Jeg tror striden kan stå om hvorvidt Thor skal sykle TdF eller ikke. Cadel går for sammenlagt og trenger alle mann bak ham. Thor er vel ikke mye til hjelperytter for en sammenlagtrytter, og trenger muligens noen til å hjelpe ham til etappeseier. Disse bør nødvendigvis ha andre egenskaper enn de Cadel etterspør.
Jeg tror striden kan stå om hvorvidt Thor skal sykle TdF eller ikke. Cadel går for sammenlagt og trenger alle mann bak ham. Thor er vel ikke mye til hjelperytter for en sammenlagtrytter, og trenger muligens noen til å hjelpe ham til etappeseier. Disse bør nødvendigvis ha andre egenskaper enn de Cadel etterspør.
Men det samme kan muligens sies om Gilbert.
Jeg tror Thor garantert kommer til å sykle TDF og tipper han har det i kontrakten. Laget vil selvsagt være sentrert rundt Cadel, men det betyr ikke at Thor ikke kan få en fri rolle. Tipper Thor må finne seg i at han ikke får noe hjelp i spurter eller jakten på en eventuell grønn trøye, at han noen dager må bruke sine tempoegenskaper på full pes inn i bakken eller kjøre inn brudd, men samtidig får en frihet til å gå i brudd.
At Gilbert kommer gjør at det nå bare er P-R hvor Thor vil være ubestridt kaptein..
Ett-eller-annet inni meg sier at hvis Gilbert virkelig går inn for det er han en større favoritt både til VM og til P-R enn Thor...
Årets VM har en stor favoritt: Cavendish. Årets løype passer for øvrig Thor bedre en Gilbert. Gilbert har også sagt at han vil kjøre som hjelperytter for Boonen. P-R har Gilbert aldri satset på, og jeg tror Thor er kaptein der. Tipper det er et krav han stilte i kontraktsforhandlinger med BMC. At Gilbert er en klart bedre rytter en Thor er vel rimelig udiskutabelt
Årets VM har en stor favoritt: Cavendish. Årets løype passer for øvrig Thor bedre en Gilbert.
Thor uttalte nylig at han likte avslutningen i årets VM-løype; den er kortere men brattere enn i fjor. Spørs om det favoriserer Cavendish, mens Gilbert like slike.
Boonen har hatt en skiitsesong og hektes av lenge før det blir avgjort.
Tour de France neste år starter i "bakgården" til Gilbert, og jeg tipper at han også skal være med på et Tour-lag. Det blir mye vinnertyper med Gilbert, Hushovd og Evans, kanskje for mange.
Når det gjelder Gilbert og hans ambisjoner i P-R, har han tidligere uttalt at også dette er et ritt han ønsker å vinne, men helstpå et litt senere tidspunkt i karrieren da han syntes det var for stor risiko med tanke på velt og skader.
så Gilbert kan ikke vinne løp som det ikke er bakker i? ble jo senest belgisk tempomester og har da sett han kjøre fra et par stykker bortover i andre ritt
Gilbert kan vinne alle løp han stiller i, jo hardere løp jo bedre for han. Får vi en liten gruppe alene til mål i årets VM blir jeg ikke overrasket om Gilbert vinner. Heldigvis ikke alle ritt som avgjøres i massespurt.
Jeg har prøvd litt, men klarer ikke å se for meg en eneste sansynlig utvikling av P-R som har Gilbert som vinner. Han har rett og slett ikke toppfarten som skal til for å komme i fra så lenge det er helt flatt. Og henger han med en gruppe inn er det minst et par stykker der som har en bedre spurt.
At han vant ITT i Belgia var jo helt klart bra, men en bør ta høyde for hvem han slo og hvordan løypen var.
Trenger ikke høy toppfart til å komme ifra i P-R (ikke at han mangler den heller). Han blir bare slått av Boonen og Hushovd i en fair spurt. Han har i de seneste årene hatt formtopp 2 uker senere og har ikke forberedt seg ene og alene på brosteinsklassikerene.
Den dagen han bestemmer seg for å forsøke seg på seier i P-R er han blant de største favorittene.
Slår Hushovd Gilbert i en spurt etter et hardt løp? Gilbert har bedre kapasitet enn alle andre ryttere i feltet, og er mindre sliten enn de andre i spurten. Tror Gilbert har kommet til det stadiet at han er så godt trent at han kan bli best i det han vil.
