Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Manitou Skareb: Innerbein sitter fast

Manitou Skareb: Innerbein sitter fast #1240791 20/08/2011 13:31
O
oysteim Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Har nettopp kjøpt en sykkel på sykkelauksjon med en Manitou Skareb Platinum TPC Lockout IT 100. Tror det er en 2004-modell.
Demperen virker altfor myk i fjæringa, selv med 150 psi, så jeg har forsøkt å gi den en overhaling.
Problemet er at jeg ikke får løsnet innerbeina fra ytterbeina.
Jeg har løsnet umbrakoskruen i bånn av demperenheten, og mutteren rundt ventilen i bånn av fjæringsenheten. Når jeg drar demperen fra hverandre stopper det med en klikkelyd omtrent når gaffelen har max lengde. Kan virke som om noe tar borti nederkant av foringene i ytterbeina.
Jeg har gjort service på en R7 tidligere og vet at man må ta i litt for å få dette fra hverandre pga. vaakuum, men ikke SÅ mye.
Hva gjør jeg galt?

Re: Manitou Skareb: Innerbein sitter fast [Re: oysteim] #1240797 20/08/2011 13:35
O
oysteim Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Gaffelen ser forøvrig helt lik ut som denne her:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=283280

Re: Manitou Skareb: Innerbein sitter fast [Re: oysteim] #1242145 22/08/2011 07:22
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
Jeg har løsnet umbrakoskruen i bånn av demperenheten

Er det virkelig en unbracoskrue som kan løsnes her? Vanligvis er det enden av demperstaget du ser etter å ha tatt av knotten for returjustering. Demperstaget skrus inn i ytterbeinet med en 8mm unbraconøkkel. Er det dette du har gjort?

Send meg en pm med din e-postadresse om du ønsker å få tilsendt manualen til denne gaffelen (pdf).

Vedlegg ManitouRebound.jpg

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Manitou Skareb: Innerbein sitter fast [Re: cayman] #1242256 22/08/2011 09:02
O
oysteim Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Ja, det er nøyaktig slik du beskriver, jeg skrudde demperstaget inn i ytterbeinet med 8mm umbrakonøkkel til det løsna. Var bare dårlig formulert av meg.
Fjæringsstaget (hvis det er det man kan kalle det) med luftventilen, har jeg også skjøvet inn i det andre ytterbeinet, så ingenting skal henge fast i bånn av ytterbeina nå.
For ordens skyld: Jeg har også løsnet støvpakningene på toppen av ytterbeina og dratt disse opp så langt de går langs innerbeina.

Redigert av oysteim; 22/08/2011 09:03.
Re: Manitou Skareb: Innerbein sitter fast [Re: oysteim] #1242423 22/08/2011 11:47
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Hmm, det virker veldig rart at det ikke skal la seg gjøre å ta av ytterbeina hvis både fjær- og demperstag er løse... I og med at luft vil kunne komme inn i bunnen av ytterbeina tviler jeg på det vil kunne oppstå noen form for undertrykk som skulle kunne hindre demontering av disse.

Tror jeg bare må beklage at jeg ikke klarer å se for meg hva som er årsaken til problemet her. Jeg håper det melder seg noen med gode løsningsforslag (no pun intended) og ønsker lykke til med prosjektet ICON_SMILE

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Manitou Skareb: Innerbein sitter fast [Re: oysteim] #1259493 11/09/2011 18:48
O
oysteim Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Takk for velvillig hjelp, cayman!
Det ble til at jeg krøp til verkstedet, nærmere bestemt Birk-Sport på Alnabru. Der hadde de noen tjuvtriks som jeg ikke kjente til fra før: Ved å varme opp ytterbeina ørlite, sklei innerbeina ut så lett som ingen ting. Topp service og rimelige var de også!

Moderator  support