Har trua på tysk ordnung! Vi må ta en tur en dag, gammern! Sies at Isak's DH maskin er like knirkefri etter hard DH høkking siden tidlig i vår. Han gønner jo greit han....Vekt?
Jostein
Specialized Levo / Diverge
Re: Sykkeltest, [b]Last Herb AM. [/b] RÅTT!!!
[Re: Fjeldheim]
#123340511/08/201118:19
Har vært spent på opp/bort-kvalitetene til denne, for nedover har den blitt omtalt som det råeste som finnes med 140/150mm :-)
Kult, den har ganske progressiv geometri, så dette er tøft! :-D Men fulldemper da gitt, skakke du sykle gammal SantaCruz da, så vi andre har sjans å holde tritt?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: RazeFaze]
#123392412/08/201110:20
Hehe, jeg tror nok den gamle gode Chameleonen blir sendt til de evige jaktmarker nå gitt. Det får da være måte på hvor mye tyn den skal få. Den virker rett og slett fornøyd og tilfreds nå, der den står innerst i boden og hviler seg. :-)
Men seriøst, Last`n funket meget bra på stien jeg tok opp i går. Litt teknisk sti med noen vanskelige partier som den tok unna som en drøm. Syntes det virket som jeg hadde meget bra dekkfeste hele tiden. Og det uten å stille noe som helt på dempere slik at de var "tilpasset" meg.
Men selvfølgelig, dette er jo ikke noe grusracer som vi kommer til å se på toppen av pallen i Birken. Det merkert jeg jo, men alikevell på grunn av det stive bak trianglet sparket den greit ifra på det lille gruspartiet jeg syklet på i går.
Og som du nevner, nedover var det helt crazy. Kjørte Gravningstien med gåsehud. På slutten måtte jeg innom en liten steinrøysbakke ned mot der jeg bor for å teste den litt sikkelig. Da gikk gåsehud`n over i høy og rungende latter og whooohoo`s. Fikk sånn følelse at ned her hadde ingen kjørt i fra meg...
og helt klart som du nevner, dette er tøft! Har hatt en stitur før i år, men nå veit jeg det blir mange flere. :-)
Nei, kun på vår egen "få kjenne på hvor lett/tung denne er" vekt. Altså en arm under styret og den andre armen under setet. Da kjentes den passe lett ut til å være en grov stisykkel. Ikke tung. :-)
Men jeg måtte slippe ut veldig mye luft av den i forhold til hva boka sier; jeg veier 93kg og har den nå på 75/75psi selv om tabellen i manualen sier at jeg skal ha minst 135psi. Kjørte med 100psi en stund, men da fikk jeg den aldri til å vandre mer enn 100mm.
Meget fet ramme, har 456 selv og storkoser meg. Baktrianglet på Last har samme mål som mange dirt/dhrammer. Så det er ikke rart at du sitter igjen med en følelse at hjulene sitter godt i terrenget Jeg føler meg som en GUD når jeg sykler teknisk og rask på dirten samtidig som jeg nyter det å ha kontroll over sykkeln der er en kant! bruke sats! hoppe opp en liten skrent på 55cm.....Den følelsen av og mestre er fabelaktig!!! Her bruker jeg en mindre dirtsykkel, ellers blir det mere 456 i skogen.
Last rammen er superbra, den har ca samme pris som LiteVille 301.
[Re: limelight]
#123503914/08/201110:30
samme bakramme som dirt/dh-rammer? De to sykkeltypene karakteriseres ved temmelig forskjellig geometri, dog for enkelte design innen utfor er det som i dirt om å gjøre bakenden så kort som mulig. Langt fra alle dh-rammer har dog det designfokuset. Den eneste reelle fellesnevneren mellom rammetypene du nevner er lav standoverhøyde og muligens lavt krankhus, ellers er vel nærmest alt forskjellig.
racefaze; hva i alle dager er progressiv geometri?
