Har ikke peiling men det var en tråd om dette problemet for en kort stund siden her på forumet. Det var flere som hadde opplevd det samme som deg. Siden jeg ikke bruker disse slangene selv så bare skum leste jeg tråden.
Michelins lateksslanger har en svakhet akkurat ved innfestingen av ventilen, så du har kanskje vært uheldig og fått et "mandagseksemplar"? Vredestein er bedre sånn sett. De er tynnere, men virker bedre konstruert.
Når det gjelder montering av slangen, er vel min erfaring at lateksslanger er like robuste ved monteringen som robuste butylslanger. Du var nok bare uheldig med akkurat den slangen, med mindre det er en feil på felgen din, men det har du undersøkt, vil jeg tro.
Takk for tilbakemeldingen. I dag punkterte jeg på enda en ny latex-slange, lagt på fredag kveld. Akkurat samme rift, "riding along". Bakhjul denne gangen, forhjul sist.
Bruker også disse slangene, og har hatt samme type punktering. Etter to punkteringer på kort tid måtte jeg tenke litt, for punkterer jo ellers 'aldri'! Er ganske sikker på at i mitt tilfelle har den (vanlige) tynne delen av slagen brettet seg dobbelt helt inntil skjøten og gitt voldsomt strekk i materialet der. Har også merket at dekket får en lite søkk i området ved ventilen, men ikke brydd meg så mye før jeg fikk punkteringene. Tror det lønner seg å passe på å trekke ventilen inn mot felgen under fylling. Mener at det var inn mot felgen at slangen fikk krøll.