Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000?

Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? #1235151 14/08/2011 13:42
U
Uluen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Min gamle trofaste Miyata er nå så sliten og jeg lurer på om det lar seg gjøre å få henne fiffet opp så hun blir fin igjen ICON_SMILE

Det meste er originalt/stock bortsett fra sete og felgring bak som er en Mavic 117 SUP CD Ceramic.
Felgring foran er vel Ritchey Vantage Pro, den er ganske slitt.

BikePedia link.

Det meste av slitedeler er, vel, slitt:
Bremseklosser
Hjullager foran
Kranklager
Kassett
Frikrans (heter det det, de ved kranken?)
Styrelager muligens
Tannhjulene i bakskifteren
Girhendel til framskifter (mulig bare justering)

Er det noen her som har noen tips til hva jeg kan gjøre med denne?
Den er så gammel at det ikke v-brems og girsystemet er 7 delt.

Jeg tror ramme/gaffel er '93 modell og komponenter (full XT) er '92.

Jeg er så glad i denne sykkelen og har hatt null problemer med den i alle disse årene. Det er mulig jeg kjøper en Trek 6000 nå men da vil jeg ha gamle Miyata på veggen, gjerne restaurert ICON_SMILE

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: Uluen] #1235178 14/08/2011 14:19
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Ingen problemer med å pusse opp den.
Ganske greit å få tak i deler. Jeg har nylig pusset opp sykler i modell 52, 56, 86 og 94, og det har ikke vært noen sak å finne deler. 94-modellen fant jeg alt jeg trengte på hyller i diverse butikker, inkludert Biltema. De andre har jeg bestilt mye på nett, blant annet fra Harris Cyclery (Sheldon Brown).
Ellers har du jo e-bay hvor du helt sikkert finer det meste.

Er jo en flott sykkel dette - ser ut til å være i super form også!?!

Det du trenger å ta stilling til er om du skal bruke mye eller lite penger på å ruste den opp:
Du kan velge å legge deg på en standard nær original utgave med relativt dyre komponenter - vel vitende at sykkelen allikevel ikke kommer til å bli like lett som "moderne" sykler til relativt sett lavere pris.
Eller du kan sette på rimelige deler (type Biltema frikrans o.l.) og få en super og funksjonell brukssykkel til by- og tur-bruk.

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: thamg] #1235199 14/08/2011 14:57
U
Uluen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Jeg er rimelig blank på dette som dere skjønner ICON_SMILE

Kassett må byttes, da må jeg vel ha nytt nav (og dermed hjul antar jeg) også? Da baller det på seg og hele drivverket må vel byttes?

Det jeg ønsker aller mest er å sette den opp med "originale" deler men det blir for dyrt kanskje.

Ellers hadde det egentlig vært fint å gi den nytt liv med rimelige deler så den kan lånes ut når det er venner på besøk uten sykkel.

Ramme og gaffel er strøkent, bare litt riper etter å ha blitt lagt ned eller satt inntil noe som har skrapet litt, har aldri krasjet med den.
Jeg synes sykkelen er lett og stiv, det blir artig hvordan en ny sykkel er i forhold. Tror Miyata-en kostet rundt 15k pluss 3k for bakhjulet i sin tid.

Takk for tips så langt!

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: Uluen] #1235228 14/08/2011 15:35
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Du har enten kassett eller frihjul bak:
Hvis bakhjulet er oppsatt med et "boss" (den som snurrer rundt og sier klikklikklikk) skal du skru av en låsering og trekke ut kassetten (tannhjulene) og bytte med en tilsvarende. Disse finnes i flere "kvaliteter" opp til xtr med lavere vekt og høyere pris jo høyere du går. (koster fra ca 100 - 1000 kr avhengig av hvor lett/dyr du velger)

Alternativt har du frihjul, hvor boss og tannhjul er integrert og hele skiten byttes samtidig - hele denne klumpen er da skrudd på gjenger på navet på bakhjulet.

(Ettersom dette er en såpass dyr sykkel/hjul gjetter jeg på at du har denne løsningen)

Tips; tell tannhjulene på minste og største drev, og kjøp en kassett (evt. frihjul) med samme størrelse (eller så lik som mulig) - da får du minst problemer med tilpassing av gir etterpå (du kan selvsagt velge noe annet hvis du ønsker tyngre eller lettere gir, men da kan det hende du må til med litt ekstra justering av bakgiret).

