Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Kulelager" vs maskinlager

"Kulelager" vs maskinlager #1241070 20/08/2011 20:01
M
Mr.Knarf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
God kveld, godt folk.

Driver å pusler litt med et lite vinter prosjekt, bytting av nav foran og bak.

Greia er at jeg kunne tenke meg nav med maskinlager, men ser at man må ofte endel opp i pris for å få det (1,5 til 2k).
Eller er det like greit å finne seg et nav med kuler alla XT, det som sitter på sykkelen i dag er shimano RM-30 som jeg syns er litt triky å få justert sikkelig, samt at det virker å ha "kryptonistisk" kraft til å suge til seg skitt..

Målet er uansett å få bytta nav til et av bedre kvalitet enn det jeg har i dag, og som er enklere og vedlikeholde etc etc.. Noen som har noen synspunkter kanskje..

Re: "Kulelager" vs maskinlager [Re: Mr.Knarf] #1241081 20/08/2011 20:08
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Synes ikke det er voldsomt mye vedlikehold på et XT-nav..
Det er jo slett ikke noen heksekunst å få justert, men det blir vel ofte mer tricky ettersom kulene og lagerbanen blir slitt, men om man passer godt på så er ikke det noe problem..

Det som dog kan ta litt tid er å få tak i kuler, konusnøkler og annet man måtte trenge, men om man satser på preventivt vedlikehold så burde det ikke by på problemer.

Bytter du nav ender du opp med at du også mest sannsynlig vil trenge nye eiker og nipler også. Da er det kanskje like greit å kjøpe et nytt hjulsett eller enda morsommere; bygge et nytt hjulsett selv!

Re: "Kulelager" vs maskinlager [Re: Brumm] #1241096 20/08/2011 20:20
M
Mr.Knarf Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Brumm- hehe, du er vel inne på noe av den egentlige grunnen til at jeg har planer om å bytte nav.. kremt.
Men hva er forskjellen mellom et RM-30 nav kontra XT, bortsett fra prisen. Vil jo anta at prinsippet i oppbygginga er noe av det samme, men med litt andre materialer..

Re: "Kulelager" vs maskinlager [Re: Mr.Knarf] #1241198 20/08/2011 23:49
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Mr.Knarf
Brumm- hehe, du er vel inne på noe av den egentlige grunnen til at jeg har planer om å bytte nav.. kremt.
Men hva er forskjellen mellom et RM-30 nav kontra XT, bortsett fra prisen. Vil jo anta at prinsippet i oppbygginga er noe av det samme, men med litt andre materialer..

På Shimano sine sider fant jeg noen PDFer, men ikke med nok detaljer til å skjønne hvordan FR-RM30 er bygget opp. Jeg har kikket på XT og har et XTR hjulsett og synes de er nokså like å vedlikeholde.
Det er nok forskjell i vekt/materiale og kanskje spesielt på baknavet med hvordan bosset er utformet.

De to tingene som irriterer meg litt er overkommerlige. Du må ha to 17mm konøkler (hub cone wrench) noe som er litt dumt om du har kjøpt en av hver størrelse ICON_WINK Det andre er at du må ikke tukle uten å holde på et sted der du kan finne igjen kulelagerkuler du måtte finne på å miste ut av navet.. En kraftig magnet kan være til god hjelp.

Moderator  support