[Re: heinrich]
#123508014/08/201111:42
samme bakramme som dirt/dh-rammer? De to sykkeltypene karakteriseres ved temmelig forskjellig geometri, dog for enkelte design innen utfor er det som i dirt om å gjøre bakenden så kort som mulig. Langt fra alle dh-rammer har dog det designfokuset. Den eneste reelle fellesnevneren mellom rammetypene du nevner er lav standoverhøyde og muligens lavt krankhus, ellers er vel nærmest alt forskjellig.
racefaze;
Neida det er bare tilfeldig at 90 prosent av de groveste syklene har slakk baktriangel. Det har ingenting å si på stabiliteten i bratt nedfart?
Herben ser helt rå ut, liker målene på den. Jeg diskuterer ikke mere i denne tråden.
Ingen av de nevnte som 301 og 456 er vist bare tull, det her er en helt annen sykkel. Uansett hva man sier, så ska det diskuteres ned i form for hvilken flaskebolter som sitter i rammen.
Jeg har tydeligvis ikke peiling denne gangen heller
Redigert av limelight; 15/08/201106:25.
[Re: MrWhite]
#123566715/08/201107:06
progressiv er sikkert feil ord, men nytenkende er kanskej et riktigere enn. Nytenkende dit at man gjør noe ingen andre gjør, og da kanskje er man progressiv?
65,8° styrevinkel på en sykkel med 140mm gaffel er ganske nytenkende og progressivt i mine øyne.
Kunne godt tenkt meg å prøvd, men det er rimelig upløyd mark med såpass slække saker på sti.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: limelight]
#123577115/08/201108:50
racefaze;
Neida det er bare tilfeldig at 90 prosent av de groveste syklene har slakk baktriangel. Det har ingenting å si på stabiliteten i bratt nedfart?
Herben ser helt rå ut, liker målene på den. Jeg diskuterer ikke mere i denne tråden.
Ingen av de nevnte som 301 og 456 er vist bare tull, det her er en helt annen sykkel. Uansett hva man sier, så ska det diskuteres ned i form for hvilken flaskebolter som sitter i rammen.
Jeg har tydeligvis ikke peiling denne gangen heller
Snakker du fortsatt om HARDTAILEN One - One 456? Litt feil å sammenligne en hardtail med en fulldemper. Skjønner heller ikke det at du mener en 301 er tull.
hva er et slakt baktriangel?
Formen på et baktriangel bestemmes av et par ting: 1) lengde 2) former som fremmer sideveis stivhet 3) former som er forenlig med å drive eventuelle links 4) former som er forenlig med drivverk og bremser 5) en form hvor alt over er mulig å få til mtp det svingpunktet en velger
alle andre faktorer er rent estetiske om en ser bortifra det mekaniske. Hvordan et baktriangel ser ut er egentlig uinteressant. Det er hvordan det funker som er interessant. Sammenligningen din med dirt sykler, spesielt om du mener hardtails, blir dermed fort noe merkelig.
at Race: å, progressiv som nytenkende ja, ikke progressiv som i progressiv demping. Jes da er jeg med og 55.8 grader er pokker så slakt for en slik ramme, dog mye det samme jeg og mange andre har på tilsvarende rammer om en med 160foran. Det funker som en drøm nedover, ok oppover og greit bortover.
[Re: RazeFaze]
#123629015/08/201118:46
progressiv er sikkert feil ord, men nytenkende er kanskej et riktigere enn. Nytenkende dit at man gjør noe ingen andre gjør, og da kanskje er man progressiv?
65,8° styrevinkel på en sykkel med 140mm gaffel er ganske nytenkende og progressivt i mine øyne.
Kunne godt tenkt meg å prøvd, men det er rimelig upløyd mark med såpass slække saker på sti.
Takk.
When in doubt: flat out.
Founder of Sleiverud Racing
[Re: Fjeldheim]
#124579425/08/201120:46