Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel i prisleie 5-6000

Sykkel i prisleie 5-6000 #1233865 12/08/2011 08:53
E
espen1978 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Hei sykkelguruer og andre godtfolk!

Jeg, i likhet med mange andre, er på utkikk etter ny (terreng)sykkel. Bruken vil bestå av, i prioritert rekkefølge, grusvei, asfalt og litt sti, men ikke det mest teknisk krevende.

Jeg er rundt 182 cm høy og veier i underkant av 90 kg. Vektkurven er nedadgående, så regner med at jeg før neste års sykkelsesong starter vil ligge i underkant av 85 kg.

Jeg har trålet diverse fora etter gode råd, deriblant lest relevante tråder i ymse-kategorien fra de siste 12 månedene. Har blitt litt klokere, uten at jeg helt klarer å bestemme meg. Uansett hva jeg leser så er det først og fremst det stramme budsjettet mitt (ikke over 6000,-) og det lokale utvalget som nok vil være avgjørende for hva jeg kan velge.

Slik jeg ser det så står valget mellom Nakamura Grade 3.0/Diamant Apex T5 eller Trek 6000 Disc. De bør vel alle være mulig å få ned i mellom 5 og 6000 på denne tiden av året.

Spørsmålet mitt er selvfølgelig hva bør jeg velge? Vil noen av valgene være "feil"?

En annen ting jeg lurer litt på er når vil det være økonomisk mest lønnsomt å kjøpe sykkel. Ser at sports- og sykkelforhandlerne er begynt å sette ned prisene de siste dagene, men kan man regne med at prisen vil gå enda mer ned utover høsten?

Espen

Re: Sykkel i prisleie 5-6000 [Re: espen1978] #1235057 14/08/2011 11:02
GunnarT Offline
Medlem
Medlem
Hei

Jeg har sykkel i samme prisklasse som du skisserer og har det fryktelig morro! De som har dyrere sykkel mener sikkert at jeg ikke vet bedre, men det kan jeg leve med. Er budsjettet 6000, så er det 6000.

I denne prisklassen er det jo selvfølgelig begrenset hvor fancy utstyr man får med, så jeg pleier å anbefale at det i det minste er hydrauliske skivebremser, da det er mer omfattende å oppgradere til senere.

Ved første øyekast (via google...) er vel ingen av de du nevner noen skivebom. Men jeg ville lagt vekt på hvilken av forhandlerne som kan gi deg best mulig veiledning. Lokal tilknytning er fint (ev i nærheten av jobb/skole) også, om du trenger hjelp/service senere.

Sørg for at du kjøper riktig rammestørrelse. Når du ber om hjelp til det finner du sikkert fort ut hvor du vil kjøpe, og dermed kommer valget av sykkel av seg selv.

Lykke til!

Naa gaar det unna Gunnar!
Re: Sykkel i prisleie 5-6000 [Re: GunnarT] #1235058 14/08/2011 11:09
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
kjøp brukt da vel. jeg har kjøpt alle mine sykler brukt, og er storfornøyd. og siden du fremstår som prisbevisst, så vil det jo lønne seg å skru litt selv og moro er det også, ikke minst lærerikt.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Sykkel i prisleie 5-6000 [Re: PålGnål] #1235580 14/08/2011 22:16
E
EspenO Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Apex T5 er etter erfaring meget vanskelig å tak på denne tiden av året. Jobber selv i bransjen, og vet at den er så og si umulig å få tak i på østlandsområdet. Alt mellom Bærum - Lillestrøm - Halden.

Sjekk også ut Air M010ALU, en ok spekket sykkel som ligger på veiledende 6000 kroner, men har sett den ned i 4000 kroner.

Edit: skrivefeil

Redigert av EspenO; 14/08/2011 22:23.
Re: Sykkel i prisleie 5-6000 [Re: EspenO] #1235633 15/08/2011 06:09
E
espen1978 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Takk for svar til alle tre!

Ja, har tenkt litt på bruktsykkel også, men utvalget i nærområdet er ganske begrenset. Og jeg ønsker å prøve sykkelen før jeg evt. kjøper den. Med det som bakgrunn er også netthandel forholdsvis uaktuelt.

Har ikke sjekket den lokale Gsport for Apex T5, men intersport vet jeg har Grade 3.0 inne. Både Intersport og MXSport, som selger Trek, har, slik jeg ser det, ganske dyktige sykkelfolk, så jeg vil tro jeg kan få den hjelpen jeg trenger hos begge.

Når jeg har lest ulike tråder her på forumet har jeg inntrykk av at folket foretrekker Trek. Er det noe grunn til det? Er det noen gode grunner for meg å velge Trek framfor Nakamura/Diamant? Er det forresten noen som kjenner vekta på Trek 6000 Disc?

-Espen

Moderator  support