|
|
Jeg er en lovbryter - NCF og ikke-NCF-ritt
|
Jeg er en lovbryter - NCF og ikke-NCF-ritt
17/08/2011 08:33
|
Flex
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Dette skrivet fra NCF dumpet inn i innboksen min i dag. Her fremgår det ganske så klart at deltakelse på ikke-NCF-ritt (her er Tour de Frøya spesifikt nevnt som et eksempel) er et brudd på NCF sine regler og kan straffes med utestengelse og bøter. ...WHAT??? En ting er at forsikringen som hører til lisensen (selvsagt) ikke gjelder på slike ritt, men i Tour de Frøya sitt tilfelle har de ordnet forsikring selv, så det skal ikke være noe problem. Men hvilken makt skal NCF ha for å diktere hvilke ritt jeg skal delta i og ikke? Og hva er et ritt? Det arrangeres jo f.eks. en del mer og mindre spontane ritt her inne, hvor deltakerne fort kan finne på å havne under NCFs store lupe og bli definert som farlige kriminelle... Vel, jeg er i hvert fall en lovbryter, men NCF har tydeligvis vært så snille at de lot det gå for 2011. Men jeg har ingen planer om å la et organ diktere hvor, når og hvordan jeg skal ta sykkelen ut på tur. Hva mener dere?
|
|
|
Re: Jeg er en lovbryter - NCF og ikke-NCF-ritt
[Re: Flex]
17/08/2011 08:36
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
17/08/2011 08:43
|
hårfin
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor velger man å arrangere sykkelritt utenfor NCF?
Wish it * dream it * do it
|
|
|
[Re: Pink floyd]
17/08/2011 08:50
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Leste linken du har lagt ut, på meg virker det bare trist og smålig. Så lenge andre arrangerer ritt/tur ritt på en trygg måte og opplyser utøvere om hvordan de skal oppføre seg ang forsikring osv så ser jeg ikke noe galt i dette. Dette vil vel på sikt også øke interessen og dermed også muligheten for at NCF får flere medlemmer. Tydelig en organisasjon som kun tenker på sin egen lommebok og skal sikre seg selv. Ut ifra skrivet du fikk skulle jo tro de var en mafia organisasjon med dårlig skjulte trusler og krav om å ha kontroll på alt og alle. Typisk missbruk av en monopol situasjon spør du meg. Nok en gang skam deg! 
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
17/08/2011 09:03
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva hvis en rytter i et uregistrert ritt kjører på og kvester en unge med trehjulsykkel som leker i veikanten? Hvem har det økonomiske ansvaret da?
I dette tilfellet gjelder arrangørens forsikring heller ikke "vanmlige" sykkeluhell hvor rytterne blir kvestet, og de som har vært med en stund husker kanskje det tragiske som skjedde i Selbusjøen rundt...
Hårfin lurer på hvorfor en NCF-registrert sykkelklubb bevisst velger å arrangere et sykkelritt utenfor NCF, det gjør jeg også.
Redigert av Oystein L; 17/08/2011 09:17.
|
|
|
17/08/2011 09:05
|
Flex
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Enig med Pink Floyd her. Det kan forøvrig sies at Tour de Frøya på få år har blitt det eneste landeveisrittet i Trøndelag som faktisk har litt deltakelse å snakke om (selvsagt bortsett fra Trondheim-Oslo, dersom man teller med denne). Jeg gjetter på at fraværet av lisens (som gir en langt lavere kostnad for svært mange) er en av hovedårsakene til dette. Jeg skammer meg... 
|
|
|
[Re: Oystein L]
17/08/2011 09:47
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hva hvis en rytter i et uregistrert ritt kjører på og kvester en unge med trehjulsykkel som leker i veikanten? Hvem har det økonomiske ansvaret da?
Hva er forskjellen på et "uregistrert ritt" og "organsiert trening"?
|
|
|
17/08/2011 09:53
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Blir ikke det omtrent som at en hvemsomhelst person som er ute og sykler på en unge i veikanten? Dvs. rytteren selv evt. forsikringsselskapet om vedkommende har en forsikring som dekker det?
