Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel, Merida, Scott eller White

Ny sykkel, Merida, Scott eller White #1239244 18/08/2011 19:38
T
Th25 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Startet en annen tråd her i forumet ang valg av ny sykkel til en litt tung en.

Var i dag en stund inne på den lokale XXL butikken og så på tilbudssyklene.

Her fikk jeg tre tilbud. Merida O.Nine 1000 D til den prisen som står, 13990,-

White XC Overkill Carbon
Prisen på denne var 19900,-

Scott Scale 20 men har i farten glemt prisen men lurer på om det var 19900,-

Siden jeg ikke kan så mye om MTB (sykler bare racer) og veier 100 lette kilo trenger jeg litt råd. Er dette noen gode sykler??
Det viktigste for mer er at ramme og demper er god da det andre kan en jeg heller bytte etter hvert. Denne Meridane finner jeg veldig lite info om på nette og kan ikke finne den i Merida katalogen, noen som vet offer.

Eller har dere noen andre gode tips takker jeg ja takk til de

Tommy

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Th25] #1239257 18/08/2011 19:54
Statham Offline
Veteran
Veteran
Den White sykkel gir deg vel mest for pengene, er selv veldig scott fan, og scott rammen er vel på papiret en bedre ramme

Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Th25] #1239258 18/08/2011 19:55
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Du kjøper min meget pent brukte "cøstøm-scale10" ICON_SMILE

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Statham] #1239301 18/08/2011 20:24
T
Th25 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: Statham
Den White sykkel gir deg vel mest for pengene, er selv veldig scott fan, og scott rammen er vel på papiret en bedre ramme

Kjenner du noe til de White rammene hvordan de er ??

Har du lagt ut denne Scale 10 for salg her på nette?

Tommy

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Th25] #1239352 18/08/2011 21:08
Statham Offline
Veteran
Veteran
Kjenner ikke til den rammen nei, men vil tro det ligger en del mer timer på tegnebrettet hos ingeniøren til scott, eller den fabrikken som produserer de rammene som XXL setter sitt navn på

Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Statham] #1239358 18/08/2011 21:12
T
Th25 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Kjenner ikke til den rammen nei, men vil tro det ligger en del mer timer på tegnebrettet hos ingeniøren til scott, eller den fabrikken som produserer de rammene som XXL setter sitt navn på

Høres veldig riktig ut.
Takk for infoen

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Th25] #1239426 18/08/2011 22:54
White Offline
Avhengig
Avhengig
wow, hvor fikk du tilbudet på den overkill sykkelen? Jeg gidder da gladelig ikke å bruke 20000 på en Scale 10 når den er tilgjengelig til 19.

Ang rammer folkens, så tror jeg mye av dette er som i fiskingens verden. Når Feks Loomis kom ut med en ny stang serie, krevde vanvittige summer (seff for R&D), produserte opp de første tusen stengene så ble stavene de rullet karbonen på "solgt" og blanks ble produsert som no name blanks som andre kunne kjøpe, sette på surringer, klinke, ringer og navn. Stangen var i seg selv like bra, men det gikk mye diskusjoner på om kafbonfiberet var like bra. Igf3 eller 4? Nå er vi jo langt forbi den tid og de fleste amerikanske kvalitetstenger uten noen få produseres jo i østen. På samme fabrikken produserer mange andre stenger. I noen tilfeller produseres det litt mer enn hva ordren er på så fabrikk eier kan selge litt eksta. Tror dog ikke det skjer så ofte. Men det var mange på tidlig 20 tallet som fikk hakeslepp da de prøvde stenger de regelrett lo av, la oss si mr johansens fluestang da. Til 499kr. (jer er merkejunkie selv, men har skjerpet meg og skjønt at det er mer som ruller rundt enn i minn skalle). Her står en med en Thomas & Thomas stang til 12000. Ler av den stakkars mannen med ett røverkjøp av en stang. Arrogant prøvekaster og får hakeslepp... joda, det skjer den dag i dag.

