Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie

Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie #1241763 21/08/2011 18:39
F
fallus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
vurderer å kjøpe meg sykkel når jeg er på ferie i spania. det jeg lurer på er om jeg må betale noe for å ta den med inn i landet. må den fortolles? beløpsgrenser for mye man kan ta med inn i landet er vel 6000 kroner, men vi er flere som reiser sammen. er det da slik at jeg kan legge til flere personer, slik at jeg omgår denne regelen, slik man gjør når man tar med barna til sverige for å kjøpe kjøtt?

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: fallus] #1241774 21/08/2011 18:47
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis dere får "delt opp" sykkelen på flere kvitteringer, så alle har med litt hver, så går det nok fint.... men da må vel også sykkelen fremstå i flere deler dersom det blir spørsmål om fremvisning.. ICON_WINK

De fleste som drar til Sverige for å kjøpe kjøtt kjører nok bare over grensa og håper på det beste....

Skal du gjøre det korrekt må du vel "tolle" den inn.. Men på sykkel/sportsutstyr betyr det i praksis å betale norsk mva på den, altså 25%, pluss evt fortollingsgebyr.. Litt usikker på nøyaktig praksis på dette når det gjøres manuelt på grensa.. ICON_SMILE

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: Raymond] #1241784 21/08/2011 18:52
F
fallus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
takk for svar. tror jeg kjører kjøttversjonen hvis det skulle bli aktuelt;)

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: fallus] #1241785 21/08/2011 18:53
K
kask Offline
Entusiast
Entusiast
K
Så vidt jeg har forstått av forskriften gjelder denne grensen for en person og man kan ikke legge til flere personer. For at flere personer skal kunne gjøre grensen gjelde må det dreie seg om ulike vareartikler.

Dette er riktignok slik jeg har forstått ordlyden så det kan sikkert være lurt å kontakte tollvesenet eller se om noen andre på forumet som har andre erfaringer

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: kask] #1241798 21/08/2011 19:01
F
fallus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
det er akkurat dette jeg er litt usikker på selv, så jeg kommer nok til å ringe tolvesenet hvis kjøp blir aktuelt. med norsk moms og fortollingsgebyr blir det nok lite å spare på å kjøpe sykkelen i spania, selv om de har sommersalg og relativt lave priser.

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: fallus] #1241803 21/08/2011 19:06
anderz Offline
Besatt
Besatt
En familiemedlem handlet sykkel på Mallorca i mai. Den ble pakket i sykkeleske og denne hadde slektningen min under armen/slepte den etter seg gjennom tollen her i Bergen. Ingen stilte spørsmål så ingen betalte noe eller viste kvitteringer. Jeg har samme erfaring med hjulsett og ski/snowboardutstyr selv.
Andre steder er de kanskje ikke så overbærende som her?

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: anderz] #1241806 21/08/2011 19:09
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehe.. Når du nevnte skiutstyr, så kom jeg på at jeg ikke betalte mva på et par ski jeg kjøpte i alpene i vinter..... de dukket nemlig ikke opp på gardermoen når flyet landet, men ble kjørt direkte hjem til meg et par dager senere... Tanken på å da tolle de inn slo meg ikke.. Helt ærlig!!!!

-For ordens skyld.. Disse ble da ikke kjøpt tax-free, så det er betalt franske avgifter på de om ikke annet.. ICON_WINK

Redigert av Raymond; 21/08/2011 19:38.
Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: Raymond] #1241834 21/08/2011 19:34
F
fallus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
når jeg tenker meg om skal det godt gjøres at jeg må fortolle. skal bare mellomlande i oslo og gå på transfer til tromsø. bagasjen ser jeg jo ikke noe til før jeg kommer ankomsthallen i tromsø etter en innenlandsreise, ergo skal jeg vel ikke fysisk ta bagasjen min gjennom tollen, eller er mitt resonnement ute å kjøre?

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: fallus] #1241839 21/08/2011 19:37
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror nok du må plukke opp bagasjen din og gå gjennom tolla før du så skal til innenlandsterminalen.... Men det er noe jeg tror..

