Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan bytte lager i DT QR15-nav?

Hvordan bytte lager i DT QR15-nav? #1236412 15/08/2011 20:50
kg Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
Hei, grønne forum!

Jeg har et DT 340 QR15-nav som har begynt å knase i lagrene. Jeg har nye maskinlagre liggende, men så var det å få satt dem inn, da.

Ifølge manualen til DT (som ikke sier noe spesifikt om QR15) er det bare å bruke gummihammer på akslingen, så kommer hele stasen ut på andre sida. Men på disse navene er det jo ikke noen gjennomgående aksling - det er et mellomstykke, et lager som ligger rett på 15mm-quickreleasen, en spacer, og så lager og mellomstykke igjen. Så hvis den metoden skal virke må man altså dytte det ene lageret innover i navet før man kan banke det ut fra andre siden. Kan det virkelig være rekti', det da?

Se også bilde, hvor man ser lageret og litt spacer

På forhånd takk for alle kloke ord,
Kr.

Vedlegg DSC_3159.jpg
Re: Hvordan bytte lager i DT QR15-nav? [Re: kg] #1236481 15/08/2011 21:52
j-aa Offline
Avhengig
Avhengig
Merkelig sammentreff. Jeg skulle akkurat til å skrive et innlegg om det samme. Fremgangsmåten i håndboka kan ikke brukes på 15mm, da lagrene sitter så langt inn i navhuset som de går, så det har ingen hensikt i å banke dem innover.

Første steg er å dra av endehylsene så du kommer til lagrene. Selve lagrene er det værre med. Jeg har prøve å banke dem ut bakfra med en lang skrutrekker, kanten på QR15-bolten +++, men de sitter bom fast. Neste forsøk blir å varme opp navet (aluminium utvider seg mer enn stål når det varmes opp, så i teorien skal lagrene sitte litt løsere hvis navet f.eks. får en god dose kokende vann over seg), og prøve å banke ut lagret fra baksiden igjen. Hvis det ene løsner kan jo det andre lett bankes ut vha. spaceren i midten. Hvis noen har et bedre forslag, rop ut!

Re: Hvordan bytte lager i DT QR15-nav? [Re: j-aa] #1238253 17/08/2011 19:42
kg Online OP
Entusiast
OP Online
Entusiast
Jeg pysa ut, og mailet sveitserne. Fikk svar ganske fort, og det ser ut som om du var på riktig spor:

Quote:
To get the bearings out of the hub shell, you have to push the spacer to one side until you can see the inner ring of the bearing. With the help of a punch, you can push the bearing out of the shell, then pull the spacer out and then push the second bearing out.

Som sagt så gjort: Jeg hadde en dor ("en dor"? "et dor"?) liggende, og med den og gummihammeren kom ting greit ut. Det tok noen ordentlige kakk før ting begynte å flytte på seg, dog. Tilfeldigvis passet styrelager-starnut-tsjonkeren veldig fint til å dytte de nye kulelagrene inn. Nå ruller hjulet fint igjen, og jeg har fortjent en handypils!

Kr.

Moderator  support