Leter nå etter fine spor fra Nordseter gjennom Gropmarka ned til Lillehammer. Er kjent med Birkentesten, og synes den stien er veldig bra. spesielt fra Grøtåsen (etter knotet) og ned til grusveien.
Fant et gps spor som ledet meg på "T"-merket sti over Venåsen og bort til Halvorsteinen. Denne var tidvis bra, men synes nok at knot, trilling og myrpasseringer gjorde det lite fristende å prøve igjen.
Noen som har noen gode tips?
Jeg har to år som beboer i Lillehammer, så jeg sitter ikke med fasiten, men det har jo blitt noen timer i skauen på jakt etter gull.
Gropmarka består av mye myr og forholdsvis lite brukte stier. Jeg har til nå ikke funnet en syklbar sti som går gjennom hele marka.
Halvorsteinen - Venåsen - Gropa seter (som du nevner) er ok (men heller ikke mer) ved tørre forhold.
Birkentestpartiet fra Grøtåsen fungerer også kun ved tørre forhold - nå er det gjørmebad.
Skiløypa fra Nordseter gjennom Gropmarka til Skurvbrua (den løypa som går nærmest Norsdeterveien) kan sykles, men passerer mange myrer, og er bare kjedelig.
Om målet ikke nødvendigvis er å krysse Gropmarka, men å sykle
i Gropmarka, kan en imidlertid finne gull: Start og slutt i Balbergskaret (asfalt/grus til/fra byen). Først på grus litt nordover mot Hafjell, deretter følges stien langs høydedraget Rabben mot øst (dette partiet er virkelig en perle om du liker teknisk smalstisykling) over til grusveien som går nordover langs Skurva. Denne grusveien sykles sørover til skytebanen - deretter er det sti fra skytebanen over til Balbergskaret igjen. Sporlogg/kart her:
http://www.endomondo.com/workouts/18887144.Fra "fjellet" og ned til byen vil jeg imidlertid anbefale Birkebeinerløpstraseen (den gang den virkelig tok en sløyfe oppå fjellet) fra vannet Store Lunken via hytteområdene ved Sjusjøen og Birkebeinerbakken ned til grusen der grus-birkesykkeltraseen møtes. Den følges så ned til Sjøsetervegen (asfalten). Denne sykles så mot Birkebeinerstadion et stykke før sti rett mot sør til Myggbukta følges. Grus ned til Nord-Mesna og så sti som går på nordsiden av Mesnaelva i retning Birkebeinerstadion (forbi Øvsdalsfossen). Du havner etter hvert på skibirketraseen, der det er bra syklbar sti. Bra med klopper over de våteste partiene. Så er det bare å følge skiløypa til Birkebeinerstadion, evnt. ta av til venstre og følge traktorvei bort til veien mellom Birkebeinerstadion og Kanthaugen. Sti forbi Abbortjern er også mulig.
Mye av denne beskrivelsen vises i denne sporloggen:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=cxdhadjnscdlhgio, men vær oppmerksom på at stien mellom Sjøsetervegen og Nord-Mesna i denne sporloggen er forholdsvis mye knot.
Fra Kanthaugen ned til byen (Maihaugen/Håkons hall) er det også mange muligheter på sti.
Jeg mener forresten at det var deg (tbh) + familie jeg traff på toppen av Nevelfjell for noen år siden da jeg ga dere tips om å sykle over Slåseterfjellet til Pellestova...