Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kan forumet også redde arbeidsplasser?

Kan forumet også redde arbeidsplasser? #1241687 21/08/2011 17:42
Santacruz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei

Forumet kan brukes til svar på det aller meste, kanskje også til å redde arbeidsplasser? teksten under er sendt til facebook-venner som jobber i media og reklame. Her inne når vi mange fler, og kan kanskje få enda bedre ideer;

Kjære venner, bekjente, venners venner og artsfrender.

Vi, Halvor og Anders Roede, arbeider i dag i Torco AS.
Torco produserer i all hovedsak hyllesystemer og innredning til bibliotek, kontor og butikk. Ved vår fabrikk på Gol er det produsert innredning siden 1958, vi er siste i bransjen som fortsatt produserer i Norge.
Vår situasjon har endret seg dramatisk, Torco sliter og vi prøver å redde Gols hjørnestensbedrift.

Vi trenger deres hjelp!
Tanken er å samle dere til en idedugnad for å få hjelp til litt kreativ markedsføring og billig synlighet i den umiddelbare fremtid.

Vi snakker sosiale medier, omtale, spalteplass, konkurranse på facebook, film på youtube eller lignende. Alt for å få litt oppmerksomhet og muligens litt omsetning.

Anders

www.facebook.com/torco.AS

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1241909 21/08/2011 20:27
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kan i alle fall like sida på FB ICON_SMILE

Lykke til!

Wish it * dream it * do it
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: hårfin] #1242078 22/08/2011 06:23
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Har dere noe som passer for private? Eller sykkel? I så fall synliggjør det!

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1242095 22/08/2011 06:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det første spørsmålet jeg har lyst til å stille i et forsøk på å hjelpe, er:

Hvorfor sliter bedriften økonomisk?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: GeirK] #1242255 22/08/2011 09:02
Santacruz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei. Bedriften sliter i utgangspunktet økonomisk p.g.a en omsetningsdropp på 30%.
I tillegg har bedriften gjordt ting i feil rekkefølge, vi har latt ingeniørene og fabrikk styre. Resultatet er en moderne strømlinjet fabrikk med stor kapasitet, men ikke omsetningen til å forsvare endringene. Vi skulle ha spisset oss mot kontor, bibliotek og utviklet produktene først. Pluss en haug av andre årsaker. Omlegging av styringssystemer. Underleverandør til Svenheim møbelindustrier som rappet våre tegninger og kjøpte egen fabrikk i Litauen. Verden har endret seg, vi kan ikke lenger kun være en produsent. Vi er forhandlerlojale, men forhandlerrollen har endret seg mye. Dette er hoveddtrekkene. Det positive er at Innovasjon Norge har troen på oss, og betaler for litt bistand. Spennende tider.

Anders

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1242304 22/08/2011 09:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Bra info. Hvis du setter deg inn i tankemåten til kundene dine, hva er grunnen til at de som før ville kjøpte varene deres, ikke kjøper dem nå?

- Robert Green Ingersoll
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: GeirK] #1242352 22/08/2011 10:46
Santacruz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det er en blandings. Markedet generellt er dårlig. Noen markeder har vi mistet helt, dels fordi vi er for små. Eksempelvis hjem og hobbymarkedet som Elfa helt har overtatt, fordi de er totalleverandør. Så skinner og knekter og slikt til garasje har en 5 mill lavere omsetning idag samenlignet med noen år tilbake. Butikk har vi kunnet levere til Maxbo, Smart club etc, men ikke nå lenger. Nå kreves utvikling, konsepter, forståelse av handlemønster etc, og her er produksjon i lavkostland et problem for oss. Forhandlerne er styrt av pris og av beskrivelsene til arkitekt. Vi utvikler oss og skal snakke med arkitekt/ineriørarkitekter fremover, en rolle forhandlerne har og har hatt, men det kan være for sent. Det er alfa og omega og bli beskrevet i anbudspapirene.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1242546 22/08/2011 14:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
OK - bra. Det virker som at konkurrenten nå løser kundeproblemer som dere ikke løser fordi firmaet ikke har fulgt med i timen. Som du sier, vil det antakelig koste for mye å hive seg på den samme bølgen og bli en "me too"-leverandør av totalløsninger. Enten må man være først eller så må man være best og det å skulle bli best med deres utgangpunkt, er antakelig utenfor rekkevidde. Da må man finne alternative måter å differensiere seg. For å få noen idéer kunne jeg godt tenke meg å se litt på hvilke verktøy dere har i skuffen.

