Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dempegaffel

Dempegaffel #1234100 12/08/2011 14:23
C
Cherub Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Skal en dempegaffel ha noe utslag i det hele tatt når man sykler pent og pyntelig bortover asfalten med hendene lett på styret?

Grunnen til at jeg spør er at jeg etter forrige helgs Enern fikk det for meg at sykkelen plutselig er lavere foran (når jeg sitter på sykkelen) enn den har vært tidligere. Eneste årsaken til dette må jo være gaffelen og jeg ser nå at den synker ned ca 25-35 mm når jeg sykler normalt bortover på slett underlag. Skal det være sånn? Fikk den forøvrig tilbake fra demperservice i dag uten at det har endret noe.

Mer luft vil gi mindre utslag? men da blir den også stivere? Andre justeringsmuligheter her (demperen fungerer utmerket bortsett fra at jeg altså innbiller meg at demperen komprimeres mer enn tidligere ved normal belastning)

Rock Shox Reba med lockout (Scale 30 2011)

Redigert av Cherub; 12/08/2011 14:24.
Re: Dempegaffel [Re: Cherub] #1234124 12/08/2011 15:26
A
arenei Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Nå er ikke jeg noen dempegaffelguru, men når du sykler pent på flat vei så skal jo gaffelen senke seg ca 20% (ut ifra sykkel uten syklist) -populært kalt "sag". Dette skal jo være 20mm på din gaffel. Om gaffelen synker enda 25- 35mm, så er det no gæærnt med oppsettet ja. Er ikke sikkert verkstedet ditt justerte gaffelen til din vekt og kjørestil, siden det er du som egentlig burde gjøre dette selv.

Mer luft vil gjøre gaffelen fastere/stivere. Returknappen justerer retur(hvor fort gaffelen går tilbake til utgangsposisjon). Om det er to luftkammere på gaffelen din, så kan jo dette ha mye å si om de ikke er i balanse(ish). På noen RS gafler er det ventil både oppe og nede på gaffelbeinet.

Moderator  support