Jeg oppdaget ymse gromlelyder i bakhjulet mitt i dag, et Crossmax SLR disc. Ved nærmere inspeksjon viste det seg at kulelageret i "hub nose" hadde tatt kvelden for alvor. Faktisk hadde det gått i oppløsning og det var bare å plukke ut indre lagerbane og kuler fra lageret. Men kan noen gi meg et glupt forslag på hvordan jeg får ut resten av lageret, dvs ytre lagerbane?? Uten anleggsflate å banke mot, står jeg litt opprådd for muligheter...
Og om noen har en forklaring på hvorfor dette oppstår, hører jeg gjerne den! ;-)
Nå er ikke jeg noe ekspert, men kanskje du kan komme til med en elektrisk baufil f.eks. og sage et spor i ringen. Dersom du klarer å dele den så løsner den nok. Eventuelt noe Dremel greier.
Når maskinlageret går i oppløsning sitter man igjen med den ytre lagerbanen. Maskinlager er bare lukkede lager med kuler og baner i én enhet; de er ikke magiske rulleringer laget av enhjørningshorn og drømmestøv.
Den ytre ringen har et spor i seg som kulene har gått i. Hvis du finner noen som har verktøy for å trekke ut lager kan disse gå inn i dette sporet.
Når maskinlageret går i oppløsning sitter man igjen med den ytre lagerbanen. Maskinlager er bare lukkede lager med kuler og baner i én enhet; de er ikke magiske rulleringer laget av enhjørningshorn og drømmestøv.
Den ytre ringen har et spor i seg som kulene har gått i. Hvis du finner noen som har verktøy for å trekke ut lager kan disse gå inn i dette sporet.
Riktig beskrevet! Jeg får ta turen innom et mek-verksted! ;-D
Jeg var innom lbs'en og viste fram sorgen. Eieren tok en kjapp kikk og fastslo at dette burde ikke mekanikeren hans prøve seg på. "Han bare dæljer løs, han!", var den klare meldingen. Befriende ærlig! Hjulet er derfor parkert hos lokalt sagnomsust mek-verksted. Krysser fingrene!
Fagfolk er tingen! Pelle hos Dagestad Mek i Brumunddal sveiset på en liten bit på ytre lagerbane, varmet litt og dunket ut hele sulamitten på vanlig måte. Lykkelig kar klar for UB!