Hvilken distinkte kompetanser er det dere besitter?

En distink kompetanse har følgende kvaliteter:
* Unik
* Varig
* Verdsatt av markedet

For å sette deg på glid, spør deg selv. Hva er det vi gjør best, som vi er stolte over, som er en del av vår identitet og kultur som gjorde/gjør at kundene kjøpte/kjøper av oss i stedet for til andre?

- Robert Green Ingersoll
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: GeirK] #1242672 22/08/2011 17:08
Santacruz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Distinkt er verre. Dette er systemer som i bunn og grunn går om hverandre. Alle er kopier av hverandre. Butikkstandarden har hullavstand cc32mm i stammer/skinner, mens bibliotek og kontor har cc25mm. Alle skjeletter er i grunn like, og våre hyller passer på konkurrentenes og vise versa. Vi ligger litt over i pris i forhold til de rimeligste løsningene som presenteres i katalogene, men har også bedre kvalitet. Undersøkelser viser at kundene er klar over dette. Vi selger mye til offentlig, som delaktig i større prosjekter, så det er ikke så lett å finne ut hvor det butter alltid.

Det vi har som er helt unikt er selvfølgelig nærhet til markedet. Våre leveringstider ligger på 2-4 uker, som er raskt på denne typer produkter. Vi tilbyr også skreddersøm med like rask levering.

Når det er sagt, så må det nevnes at butikkdelen vår er 10 % av omsetningen, og konkurransen er knallhard. Størstedelen av omsetningen kommer fra kontor og bibliotek. På kontor er det mange konkurrenter, inkluert våre egne forhandlere. (egne skjermveger etc) På bibliotek er det ikke mange konkurrenter å snakke om, men markedet er ikke grenseløst.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1242699 22/08/2011 17:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Absolutt ikke mitt fagfelt, men jeg gjør et forsøk allikevel;

Lokalene deres(?) i Asker, der er det et stort skilt godt synlig fra E18 retning Drammen. Jeg vet jo hva dere driver med, men det er det kanskje ikke så mange andre som gjør? Om man hadde slengt på en "Norskprodusert innredning" eller noe i den stilen under Torco-skiltet, så hadde kanskje reklameverdien i dette økt?

Hva er grunnen til at konkurrentene blir beskrevet i anbudspapirer og ikke dere? Pris alene?

Jeg vet fra egen bransje at preferanser på utstyr/løsninger fra kunden i 80% av tilfellene, er bundet opp med hva kunden er vant med og liker, ikke nødvendigvis produktet som er best eller billigst. Er det et segment i denne bransjen der deres kvalitet kan bli hovedkomponenten i en vurdering?

Redigert av Anders A-R; 22/08/2011 17:53.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Anders A-R] #1242787 22/08/2011 19:29
Santacruz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Anders A-R
Absolutt ikke mitt fagfelt, men jeg gjør et forsøk allikevel;

Lokalene deres(?) i Asker, der er det et stort skilt godt synlig fra E18 retning Drammen. Jeg vet jo hva dere driver med, men det er det kanskje ikke så mange andre som gjør? Om man hadde slengt på en "Norskprodusert innredning" eller noe i den stilen under Torco-skiltet, så hadde kanskje reklameverdien i dette økt?

Hva er grunnen til at konkurrentene blir beskrevet i anbudspapirer og ikke dere? Pris alene?

Jeg vet fra egen bransje at preferanser på utstyr/løsninger fra kunden i 80% av tilfellene, er bundet opp med hva kunden er vant med og liker, ikke nødvendigvis produktet som er best eller billigst. Er det et segment i denne bransjen der deres kvalitet kan bli hovedkomponenten i en vurdering?

Hepp, bra inspill. Vi prøver så godt vi kan å bli kvitt lokalene i Asker, men å sette innredninger under navnet er nok ikke så dumt. Det der med å være Norsk er gjenstand for diskusjon. Innovasjon Norge synes vi burde styre unna. Skal vi være gode på å være Norske, eller gode på innredning?

Vi blir beskrevet i anbudspapirene, men ikke nok. Vi ser at der det står Torco eller tilsvarende, der blir vi ofte valgt. Men det er nok langt oftere at konkurrentene blir beskrevet. Det kommer vel av at vi aldri har henvendt oss direkt til arkitektene, kun forhandlerleddet.

Det er gjerne vekting av leveransen som innkjøperne tar hensyn til. F.eks. pris 50%, miljø 10%, funksjon 30% og trygghet 10%. Vi har opplevd å få lavere score enn konkurrent på funksjon, som jo er det rene sludder, all den tid det er snakk om to identiske, pulverlakkerte stålhyller. Rent kvalitetsmessig skiller det ikke mye på de seriøse aktørene. Ting varer evig, men bør lakkes om etter 30 år. Om noen virkelig begynner å bry seg om miljø kan vi skille oss ut. Miljøvennlig produksjon, kortreiste produket osv.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1242792 22/08/2011 19:33
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Hva med å kombinere sykkelinteressen din med jobb? Arranger et billig budsjett ritt(gjerne på dugnad). Enten terreng eller landevei. Spør om å få litt sponsoreffekter som man deler ut i start/mål området, og lag gjerne en liten grillfest etter målgang.

Da blir det til at alle "må" delta på Torco-rittet siden det er så morsomt å sosialt. Start/målområdet vil også være en perfekt utstillingsplass for deres produkter.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1242832 22/08/2011 19:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Santacruz

Det vi har som er helt unikt er selvfølgelig nærhet til markedet.

Se der, ja - der har vi kanskje noe å jobbe med. Er det markedet der nærhet er verdsatt stort nok antatt et realistisk mål om markedsandel?

- Robert Green Ingersoll
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: GeirK] #1242880 22/08/2011 20:21
Santacruz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Nja. En ny skole eller et nytt fylkesbibliotek skal jo ikke akkurat føres opp på kort varsel. Men det er påfallende ofte at åpningsdagen kommer som julekvelden på kjærringa, og ting begynner og haste. Da er kort leveringstid kjekt. Samme om noe går galt. En etterleveranse fra Polen kan ta en stund. Innkjøpere får ikke lov til å prioritere norskproduserte varer, men om miljø plutselig betyr noe så kan kortreist få mer betydning. Et marked vi kanskje kan ta litt tilbake er hjem og hobby gjennom nettbutikk. Ikke alle bor rett ved Maxbo, eller har varebil??

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1242917 22/08/2011 20:43
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror dere er inne på noe ang. nærhet. Med fare for å være teoretisk og lite konkret* er det akkurat geografi som ser ut til å kunne være deres komparative fortrinn. Konkurrentene har billigere produksjon og større volum, så å konkurrere direkte på pris virker vanskelig. Varene er relativt homogene, så det er vanskelig å konkurrere på kvalitetsforskjeller. Det jeg sitter igjen med er at dere har produksjon og utvikling her på berget. Det gir dere flere fordeler, bla:
- Kjapp levering.
- Fleksibel levering, det er lettere å endre noe i siste liten.
- Miljøaspektet med kort reisevei.
- Tettere knyttet utviklingsavdeling/designavdeling og produksjon.

Siden flere har vært inne på de tre første punktene vil jeg fokusere på det siste. Jeg aner ikke hvor mange spesielle løsninger kundene krever, eller hvor vanlig det er at kundene krever noe som ikke er rett ut av katalogen, men om det er et marked for dette er det noe man lettere kan gjøre her på berget. Arkitekten kan møte designeren på et kontor i Oslo/Bergen/Trondheim, som igjen kan snakke med fabrikken på norsk og forklare akkurat hva man skal produsere. Om man er usikker kan man produsere prototyper som kunden kan inspisere på Gol osv. Poenget mitt, uten at jeg kan noe om bransjen, er at man kan utnytte nærheten til å gi skreddersydde produkter eller spesielle løsninger. Her er vel den store utfordringen at reolene er så fleksible at skreddersøm er mindre etterspurt.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1242921 22/08/2011 20:45
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Santacruz
Et marked vi kanskje kan ta litt tilbake er hjem og hobby gjennom nettbutikk. Ikke alle bor rett ved Maxbo, eller har varebil??

Jeg er i hvertfall i markedet. Legg til en fiffig løsning hvor man kan designe selv, a la IKEA, og jeg er solgt. Eller enda bedre for nerdene, legg inn alle hyllene i google sketch-up ICON_SMILE

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: jens fredrik] #1242944 22/08/2011 21:02
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Ut fra kundene du beskriver og evalueringskriteriene du nevner virker det som om de fleste kundene er bundet av lov/forskrift om offentlige anskaffelser. Dette innebærer at det ikke er lov å diskriminere tilbydere mht. geografi.
Hva om dere forsøker å finne ut hvorfor dere blir evaluert ned på funksjon? Ovennevnte forskrift gir dere krav på en begrunnet evaluering nettopp for at dere skal ha en mulighet til forbedring. Det bør være positivt for norske leverandører at en konkurrerer på mer enn pris.

Uansett tror jeg alle liker fine hyller....(ahem)

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: jens fredrik] #1242960 22/08/2011 21:12
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: jens fredrik
Jeg er i hvertfall i markedet. Legg til en fiffig løsning hvor man kan designe selv, a la IKEA, og jeg er solgt. Eller enda bedre for nerdene, legg inn alle hyllene i google sketch-up ICON_SMILE

Oooh, garasje/mekkebodsinnrednings-app!

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: ELO73] #1242980 22/08/2011 21:23
T
TJF Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg oppfatter at dere produserer et standardprodukt i et høykost land for salg i et europeisk marked.

I tillegg har dere overinvestert, slik at kostnadene deres pr. produserte enhet forverres ytterligere i forhold til konkurrentene.

Vanskelig å gi konkrete råd når man ikke kjenner tallene, men noen generelle betraktninger har jeg.

Dersom dere ønsker å fortsette å produsere standardproduktet må kostnadene ned. Mange norske produksjonsbedrifter opplever at det innebærer å flytte produksjonen til lavkost land. Design, salg etc beholdes i Norge.

Problemet for dere er at dere har en ny dyr produksjonsfasilitet som står og brenner penger (finansieringen) på Gol. Ergo, den må bort. Enten så må den flyttes, dersom det er økonomisk forsvarlig ogbdere har evne til det ellers så må den selges. Dersom denne er lånfinansiert har jo långiver en egen int. Uansett blir det tap, enten på aksjonærene eller kreditorene. Fortsetter det som nå kommer dere til å gå konk.

Alternativet, som flere er inne på over, er at dere ikke produserer standardproduktet, men noe annet hvor markedet er villig til å betale deres høyere kost. Jeg vet ikke hvor mye fleks eiendelene deres kan brukes til, men dere må uansett tenke på kapasitetsutnyttelsen på det nye anlegget. Ergo det dere velger å gjøre må ha et potensial som gjør at dere klarer å utnytte anlegget deres godt nok til at kostnadene kommer ned på nivået som markedet er villig til å betale for de nye produktene deres.

Det er desverre flust av eksempler i norsk produksjonsindustri på det samme som dere opplever. Det er viktig å huske på at utfordringen deres ikke er å bevare arbeidsplasser, men å sikre lønnsomme arbeidsplasser.

Lykke til.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: TJF] #1243422 23/08/2011 12:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg støtter meg 100% til siste taler. Jeg er imidlertid sikker på at det må til en kombinasjon av kostreduksjon samtidig som man tilfører kunden verdier som denne er villig til å betale ekstra for. Bedriften MÅ ha en klar strategi på differensiering, ellers havner de i en priskrig som tar livet av profittmarginene uansett hvor billig de produserer.

Anbefalt litteratur som belyser problemet og skisserer forslag til løsning er denne:
http://www.amazon.co.uk/Blue-Ocean-Strat...4213&sr=8-1

Denne går ikke fullt så dypt, men den kan også gi noen gode idéer:
http://www.amazon.co.uk/Differentiate-Di...4300&sr=1-1

- Robert Green Ingersoll
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1243477 23/08/2011 13:42
Santacruz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takker for gode inspill. Utflagging er ikke et alternativ. Jeg sjekker litt litteratur i påvente av bedre tider.

Anders

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1244551 24/08/2011 15:15
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke lest hele tråden, men ut fra de første postene så ser det ut som om dere må satse smalt. Sats på nisjer, produktdesign og ikke konkurrer på pris. Dere vil aldri kunne konkurrere på pris mot østen.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1244647 24/08/2011 17:31
Santacruz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jepp. Det blir noko slikt mot bibliotek, og så noen stønt for å kapre litt tilbake på privatmarkedet. En småskala Ikealøsning hadde vøre fint.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1244650 24/08/2011 17:36
Kajen Offline
Avhengig
Avhengig
Santa... spesial innredning til laboratorium er en mangelvare.
Kombinert med tilstrekkelig og gunstig plassert punktbelysning er umulig å oppdrive!

Jeg opplever at sykehus Norge er i startfasen av en massiv opprustning og labfaget, som var spådd nedenom og hjem, er i større vekst enn noensinne.

Det hadde gjort "min" lab betraktelig mer effektiv om noen kunne lagd innredning i samarbeid med noen som jobber på labb og ikke bare slang inn en benk....

Ny sesong nye muligheter!

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1244706 24/08/2011 18:50
KTL Offline
Besatt
Besatt
Og dermed setter dere dere ned sammen for å få på plass spesifikke sykehusløsninger og Kaja får dekket alle sine hyllebehov, belysning, skuffer og skap. Smarte løsninger patenteres/beskyttes og Kaja får en Nicolairamme hvis dette hjelper bedriften opp igjen! En ting man kanskje bør kunne beskytte er gode løsninger for enkelt renhold/sterilisering -noe som sikkert ofte er både er problematisk og kostnadskrevende?

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: KTL] #1244998 25/08/2011 05:49
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Hifi og hjemmekinomøbler er kanskje en annen nisje. Hyllevarene er håpløst dårlige og alt for små for oss som har voksent utstyr som er dypere enn 50 cm. Drømmen min til hjemmekinoen er et skap med plass til 6 komponenter med høye hyller og kanskje hull på sidene slik at det gir god lufting samt glassdør slik at jeg kan holde støvtørkingen på et minimum. I tillegg må det være enkel tilgang bak for å kunne koble om når jeg flytter på komponenter eller tester noe nytt. Og til slutt gode store hjul under skapet.

Slike skap og hyller kan kanskje lages etter behov via en selvbyggerfunksjonalitet på Internett hvor man velger hvor mange hyller man skal ha, farge, glassdør, hjul, osv. Hvis dere satser på å selge til hele Norden så er det kanskje et marked som man kan tjene penger på.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1245044 25/08/2011 06:50
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Kjenner ikke til produksjonsbransjen (når det kommer til "hårde" varer) så veldig godt, men mitt intrykk er at det er vanskeligere og koster mer at gjøre ting custom hele veien enn standardløsninger?
Men jeg tror også at en selvbyggerløsning, basert på faste moduler, kunne ha vært noe iaf for mig. Men hvorvitt det er et stort nok marked vet jeg ikke noe om.

Ellers enig i alle andre før mig; finn utav hva som egentligen er som gjør Torco bra og om en kampajne på Facebook osv virkelig kommer gjøre den store forskjellen eller om der må mere drastiske handlinger til.

Det er kjempe vanskeligt at få det til, men det bruker gå skikkelig bra om man skaper et marked, ikke bare følger det (eller enda værre; konstant prøver at komme ikapp det)..

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Lapavoni] #1245129 25/08/2011 08:19
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lapavoni
Hifi og hjemmekinomøbler er kanskje en annen nisje. Hyllevarene er håpløst dårlige og alt for små for oss som har voksent utstyr som er dypere enn 50 cm. Drømmen min til hjemmekinoen er et skap med plass til 6 komponenter med høye hyller og kanskje hull på sidene slik at det gir god lufting samt glassdør slik at jeg kan holde støvtørkingen på et minimum. I tillegg må det være enkel tilgang bak for å kunne koble om når jeg flytter på komponenter eller tester noe nytt. Og til slutt gode store hjul under skapet.

Slike skap og hyller kan kanskje lages etter behov via en selvbyggerfunksjonalitet på Internett hvor man velger hvor mange hyller man skal ha, farge, glassdør, hjul, osv. Hvis dere satser på å selge til hele Norden så er det kanskje et marked som man kan tjene penger på.

Dette er jeg og på utkikk etter, bare uten hjul og dører.
TV-bordet jeg har nå kneler sammen omtrent etter at jeg fikk forsterkerne.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1245268 25/08/2011 11:04
Santacruz Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Da skal jeg legge inn noen bilder her straks. Ønsker og behov taes til følge.

Re: Kan forumet også redde arbeidsplasser? [Re: Santacruz] #1245632 25/08/2011 18:24
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Innredning til labratorier er et meget bra tips! Den beste ideen så langt. Da kan dere starte med Norden som marked og ekspandere etterhvert. Denne ideen er så god at jeg ville begynt å undersøke markedspotensialet asap.

Vet om flere it selskaper som lever av kun å selge Software til laber. Da bør det være mulig å leve av det for dere også.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support