Slår Hushovd Gilbert i en spurt etter et hardt løp? Gilbert har bedre kapasitet enn alle andre ryttere i feltet, og er mindre sliten enn de andre i spurten. Tror Gilbert har kommet til det stadiet at han er så godt trent at han kan bli best i det han vil.
Hushovd slår Gilbert 10 av 10 ganger i en spurt på PR. Det er bare Fab og Boonen som kjører like bra som Thor på brosteinen (sliter seg ut minst). Er også en grunn til at Gilbert rykket på slutten av VM i fjor. Det er fordi han ikke er rask nok i spurten. Det han derimot er helt overlegent best på er spurt i bratte bakker. Han har et kick som ingen er i nærheten av å matche der. De som er nærmest er Evans og Contador.
Av en eller annen grunn har folk fått det forseg at Gilbert er den nye Eddie og kan like gjerne vinne en spurt mot Cav som en toppfinish mot Contador. FEIL!
Hushovd slår Gilbert 10 av 10 ganger i en spurt på PR. Det er bare Fab og Boonen som kjører like bra som Thor på brosteinen (sliter seg ut minst). Er også en grunn til at Gilbert rykket på slutten av VM i fjor. Det er fordi han ikke er rask nok i spurten. Det han derimot er helt overlegent best på er spurt i bratte bakker. Han har et kick som ingen er i nærheten av å matche der. De som er nærmest er Evans og Contador.
Av en eller annen grunn har folk fått det forseg at Gilbert er den nye Eddie og kan like gjerne vinne en spurt mot Cav som en toppfinish mot Contador. FEIL!
Hvor får egentlig BMC alle pengene sine fra? Tenker at Gilbert, Hushovd og Evans, samt en bråte solide andre ryttere må koste en del? Det kan ikke være så mye penger i å selge sykler med tanke på at Cervelo syns det var for dyrt å drifte et lag aleine?
Hovedinntekten til BMC er "gaver" fra den sveitsiske mangemilliardæren Andy Rihs som i sin tid også stod bak Floyd Landis' lag, Phonak. Han gir dem de midlene de måtte behøve, mens de selvsagt også henter inn litt kapital fra salg av sykler (dette skal visstnok utgjøre en svært liten del av lagets budsjett)
Han som eier BMC har vel det mere eller mindre som en Hobby. Akkurat som sjefen i Chelsea
Som Chelsea-fan må jeg få lov til å legge til; akkurat som alle andre lag! Real M og Barcelona skylder milliarder til spanske banker, City har en sheik, United får penger fra et sted og Liverpool har fått en harrytass ved roret
Blir spennende å se om BMC blir det nye Garmin i år, laget er muligens FOR sterkt.
Meget spennende! Bare en liten tanke: hvordan ville Gilbert klart seg hvis Valverde fortsatt hadde vært med? Mannen var en smule ustabil, men på sitt beste var han jo umulig å slå med sine klatreegenskaper og overlegne spurt. Hadde vært morsomt å se!
BMC-sjefen har sikkert en plan med dette. Flere av de nest beste i BMC er enten ute eller på vei ut av laget (f.eks Kristoff). En kan gjerne sammenligne med Chelsea for begge har eiere som satser på de beste og har mulighet til å velge fra øverste hylle. Dessuten tror jeg at rytterne og BMC allerede har en plan for 2012 som ivaretar rytternes styrker, svakheter og ikke minst ønsker. Dette blir spennende!!
Det var mye bastante meninger her så da skal ikke jeg være noe bedre.. Gilbert er verdens desidert beste syklist og også den beste vi har sett på veldig lenge. Han slår selvfølgelig ikke Cavendish i en massespurt eller Contador på Zoncolan men det er bare Cancellara som matcher han på kjørestyrke og Gilbert er mye mer allround en Cancellara. Hvis Gilbert satser på Roubaix så vinner han.. gjerne første året. Får håpe for Thors skyld at han peaker mot L-B-L et år til. Men det er bare et spørsmål om tid før han vinner Flandern, Roubaix og Sanremo. Når det gjelder Touren så tror jeg ikke det blir noe problem for Thor i forhold til Evans.. men også der kan han havne i skyggen av Phil. Men de er gode kompiser og pusher hverandre så jeg tror det kan bli gøy.