Redigert av knuthaug; 17/08/2011 09:53.
|
|
|
[Re: KenR]
17/08/2011 10:02
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva med startkontingenter og pengepremier?
Rent forsikringsmessig vil du oppleve flere dekningsunntak for ritt enn for trening. - På organisert trening har man normalt forsikring for skade på tjedjepart gjennom egen forsikring for skade på seg selv gjennom lisensen. - Deltakere på NCF-approberte ritt har forsikring for seg selv gjennom lisensen og for skade på tjedjepart gjennom NCF's arrangørforsikring. - Deltakere på uregistrerte ritt har normalt kun arrangørens forsikring, i dette tilfelle gjelder den kun skader hvor arrangøren kan lastes.
|
|
|
[Re: quattro]
17/08/2011 10:03
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Dette er vel samme som Norges Motorsportforbund driver med. De er så store at de vil styre det meste, og vil absolutt ikke ha konkurranse. Det er derfor de truer med utestengelse og sanksjoner. Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Norges Motorsportforbund, men jeg vet litt om Norges Bilsportforbund (heretter: NBF). Det er slik at NBF av myndighetene er gitt enerett på å styre bilsporten i Norge, og alle som vil arrangere noen som helst form for konkurranse med bil er nødt til å ta det via/gjennom NBF. Jeg har i en årrekke vært med på å arrangere Autoslalom, som er en gren under NBF. Folk deltar med ordinære, gategodkjente biler, men det kreves en lisens. På lik linje som på sykkel kan man enten ha årslisens eller løse engangslisens per løp. I 2008 kostet en slik engangslisens kr 100,-, men i 2009 økte NBF den til 150,-. I 2011 økte NBF igjen prisen, og nå valgte de like godt å doble prisen til 300,-. I et Autoslalomløp kjører hver deltager 3 omganger, der hver omgang typisk varer i ca 1 minutt. Ergo koster det 100,- minuttet bare i lisenskostnad. I tillegg kommer arrangørens påmeldingsavgift. Hvor vil jeg så med dette? Jo, poenget er at engangslisensen i et sykkelritt tross alt er relativt rimelig, og slik sett ikke burde være noen hindring for å arrangere sykkelritt gjennom NCF. Når det gjelder dette med å sanksjonere mot ryttere som har utøverlisens hvis disse deltar i ritt utenfor NCF, så er jeg nok enig i at det er smålig. Det er både naturlig og riktig at NCF ønsker flest mulig ritt under sin egen paraply, men da synes jeg det er mer riktig å rette sin innsats mot arrangørene enn mot utøverne. Men det er nå bare min mening, da.
|
|
|
17/08/2011 10:04
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enig med Pink Floyd her. Det kan forøvrig sies at Tour de Frøya på få år har blitt det eneste landeveisrittet i Trøndelag som faktisk har litt deltakelse å snakke om (selvsagt bortsett fra Trondheim-Oslo, dersom man teller med denne). Jeg gjetter på at fraværet av lisens (som gir en langt lavere kostnad for svært mange) er en av hovedårsakene til dette. Jeg skammer meg... Langt lavere kostnad? Det er snakk om 150 kroner så så voldsomt mye utgjør det ikke. Det forklarer i hvert fall ikke interessen for dette rittet hvor godt over halvparten av de startende sykler i trimklasse, og kan sykle uten lisens. Av de som sykler i konkurranseklasse har nok en svært stor andel helårslisens. Frøya Rundt har blitt så stort på grunn av et helt spesielt lokalt engasjement. Lokale bedrifter er godt inne i rittet, noe man også kan se av deltakerlisten. At NCF er smålige synes jeg ikke. De har et regelverk vedtatt av et årsmøte, og styret plikter å følge opp dette. Om man mener at dette regleverket er feil bør man vel jobbe for å endre det. Og jeg tipper forbundet glatt ser gjennom fingerene på de mange småarrangementene som er rundt omkring. Det blir litt annerledes med et ritt på 7-800 deltakere. I tillegg undrer det meg litt hvorfor en klubb tilknyttet NCF ikke arrangerer ritt i henhold til det regelverket de selv har forpliktet seg til.
