Jeg har ikke testet diamant sine rammer, men da jeg kjøpte ble jeg anbefalt å se på merker som tradisjonelt har gode og stive rammer. Dette finnes det sikkert mange av (og mange meninger om), men jeg ble foreslått å teste Cannondale, Trek, Specialized og Klein. Testet alle og endte opp med en Trek.
Jeg prøvde også endel andre sykler, som helt klart ikke var like stive som de nevnte merkene over, eksempelvis Gekko. Med mine 95 tunge kilo merker jeg raskt stor forskjell på en god og stiv ramme og en som er mindre stiv.
I tillegg er det i vår vektklasse viktig å ha god hjul, ellers risikerer du bare at eiker og nipler popper i tide og utide. Ingen katastrofe det, men litt frustrerende å måtte rette hjul og bytte deler hele tiden. Dette kan selvsagt også skje med gode hjul, men med en betydelig lavere frekvens. (Tro meg, jeg har mange sykler, noen med gode hjul og noen med dårlige - det er betydelig forskjell..)
Kjøper du en relativt rimelig sykkel, som i tilleg er forholdsvis lett, er det mulig at en del av vektbesparelsen går ut over styrken og/eller stivheten på en del komponenter. Hjul på en lett sykkel til under 10000 kan være litt ymse for oss voksne menn.
Men, på den annen side, hvis du "sparer" penger på en rimelig sykkel kan du jo busjettere med å kjøpe et ekstra hjulsett (eks. fra Rundehjul eller tilsvarende).
[Edit] Alle syklene jeg testet var aluminimumsrammer, med unntak av 1.
Av disse var karbonrammen blant de mindre stive.
Redigert av thamg; 12/08/2011 08:25.