Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vettakollen-stien i siste terrengsykkel

Vettakollen-stien i siste terrengsykkel #1235262 14/08/2011 16:51
A
aleneibrudd Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Noen som har kjørte denne og kan bekrefte at den er superduper? Tenkte å prøve den på tirsdag. Er det bare å kjøre inn og ned, lett å finne stien? Det er plass til fler hvis noen vil være med. Men tid er ikke 100% satt...

yes
Stig

Re: Vettakollen-stien i siste terrengsykkel [Re: aleneibrudd] #1235315 14/08/2011 17:52
Lasse65 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjørte denne turen i torsdags, og har kjørt den mange ganger før også. Den er veldig fin - jeg syns det er en av de beste i denne delen av marka. Først noen korte og tekniske motbakker direkte når du svinger av fra lysløypa mellom Ullevålsæter og Frognerseteren - her kan det bli litt trilling. Så blir det svaberg, røtter og gjørmehull en masse - teknisk go´knot hele veien frem til utsiktspunktet på Vettakollen. Stien er ganske våt nå, men vi koste oss stort med alle svabergene også etter å ha kjørt i gjørmen - utfordringen er å komme høgt opp og følge ryggen på alle svapartier. Fra Vettakollen er det nydelig teknisk nedkjøring på 95 % svaberg - bare synd at det går så fort å komme ned. Vi timet vår tur slik at vi fikk solnedgang i klarvær pluss fullmåne med usannsynlig flott Osloutsikt fra utsiktspunktet..! Vel nede er det cruising i høy fart forbi Båntjern og ned mot Sognsvann eller Gaustadskogen - flott er det uansett syns jeg! Lett å finne frem er det også, da første delen begrenses av myr og bratt skråning - nedkjøringen gir seg selv. PS. Jeg la igjen et par svarte Bliz sportsbriller med gule glass på utsiktspunktet på Vettakollen - si ifra hvis du finner dem..!

"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"

Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010
Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Vettakollen-stien i siste terrengsykkel [Re: aleneibrudd] #1235323 14/08/2011 18:00
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Den er superduper, ikke spesielt lett, du bør nok ha syklet litt sti før du tar den stien. Jeg pleide å ha det veldig gøy der med hardtail før så helt umulig er den allikevel ikke.

Ikke så vanskelig å finne frem, den siste som er nevnt, gjennom Gaustadskogen er en perle,men litt vanskeligere å finne. Om du leter litt finner du den nok, det er flere å velge i så du finner nok et bra alternativ.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Vettakollen-stien i siste terrengsykkel [Re: yoeddy] #1235739 15/08/2011 08:21
A
aleneibrudd Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Det høres ut som det er greit å finne inngangen hvertfall, og en fin sti! Får nok med meg noen som ikke har syklet kjempemye, men de er unge og spreke og kan løpe rundt hvis det skjører seg.
Hva tror dere om å sykle flere ganger? Har tenkt på å drive litt "trikkebasert" sykling, men det er kanskje nok med en tur? Har forsåvidt masse tid.. ICON_SMILE

Re: Vettakollen-stien i siste terrengsykkel [Re: aleneibrudd] #1238933 18/08/2011 12:37
M
MortySporty Offline
Fersking
Fersking
M
Partiet fra lysløypa til utsiktspunktet på Vettakollen virker alltid litt lengre enn det du husker fra forrige tur, da det er Vettakollen-ned partiet som fester seg i hjernebarken. Altså har jeg selv aldri vurdert å sykle flere ganger..

Re: Vettakollen-stien i siste terrengsykkel [Re: aleneibrudd] #1238990 18/08/2011 13:43
K
KG HiFi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: aleneibrudd

Hva tror dere om å sykle flere ganger? Har tenkt på å drive litt "trikkebasert" sykling, men det er kanskje nok med en tur? Har forsåvidt masse tid.. ICON_SMILE

Ikke veldig praktisk for den stien med trikken, blir lang transport til stihodet.

Ville heller gjort en av disse to tingene:
1) Sykle opp igjen forsiden. Den er fullt tagbar og morsom oppover ogsaa.
2) Ta hardt venstre naar du kommer ned forsiden av Vettakollen og opp den steinete stien/loeypa som gaar oppover der. Dette er rett foer du kommer inn paa (Anker)veien (som er den som gaar rett forbi Baantjern etc.) Dette er en bra steinknote loeype med god bredde, men som krever tidvis fokus paa sporvalg. Den steinete stien tar deg rett opp til Fuglemyr hvor du tar samme stien ut over Vettakollen igjen. Garantert mye kjappere enn trikken og blir en fin liten runde.

KG

Re: Vettakollen-stien i siste terrengsykkel [Re: KG HiFi] #1242572 22/08/2011 14:38
A
aleneibrudd Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Hei. Det ble to turer med trikk, og bil parkert ovenfor sykehuset på Gaustad. Litt regn og gjørmete løype riktignok, men stien fra Vettakollen og ned er jo mye stein så det gikk bra.

Synes stien var strålende bra, og kan virkelig anbefale denne til alle som vil sykle på nye eller gamle trakter! Vi hadde ikke tid til å ta bilde, det var for gøy å sykle... ICON_SMILE

Stig

Moderator  support