|
|
|
[Re: mroek]
17/08/2011 10:14
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
mroek; Ja, innsats ER rettet mot arrangør, krets og klubb (se hvem dette er adressert til), og det har selvfølgelig også vært en dialog forut for dette brevet. Sanksjonsmulighetene er imidlertid små siden dette er atrrangert av noen NCF ikke kan gjøre stort med. UCI-reglementet er imidlertid klart med tanke på sanksjoner mot aktive ryttere.
knuthaug; som nevnt vil mange møte begrensninger hos sitt forsikringgselskap når det er snakk om ritt, og ikke trening. Det er her NCF's arrangørforsikring kommer inn.
|
|
|
17/08/2011 10:27
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
mroek; Ja, innsats ER rettet mot arrangør, krets og klubb (se hvem dette er adressert til), og det har selvfølgelig også vært en dialog forut for dette brevet. Det var jo forsåvidt en interessant tilleggsopplysning (at dere i forbundet har hatt dialog med arrangør). Kan du si noe mer om hvorfor denne arrangøren motsetter seg å arrangere gjennom NCF, eller er det konfidensielt? Et annet moment her er hvorvidt alle utøvere faktisk kjenner til at de fra neste år må være ekstra oppmerksomme på hvilke ritt de deltar i? Greit nok at man som utøver bør sette seg inn i lisensbetingelsene, men vi vet jo alle at mange av oss (ja, jeg er en synder) ikke alltid leser alt så nøye. Har dere i forbundet noen plan for hvordan dere skal nå alle utøvere som løser lisens til neste år, slik at ingen ufrivillig går i denne "fella"? De fleste av oss er jo bare glade amatører uten noen form for støtteapparat som passer på oss.
|
|
|
17/08/2011 10:54
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
@mroek: Beklager navnemisforståelsen, mente NBF. 
Lars Olav
|
|
|
17/08/2011 10:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1- Nei, intet er konfidensielt. Noen vet ikke, andre bare vil ikke... En mulig årsak er pengepremier (som NCF ikke tillater i turritt), men det blir bare spekulasjoner fra min side.
2- Det er klubben din som bestiller lisens for deg, og enhver lisensansvarlig her bør vite dette (trodde i min enfoldighet at alle klubber holdt sine medlemmer oppdatert på såpass vesentlig info). Det er klubbene som har ansvaret for kommunikasjon med sine medlemmer, og det er derfor dette er sendt til samtlige klubber i den aktuelle kretsen.
Dette er langtfra noe nytt regelverk. Årsaken til manglende registrering er som regel uvitenhet, og de fleste slike saker blir raskt løst (oftest før rittdato) ved hjelp av dialog og informasjon. Det fikk man ikke til her, og pengepremiene som lokker aktive ryttere samt størrelsen på dette arrangementet har aktualisert problemstillingen.
Som Egil nevner kan en stor del av dette registreres som trimritt, og dermed ha den symbolske lisenssummen på 30,-
|
|
|
17/08/2011 11:08
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Jeg støtter NCF her. Jeg har aldri turt å delta på Tour de Frøya, rett og slett pga texastilstandene der ute. Og massespurt med urutinerte syklister kan fort gå ille. Tro meg, jeg vet. Jeg er TVK-eren på bildene. Og siden jeg lå på hjul når det skjedde vet jeg med sikkerhet at ingen var borti syklisten som klarte å spurte seg selv i bakken. Jeg tror jeg kan takke terrengsykkelturene mine for at jeg ikke slo følge.  
|
|
|
17/08/2011 11:15
|
posn
Entusiast
|
Entusiast
Diskusjonen her er dreid over i en lisensdiskusjon, men at konsekvensen er utestengelse av rytter blir for drøyt for meg!
|
|
|
[Re: posn]
17/08/2011 11:29
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Da er det vel bare å skippe lisensen for neste år dersom betingelsene blir for drøye...
|
|
|
[Re: posn]
17/08/2011 11:32
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke hele saken en lisenssak da? Vi snakker om midlertidig inndragelse av lisens for ryttere som ikke forholder seg til regelverket rundt aktiv lisens.