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: Raymond] #1241850 21/08/2011 19:46
F
fallus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
hmmm. da blir det telefon til norwegian og tollvesenet i morgen....

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: fallus] #1242020 21/08/2011 22:57
Q
quangtt Offline
Medlem
Medlem
Q
Du må nok gå igjennom tollen i oslo før du flyr videre til tromsø.
+ Det går ikke ann å "dele" opp en vare på flere personer, dette fikk jeg klar beskjed av svogeren min som jobber som toller

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: Raymond] #1242056 22/08/2011 05:37
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Raymond
Hehe.. Når du nevnte skiutstyr, så kom jeg på at jeg ikke betalte mva på et par ski jeg kjøpte i alpene i vinter..... de dukket nemlig ikke opp på gardermoen når flyet landet, men ble kjørt direkte hjem til meg et par dager senere... Tanken på å da tolle de inn slo meg ikke.. Helt ærlig!!!!

-For ordens skyld.. Disse ble da ikke kjøpt tax-free, så det er betalt franske avgifter på de om ikke annet.. ICON_WINK
Franske lover gjelder i Frankriket. Riktig prosedyre er å få igjen fransk moms og så betale moms på tinga når du tar dem inn i Norge.

Synes det er smålig å vri seg unna dee avgiftene som er pålagt dere. Gjøre seg kriminelle for å spare noen kroner...

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: engekri] #1242156 22/08/2011 07:33
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hørt om flere som har kjøpt seg en brukt sykkelkoffert her hjemme og fylt den med ny sykkel i utlandet uten at jeg herved kan annbefale den metoden..

Pundet og dollaren er veldig lav så selv om du må momse kan man spare tildels store summer!

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: jan erik] #1242253 22/08/2011 09:00
Dan Offline
More than words
More than words
Hvordan er regelen for ting du kjøper og bruker i utlandet? Var det å møkke til sykkelen på ferien bare en måte å kunne smugle den lettere eller var det faktisk en måte å gjøre innførselen lovlig momsfri på fordi ting du har kjøpt og brukt ikke regnes som importvarer når du går gjennom tollen?

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: Dan] #1242289 22/08/2011 09:41
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Hvordan er regelen for ting du kjøper og bruker i utlandet? Var det å møkke til sykkelen på ferien bare en måte å kunne smugle den lettere eller var det faktisk en måte å gjøre innførselen lovlig momsfri på fordi ting du har kjøpt og brukt ikke regnes som importvarer når du går gjennom tollen?

Orker ikke å google fram loven, men man må ha bodd i utlandet i en viss tid før man kan ta med saker og ting hjem skattefritt. Det å sykle rundt på den for å gjøre den møkkete er en metode for å smugle den med seg hjem, men det gjør det ikke mer lovlig.

Det som derimot er lov er å kjøpe masse løse deler og bygge sykkelen selv. Da kan du f.eks. få med gaffelen under grensen og betale moms på resten. Jeg tror også at du kan fordele delene på resten av følget, men da må alt være kjøpt løst. Det er ikke lov å dele opp en komplett sykkel, om ikke butikken gjør det for deg og gir den en spesifisert regning med alle delene.

Redigert av jens fredrik; 22/08/2011 09:44. Rediger grunn: Orket å google litt: http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=221702&epslanguage=no
Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: jens fredrik] #1242293 22/08/2011 09:45
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Googlet litt mer: http://toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=177180&epslanguage=no&parentid=72043

Ser ut til at man må ha bodd i utlandet minst ett år og ha brukt gjenstanden der du bodde.

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: jens fredrik] #1242296 22/08/2011 09:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei, men husk på at det er VERDIEN av varen som gjelder, ikke prisen. Hvis du har syklet på sykkelen en uke i utlandet, er verdien kraftig redusert.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: GeirK] #1242298 22/08/2011 09:53
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Nei, men husk på at det er VERDIEN av varen som gjelder, ikke prisen. Hvis du har syklet på sykkelen en uke i utlandet, er verdien kraftig redusert.

Hehe, jeg ser for meg noen artige diskusjoner med tollerne om man skal kjøre på med det argumentet.

