Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Veiledning av sykkelvalg og utstyr.

Veiledning av sykkelvalg og utstyr. #1233477 11/08/2011 19:25
T
Th25 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei
Tenkte jeg måtte registrere her inne da jeg er på utkikk etter en ny sykkel og trenger noen gode råd..
Har sykklet noen sesonger på racersykkel men tenkte jeg skulle skulle få handlet en mtb sykkel.
Her kommer min kompetanse til kort. I dag har jeg en nokså dyr racersykkel men trenger noen råd ang sykkelvalg.
Har vært rundt i flere butikker og kikket på sykkel og har fått tilbud på en ny Diamant Apex T3 til 9000,- Selve utstyret på sykkelen virker bra men ramma hvordan er den? Jeg veier i dag 100 "lette" kilo. Har jeg mye å tjene på å gå over på ei Carbon ramme i forhold stivheten med min lette vekt. Ser at sykkelen er Apex er veldig lett til å være alu så jeg regner med at mange Carbon sykler ikke er så mye lettere. Sykkele skal brukes til trim i skog og mark samt sykkling sammen med mine små barn.

En annen ting, jeg kommer til å gå for slangeløse dekk, hva har dere med dere i sekken når dere er ute i skogen hvis uhellene er ute?

Tommy

Re: Veiledning av sykkelvalg og utstyr. [Re: Th25] #1233654 11/08/2011 21:59
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg skal ikke uttale meg om rammemateriale eller slangeløse dekk, men jeg tror i alle fall jeg ville ha satt på et styre som bygger litt opp (bøyd styre, "riser bar") om jeg skulle bruke sykkelen på rolige turer med familien.

Noe sånt er nok bedre egnet til avslappede turer, vil jeg tro. Samtidig kan den selvsagt trenes på.

Redigert av Lektoren; 11/08/2011 22:04.
Re: Veiledning av sykkelvalg og utstyr. [Re: Lektoren] #1233667 11/08/2011 22:32
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Apex T3 til 9000 kr er råbillig. Skift styre for mer kontroll.
Dette er en sykkel som er tilpasset grus og lette stier, da den er litt små nervøs nedover. Gaffelen er heller ikke av den stiveste sorten. Dekkene som er på er også laget for grus, så de må også byttes. Når du har fått på skikkelige dekk og skrudd på pedaler så veier den ca 10 kg. Frikrans bør også byttes, da det er en billig type som lager hakk i bossen på bakhjulet.
Ramma er helt grei, selges på nett under navnet Kinesis XC-130 og veier ca 1.5 kg det vil si ca 400 g tyngre enn en carbon ramme. Fordelen med aluminium er at den tåler skjær krefter på ramme rørene bedre ved velt.

Re: Veiledning av sykkelvalg og utstyr. [Re: eldo472] #1233825 12/08/2011 08:22
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ikke testet diamant sine rammer, men da jeg kjøpte ble jeg anbefalt å se på merker som tradisjonelt har gode og stive rammer. Dette finnes det sikkert mange av (og mange meninger om), men jeg ble foreslått å teste Cannondale, Trek, Specialized og Klein. Testet alle og endte opp med en Trek.
Jeg prøvde også endel andre sykler, som helt klart ikke var like stive som de nevnte merkene over, eksempelvis Gekko. Med mine 95 tunge kilo merker jeg raskt stor forskjell på en god og stiv ramme og en som er mindre stiv.

I tillegg er det i vår vektklasse viktig å ha god hjul, ellers risikerer du bare at eiker og nipler popper i tide og utide. Ingen katastrofe det, men litt frustrerende å måtte rette hjul og bytte deler hele tiden. Dette kan selvsagt også skje med gode hjul, men med en betydelig lavere frekvens. (Tro meg, jeg har mange sykler, noen med gode hjul og noen med dårlige - det er betydelig forskjell..)

Kjøper du en relativt rimelig sykkel, som i tilleg er forholdsvis lett, er det mulig at en del av vektbesparelsen går ut over styrken og/eller stivheten på en del komponenter. Hjul på en lett sykkel til under 10000 kan være litt ymse for oss voksne menn.
Men, på den annen side, hvis du "sparer" penger på en rimelig sykkel kan du jo busjettere med å kjøpe et ekstra hjulsett (eks. fra Rundehjul eller tilsvarende).

[Edit] Alle syklene jeg testet var aluminimumsrammer, med unntak av 1.
Av disse var karbonrammen blant de mindre stive.

Redigert av thamg; 12/08/2011 08:25.
Re: Veiledning av sykkelvalg og utstyr. [Re: thamg] #1234292 12/08/2011 19:42
T
Th25 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei alle sammen

Takker og bukker for denne hjelpen jeg har fått her.

Var ei runde i dag og kikket litt i dag etter jobb. Det er mye fint en kan handle i disse salgstider. Har sett litt på Cannondale, Trek, Hard Rock samt noen flere merker.
Må bare si at det ikke er lett å velge her. Vurdere om jeg skal legge en del ekstra kroner i sykkelen opp til 25000,- for å få ei ramme som jeg vokse med enn å legge mindre i det å bytte den ut etter hvert. Samt det er stor forskjell på de som jobber i butikkene også. Har fått mange flotte anb men alt fra HT, FS og 29 , så det er jo mye å velge i. Var innom en butikk hvor selger innsisterte på at jeg måtte teste en FS og jeg må si at jeg ble positivt overrasket hvor stiv den var når en lukket bakdemperen. Flott carbonramme hadde den, men den kostet en del selv om det var salg på den. Tror bare han ville forvirre meg enda mer vedrørende valget av sykkel.

Ikke mye som er sikkert her men en ting er sikert jeg er mer forvirret i dag enn i går, så vi håper det blir bedre etter hvert.
Tråden er forsatt helt åpen så noen som har noen formeninger kom gjerne med de.

Tommy

Re: Veiledning av sykkelvalg og utstyr. [Re: Th25] #1234357 12/08/2011 20:53
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Hvorfor ikke kjøpe en brukt sykkel på Finn. Da kan du få en pent brukt sykkel i 25 kkr klassen for ca 10 kkr.

Re: Veiledning av sykkelvalg og utstyr. [Re: Leif_H] #1234764 13/08/2011 19:00
T
Th25 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: Leif_H
Hvorfor ikke kjøpe en brukt sykkel på Finn. Da kan du få en pent brukt sykkel i 25 kkr klassen for ca 10 kkr.

Helt klart sikkert en god ide men mitt problem er at jeg er elendig sykkelmekaniker så jeg er redd jeg ikke ser ting hvis det er noe galt med det. Men skal tråle det markedet samt det her inne før jeg tar en siste avgjørelse.
Takk for tipset

Moderator  support