Siden NCF ikke har reelle sanksjonsmulighet overfor arrangør er jo meldingen om at aktive ryttere vil kunne få inndratt lisens et meget tydelig signal som kan få klubb/arrangør til å tenke seg om forut for neste sesong.
(ingen ønsker jo å ramme uvitende ryttere her, det er nettopp derfor NCF nå er ute i forkant og snakker om 2012 slik at alle kan være klar over konsekvenser på forhånd)
Når det er sagt; det koster ikkeno' å få rittet i terminlista (og som arrangør an NM, NC, VeteranCup samt tur- og trimritt på landevei og i terrenget ser undertegnede heller ingen ulemper med å ha rittet registrert), så hva er problemet?
Redigert av Oystein L; 17/08/2011 11:38.
|
|
|
[Re: ]
17/08/2011 11:45
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den måtte jo komme...:-) (jada vi er nok mere enige enn det kan fremstå som her på forumet). Nei, nå (i ettermiddag) er det tid for første budsjettrunde, så håper jeg virkelig vi har enda mindre å være uenige om neste år... Men hvis man har en i målområde med stoppeklokke som skriver ned tidene på en lapp, så går det vel ikke trimritt.
Vi har jo rett som det er noen som gjør dette på ritt vi kjører i skogen. Vi er altså endel folk som sykler det vi kan, og så står det en å skriver ned hvor lang tid vi har brukt og lager en resultatliste. Den lista havner på internett av og til også. Burde vi ha søkt NCF?
Du kan til og med ha elektronisk tidtaking og mellomtider i trimritt, men ikke RANGERT resultatliste (du kan legge den ut som excel-fil alfabetisk, så kan folket rangere selv, akkurat som i barnefoppall...). Mange klubber har plenty med treningsritt hvor stoppeklokka er brukt flittig. Skillet mellom "organisert trening" og uregistrert ritt går gjerne på startkontingent.
Redigert av Oystein L; 17/08/2011 11:52.
|
|
|
[Re: JonahHex]
17/08/2011 11:54
|
Flex
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Da er det vel bare å skippe lisensen for neste år dersom betingelsene blir for drøye... Tro meg, det vurderes. Men det finnes allikevel gode muligheter for arrangører å kjøpe forsikringer som dekker det samme som NCFs forsikring til en mye rimeligere penge enn 150,- eller 200,- Det må det være, siden Tour de Frøya har en startkontingent på 210 kr (som også inkluderer forsikring og pengepremier til vinnerne). Langt lavere kostnad? Det er snakk om 150 kroner så så voldsomt mye utgjør det ikke. Det vil i så fall ikke være så langt unna en dobling av prisen i dette tilfellet. JEG synes i hvert fall at det utgjør en god del... Av de som sykler i konkurranseklasse har nok en svært stor andel helårslisens. Her har vi vel litt høna-og-egget-problematikk. Jeg tror at dette kommer av at engangslisensen er så dyr som den er. Den virker i hvert fall avskrekkende på nye folk. Har selv forsøkt å få med nye folk på ritt, men de fleste avslår hovedsakelig pga to årsaker: Det er for dyrt (og lisensen oppleves som en "ekstraavgift" for de som ikke sykler "fast") og det er "kun proffer" med (hørte jeg "ond sirkel"?)
|
|
|
17/08/2011 11:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
Av de som sykler i konkurranseklasse har nok en svært stor andel helårslisens.