Når du bytter drev (kassett/frijul eller krankdrev) byter du samtidig kjede. Hvis forrige kjede fungerte uten tull, og du bytter til kassett med like fordeling av tenner, kan du enkelt bare telle antall ledd på gamlekjedet og kutte til like mange ledd på det nye.

Hold i bolten som går gjenom hjulet, på begge sider og snurr hjulet rundt: Hvis hjulet triller lett, uten knasing og gnaging er dette navene helt i orden og trenger ikke noe spesielt.
Eventuelt kanskje du trenger å justere strammingen mot lageret i navet. Dette skal være generelt så løst at det såvidt ikke er slark.
Hvis det triller dårlig, ujevnt eller knaser/gnager, kan det være en ide å åpne navet og gjøre litt vedlikehold eller bytte ut deler. Er det kon og kuler er dette ganske greit - rengjøre/avfette/polere alle deler og legge på plass på samme måte mens du dynker hele innmaten i fett (ikke mist kulene... tell hvor mange det er før du begynner å plukke ut - det er ikke nødvendigvis like mange eller like størrelse på høyre og venstre side). (NB hvis det er slitasjespor i konene eller kulene er delene utslitt, og da vil du aldri oppnå perfekt nav uten å bytte deler).

Du må bare begynne et sted, men jeg skal dele noen supertips helt til slutt:
1. Ha god plass tilgjengelig, på et stødig og rent bord eller gulv der du kan legge alle delene utover - uten at noen (inkludert deg selv) sparker bort noe eller nysgjerrige barnefingre klår.

2. Ha et digitalkamera tilgjengelig og ta rikelig med bilder under hele prosessen før demontering og underveis.

3. En sykkel har 2 sider - disse er ikke like. Du må huske (her kommer bildene til nytte) hvilken side de ulike delene tilhører.

4. Ettersom en sykkel har 2 sider, skulle en tro at du har 50% sjanse for å gjette riktig hvis du er i tvil - det stemmer ikke (les Murphys lov).

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: thamg] #1235247 14/08/2011 16:17
U
Uluen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Herlig - takk for mange gode tips!

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: Uluen] #1235275 14/08/2011 17:18
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Ser en liten feil i innlegget mitt i 3. avsnitt.
Jeg tror du har løsningen med "kassett" (ikke frihjul).
(http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/komponenter/kassetter/7-del/index.html) (Shimano og SRAM går etter min erfaring om hverandre)
(http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/komponenter/kedjor/7_8-del-2/index.html)

Nå så jeg også flere bilder av sykkelen din. Denne er jo strøken - fortjener etter mitt syn "dyre" deler.
Men den ser ikke alverdens slitt ut, så jeg tipper det holder å bytte kassett+kjede, samt nye gir- og bremsewire og strømper, nye bremseklosser. Resten gjør du med pussing, smøring og justering.

Ang. bremsene kan du skru av boltene på armene og rengjøre og fette opp. Tror det er en strammefjær på denne typen som har 2 innstillinger, slik at du kan stramme den opp et hakk (så den ikke så lett begynner å subbe på felgen). Deretter kan du justere med strammeskrue på en av sidene til de blir sentrert og ligger like langt fra felgen på begge sider (også etter at du har presset inn hendelen en gang.

Sjekk også at alle eikene er nogenlunde like stramme, og at felgen er snorrett. Om ikke kan du skru litt på eikeniplene for å rette opp litt - google hjulretting for instruksjon til hjemmeretting ("bicycle wheel truing"), (eller lever til profesjonelle).

Lykke til, og du må huske å legge ut bilder av prosjektet.

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: thamg] #1235301 14/08/2011 17:41
U
Uluen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Se der ja! Om jeg bare kan bytte kassetten og den du linket til passer så blir det ikke så dyrt.

Hva med de to små hjulene i bakskifteren, kan/bør de byttes?

Bremsene trenger nok en overhaling slik du beskriver. Jeg synes de virker helt ok når de er juster og klossene er bra.
Det er vel M System eller hva det nå heter, bak bør jeg finne noen andre klosser kanskje da de originale ikke har noe særlig effekt på ceramic felgen.