Så tilbake til sykler. Karbon er karbon. Enten er det laget etter kravene på hvordan karbon, resin og epoxy skal lages. Det finnes noen jalla fabrikker. Men de fleste store fabrikkene i østen er veldig bra. Strukturerte, støvfrie, bruker gode matter og god binder. Hva jeg ikke skjønner er at om diamant, gekko, white, nakanura eller hva det nå heter kjøper en katalog ramme fra Giant fabrikken (som eksempel) så skal det være dårligere enn om det er preget scott eller trek på den? Det tror jeg ikke. Men i så mye annet her i verden, så får man BRA produkter til en rimligere penge, men man får ikke den nyeste varianten. Ta skoda som ett annet eksempel. Den beste bilen du kan kjøpe. Ja faktisk. Hvorfor? Fordi den består av siste versjoner av deler til golf og passat. Dette er deler som har gått igjennom en generasjon av en modell type og som har blitt tilpasset, endret, modifisert for å bli best. Når produksjonslinjen av deler til Golf5 sluttet, gikk den videre skoda. Gjennomførte produkter fører til en virkelig driftsikker bil også. Så greit, kanskje er ikke rammene til de nevnte de nyeste og råeste. Har den feteste designen på rørene osv. Men å si at de er dårligere eller være skeptisk av den grunn, det skjønner jeg ikke. Forståelsen for hvordan karbon fungerer er jo grunnleggende i en slik diskusjon. Aner man ikke det kan man jo egentlig bare la være å delta også?! Eller hva? Karbon er sterkere enn stål, men langt lettere. Det er langt vanskeligere på en bra fabrikk å gjøre feil med karbon enn feks titan. Titan er drit hardt materiale som er vanskelig å bearbeide. Her er det mange rom for feil. Mens karbon, ekstremt lett å behandle. Så si at white og gekko får rammene produsert på samme fabrikken som merida, som forøvrig produserer for specialized og noe trek samt fler. Fabrikken er jo drit bra. En av de store. Så produserer de noen rammer for nevnte. Selvfølgelig blir de bra. Kvaliteten er jo deretter. Støvfritt, proffe former, arbeidere som jobber med dette dag ut og dag inn. Kanskje er din scott ramme laget på samme fabrikken som white sin. Hvis produksjonen fører til at rammen til white er dårligere enn scott, da er scott dårligere og da! Selv om de har mer fancy ramme oppsett, litt mer kurver og kule detaljer.

Ser vi på hvilke fabriker som produserer for hvem da:

Giant (Taiwan) makes bikes for: Giant, Scott USA, Specialized, Trek
Giant (China) makes bikes for: Giant, Iron Horse, Specialized, Trek

Marin does not use Giant, they use:
- China: A-Pro, Aluforce, CTS, Sunrise
- Taiwan: A-Pro, Farily, Sunrise

Kinesis (China) makes for: Haro, K2, Raleigh
Kinesis (Taiwan) makes for: Haro, Iron Horse, Jamis, K2, Kona, Raleigh, Titus

Ideal (China and Taiwan), who makes for Bianchi, K2, Pacific (aka GT, Schwinn, Mongoose, etc.), Trek, Fuji, K2

A-Pro (Taiwan) is another biggy : Fuji, Haro, Iron Horse, Marin, Norco, Raleigh

Om noen av huskmerkene nevnt over, kanskje everest også, er laget på en av disse fabrikkene (som er mest sannsynelig) så ville jeg vært forsiktig med å si at rammene ikke er like gode som x.... Til forsvar for å kjøpe en "merke" sykkel, man bidrar til deres penge kasse og dermed utvikling av nye rammer. Men det var da mine 2cent om ubegrunnet negativitet rundt husmerker. Så kan jo debatten fare fritt

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: White] #1239472 19/08/2011 06:17
H
Hvaskalståherda? Offline
Entusiast
Entusiast
H
+1

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: White] #1239482 19/08/2011 06:33
Statham Offline
Veteran
Veteran
Er på ingen måte negative til husmerker, men nå har vel scott og cannondale og de andre store merkene ledet an utviklingen på ramme fronten, og det kan godt være at scott rammene er produsert på samme fabrikk som White rammen.

Men jeg mener at du glemmer en viktig ting her.

Hvem har konstruert rammen, specet hvordan den skal støpes og utviklet støpe prossesen sammen med fabrikken.

Nekter å tro at f.eks Scott ringer en fabrikk i Taiwan, og sier konstruer en ramme for oss... Kunnskapen er nok å finne hos Scott.

Å si at White rammen er like stor ingeniør kunst som scott rammen viser vel at du ikke er helt oppdatert på hvordan de nye rammen til topp merkene er støpt. les her

Og å si at Carbon er carbon er også bare tull, har selv en del lettvekts deler i carbon fra AX-lightness og MCFK, f.eks et styre fra AX som veier 77 gram og er 620mm, MCFK pinne 34,9 PÅ 102 gram. Lars Ragnar Manengen kjører på en setepinne fra Schmolke som veier rett over 100 gram, den har blitt brukt i mange år av han og holder fortsatt, en tilsvarende pinne og styrer fra Taiwan/kina veier nesten det dobbelte, og om det er så enkelt som du vil ha det til, hvorfor produseres ikke slike lettvekts carbon deler i Kina og taiwan til en brødel av prisen??

Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Hvaskalståherda?] #1239487 19/08/2011 06:36
olechr Offline
More than words
More than words
Jo du har rikitg i mye av det du sier, men selv om de blir produsert på mye av de samme fabrikkene så er det ikke den samme sykkelen.

