Det har med at GPS'en registrerer punkter, og måler distansen mellom disse. Er det en krapp sving, så kuttes denne. Nå skal det sies at jeg har sykklet flere ritt med GPS, og hjulsensor, noe som pleier å brukes som ett argument blant Polar forkjemperene, og distansen min er fortsatt like feil som de uten hjulsensor. Nå husker jeg at når jeg først fikk gps'en og fikk den til å autmoatisk beregne hjuldiameter, så gikk hastigheten ned 1-2 km/t i forhold til computere der du legger inn diameteren selv. Siden de aller fleste som har gps får omtrent den samme distansen, og med tanke på at 95km er lengden målt med motorsykkel speedometer, som vanligvis har en viss feilmargin, så er løypa kortere en de oppgitte 95 km... Polar folket har nok stilt inn hjuldiameter etter ett skjema, og ikke den reele rullediameteren på dekket, og dette skjemaet legger sikker på litt, siden dekk dimensjonenen varierer litt fra produsent til produsent.. (tror jeg)