Mange takk igjen. Jeg skal forsøke å huske å ta bilder underveis ICON_SMILE

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: Uluen] #1235327 14/08/2011 18:01
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Trinsehjulene på giret kan lett byttes, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Ta av kjedet og sjekk om de spinner fritt. Om ikke koster disse fra 50-500.
Jeg trenger å bytte på sykkelen min fra 1986, da disse lagrene ikke er noe særlig tess. Har ikke satt meg inn i disse greien ennå, så kan ikke hjelpe deg med detaljer - noen andre??

Tell ihvertfall antall tannhjul og kjøp nye med like mange tenner (sannsynligvis 10 eller 11). Vet ikke mer ennå..
(http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=885)

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: thamg] #1235336 14/08/2011 18:06
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
(NB!)
Til bytting av kassett trenger du sannsynligvis et spesialverktøy; en "kassettavdrager".
Koster ikke allverdens, men du trenger riktig type/dimensjon (det finnes mange): (http://www.cyclecomponents.com/3/sv/arti...tt-3/index.html).

Om du tar med hjulet til et lokalt verksted og go'snakker med mekanikern kanskje du får låne riktig type i de 10 sekundene det tar, så slipper du å kjøpe ditt eget.
(Eventuelt låne av noen i nærheten.. - hvor bor du?)

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: thamg] #1235380 14/08/2011 18:53
U
Uluen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Jeg synes jeg husker at trinsehjulene gikk lett da jeg byttet kjede for et par år siden men det er jo lett å sjekke.

En kompis av faren min var en ivrig syklist før i tiden (Trondheim-Oslo og slikt), han har tilbudt seg å skru for meg. Veldig snilt av han men det hadde vært greit å lære litt selv også.

Hvordan kan jeg se om det er kassett eller frihjul, kan jeg ta bilde og legge ut her for "dekoding"? ICON_SMILE

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: Uluen] #1235390 14/08/2011 19:04
hjort Offline
Entusiast
Entusiast
Her burde du se forskjellen på frihjul og kassett. Mange andre gode forklaringer også.

http://www.parktool.com/blog/repair-help/categories/cassette-and-freewheel-service

Jøss - det regner gitt !
Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: hjort] #1235402 14/08/2011 19:11
U
Uluen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Flott, takk for link, der ser det ut til å være mye nyttig informasjon.

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: thamg] #1235502 14/08/2011 20:44
U
Uluen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Sitat: thamg
(Eventuelt låne av noen i nærheten.. - hvor bor du?)
Ops glemte å svare på dette - jeg bor i Tønsberg.

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: Uluen] #1235661 15/08/2011 07:01
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Mulig det går an å se om det er kassett eller frihjul på et bilde - du kan jo prøve å legge ut et..
Men det spiller egentlig ikke så stor rolle, for av må det uansett. Du trenger et verktøyt til å dra den av med - enten løsner en liten låsering (og så kan du bare plukke av tannhjulene), eller så skrur du hele kladasen (inkludert tannhjul) av.
Men som nevnt tidligere - det er nok stor sannsynlighet for at du har en standard shimano kassett, som krever et standard shimano verktøy.
Skal du skru og mekke litt vil jeg anbefale deg å kjøpe et lite eller mellomstort verktøyskrin (eks: http://www.xxl.no/sykkel/deler-vedlikehold/verktoey/verktoeyskoffert-37-deler-1049096). I dette vil du mest sannsynlig finne et par varianter av kassettavdragere (som trolig vil passe).
Jeg har vært borti ett frihjul som jeg ikke klarte å finne egnet verktøy til, og benyttet meg da av det som kalles destruktiv fjerning.. (strippe av nok stæsj til jeg fikk tak på stammen med en skrustikke).

Re: Restaurere en '93 Miyata Elevation 5000? [Re: thamg] #1239394 18/08/2011 21:40
U
Uluen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Da er jomfruturen (mest asfalt heh) på Trek 6000 unnagjort og det spørs om det kan ta litt tid før Miyata får litt sårt tiltrengt omsorg ICON_SMILE

Moderator  support