Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stitips Lillehammer - Gropmarka

Stitips Lillehammer - Gropmarka #1233503 11/08/2011 19:46
tbh Offline OP
Dekktester
OP Offline
Dekktester
Hei!
Har hytte på Nordseter og sykler mye i terrenget. Er godt kjent i fjellet mellom Nordseter og Sjusjøen samt på alle toppene rundt Reinsvannet. Her har jeg veldig mange fine turer.

Leter nå etter fine spor fra Nordseter gjennom Gropmarka ned til Lillehammer. Er kjent med Birkentesten, og synes den stien er veldig bra. spesielt fra Grøtåsen (etter knotet) og ned til grusveien.

Fant et gps spor som ledet meg på "T"-merket sti over Venåsen og bort til Halvorsteinen. Denne var tidvis bra, men synes nok at knot, trilling og myrpasseringer gjorde det lite fristende å prøve igjen.

Noen som har noen gode tips?

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Stitips Lillehammer - Gropmarka [Re: tbh] #1236010 15/08/2011 12:53
E
eirhaa Offline
Fersking
Fersking
E
Er ikke lommekjent i Gropmarka, men på folkemunne sies det at denne marka ikke er ideell for sykling. Som du selv sier blir det en del knoting. Er i alle fall avhengig av lite regn over en lang periode for at det skal være OK.

Mulig det er litt bedre på andre siden av Nordsetervegen, men har dessverre ikke noe konkret tips. Skal utforske området litt etter Birken, om det ikke bare blir regn, så sier fra om jeg finner noe bra.

På Lillehammer har vi mange fine sentrumsnære stier og mye bra på fjellet, men det er litt mer utfordrende med partiet mellom.

Med forbehold om at jeg ikke har oppdaget perlene ennå.

PS. Fra Birkebeiner Skistadion og ned er det fint å kjøre skiløypene ned mot byen. Min favoritt er løypa som slutter rett ovenfor Maihaugen. Her er det mange stier det er mulig å ta av, og flere av dem er godt mulig å sykle.

Re: Stitips Lillehammer - Gropmarka/Balbergskaret [Re: eirhaa] #1236054 15/08/2011 13:32
tbh Offline OP
Dekktester
OP Offline
Dekktester
Kom gjerne med tips om det dukker opp noe. Enkelte sier det også er bra rundt Balbergskaret, men har ikke fått noe konkret der heller.

Syklet Lillehammerrittet i helga, og da var vi innom en del morsomme og utfordrende stier mellom skistadion og toppen av hoppbakken.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Stitips Lillehammer - Gropmarka/Balbergskaret [Re: tbh] #1236122 15/08/2011 15:00
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Om ikke Straightline dukker opp på eget iniativ, kan en pm til han muligens være informativt. Han kjenner tilsynelatende hver stein og rot mellom Sjusjøen, Nordseter og Lillehammer. ;-)

Re: Stitips Lillehammer - Gropmarka [Re: tbh] #1236371 15/08/2011 20:16
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tbh
Leter nå etter fine spor fra Nordseter gjennom Gropmarka ned til Lillehammer. Er kjent med Birkentesten, og synes den stien er veldig bra. spesielt fra Grøtåsen (etter knotet) og ned til grusveien.

Fant et gps spor som ledet meg på "T"-merket sti over Venåsen og bort til Halvorsteinen. Denne var tidvis bra, men synes nok at knot, trilling og myrpasseringer gjorde det lite fristende å prøve igjen.

Noen som har noen gode tips?

Jeg har to år som beboer i Lillehammer, så jeg sitter ikke med fasiten, men det har jo blitt noen timer i skauen på jakt etter gull.

Gropmarka består av mye myr og forholdsvis lite brukte stier. Jeg har til nå ikke funnet en syklbar sti som går gjennom hele marka.
Halvorsteinen - Venåsen - Gropa seter (som du nevner) er ok (men heller ikke mer) ved tørre forhold.
Birkentestpartiet fra Grøtåsen fungerer også kun ved tørre forhold - nå er det gjørmebad.
Skiløypa fra Nordseter gjennom Gropmarka til Skurvbrua (den løypa som går nærmest Norsdeterveien) kan sykles, men passerer mange myrer, og er bare kjedelig.

