Mulig du har dette innlegget under en annen tråd, men setter inn litt av mine inntrykk
"First impression" 26 vs 29. Ingen av de bør dø...
Har testet en speller ny Marin team cxr 29er i 17" i litt over 6 mil med grovt og mindre grovt skogsterreng/sti. Mitt førsteinntrykk var at det ikke gikk noe merbart lettere til og fra skogsteigene på grus og asfalt, skal en merke det på så kort tid, så må vel forskjellen være større mellom 26 og 29 enn den egentlig er?!. Jeg fikk klart følelsen at sykkelen opptrer endel roligere på steinete, humpete og rotfylte stier. Det kan jo kanskje gjøre at jeg blir mindre sliten? Trur jeg er raskere i nedoverpartiene og den flyter lettere over bløthøl og gjørmespor, syns jeg.
Sykkelen klatrer også bedre, selvom jeg kan merke(tror jeg )at hjulene er litt tyngre enn de jeg er vandt med på 26n. Akselerasjoner tar litt lengre tid, virker litt mer seig.. Er fin i "flyt" terreng og det butter ikke imot røtter o.lign, så ofte som med 26n. Skal mer til før jeg havner over styret tror jeg.. Rulleomkretsen er ca 8,4 % lengre på 29" så det hjelper jo litt på angrepsvinkelen...
Hva med dekkene?
Dekkene på denne 29er og min 26 tommer er conti race king 2.2, men 26 er i supersonic, det får du ikke i 29 inch utgaven! Når?
29 dekket veier hele 670gr og slangen(cheng shin)174gr = 844 gram. På 26n så veier dekket i ss utgave 463gr og slangen 102gr =565gr. 844 vs 565 !! Dvs at 29 dekk og slange veier i dette tilfellet 279 gram mer. Det blir 558 gram totalt i diff på to hjul, i tillegg så kommer jo felg + + . Må nok mange flere turer til før jeg har dannet meg det endelige inntrykket, men jeg angrer ikke, det er morsomt med noe litt annet, letter slanger og dekk kan jo kjøpes inn og sykkelen veide orginalt i 17" utgaven 10,44 kilo, Stapper jeg på No tubes Raven eller Bontrager 29.0 så kommer jo vekta enda lengre ned også. Sitter ikke noe høyere i terrenget på denne enn på 26n, fordi krankens sentrum sitter på samme høyde på 29 og 26, og føler den ikke er tungstyrt i knoteterreng, reagerer ikke noe tregere på retningsforandringer enn 26 syns jeg. Gyro effekten er ikke stor i stihastigheter..