Det nærmer seg tiden på året da min bedre halvdel fyller år. Etter at jeg i løpet av året har fått et par altfor dyre gaver av henne så er det nå på tide å gi noe fint tilbake. Budsjettet ligger opp mot ti tusen, men helst litt lavere. Jeg vet fint lite om racer og trenger derfor litt hjelp av forumets kloke hoder.
Brukeren er ca 163 cm, veier ca 53 kg og er forholdsvis normalt bygd. Hun tilbringer nå mye tid i spinningssalen og har neste år planer om å prøve seg på noen asfaltritt oppe i det høye nord. Hvilken størrelser er det som er aktuelle? Har forhørt meg litt rundt og det har blitt foreslått størrelse 48. Høres det greit ut? ETT er vel egentlig et mye bedre mål. Noen som vet hva det bør ligge på? Hva med utveksling? Vil tro at det er greit at det ikke er for tunge gir for en nybegynner. Har hørt snakk om at kompaktkrank da er veien å gå, men her vet jeg fint lite. Hva med geometri? Altfor aggressiv geometri bør kanskje unngås? Tenker at det er greit at rammen og gaffelen er bra så kan det heller bli noen oppgraderinger senere hvis det trengs. Hjulene bør være greie treningshjul, så kan hun vurdere rene ritthjul etter hvert.
De første syklene jeg tenkte på var Nakamura/Diamant eller White til 9999,- (med rabatt nå som det nærmer seg høst). Hvordan er geometrien på disse? Hva med utvekslingen? Vil tro at det kanskje begynner å bli litt utplukket på størrelser på disse. Er det noen andre gode kandidater som bør vurderes? Pent brukt vurderes også, så hvis noen har noe passende så er det bare å si fra.
Takk for hjelpen på forhånd.
Redigert av Mr Pink; 12/08/201109:56. Rediger grunn: Endret høyde. Hun var visst 163, ikke 161.
Den så flott ut. Jeg begynner forresten å lure på om hun er 163 cm (ikke 161 som opprinnelig skrevet i førsteposten). Bør størrelsen da fortsatt være 46?
Standardsvar på slike tråder er at hun burde prøve ramma før kjøp, man kan justere lengder på stem osv, men allikevel; Jenter har ( som regel) kortere rygg og smalere skuldre og fortjener sykler laget til dem , ikke sykler for små menn.
Standardsvar på slike tråder er at hun burde prøve ramma før kjøp, man kan justere lengder på stem osv, men allikevel; Jenter har ( som regel) kortere rygg og smalere skuldre og fortjener sykler laget til dem , ikke sykler for små menn.
Man velger rammestørrelse grovt sett etter rygglengde, justerer sete etter benlengde og velger riktig styrebredde. Jeg ser ikke hvordan rosa styretape gjør sykkelen bedre tilpasset damer.
Re: Hjelp til valg av racer til dame
[Re: kjerts]
#123401012/08/201112:37
Man velger rammestørrelse grovt sett etter rygglengde, justerer sete etter benlengde og velger riktig styrebredde. Jeg ser ikke hvordan rosa styretape gjør sykkelen bedre tilpasset damer.
Ikke noe galt i dette, men hvis ramma er laget for damer vil man få et lenger seterør (og muligens også styrerør) med samme overrørslengde. Kort fortalt en bedre tilpasset sykkel. Rosa styretape er forbeholdt GC i Giroen.
Har sett mye rart på små sykler, så enten du kjøper dame eller herremodell er det viktig at du sjekker ut - eller får forsikring fra forhandler at de bytter det som ikke passer: - Styrebredde: Damer er ofte smalere over skuldrene, bør gjerne ha 38cm styre (eller mindre) - Krankarmer: Borte bein -> korte krankarmer - under 170mm - Utveksling: Som du selv er inne på - lett for de som ikke er unormalt sterke; kompakt eller trippel. - Og det som mange er inne på; lengden på ramma. Er begrenset hvor kort en ramme kan være pga hjulstørrelsen, men sjekk lengden + kort stem. - Setet: Er i stor grad individuelt - generelt passer damer en litt anne utforming enn menn.
Alt utenom ramma kan byttes i ettertid - men det koster....
Re: Hjelp til valg av racer til dame
[Re: alfred]
#123413512/08/201115:36
Det heller egentlig nå mest mot Nakamuraen siden det står en i 48 her i Tromsø og madamen snakker varmt om landeveissykling for tiden. Den har 11-15-kassett. Går det greit eller bør den byttes til noe større? Er det noen som vet styrebredden på disse Nakamuraene/Diamantene? Er krankarmene kortere i de minste størrelsene?
Jeg endte opp med Nakamuraen i størrelse 46. Denne har effektiv overrørslengde målt til ca 52. Skjønner ikke at det ikke ligger noe geometri over Nakamura/Diamant på nettet noe sted. Jeg har i hvert fall ikke funnet noe.
Videre så har den styre på 40 cm C-C. Bør det settes på et smalere styre etter hvert? Madamen er nok ganske så smal over skuldrene. Krankarmene er 170, akkurat som kjerts sa. Det er kompaktkrank (34-50) og 11-25-kassett.
Takk for hjelpen alle sammen. Eneste bakdelen med å kjøpe racer til madamen er at det ser ut til at jeg også må ut på racerjakt etter hvert.