sa vi kunne prøve alergi medisin, hvorfor hadde jeg ikke tenkt på det selv, og vips så er 80% av problemet borte.
Merklige er at jeg er mest plaget når jeg er varm og svetter eller det blåser så kroppen får nedkjøling noen steder.

Kanskje du også har noe slikt.....

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Pink floyd] #1241913 21/08/2011 20:30
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Har også fått kommentarer om at det motviasjon/innstilling som er problemet og at "det sitter i hodet".

Har dog etter flere år med prøving og feiling funnet ut at det er nødt til å være en fysisk forklaring.

Kanskje et besøk til legen å få sjekket kuldeallergi kunne vært verdt et forsøk, men er redd jeg ikke får noe mer svar en jeg har funnet ut selv de siste åra.

Har prøvd Thermogel Forte fra Elite, denne skal etter beskrivelse gi "intense warming effekt" i kaldt og vått vær, men merket INGEN forskjell fra eller til.

Noen som har prøvd disse produkta?
http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=15905
http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=15904
Etter beskrivelsen og dømme skulle det passe veldig bra for slike problem : "Morgan Blue Protection er en gel, som legger en beskyttende film på huden og sikrer langvarig beskyttelse mot vind og regn. Protection skal påføres direkte på huden eller som lag nr 2 etter Morgan Blue Competition 1/2."

Kanskje verdt et forsøk?

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1241916 21/08/2011 20:33
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har i alle fall trua på å isolere varmen man allerede har i kroppen, ikke tvinge den ytre huden til å grille seg selv ved irritasjon, som vel er prinsippet bak varmekrem?

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: kjerts] #1241923 21/08/2011 20:36
bullet Offline
Besatt
Besatt
Varmekrem har ikke jeg store trua på, men en olje som "impregnerer" funker bedre for meg.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: bullet] #1241938 21/08/2011 20:47
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Litt av poenget er vel at disse oljene og kremene øker blodsirkulasjon og fører blir som et ekstra fettlag mellom hud og været?

Følte beskrivelsen til det ene produktet stemte veldig bra med mine erfaringer : "Competition 2 stimulerer blodsirkulasjonen og motvirker oppbygning av melkesyre."
Føler at det er nettopp opphopping av melkesyre grunnet dårlig blodsirkulasjon som skjer. Viss varmekremen kan hjelpe til at blodårene blir mer "åpne" må jo dette være positivt?

Viss en i tilegg påfører en krem/voks som fungerer som et tynt fettlag uten på oljen som øker blodsirkulasjonen så skulle en jo tro at det må hjelpe?

Fant en grei artikkel som beskriver dette her: http://www.livestrong.com/article/480586-warming-oils-for-cycling/

Funker det for andre så er det vel nesten verdt et forsøk!

Har vurdert å sykle med vinterbukse med vindtett front, men ser for meg at det blir litt hemmende for bevegelser ol. Dog er det bedre å miste 2-3% effekt grunnet formye klær en 20% på grunn av kulde...

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: kjerts] #1241940 21/08/2011 20:48
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kjerts
Har det akkurat på samme måten i regn. Har analysert det såpass at jeg med sikkerhet kan si at det er mer enn bare motivasjonen som er problemet når kroppen blir nedkjølt. Det river i beina og jeg blir frasyklet i bakker av spurtere.

+1 Har det akkurat likt selv, alle mine dårligste ritt har vært kjørt i regn ICON_TONGUE

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: goerbi] #1242090 22/08/2011 06:37
EgilS Offline
More than words
More than words
Når det begynner å bli kaldt har jeg stor nytte av å bruke en 3/4-bukse med flosset innside i stedet for den vanlige sykkelbuksa med løse bein. Fungerer ned til drøyt null grader når det ikke regner, og ned mot fem grader når det er skikkelig pissregn. Ett triks jeg har brukt når det er kaldt er også å dra på løse bein i tillegg til denne buksa. Da får jeg dobbelt lag over knærne.

Bukser med flosset innside finnes også i kortversjon.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: EgilS] #1242104 22/08/2011 06:45
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Flytt til Gran Canaria evt. bruk rikelig med vaselin. Bruk pulsvarmere (ankler, håndledd, hals), beskytt hodet med en skikkelig lue, bruk vindtett/regntett på brystet.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Rask] #1242114 22/08/2011 06:51
magic Offline
Besatt
Besatt
I fjor (Birken) sykla jeg med brødposer over knærne / låra, lagt under 3/4 bukse, samt med plastpose på magan under vindvest. Dette funka ganske bra, og jeg frøys ikke skrekkelig mye før jeg var i mål, men da begynte tenna å klapre så fort jeg gikk av sykkelen ICON_SMILE

Men har samme erfaring som flere, beina er særdeles lite samarbeidsvillige i regn/kaldt, og snittpuls ender gjerne 10-15 slag under det jeg pleier å ha på maratonritt.

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: magic] #1242185 22/08/2011 07:55
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Riktig klær er det eneste som fungerer for meg. Ikke la kroppen få sjansen til å bli kald, kle heller av deg hvis du blir for varm. Tørre føtter er ekstra viktig.

