Det er ditt første ritt, og du vet kanskje ikke hvor lang tid du kommer til å bruke. Jeg anbefaler å heller ha for mye mat/drikke enn å risikere å gå tom. Sats på å få en god og komfortabel første opplevelse av å sykle ritt.
Gel/barer/sportsdrikk fungerer fint hvis magen din tåler det, og hvis du ikke har testet det før, skal du IKKE teste det første gang i et ritt. Det gjelder alt du skal få i deg - test på trening først, og gjerne med litt puls - får du det ned? Blir det nede?
Jeg har god erfaring med fyrstekake, etter tips her på forumet. Godt, billig, energirikt, og gamlis-hipt. Kjøper ferdig på Rimi (eller enda bedre: baker selv), deler opp i porsjoner, og pakker inn i alu-folie. Lett å pakke opp med tennene, samt å putte søpla tilbake i rygglomma.
Som drikke har jeg hatt én flaske vann, og én flaske med solbærsaft med litt ekstra sukker og en halv teskje salt i. Smaker vel så godt som noen ferdigkjøpt sportsdrikk, og er mye billigere, samt ikke så syrlig.
Spis/drikk ofte og lite av gangen. I felt er det ikke så lett, så da får du spise/drikke når anledningen byr seg.
Lykke til på lørdag!