Selvfølgelig er det god service. Men de er også pålagt å fikse/gi nytt produkt iht forbrukerkjøpsloven(?). Det er en av de tingene du tjener på ved å kjøpe produktene i Norge(5 års garanti).
Praksisen er at når de får inn produktet, så sendes bare et nytt ut. Så fikses det ødelagte produktet(vis det er mulig) av noen andre teknikere, slik at ventetiden for forbruker skal ta kortest mulig tid. Samme erfaring hos Polar, fikk tilbake ny klokke etter 3 dager(inkl postens transport)
I forhold til forbrujerkjøpsloven er de det ja, men de har overhdet ingen plikt til å gjøre dette mer eller mindre over natta.... Jeg mener å huske at de har 14 dagers frist i utgangspunktet, og det er til å eventuelt å reparere produktet du har kjøpt...
Ihht forbrukerkjøpsloven, er det du har rett til følgende:
Et erstatningsprodukt som er i tilsvrende alder og stand som du har returnert og reklamert på. F. eks, eier du en bil og girkassa ryker innen 5 år, så er det du egentlig har krav på; en girkasse i samme alder, km stand og tilstand til den som gikk i stykker. Forutsatt at du har kjøpt bilen ny i Norge og av en næringsdrivende.
Du blander også sammen garanti og reklamasjonsrett. Garmin tror jeg ikke har 5 års garanti, men 5 års reklamasjonsrett ihht forbrukerkjøpsloven. Når det gjelder garanti så er det Garmin importøren som må bevise for deg, om produktet ikke har hatt noen feil ved produskjon og ved levering. Når det gjelder en rekalmasjon, så ligger bevisbyrden hos deg, du må bevise at det har vært en feil i produsksjon eller ved levering, for å få reparert eller få et nytt produkt. Dette er i mange tilfeller håpløst, og det er da du skal være glad for at det er 5 års garanti og ikke reklamasjon.
Derfor bør man f.eks absolutt kjøpe en bil solgt av Møller, Toyota Norge eller BMW for å nevne noen. Da har du MYE bedre rettigheter enn om du kjøper av bruktbilsjappa på hjørnet eller import.
Det er også derfor bilbransjen i Norge egentlig yter en EKSTREMT god service til mange. En kompis av meg fikk ny girkasse til sin Audi A6. De kunne skaffa en brukt en til 1/5 av prisen men de satt inn en ny. Bilbransjen slev snakker aldrig om dette, men det mener jeg de burde ha gjort. Det hadde gitt kundene en bedre opplevelse, er jeg sikker på.
Garmin yter også EKSTREMT god service, og det er verdt hver krone.