Det kan også være lurt å slenge inn litt ekstra med kalorier så kroppen har bra drivstoff for egen varme -- det har jeg meget gode erfaringer med når det gjelder generelt friluft/fjellsport.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: kjerts] #1242497 22/08/2011 13:02
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: kjerts
Jeg har i alle fall trua på å isolere varmen man allerede har i kroppen, ikke tvinge den ytre huden til å grille seg selv ved irritasjon, som vel er prinsippet bak varmekrem?

Jeg har prøvd å sykle med lang superundertøy og drakt under regnjakke + ullsokker m/pose tapet fast til fot med skotrekk + oppvaskhansker med tynn merinoull hanske inni + vindtett lue på skallen. Hadde da også løse kne. Med denne bekledningen var jeg verken kald på beina, overkroppen eller hender. Opplevde dog som alltid at beina stivna som bare juling...

Tror det er selve beina som er problemet hos meg. Har en følelse av at blodårene mine på beina ligger veldig tett under huden, noe som gjør at de er veldig sensitive for kaldt vann og nedkjøling. Denne teorien stemmer ganske bra med andre jeg kjenner også, ofte er de de med lite synlige blodårer ol som klarer seg best i regnvær. Virker som deres blodåret er bedre "gjemt" og isolert inne i musklene. Fettprosentmessig er det ikke store forskjeller...

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1242515 22/08/2011 13:18
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Hvis du ikke er kald på bein, overkropp, hender og hode, men allikvel føler at du mister kraft, må du stikke fingeren i jorda. Du har ikke lavere fettprosent enn de 200 proffrytterne i året som vinner løp i regn. Gjør regnet til din fordel.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Rask] #1242554 22/08/2011 14:20
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Rask
Hvis du ikke er kald på bein, overkropp, hender og hode, men allikvel føler at du mister kraft, må du stikke fingeren i jorda. Du har ikke lavere fettprosent enn de 200 proffrytterne i året som vinner løp i regn. Gjør regnet til din fordel.

Det finnes jo også proffryttere som ikke evner å prestere i regnvær.

Landevei.no
TVK Elite
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: goerbi] #1242563 22/08/2011 14:30
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Det finnes selvfølgelig proffryttere som ikke er mentalt skikket til en hver situasjon. Psykisk er det nok uansett, for hvis man ikke er kald (men allikevel mener man presterer 20% dårligere i regn), da er det psykisk ICON_WINK

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Rask] #1242623 22/08/2011 16:05
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Akkurat 20 % stemmer nok ikke for min del, men kanskje 5-10%, og da er det nedkjøling av kropp/bein som er fellesnevneren for en hel del dårlige prestasjoner.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har gitt opp ekstra lett i regnvær, på grunn av tidligere erfaringer, men da gjerne som prikken over i-en av diverse dårlige motivasjonsfaktorer.

De mest skuffende prestasjonene fra kalde regnværsdager er de gangene ALT har ligget til rette for et bra resultat, men likevel låst seg helt i beina.
Løypeprofil som passer meg, gode hjelperyttere, gode resultater ukene i forveien, godt uthvilt, god posisjon inn i bakken, kjempelyst å sykle bra, litt positivt press fra meg selv og laget og PANG - drittbein.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Rask] #1242679 22/08/2011 17:18
hinault Offline
Ringrev
Ringrev

Nja, det skader ikke å jobbe med det psykiske og med viljen men det er også av fysiologiske årsaker rundt thyroid kjertelen at enkelte presterer bra eller dårlig i kaldt eller varmt vær. Ulempen blir da til til en fordel på den andre enden av gradestokken.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Rask] #1242707 22/08/2011 17:55
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B

Poenget mitt var at jeg ikke "fryser" som i at jeg føler meg kald. Med kald på beina mente jeg føttene (de som er oppi skoa) og ikke selve leggen og lårene.

Angående fettprosent så kan den nok være en forsterkende faktor, målte meg senest idag hos ernæringsfysolog på det som skal være den mest nøyaktige vekta som fins, resultatet ble 3.0%. Er nok i det minste laget, men hadde tilsvarende problem da jeg var tyngre.

Jeg har også som kjerts opplevd å være optimalt kledd for været, toppform og supermotivert, men forsatt blitt totalt frasyklet av folk som er langt under mitt nivå.

Får håpe det finnes løsninger som kan hjelpe, velger å ikke tro at det er hodet som bevisst pumper ekstra syre i beina ved kaldt vær. Har forsatt endel muligheter jeg ikke har prøvd ut, og jeg kommer ikke til å gi meg før jeg finner en løsning.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1242719 22/08/2011 18:12
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Hadde samme problem, og bruker ullsokker om sommerenn, samt lue hvis det er mindre enn 20 grader på trening. I regnritt før var jeg helt håpløs, men så begynte jeg å smøre inn bein i vaselin (isolerer som faen) og bruke pulsvarmere over vitale blodårer. Ellers prøver jeg å være så aktiv som mulig, tror jeg bruker mer krefter på å fryse enn og kjøre i front. Og så var det psyken da, det å tenke at det er like kaldt for alle andre (okei da, kanskje ikke, men det er i hvert fall like forhold for alle).