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: engekri] #1242389 22/08/2011 11:23
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: engekri
Sitat: Raymond

Franske lover gjelder i Frankriket. Riktig prosedyre er å få igjen fransk moms og så betale moms på tinga når du tar dem inn i Norge.

Synes det er smålig å vri seg unna dee avgiftene som er pålagt dere. Gjøre seg kriminelle for å spare noen kroner...

Ok, det var kanskje en flåsete måte å skrive det på av meg, og det virket da kanskje som om jeg prøvde å lure meg unna, MEN, det gjorde jeg ikke. Hadde jeg hatt skia i handa når jeg skulle gjennom tolla, så hadde jeg svingt innom. jeg gidder ikke gjøre meg til kjeltring for den nette sum av 6-700 eller hva det hadde blitt, minus det jeg hadde fått tilbake av fransk moms..! MEN, når jeg skulle gå gjennom tolla uten å faktisk ha de, så slo det meg ikke... Hvis jeg hadde gått til tolleren og sagt: "hei, jeg skulle tollet inn et par ski...jeg har de ikke her, da de enten ikke har kommet med flyet eller blitt stjålet, men likevel.....jeg vil gjerne betale moms osv på de, i tilfelle de dukker opp og ikke er tapt for alltid...."

Så for å være ærlig har jeg ikke tenkt på fortilling av de skia før jeg leste denne tråden, og noen nevnte noe om skiutstyr... Og å nå kontakte tollvesenet, som så vidt jeg vet ikke lenger har kontor i Tønsberg, for å tolle inn noe som jeg ikke har kvittering eller noe på, det gidder jeg heller ikke... Samme gjelder de franske moms-kronene, jeg gidder ikke bryet for å spare de heller..

Det er kanskje dårlig av meg, men jeg syns ikke akkurat at jeg har gjort meg til kjeltring heller.. ICON_SMILE

Redigert av Raymond; 22/08/2011 11:26.
Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: Raymond] #1242421 22/08/2011 11:45
F
fallus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
apropos moms i det landet du handler varen, hvordan går man fram for å dette refundert?

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: GeirK] #1242425 22/08/2011 11:50
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hehe, forklar DEN til tollbetjenten du :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: fallus] #1242426 22/08/2011 11:50
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sist jeg var borti dette ga jeg opp "halvveis".. Da måtte jeg ha papirer fra selger som viste til mva beløp osv, dette måtte være stemplet og blablabla.. så måtte jeg til et kontor/hull i veggen på flyplassen ved utreise, for å få refundert pengene, minus en egenandel...dette hullet i veggen åpnet ikke før 20 min før blyet boardet, så jeg ga f'n, for den køen var så lang at det garantert ikke hadde blitt min tur likevel.. ICON_SMILE Dette var da på Grenoble internasjonale flyplass.. Mulig at det fungerer bedre på andre flyplasser, eller at rutinene har blitt endret.. Jeg har kommet til den konklusjon at jeg kjøper så lite ting på tur som er så dyre at dette er aktuelt å bruke tid på.. ICON_SMILE

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: Raymond] #1242435 22/08/2011 11:59
F
fallus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
med andre ord blir refusjon uaktuelt med tanke på min ekstremt lave toleransegrense for kø, pes og mas, spesielt med 2 barn på slep. nå er det hjem og pakke til turen. takk for gode tips og innspill til alle.

Re: Toll /avgifter for sykkelkjøp på utenlandsferie [Re: fallus] #1242441 22/08/2011 12:04
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Njæ, varierer litt med stedet. Mange steder trenger man et stempel på flyplassen, fyller inn kredittkortnummer på et skjema og sender det i posten. Hvor vanskelig/lett det er avhenger av hvor lett tilgjengelig de lokale tollerne er. Dette forutsetter at butikken har avtale med et firma som håndterer tax-free. Om de må håndtere det på annet vis er det veldig avhengig av landets grad av papirvelde og butikkens serviceinnstilling.

I Tyskland har jeg vært borti butikker som fyller ut korrekt skjema uten å mukke, men da må man også få igjen pengene i samme butikk, noe som er ytterst knotete om du er turist og aldri drar tilbake til landet.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå