Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kråketråkken 2011

Kråketråkken 2011 #1241483 21/08/2011 14:44
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
For et kjempemorsomt ritt. Jeg har syklet Larkollen rundt tusen på tusen av ganger i brelett-tempo men har aldri fått den opplevelsen jeg hadde i dag. Snittpuls på 83% av maks.

Jeg sprengåpnet i dag. Dette rittet er oppkjøring mot Birken for meg. Rittkalkulatoren sier at jeg må bruke 47 minutter til Skramstad. Så jeg brukte rittet i dag til å kjøre på høy puls i 47 minutter. Jeg vaket vel mellom 86 og 95 prosent av max den første runden. Runde nr. 2 var et helvete men på runde 3 kom kreftene tilbake.

Alt i alt var dette et kjempemorsomt ritt. Masse motvind i nedoverbakkene, god hjelp av vinden i oppoverbakkene.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: Raskall] #1241509 21/08/2011 15:08
R
RyeKenneth Offline
Fersking
Fersking
R
Fint at du synes dette rittet var morsomt.

Selv har jeg en høne å plukke med Moss sykkel klubb:

- Alt for mange rytter i puljene, selv om de deler opp
- Sinnsykt klønete trase, med utrolig mye biler.
- Kjempe dårlig veier, hull og rugletet asfalt.
- Disse store puljene med mange urutinerte ryttere som virrer frem og tilbake ( Red : Dette ble litt vel !, og skrevet rett etter hjemkost, selvkritikk taes selvfølgelig )

Har kjørt dette rittet tidligere, men tror det blir siste gang. Makan, hvorfor lot Moss sykkel klubb enda flere ryttere etteranmelde seg er jo en gåte i seg selv?

Jeg snakket med mange ved målgang i pulje 30-39, og alle jeg snakket med var helt oppgitt. Livsfarlig rett og slett.
Men for all del, jeg holdt meg på sykkelen, men det var bare flaks.

Nei dette var ikke bra. Hadde du sittet med i spurten i puljen 30-39 tror jeg nok du også hadde hatt en annen formening.

Redigert av RyeKenneth; 21/08/2011 16:37.
Re: Kråketråkken 2011 [Re: Raskall] #1241510 21/08/2011 15:09
[
[gbz]doc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
[
Ja, dette er et morsomt ritt med mye fart fra start til mål takketvære den flate løypeprofilen. Hadde også rundt 50 minutter med herlig oppvarming i forkant på noen andre flotte veier i samme område. ICON_SMILE

Gøy at det var så mange på start i dag også.

Men håper det gikk bra med de som gikk i bakken i hovedfeltet til 40-49 som tok igjen feltet jeg lå i. Heldigvis var sykebilen rett bak...

Chris.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: RyeKenneth] #1241523 21/08/2011 15:17
stosu Offline
Besatt
Besatt
Til Moss CK's forsvar, som tidligere MCK-medlem;

-Den traseen de har er den eneste i området som kan være i nærheten av publikumsvennlig. Alternativet er å kjøre Vansjø Rundt, og det er kjipt, det..

-Det bor ganske mange mennesker i Larkollen, og de skal ærender i Moss. Dersom feltet samler seg på høyresida er ikke møtende biler noe problem.

-Dette med veiene må du ta opp med Rygge Kommune eller Statens vegvesen, men jeg er redd du taler for lukkete ører. Landeveis-ritt i Norge skal være mer teknisk enn birken. Dette har de som ikke bevilger penger til veg bestemt ICON_WINK

-Hvis du er redd for urutinerte ryttere, kjør ritt med bakker. Da detter disse urutinerte rytterne av ICON_WINK

Har seff full forståelse for frustrasjonen din, men en sak har alltid flere sider ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Kråketråkken 2011 [Re: RyeKenneth] #1241526 21/08/2011 15:21
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: RyeKenneth

- Disse store puljene med mange urutinerte ryttere som virrer frem og tilbake

Har kjørt dette rittet tidligere, men tror det blir siste gang. Makan, hvorfor lot Moss sykkel klubb enda flere ryttere etteranmelde seg er jo en gåte i seg selv?

Jeg snakket med mange ved målgang i pulje 30-39, og alle jeg snakket med var helt oppgitt. Livsfarlig rett og slett.
Men for all del, jeg holde meg på sykkelen, men det var bare flaks.

Nei dette var ikke bra. Hadde du sittet med i spurten i puljen 30-39 tror jeg nok du også hadde hatt en annen formening.

Jeg har trent mangfoldige runder i traseen både i fjor og i år så asfaltforholden var kjente. Bilene så ikke jeg som noe problem men det kan vel skyldes at jeg ble tatt av vinden på slettene i starten og i praksis syklet alene resten av rittet.

Men asfalten fra avkjøringen til kirken og frem til kirken kan de godt gjøre noe med før neste år. Den strekningen x 3 gjorde at jeg må finne frem eikenøkkelen før neste tur på raceren. Vanligvis tar jeg snarveien til kirken på trening nettopp på grunn av asfalten.

Redigert av Raskall; 21/08/2011 15:22. Rediger grunn: Skriveleif.
Re: Kråketråkken 2011 [Re: RyeKenneth] #1241533 21/08/2011 15:27
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T

- Disse store puljene med mange urutinerte ryttere som virrer frem og tilbake

Dette handler i like stor grad om disiplin i feltet, spesielt når det gjelder motgående trafikk. Samtlige biler jeg så la seg så langt ut som mulig, de fldste stoppet. At farlige situasjoner likevel oppstår skyldes det faktum at feltet brer seg fra grøft til grøft. Det der er en ukultur, folk må skjønne at turritt ikke går på sperret vei.

Når det gjelder asfalten, er jeg helt enig. Men jeg synes ikke puljene er såå store, masterbilen sprekker jo feltet etter et par hundre meter.

At du synes det er så ille med urutinerte ryttere i feltet får stå for din regning. Jeg vil bare minne deg på at dette er et TURritt.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: RyeKenneth] #1241589 21/08/2011 16:28
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R

Forresten; er ikke dette terrengsykkel.no? Da setter vi vel bare pris på at det humper litt? ICON_WINK

Re: Kråketråkken 2011 [Re: stosu] #1241605 21/08/2011 16:39
R
RyeKenneth Offline
Fersking
Fersking
R
Du vet like godt som meg at " Vi ikke klarer å holde høyre" når feltet er så stort som det var idag ( søndag)Har ikke syklet 1 eneste ritt, hvor dette har blitt overholdt.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: Raskall] #1241611 21/08/2011 16:41
J
jimmyboy Offline
Entusiast
Entusiast
J
Hvilken norsk sykkelklubb er i en økonomisk posisjon til å asfaltere en strekning på 3mil? Som flere sier er dette et turritt! At vi ikke bruker hue og bruker begge kjørefelt på en trafikkert og uoversiktlig vei kan ikke mossck noe for. Du har jo syklet dette rittet før så den klønete trasen burde ikke kommet som en overraskelse. Finn deg heller et annet ritt som innfrir krava dine.

Jim Risan
Moss Cykle Klubb
Re: Kråketråkken 2011 [Re: test] #1241612 21/08/2011 16:41
[
[gbz]doc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
[
Som dere andre er jeg også svært uenig med RyeKenneth sin kritikk, kanskje med unntak av asfalten en del steder. Men der synes jeg i hvert fall Moss CK hadde gjort en kjempejobb med å markere de farligste områdene. Sykler man på norske veier så må man også ha utstyr som tåler dette. Norge er IKKE Mallorca!...

Synes også Moss CK skal ha ros for både biler og MC'er foran feltet som ga signaler til møtende biler. Ble heller aldri forbikjørt av noen biler, i motsetning til i Enebakk rundt der dette skjedde ved flere anledninger på tross av enormt stort felt.

At det er ferskinger i felter er bare en konsekvens av enorm rekruttering til sporten, og det er egentlig bare positivt. De bør bare melde seg inn i en klubb og kjøre treninger med de. ICON_SMILE

Chris.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: test] #1241614 21/08/2011 16:42
P
Perrimeisen Offline
Fersking
Fersking
P
Enig, men det er vel sånn med vettet at det forsvinner i takt med svette og adrenalin noen ganger og glemmer at det "bare" er et turritt.

Dette var mitt 2.landeveisritt ever og er en av de uerfarne tross mine 52 år. Klok av skade etter mitt første ritt da jeg tryna prøvde jeg å være så oppmerksom og klar som mulig selv om jeg lå i sone 5 i over en time. Og jeg klarte meg, såvidt, da en rytter plutselig mistet balansen og skjente over nesten hele veibanen og dundret i bakken rett foran meg på strekket rett før kirken på første runden. Og der var veien veldig dårlig!

Pointet er, hadde jeg lagt meg klint opp i hjulet på den foran meg, ville jeg blitt tatt med i velten og den gode følelsen blitt borte (for alltid). Det er klart, det er mye tilfeldigheter når ting skjer og ikke skjer. Men heldigvis kom jeg uskadd til mål og er såre fornøyd.

Konklusjon: Artig, fint for oss som ikke fjellgeiter, greit å dele det opp i puljer og fint for oss som ikke er så erfarne i å ligge i felt. Man lærer så lenge man lever.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: Perrimeisen] #1241623 21/08/2011 16:49
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva gjelder asfalt, har vi i Norge fint lite å klage på. Amatørritt på kontinentet er for rene stier å regne sammenlignet med det vi kjører på. Nå kjørte jeg ikke i Moss, men tviler på at dette var tre ganger så ille som det jeg har sett på andre ritt.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Kråketråkken 2011 [Re: Alpers] #1241711 21/08/2011 18:08
nebukanezer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg var med for første gang i dag og synes det var et morsomt ritt men er enig med Ryekenneth at det ikke er et optimalt løypevalg. Det hadde vært mye bedre med færre deltagere (som det sikkert var for et par år siden), men om dette rittet skal bli enda større til neste år bør de velge en annen trasé som har bredere veier og bedre asfalt. Særlig målgang i enden av et strekke med ekstremt dårlig asfalt er ikke bra.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: nebukanezer] #1241875 21/08/2011 20:05
stosu Offline
Besatt
Besatt
Når jeg ser bildene fra rittet skjønner jeg godt at dere er misfornøyde med biler som kommer imot. Dere ligger jo som en saueflokk over hele veien!! Dersom veien skal bli bredere må dere jo ut på E6 (ja, jeg er klar over enkelte flaskehalser mellom Larkollen og Vang skole)..

Tror jaggu Moss CK får droppe Kråketråkken til neste år, og heller arrangere rundbaneritt i Mossemarka ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Kråketråkken 2011 [Re: nebukanezer] #1241885 21/08/2011 20:12
bullet Offline
Besatt
Besatt
Har ikke sykla dette rittet de to siste årene men har trent hundrevis av økter rundt der. Men det har vokst kraftig, og kanskje bør man ha et slags tak på rytterantallet i hver pulje. Som de fleste turritt er også Kråketråkken kåbbåi så det holder. Skal man ha en trasé som skiller mer med bakker, må man enten lenger syd, eller ut av fylket. Da er det ikke lenger Kråketråkken i Moss.

Men veistandarden er dessverre ikke særegen for veiene i mosseområdet. Sånn er det stort sett overalt i Norge.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Kråketråkken 2011 [Re: bullet] #1242017 21/08/2011 22:49
A
Albo Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg, i likhet med laget mitt, syns Kråketråkken er blant de gøyeste årlige rittene som går. Men det som gjør Kråketråkken bra, er også det som gjør det småskummelt. Fellesstart og flatt (ergo høy fart) som hovedpoenger.

Generelt hater jeg kritikk mot arrangørklubber. Det gjelder i dette tilfellet også. De gir oss rammene for et arrangement, hvordan vi utformer rittet avhenger av vær, vind, feltmentalitet, tilfeldigheter, m.m. At Kråketråkken plutselig var blitt puljestart (informering ved startnummerutdeling) var litt uheldig fra arrangørens side og burde ha blitt informert om lenge før. Samme gjelder plassering av jentesyklistene (ble plassert i 50+gruppen).

Når det kommer til velt, uhell og kowboi-kjøring bør man kanskje se litt hvor veltene skjer. Hverken i 20-29 eller 30-39 feltet var det feltvelt (vet ikke med de andre puljene). Virket som veltene kom hos enkeltryttere i bakbrudd eller på halen av feltet. Det var ingen her som kræsjet i biler, veltet midt i feltet pga. veihull eller lignende. Ergo faller kritikk om møtende trafikk og smale, dårlige veier på sin egen urimelighet (helt ærlig. Vi deltar ikke i Tour de France heller). Masterbil og MC gjorde en strålende jobb med å holde møtende trafikk til venstre og holde feltet sånn tåelig på venstre side av den gule stripen. Ikke minst gjennom Larkollen hvor trafikken var helt sperret av

Hvis man er nervøs for fall så er Perrimeisens taktikk fin (hold litt avstand). Punkt to; hvis du aldri har kjørt traseen før ikke klag over eventuelle velt på grunn av halvdårlig asfalt, det er du som ikke har gjort forarbeidet og riskovurdering i forhold til deltagelse. Man vet det er mye dårlig asfaltdekke i Norge, å sykle gjennom traseen er for mange en selvfølge før ritt for å bli kjent med den og redusere sjangsen for velt/tabber m.m. At det sykles på venstre side av gulstripa er en ukultur og bør slåes hardere ned på (kun en disk i hele Øyern Rundt tjener som eksempel på at det ikke slåes hardt nok ned på).

Jeg syns det er misnøye etter hvert fellesstartritt om hvor mye "uhell og kowboi-kjøring" det er. Det henger litt sammen med konseptet "fellesstart". Her er det ikke samarbeid, "rolig over bakketoppene", signalisering og kommunikasjon som gjelder. Per definisjon konkurrerer alle med alle. Hvis man ønsker tryggere arrangmenter finnes det slike (puljestart tilsvarende Enebakk Rundt, Lillhammer-Oslo, T-O, Nordmarka Rundt m.fl.). De/vi lagene som satser mot fellesstart har snart ikke noen ritt igjen. Jeg godtar premissene for puljestartritt som stort sett innebærer skriking om å holde til høyre, rullegeneraler, rullefetishisme og rolig i alle bakker og velger derfor å unngå dem. Hvis man ikke liker fellesstart, ikke start. La Kråketråkken, Femsjøen, OSF og et par til være som de er. Forslag om deltakertak er ønskelig, men mest sannsynlig urealistisk da klubbene tjener veltrengte penger på flere deltakere. Veien til puljestart er da desverre mer naturlig.

Støtter meg på Raskall. Dritkult ritt. Håper færre melder seg på neste år så det blir en normal fellesstart igjen ICON_SMILE Bra jobba Moss CK. Brus og saltmat smakte sjeldent godt etter målgang ICON_SMILE

Beklager langt innlegg. Ble revet med ICON_SMILE
-Alex-

Re: Kråketråkken 2011 [Re: Albo] #1242054 22/08/2011 05:19
N
Nelg Offline
Entusiast
Entusiast
N
Jeg syklet i pulje 40 - 49 .
De veltene jeg observerte så det ut som rytterne selv var skyld i .
Håper det gikk bra me dem som var i bakken .

Hviledagen er TØFF
Re: Kråketråkken 2011 [Re: Albo] #1242106 22/08/2011 06:45
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
Bra skrevet Albo!

Re: Kråketråkken 2011 [Re: Sancho Panza] #1242140 22/08/2011 07:12
nebukanezer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
All honør til klubber som arrangerer ritt - og særlig ettersom det ofte er ren dugnad på samtlige av de som er med og arrangerer. Men, det må allikevel være lov til å gi tilbakemeldinger om forbedringspotensial - spesiellt iforhold til sikkerhet - uten å bli stemplet som en sutrekopp! :-) Avslutningen på rittet er jo ganske åpenbart lagt opp til at det skal være en spurt og da burde det vært på et strekke hvor det ikke var såpass dårlig asfalt. Definitivt noe MossCK bør vurdere til neste år.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: nebukanezer] #1242278 22/08/2011 09:31
A
Albo Offline
Entusiast
Entusiast
A
Kritikken var ikke rettet mot deg Nebukanezer især. Mer som et generelt tilsvar til den kritikken som er mot fellesstartritt (Kråketråkken inkludert). Jeg registrerer også at mye av kritikken (hvertfall den jeg ser på nett) kommer fra de som sykler i puljestartlag, noe som forundrer meg.

Spurten/målgangen i Kråketråkken er unik og blandt de morsomste. Jeg ser ikke at den er nevneverdig farlig eller skummel. Etter 120graders-høyresvingen er det rett frem hele veien. Den oppfordrer til lagtaktikk, spurttog og en spurtsterk rytter på hjul. Jeg vet ikke om andre ritt hvor dette er mulig på samme måte. For OSI sin del er Kråketråkken det eneste rittet hvor det er mulig å sette et funksjonelt tog. Kanskje ikke den gøyeste målgangen for en singel/lagløs rytter, men likefullt. At det er en knekker og slak motbakke på oppløpet gjør at farten ikke blir den høyeste. Dårlig asfalt er noe man må påberegne og forsering av dårlig asfalt kan trenes på :-)

Redigert av Albo; 22/08/2011 09:33.
Re: Kråketråkken 2011 [Re: Albo] #1242305 22/08/2011 09:58
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Altså: asfalten på oppløpet er dårlig, det er det ingen tvil om. Men jeg synes den er mer av typen ukomfortabel enn farlig. Massevis av småhull og rugler er bedre enn store hull og sprekker. Dessuten har Moss gjort en bra jobb med å merke farlige steder på asfalten.

Tips til neste år er å gjøre som det ble gjort på Stjernetråkken: ta bilde av de farlige stedene og heng opp plakater i startområdet slik at folk er informert. Det er ingen som hører på hva speaker sier likevel dessverre ICON_WINK

Redigert av test; 22/08/2011 10:00.
Re: Kråketråkken 2011 [Re: test] #1242338 22/08/2011 10:35
N
NAVN? Offline
Entusiast
Entusiast
N
Enig med Albo. Skal jeg være kritiker, må jeg påpeke at det var vanskelig å få tak i førstehjep. Var vitne til en NTNU rytter som saumfarte målområdet med flere åpne sår. Han ble henvist til det ene stedet etter det andre, før det viste seg at personell og utstyr var ute i løypen. Pussig. Sikkerhet burde være viktigere enn 15 vakter som forsøker å stjele min private EMIT-brikke? Når det er sagt, må Moss roses for smidig gjennomføring. Hadde vært trist om folk ikke fikk syklet.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: test] #1242367 22/08/2011 10:57
HK! Offline
Fersking
Fersking
Kråketråkken er jo en av de aller morsomste rittene som finnes, og Moss CK gjorde en meget grundig jobb med sikkerheten i går.
De delte opp i mindre puljer, og de hadde mange biler, motorsykler og løypevakter ute, som i noen partier stoppet all trafikk for mhp sikkerheten.

Jeg er altså ganske enig med Albo i at det ble gjort en utrolig bra jobb!

Når det gjelder denne løypa kan man vel trekke frem veibredden som et generelt problem. Folk nevner at man skal holde seg til høyre for den gule stripa, men rundt Larkollen er veiene bare unntaksvis merket med gul stripe (pga veibredden). Arrangøren bidro vel med alt man kan få til av tiltak i går, så da er det opp til rytterene og legge inn tilstrekkelig margin for møtende biler.

I går var jeg en av de som havnet i asfalten, så jeg gikk glipp av å forsvare seieren fra i fjor. Etter som det jeg kunne se etter rittet var det vel ingen som var i nærheten av å få så mange skrubbsår som meg og sykkelen min var bare fliser (tipper styrestemmen og den ene pedalen ble berget ;-). Dette skyldes at folk la seg for bredt ut i veien i uoversiktelig terreng. Da det var en bil som hadde stoppet inn til kanten, for å slippe forbi feltet, ble det for trangt slik at folk kjørte i hverandre for å unngå bilen.

Kombinasjonen av smal vei og feilvurdering av flere ryttere gør at det blir farlig. Da det ikke finnes særlig mange alternative trasseer, er det kanskje rytterenes sikkerhetsmarginer det bør jobbes med. Jeg mener altså at det er dårlig vurderinger fra en del syklister som er skyld i at jeg måtte bestille legetime i dag.

Dette er andre sykkelen jeg har totalvraket i Kråketråkken, men bare vent til neste år da har jeg ny sykkel og har to års motivasjon for å komme først i mål.

Takk til MossCK for et flott arrangement.

Re: Kråketråkken 2011 [Re: Raskall] #1242778 22/08/2011 19:24
T
Thirsty Offline
Fersking
Fersking
T
Her er bilder jeg fant på nettet fra årets Kråketråkken
https://picasaweb.google.com/haugmo.gro0/Kraketrakken2011?authkey=Gv1sRgCJbX6enompGgGw#

Syklet selv 40-49, veldig gøy i en ikke altfor hard løype.
Fint å se at Frøy satt et hardt tempo fra starten.

Moderator  support