De store merkene er de som bruker penger på å komme frem med nye ting. De har da gjerne "patentet" på det en liten stund før alle kan bruke det. Så feks Scott scale rammen eller trek for den saks skyld finner du ikke på en white eller andre sykler. Derimot om noen år så er det åpent for de.

Karbon er ikke karbon. Mange rimligere karbon merker er også forsterket med feks alu innvendig i seterøret.

Hvem som produserer for hvem er egentlig helt uvesentlig, det er hvordan de blir laget og av hva som har noe å si. Feks selv om Giant lager masse gode rammer til mange andre, så sugde rammene deres big time. (ikke den nye typen)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: olechr] #1239507 19/08/2011 06:55
White Offline
Avhengig
Avhengig
Nå stokker dere godt på ordene. Jeg skrev jo også i innlegget at det er ikke er det samme rammene, ihverfall ikke de nyeste. Og jeg skrev også at en del av merkene er kjent for å drive utvikling på rammefronten, noe som er bra.

Karbon er karbon, at du henviser til ett produkt som er belagt med karbon er ikke ett karbon produkt ICON_WINK

Hvis man skal sette fingeren på noe så burde det være hvordan alu/stål/jern/titan deler er limt til rammen for det er jo et svakt ledd ICON_LAUGH

Redigert av White; 19/08/2011 06:56.

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: White] #1239648 19/08/2011 08:34
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Du skrev også at White og Scott må være like gode eller like dårlige siden de blir produsert på samme fabrikken.

Gilde lager pølser som koster alt fra 30 kr/kg opp til 150 kr/kg på samme fabrikk. Betyr det at pølsene er like gode/dårlige?

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: femte_gir] #1239671 19/08/2011 08:57
White Offline
Avhengig
Avhengig
Kverrulanten femte gir ICON_LAUGH Hvis du tror det er like enkelt å støpe en ramme som å lage en pølse kan du får lov til å tro det videre. Men karbon som skal støpes i god kvalitet krever godt maskineri, støvfritt arbeidsområde og mye know how. Kjøper jeg en no name ramme fra en fabrikk som er spesialist på å lage rammer får jeg en solid bygd ramme. Enkelt og greit. Design kan kjøpes på lisens eller kopieres når patent går ut. Gilde lager btw ikke ekte pølser, de lager fettpølser med ufattelig dårlig smak, så ja, det er samme dritten bare markedsført så folk uten kulinariske antenner betaler mer. Prøv en slakter e.l. neste gang du skal grille. Om de så hadde blitt produsert på samme fabrikk er jeg overbevist om at de har tilsvarende kvalitet, men har aldri sagt at design er likt. Om en 2008 ramme har merkbart langt dårligere egenskaper en rammer designet i 2011, vet jeg ikke. Men om så tror jeg ikke andre enn de som kjemper om hundredeler i proffligaen drar nytte av det. Vi lever i 2011 og det er ett såpass opplyst samfunn at de fleste burde ha fått med seg at en produsent sjelden produserer noe eget. Alt settes bort til de med kompetanse. En tv selv om det står samsung på den er ikke BARE samsung komponenter. De produseres i joint venture med andre selskaper som har spesialisert seg på en eller flere deler. Fordi jeg har en iphone går faktisk mine penger ved kjøp til feks nokia i royalities for bruk av deres teknologi, akkurat som alle apple hatere som elsker android tlf som betaler store royalities til apple for å bruke thouch teknologien. Verden er ikke så sort hvit at om du kjøper en specialized sykkel er ALT laget av specialized på deres egne, supre fabrikker. Men hvis det er din fantasi skal jeg prøve å ikke ødelegge den for deg.

Redigert av White; 19/08/2011 08:59.

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: White] #1239694 19/08/2011 09:17
White Offline
Avhengig
Avhengig
Du må også klare å skille på hva som debateres. Kvalitet og funksjonalitet. En ramme fra Trek kan således være OVERLEGEN designet, spesielt for PROFFE.

Det er godt mulig en merke junkie vil tror at rammene er bedre når de får på ett fancy navn som ocvl, 8r, 10r osv. Alle disse benevningen er produkter kjøpt opp på det åpne markedet og brukt som markedsføring for at man igjen skal bruke mer penger og/eller bytte ut utstyr. Når det gjelder karbon så er det tynne, fine fibre, eller tykke og mer robuste fibere. De gir to forskjellige egenskape. Man kan forsterke karbon med boron eller kevlar. Og produseres under strenge krav. Deretter er det opp til designet. Noen design suger sikkert ræv, mens andre er helt rå. Noen er midt i mellom. Men kvaliteten på karbonen så lenge det er produsert på en stor fabrikk som spesialiserer seg på karbon rammer, er lik! Og når det er sagt så kan jeg vel nevne at karbonfiber presenteres i forskjellig kvalitet. Jo finere veving, jo bedre kvalitet. Men dette er egentlig ikke så interessant på sykler, da den beste karbonene blir for sprø og delikat i henhold til sykkelens bruk. Derfor brukes ofte litt tyngre, grovere og serkere matter i sykkelprodusksjon. Karbonen i en god kvalitets fluestang eier kvaliteten i en sykkel. Men to vidt forskjellige bruk. Den ene skal tåle massiv belastning, den andre knekker om du legger den hardt fra deg på en sten

Redigert av White; 19/08/2011 09:18.

