Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Har kranklageret mitt tatt kvelden?

Har kranklageret mitt tatt kvelden? #1235965 15/08/2011 12:06
D
Dragev87 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Leverte sykkelen min på Oslo Sportslager på lørdag etter at jeg i en tid har hatt knirke/knakelyder fra krankpartiet, spesielt når jeg står og tråkker. Lyden blir bedre når sykkelen blir våt.

De på Sportslageret påstod at lageret ikke hadde gått, derfor hadde de kun smurt det opp, samt pedaler.

Men, etter 2 km var lyden tilbake. I tillegg føler jeg at det nugger, glipper og hakker litt når jeg trår rundt. Akkurat som om 1 cm av tråkket blir "borte" ved jevne mellomrom.

Kan det være slitte drev foran som gir disse problemene? Er en stund siden disse ble skiftet, og sliter tidvis med chainsuck. Kasetten bak er nesten ny, samt kjede. Kan slitte drev foran gi sånn knake/brakelyd og nugging?

Re: Har kranklageret mitt tatt kvelden? [Re: Dragev87] #1235971 15/08/2011 12:15
tron Offline
Besatt
Besatt
Nugging? Glipper kjedet, så er krankdrevene sannsynligvis utslitt.
Når det gjelder knirkingen, kan den oppstå i både krankdrevboltene, krankarmboltene, i pedalinnfestingen og i mellom krankhus og kranklager. Har også opplevd XT-kassetter som har knirket sammen med nav med alu-boss - da var løsningen å fette opp anleggsflatene mellom boss og kassett. I tillegg kan det jo være i seteregionen at knirkingen egentlig kommer fra, dersom det bare skjer når du sitter på setet.

Re: Har kranklageret mitt tatt kvelden? [Re: tron] #1235998 15/08/2011 12:42
A
arenei Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Enig med tron her. Om "1 cm av tråkket blir borte" så er det nok på tide med nye drev foran. Hadde samme problem for noen år siden, der jeg også hadde ny kassett og kjede. Knirk kan være så mangt, og legger til at løst gir/girøre kan høres ut som en knirkete setepinne, ikke lett å feilsøke.

Re: Har kranklageret mitt tatt kvelden? [Re: arenei] #1236187 15/08/2011 16:31
D
Dragev87 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Det knirker værst nettopp når jeg står og tråkker, så setet er det nok ikke. Jeg får prøve å få noen til å se på det før Birken, for det høres og føles ikke bra ut.

Re: Har kranklageret mitt tatt kvelden? [Re: Dragev87] #1236257 15/08/2011 18:17
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Når du sier smurt det opp, hadde de tatt ut lageret av ramma? Knirk kan være så mangt som så mange har poengtert, det kan sågar være at gjengene i ramma trenger litt fett og så skru på plass kranklageret igjen.

Du bør kjenne når lageret er gåent ved å ta tak i pedalene og vri rundt. Enten ved at det lugger da (selv uten belastning) eller at det er slark. Det er i alle fall min erfaring...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no

Moderator  support