Hvis det med konkurranseklasser menes aktiv eller turlisens, så var det i fjor utstedt rundt 70.000 lisense til sammen, altså aktive og enkeltlisenser. Rundt 4200 av disse var aktive lisenser. De tallene jeg finner på NCFs sider gir ikke oversikt over lisensbruken i ritt, med litt godvilje skal jeg gå med på at halvparten av alle rittstarter gikk på aktivlisens. Dvs at hver aktivlisens blir brukt 8-9 ganger i løpet av et år. Jeg snakket konkret om dette rittet hvor av de 7-800 minst 400 stiller i trim. Av de 300-350 andre utgjør neppe engangslisener mer kanskje 150(?). Av disse vil det nok ikke være så mange som vil droppe rittet for 150,- ekstra. Slik sett utgjør ikke engangslisensen noen stor bøyg for deltakelsen.
|
|
|
17/08/2011 11:59
|
EgilS
More than words
|
More than words
Av de som sykler i konkurranseklasse har nok en svært stor andel helårslisens. Her har vi vel litt høna-og-egget-problematikk. Jeg tror at dette kommer av at engangslisensen er så dyr som den er. Den virker i hvert fall avskrekkende på nye folk. Beklager, men den argumentasjonen kan ikke brukes i dette tilfellet da det ikke er noen lisenskostnad. Likevel er det over halvparten som sykler trim.
|
|
|
[Re: EgilS]
17/08/2011 12:05
|
Flex
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Av de som sykler i konkurranseklasse har nok en svært stor andel helårslisens. Her har vi vel litt høna-og-egget-problematikk. Jeg tror at dette kommer av at engangslisensen er så dyr som den er. Den virker i hvert fall avskrekkende på nye folk. Beklager, men den argumentasjonen kan ikke brukes i dette tilfellet da det ikke er noen lisenskostnad. Likevel er det over halvparten som sykler trim. Beklager, ser at jeg tolket deg feil. Trodde du mente generelt / andre ritt. Så du kan bare se bort fra det jeg skrev der.
|
|
|
17/08/2011 12:24
|
EgilS
More than words
|
More than words
Som Egil nevner kan en stor del av dette registreres som trimritt, og dermed ha den symbolske lisenssummen på 30,- Men hvis man har en i målområde med stoppeklokke som skriver ned tidene på en lapp, så går det vel ikke trimritt. Du kan ta tiden, men du kan ikke ha rangerte resultatlister (om jeg husker riktig).
|
|
|
17/08/2011 12:32
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Du kan til og med ha elektronisk tidtaking og mellomtider i trimritt, men ikke RANGERT resultatliste (du kan legge den ut som excel-fil alfabetisk, så kan folket rangere selv, akkurat som i barnefoppall...).
Når erklærer forbundet krig med Strava? 
|
|
|
17/08/2011 12:55
|
h_b
Fersking
|
Fersking
Vil det si at utøvere med lisens ikke kan sykle feks bedriftsritt?
Håmund
|
|
|
17/08/2011 12:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vi ser jo at en konsekvens av dette regelverket er at man ikke kan delta i et ritt med startkontingent og sortert resultatliste uten at lisensene står i fare. Altså kan jeg bare glemme å bli med på en Fastride, som ofte har en 50 lapp i startpenger og sortert resultatliste. De har jo til og med premiering! Disse Fastride-ene er nok av de små arrangementene NCF velger å overse i denne sammenhengen. Hvis Fastride-en blir et høyt profilert arrangement med 500 stykk stiller det seg nok annerledes. Men da har det nok mistet mye av sjarmen også ...
|
|
|
[Re: EgilS]
17/08/2011 13:20
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Nå velger vel NCF å overse ganske mye syntes nå jeg spesielt i henhold til barneidrettsbestemmelsene som de er pålagt å følge som en del av NIF. Bl.a. plasseringer av 10 åringer, lisens kost, etteranmeldingsgebyrer osv.
|
|
|
|
|