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: White] #1240101 19/08/2011 15:35
White Offline
Avhengig
Avhengig
Eter litt intensiv søking og googling fant jeg ut at rammen (Carbotec UD carbon) til white overkill som er laget av firmaet Carbotec visstnok ikke er så halv gale. De produserer carbon deler (ramme deler, slanger, dempere osv) for Ducati, Yamaha, Subaru, Giant, Neo, Pinarello osv... Produserer de for Duacati er det sikkert og twist at de er gode nok for tråsykler! Kommer tilbake med mer når jeg finner omtale om den spesifikke rammen

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Statham] #1246811 27/08/2011 13:39
White Offline
Avhengig
Avhengig

Å si at White rammen er like stor ingeniør kunst som scott rammen viser vel at du ikke er helt oppdatert på hvordan de nye rammen til topp merkene er støpt. les her

Hm, så ikke linken din før nå, men har sett det før? Hva prøver du å bevise her? At Kina fabrikken som støper for Scott har forbedret maskineriet og prosessen slik at de lager hele støper og ikke lenger flere deler som "limes" sammen? Er da bra at utviklingen går videre, det er slik man vil ha det. Til info så er det nok ikke sykkel produsentene som bidrar til mest utvikling på hvordan støpe, legge mattene, hvordan fibrene krysses, hvilke typer fibre på hverandre osv. Det er det mer pengesterke aktiviteter som styrer. Feks F1, MC, bil, aero og romfartsindustrien osv. Men tror hva du vil, skal ikke sprekke boblen din om at en og samme fabrikk lager dårligere støp til ett eller annet merke ICON_LAUGH Kanskje tror du at din tv kun består av feks pioneer komponenter fordi det står pioneer foran, eller at din Ford aldri kunne tenkes å ha kraftverket levert av Volvo, eller at electrolux støvsugeren din ikke har Nilfisk inside, eller at din iphone ikke betaler royalities til nokia, ja, listen er vel endeløs... hehe og når du drar sammenlikning mellom å støpe en ramme på en av fem store fabrikker til å støpe ett styre i "garasjen", ja..... need I say more?

Redigert av White; 27/08/2011 13:41.

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Th25] #1247116 27/08/2011 23:21
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Men tilbake til det Th25 egentlig spør om ICON_SMILE

Merida: Fin kombo av X9/0, Reba RL100, Elexir 5 bremser og X9 nav.
White: XTR over hele fjøla ink nav. SID demper.
Scott: XT girsystem, DT Swiss hjul/nav, Fox demper, Elexir R bremser.

Vil påstå at utstyrsmessig så er White best. RockShox SID og Fox Float demperene er store konkurrenter, men Fox har nok litt mer erfaring. Meridas utstyrsvalg faller litt igjennom på blant annet bremsene og en billigere demper. Når det er sagt så er nok Meridas valg mer slitesterkt. Presisjonsforskjellen mellom X9/0 og XTR/XX-systemene er mindre merkbare enn prisen tilsier.

En helt annen historie er rammens oppbygning. Karbonrammer gir et helt annet diskusjonsgrunnlag enn det alu gjorde. Diskusjonen rundt alu var somregel hvordan man buttet rammene (veggtjukkelse i tversnittet av røret). Når man presser/laminerer karbon har man et hav av muligheter. Å lage kraftig karbon er ikke så vanskelig. Å lage lett karbon er ikke så vanskelig. Det som er kunsten er hvordan man legger fiberdukene i forhold til torsjon og strekk som oppstår i ramma under belastning. Det er en vitenskap som in-house rammer og erfaring kommer godt med i. Der vil jeg tro at Scott go Merida stiller snevet sterkere. I tillegg har både scott go merida flere profflag. Med slike lag får man gjerne feedback lenge før vi normale dødelige i det hele tatt får prøve teknologien de tester.

Så mitt valg tror jeg faktisk ville vært Meridaen. Fordi utstyret er bra og slitesterkt, samt at rammene er godt testet og brukt mye i forbindelse med løp.

Re: Ny sykkel, Merida, Scott eller White [Re: Th25] #1248840 30/08/2011 05:45
stosu Offline
Besatt
Besatt
Er det noen på forumet som har prøvd White-ramma kontra rammer fra de store merkene (Scott, Merida, C'dale osv.)?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Moderator  support