Om målet ikke nødvendigvis er å krysse Gropmarka, men å sykle i Gropmarka, kan en imidlertid finne gull: Start og slutt i Balbergskaret (asfalt/grus til/fra byen). Først på grus litt nordover mot Hafjell, deretter følges stien langs høydedraget Rabben mot øst (dette partiet er virkelig en perle om du liker teknisk smalstisykling) over til grusveien som går nordover langs Skurva. Denne grusveien sykles sørover til skytebanen - deretter er det sti fra skytebanen over til Balbergskaret igjen. Sporlogg/kart her: http://www.endomondo.com/workouts/18887144.

Fra "fjellet" og ned til byen vil jeg imidlertid anbefale Birkebeinerløpstraseen (den gang den virkelig tok en sløyfe oppå fjellet) fra vannet Store Lunken via hytteområdene ved Sjusjøen og Birkebeinerbakken ned til grusen der grus-birkesykkeltraseen møtes. Den følges så ned til Sjøsetervegen (asfalten). Denne sykles så mot Birkebeinerstadion et stykke før sti rett mot sør til Myggbukta følges. Grus ned til Nord-Mesna og så sti som går på nordsiden av Mesnaelva i retning Birkebeinerstadion (forbi Øvsdalsfossen). Du havner etter hvert på skibirketraseen, der det er bra syklbar sti. Bra med klopper over de våteste partiene. Så er det bare å følge skiløypa til Birkebeinerstadion, evnt. ta av til venstre og følge traktorvei bort til veien mellom Birkebeinerstadion og Kanthaugen. Sti forbi Abbortjern er også mulig.
Mye av denne beskrivelsen vises i denne sporloggen: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=cxdhadjnscdlhgio, men vær oppmerksom på at stien mellom Sjøsetervegen og Nord-Mesna i denne sporloggen er forholdsvis mye knot.
Fra Kanthaugen ned til byen (Maihaugen/Håkons hall) er det også mange muligheter på sti.

Jeg mener forresten at det var deg (tbh) + familie jeg traff på toppen av Nevelfjell for noen år siden da jeg ga dere tips om å sykle over Slåseterfjellet til Pellestova...

Re: Stitips Lillehammer - Gropmarka [Re: Straightline] #1253658 04/09/2011 16:54
E
eirhaa Offline
Fersking
Fersking
E
Da har jeg hatt første tur i høstens stifinnerjakt. Fikk ikke til så lange turen i dag, men fant en rimelig bra sti som går fra nordsiden av Birkebeineren stadion og over til skogsbilvegen som går på østsiden av Abbortjern.

Rett etter at Birkentraseen tar en 180 graders sving inne på stadion går det en sti ned til venstre (rett før gjerdet begynner) som går vest for Abbortjern. Fra denne siden er stien litt knotete de første 200 meterne, men ellers er denne stort sett syklebar over til skogsbilvegen. Med min relativt dårlige teknikk vil jeg tro jeg var rundt 95 % av denne stien på sykkelen, resten til fots.

Ellers er det jo mye fin sti i OL-løypene opp til Finsveen. Har hørt det skal være mulig å sykle på skogsbilvei/sti derfra til Sjøsetra, og da er vi ganske nærme der ruten til Straightline gikk. Per i dag hadde hogstmaskiner gjort sitt til at det virket umulig å komme videre til Sjøsetra fra Finsveen (måtte uansett dra ned igjen, så undersøkte ikke så nøye, men kunne ikke se noen fornuftig vei videre slik det så ut i dag).

Re: Stitips Lillehammer - Gropmarka [Re: tbh] #1751089 02/03/2014 12:56
O
offroadlars Offline
Entusiast
Entusiast
O
Vinterbrøytes alltid vegen nord i gropmarka til Krokbua? Så det var brøytet i helgen der skiløypa og vegen gikk parallelt.

Moderator  support