Da er Birken 29er'n sykkel klar, en del deler som veier alt for mye på den akkurat nå, men vekt som på bildet er 7,4 kg
Pedalen veier 395 gram de som skal på veier 175 gram. Skiven bak veier 170 gram, den som skal på er 80 gram Styret som står på er 116 gram, det som skal på er 90 gram Dekken veier vel langt over 500 gram hver, de som skal på veier 400 gram
Shimano SLX fremgir blir byttet med noe på ca 100 gram
Og da er vi vel nede på +- 6,8 kg, som er respektabelt for en 29er
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
Er dette samme rammen som Scott Scale 29" Pro, eller har 29" RC en annen ramme - HMF vs HMX?
Rammen er den som er den letteste og har samme fiber som Rc rammen (HMX FIBER)
Når det gjelder styret så er det alt for smalt (600mm) 640mm på vei
Har vært ute på rolig rulletur på den nå, fikk prøvd den i en liten terreng klatring med mye stein, vått og gjørmete, der merker man stor forskjell på 26 og 29 i positiv retning for 29, mye mer flyt.
På grus og asfalt merket jeg egentlig ikke så stor forskjell, men Maxxis aspen er vel ikke verdens beste dekk når det gjelder rullemotstand, ganske klissete gummi...
Skal hente Bontrager 29-0 dekkene i morgen, de ruller nok bedre..
Så langt en positiv opplevelse med 29, føles utrolig trygg og stabil, litt tregere akselerasjon men det er minimalt med det hjulsett som nå står på
Jeg har sikkert birken's letteste styre siden jeg måtte finne frem det smale AX styret igjen da noen tryner hele tiden og to schmolke styrer har gått i to.. Men håpløst med smalt styre igjen da.
Re: Prosjekt birken 29er i hu og hast
[Re: Kriss]
#124297822/08/201121:21
Jeg har sikkert birken's letteste styre siden jeg måtte finne frem det smale AX styret igjen da noen tryner hele tiden og to schmolke styrer har gått i to.. Men håpløst med smalt styre igjen da.
Du får kjøpe en haug av disse styren og montere på sykkelen til den som tryner har brukt en 2-3 sånne på sykler jeg har bygget opp til folk, og de virker meget solid og stive.. Ikke verdens peneste, men greit nok når de tilslutt skal i 2 biter
Den veier 506 gram ukappet, men har bestillt meg en nye en her da slipper jeg IS adaptere og den har konisk styrerør, prisen er jo latterlig
Lurte litt på den gaffelen selv, men så fant jeg en på ebay som lignet og selgeren skrev at den ikke tok nav med seksboltsfeste. Skruene tok borti gaffelbeinet. Nå kan det ha vært en annen gaffel, du har muligens CL og har sikkert sjekket sånt selv, men tenkte jeg skulle nevne det. Selv venter jeg i spenning på Hylix.
Den veier 506 gram ukappet, men har bestillt meg en nye en her da slipper jeg IS adaptere og den har konisk styrerør, prisen er jo latterlig
Lurte litt på den gaffelen selv, men så fant jeg en på ebay som lignet og selgeren skrev at den ikke tok nav med seksboltsfeste. Skruene tok borti gaffelbeinet. Nå kan det ha vært en annen gaffel, du har muligens CL og har sikkert sjekket sånt selv, men tenkte jeg skulle nevne det. Selv venter jeg i spenning på Hylix.
Link til den gaffelen på Ebay!!
Har montert på Bontrager 29-0 dekk i dag, og de overrasket meg stort på en grus kyststi med mye skarpe svinger, nedbremsinger og fartsøkninger, de har utrolig godt grep selv om det neste ikke er mønster.
Sykelen ble også litt kvikkere med 150 gram lettere pr dekk, og jeg har nok aldri syklet så fort den stien på en 26er
Så langt så er jeg meget positiv overrasket over 29er, føles veldig trygg og stabil og selv med stiv gaffel så er den meget behagelig kontra 26er
Kjørte bakke intervaller med den i går (7,4 kg) og det føltes som det gikk litt trått, men har vel aldri syklet så lang opp i den bakken på 4 min, den er også mye mer behagelig å trå stående eller 26er'n, normalt så har jeg problemer med å trå stående i bakke og særlig på siste intervall draget, på 29er er det ingen problem
Pr nå så veier den 6,9 kg og da mangler jeg fortsatt lettere og breddere styre og lettere fremgir og det er det med hurtig koblinger som veier 150 gram
Redigert av Statham; 24/08/201116:58.
Link til den gaffelen på Ebay!!
Har montert på Bontrager 29-0 dekk i dag, og de overrasket meg stort på en grus kyststi med mye skarpe svinger, nedbremsinger og fartsøkninger, de har utrolig godt grep selv om det neste ikke er mønster.
Nordneset-Brevika ? Ja, der svinger det, morsomt at du sier at det går raskere med 29 der, for med de skarpe svingene og og korte bratte bakker skulle en tro at 26 er raskere? Har noen av dere testet hvor rask dere klarer å sykle deler av distansen ? Men er jo nesten livsfarlig hehe, hatt noen "nesten ut i stenrøysa" opplevelser der.
Men sykkelen din hører smooth ut Ronny, starter du i pulje 5 ? Mulig vi møtes da jeg starter rett bak, dvs vi møtes nok ikke i rittet hehe, men ved start eller i mål. Hadde vært kult å se den sykkelen med lefty!
Re: Prosjekt birken 29er i hu og hast
[Re: Oddefa]
#124495724/08/201122:01
Nordneset-Brevika ? Ja, der svinger det, morsomt at du sier at det går raskere med 29 der, for med de skarpe svingene og og korte bratte bakker skulle en tro at 26 er raskere? Har noen av dere testet hvor rask dere klarer å sykle deler av distansen ? Men er jo nesten livsfarlig hehe, hatt noen "nesten ut i stenrøysa" opplevelser der.
Men sykkelen din hører smooth ut Ronny, starter du i pulje 5 ? Mulig vi møtes da jeg starter rett bak, dvs vi møtes nok ikke i rittet hehe, men ved start eller i mål. Hadde vært kult å se den sykkelen med lefty!
Nordneset ja, har ikke prøvd å maxet, for mye stein til det.. Blir lefty på 29ern, sykler birken nå, så blir eiker/nav demontert fra felgringen og sendt til Tyskland for oppbygging med Extralite/cx ray eiker og lefty fremhjul, planen er å bygg et 29er frammhjul av stans navet slik at jeg har et frammhjul for stiv gaffel også.
Fikk 26er Podium Extralite cx-ray hjulsett i posten i dag, så det er ikke hjulsetten det skal stå på
Me hadde vært kult og byttet ut 26er med en 29er til i small til neste år altså en small og en medium
Me hadde vært kult og byttet ut 26er med en 29er til i small til neste år altså en small og en medium
Skjønner ikke hvordan du har klart deg uten dette til nå. Jeg har mine sykler i S, M og L. Jeg oppgir vekt fra S, sykler på M, og tar bilder av L for å få finest proposjoner
Carbon og ultralett så langt øyet rekker og så ser det jommen ut som om det står to vanlige gammeldagse aluminium flaskeholdere på den. Men det er kanskje en optisk illusjon
Carbon og ultralett så langt øyet rekker og så ser det jommen ut som om det står to vanlige gammeldagse aluminium flaskeholdere på den. Men det er kanskje en optisk illusjon
Tipper titan :-)
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Hadde de vært laget i alu, og med like tynnt gods som det som står på, da hadde de vært lett!!
Nei det er nok Titan, King cage