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Rask] #1242780 22/08/2011 19:25
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er også med i "Kroppen funker dårlig i regnvær"-klubben. Jeg sliter ikke med at jeg fryser, så jg har spekulert på om det kan ha noe med å gjøre at lufta er fuktigere, men jeg vet egentlig ikke.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: rasmusic] #1242785 22/08/2011 19:27
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Godt poeng. Har du sjekket deg for alle typer astma? Hvis luftfuktigheten blir høy nok føles det som om jeg puster gjennom en plastpose. Dette fører selvfølgelig til at jeg får mindre effekt (hvis jeg ikke er riktig medisinert).

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Rask] #1242824 22/08/2011 19:54
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Lurer du på om du har kulde alergi så vet jeg ikke helt hvordan legen vil sjekke dette.

Noe du kan gjøre selv er
1. ta en isbit og legg på armen en 2-5 min. blir du rød der og det klør så....
Elle prøv bare å legg noe kaldt metall (slik som sengestolpen min) inntil beinet eller armen, etter en liten stund begynner det å klø og du er lyse rosa

2. Når jeg har vært ute å syklet eller gått og blitt våt og litt små kald blir jeg flammete rosa på lår og mage, og det klør noe infernalsk. er jeg blitt veldig kald så hovner jeg opp.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: hinault] #1242876 22/08/2011 20:19
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hinault

Nja, det skader ikke å jobbe med det psykiske og med viljen men det er også av fysiologiske årsaker rundt thyroid kjertelen at enkelte presterer bra eller dårlig i kaldt eller varmt vær. Ulempen blir da til til en fordel på den andre enden av gradestokken.

Dette stemmer i allefall bra for mitt vedkommende, jeg har ingen problemer i 30+ og stekende sol, mens flere jeg kjenner som er "gode" i regn svetter tonnevis bare det bikker 20 grader.

Landevei.no
TVK Elite
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1243215 23/08/2011 09:27
jvbakker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Merkelig at denne tråden ble startet nå, jeg syklet på søndag i regn og 15 pluss, hadde utrolig dårlige ben, tenkte det kom av dagsformen. Fullførte heldigvis 45 km som planlagt og ga ikke etter for lysten til å bryte av syklet heller litt lengre faktisk. Om dette har noen sammenheng med været vet jeg ikke. Ønsker ikke å tro det, men skal se litt mer på det utover høsten.

http://app.strava.com/athletes/125240
Diamant Pinnacle 1,5
Trek superfly pro 29" alu.
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Pink floyd] #1243235 23/08/2011 09:48
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Pink floyd
Lurer du på om du har kulde alergi så vet jeg ikke helt hvordan legen vil sjekke dette.

Noe du kan gjøre selv er
1. ta en isbit og legg på armen en 2-5 min. blir du rød der og det klør så....
Elle prøv bare å legg noe kaldt metall (slik som sengestolpen min) inntil beinet eller armen, etter en liten stund begynner det å klø og du er lyse rosa

2. Når jeg har vært ute å syklet eller gått og blitt våt og litt små kald blir jeg flammete rosa på lår og mage, og det klør noe infernalsk. er jeg blitt veldig kald så hovner jeg opp.

Jeg har ofte kløe på området hvor det ha vært kaldt, og er rimelig rød også. Kløen kommer i helst i dusjen etterpå.

Mens jeg sykler er det uproblematisk.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1243272 23/08/2011 10:18
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvordan er det på ski?

Jeg trøbler på sykkel i kaldt vær og leser med interesse, men så er det det at jeg ikke kjenner samme problem på ski...

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1243277 23/08/2011 10:23
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: benn
Angående fettprosent så kan den nok være en forsterkende faktor, målte meg senest idag hos ernæringsfysolog på det som skal være den mest nøyaktige vekta som fins, resultatet ble 3.0%. Er nok i det minste laget, men hadde tilsvarende problem da jeg var tyngre.

Det overasker meg litt at du i det hele tatt slapp ut av kontoret til en ernæringsfysolog om du målte så lav fettprosent.

En så lav fettprosent vil kunne gjøre det vanskelig å prestere uavhengig av hvilket vær det er.

Er du sikker på at den verdien er korrekt?

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1243282 23/08/2011 10:25
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nedkjølingen fra fartsvind er vel kun en brøkdel på ski, sammenlignet med landeveissykling, hvor man i tillegg blir sittende stille i perioder, uten mulighet til å holde varmen ved å tråkke.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: Pink floyd] #1243285 23/08/2011 10:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Pink floyd

Jag hade köld allergi ett år när jag var kanske 12-13 år. Som tur var försvann det bara. Du är den första jag "möter" som också har har eller har haft det.

Jag fick nässelutslag som väl liknade på det du beskriver. Blev svimmel och illamående efter badning någon gång och var väldig röd i ansiktet när jag kom till skolan på vintern. Som tur var försvann det.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support