Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mat og drikke - 16 mils ritt?

Mat og drikke - 16 mils ritt? #1235366 14/08/2011 18:42
W
Waynorth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Hei

Skal sykle Finnsnes-Tromsø førstkommende lørdag. Distansen er ca. 16 mil (landevei). Dette er mitt første ritt og jeg ber om tips til påfyll underveis.

Re: Mat og drikke - 16 mils ritt? [Re: Waynorth] #1235449 14/08/2011 19:50
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Så fremst rittet ikke tar ekstremt lang tid, ville jeg vel ikke vurdert noe annet enn gel og energibar.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Mat og drikke - 16 mils ritt? [Re: Elgvenn2] #1236811 16/08/2011 10:13
RoBeer Offline
Fersking
Fersking
En kaldkjæft i ny og ne holder i lange baner...

___
RoB

NSK
Re: Mat og drikke - 16 mils ritt? [Re: Waynorth] #1237363 16/08/2011 20:32
Fred Jungelgel Offline
Entusiast
Entusiast
Det er ditt første ritt, og du vet kanskje ikke hvor lang tid du kommer til å bruke. Jeg anbefaler å heller ha for mye mat/drikke enn å risikere å gå tom. Sats på å få en god og komfortabel første opplevelse av å sykle ritt.

Gel/barer/sportsdrikk fungerer fint hvis magen din tåler det, og hvis du ikke har testet det før, skal du IKKE teste det første gang i et ritt. Det gjelder alt du skal få i deg - test på trening først, og gjerne med litt puls - får du det ned? Blir det nede?

Jeg har god erfaring med fyrstekake, etter tips her på forumet. Godt, billig, energirikt, og gamlis-hipt. Kjøper ferdig på Rimi (eller enda bedre: baker selv), deler opp i porsjoner, og pakker inn i alu-folie. Lett å pakke opp med tennene, samt å putte søpla tilbake i rygglomma.

Som drikke har jeg hatt én flaske vann, og én flaske med solbærsaft med litt ekstra sukker og en halv teskje salt i. Smaker vel så godt som noen ferdigkjøpt sportsdrikk, og er mye billigere, samt ikke så syrlig.

Spis/drikk ofte og lite av gangen. I felt er det ikke så lett, så da får du spise/drikke når anledningen byr seg.

Lykke til på lørdag!

Re: Mat og drikke - 16 mils ritt? [Re: Fred Jungelgel] #1237924 17/08/2011 12:41
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
alternativ til fyrstekake er porsjonspakker med smurt lefse.. går ned på høykant - sitter du igjen med en lefse etter rittet nytes denne med en kopp kaffe :-)

Re: Mat og drikke - 16 mils ritt? [Re: Gaga] #1240180 19/08/2011 17:27
W
Waynorth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Takk for tipsene! Har lest en del på ulike fora og nettet generelt om "påfyll". Har nå litt av hvert: maxim bar, snickers, banan, en skive grovbrød og en gel (tar den mot slutten). Har to flasker drikke: en med vann og en med maxim sportsdrikke. Regner med påfyl av banan og vann underveis, ved behov. Da ser det ut som det ikke blir maten, eller mangel på sådann, jeg kan skylde på om krampa tar meg!

Re: Mat og drikke - 16 mils ritt? [Re: Waynorth] #1240194 19/08/2011 17:40
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
du får for all del ikke ta med deg TO brødskiver, ville vært ille om du la på deg noen kg på strekningen ICON_WINK

Viktigste er vel at du får i deg noe, syns selv slike barer og sjokolade + energi drikk kan bli noe søtt i lengden.
Pleier ha to brødskiver med nugatti i mellom eller noe slikt, men er jo søtt det også.

Lykke til!

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Mat og drikke - 16 mils ritt? [Re: Pink floyd] #1241297 21/08/2011 09:37
W
Waynorth Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
W
Brukte i overkant av 5 timer. Gjennomsnittsfart ca. 32 kmt. Frokost: fruktmusli, samt en skive grovbrød. To glass juice. I trøya hadde jeg snickers og maximbar. Brødskiva var noe vanskelig å få ned, da pulsen var for høy ved inntak. Følte likevel at en skive var viktig der og da. Hadde også med en gel som ble liggende i taska under setet hele rittet. Tok den etter målgang. Ble uggen av denne og blir ikke å benytte dette i senere ritt. Drakk ca. 5 liter veske underveis. Var så heldig å få byttet en tomflaske med en liter cola/kaffe etter ca. 13 mil (en rytter som vi kjørte inn hadde følgebil og vi fikk dele av hans goder:). Cola/kaffen ga en utrolig boost!!! Spiste også et par bananer underveis, som ga god energi.

Konklusjon: Som Fred Jungelgel nevner i denne tråden, er det viktig med påfyll HELE tiden. Jeg følte med aldri "tom". At jeg drimot ble stiv og slet med syre i bena, skyldes utelukkende at jeg er for dårlig trent.

Moderator  support