Angrepet av billist - hva skal man gjøre?
|
Re: Angrepet av billist - hva skal man gjøre?
[Re: jens fredrik]
12/08/2011 06:51
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Noe av det jeg har tenkt på i kveld, var at han hadde barn i bilen, liten gutt på ca. 4 år. Jeg syns egentlig mest synd på han, som måtte se pappaen sin gå bananas over en filleting. Ikke bra.
Ring kone/samboer, hun vil nok vite om det Dette er en sak for barnevernet. Hvis du virkelig vil sette en støkk i ham, varsler du dem. Det kan godt hende at han må forklare seg eller at de tar seg et husbesøk. Og han vil ligge dårlig an i en eventuell barnefordelingssak. Hm, er dette å gå for langt?
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
12/08/2011 07:08
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det hadde jo vært litt kjipt om barnevernet virkelig tok affære, henta kid'en og plasserte ham på barnehjem fordi han ikke har noen mor og fordi faren er ustabil... Men sånt skjer vel ikke på 1-2-3.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
12/08/2011 07:11
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Det hadde jo vært litt kjipt om barnevernet virkelig tok affære, henta kid'en og plasserte ham på barnehjem fordi han ikke har noen mor og fordi faren er ustabil... Men sånt skjer vel ikke på 1-2-3. Det skjer nok ikke, desverre ser man vel heller det motsatte... Det er skjer jo hvor barn/unge står frem og kritiserer barnevernet som ikke gjorde noe for de. Selv har jeg en i min vennekretst som 16 åring tok kontakt med barnevernet selv og forlangte "flytting"
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: ChristianJ]
12/08/2011 07:38
|
GustavP
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Finn ut hvor han bor,møt opp på trappa og krev en unnskyldning. Tipper han blir rimelig paff da og tenker seg om to ganger før han gjør noe lignende. Det hadde ikke jeg gjort. Man vet aldri hvem man har å gjøre med. Tipper feks han her aldri hadde trodd at det skulle gå så galt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10097370
|
|
|
[Re: GustavP]
12/08/2011 14:15
|
XTerminator
Fersking
|
Fersking
Road Rage er noe det blir mer og mer av her i landet. Stress både hjemme og på jobb får det til å bikke over for enkelte. Jeg ser koplingen med finansjobb (krakk....) og 4-åringen i bilen. Mannen hadde nok allerede nådd kokepunktet, og denne lille filletingen var nok til at han gikk i rødsonen og mistet all kontroll. Hvis man kjenner stresset godt, bør man holde seg langt unna trafikken.
|
|
|
[Re: XTerminator]
12/08/2011 14:26
|
XTerminator
Fersking
|
Fersking
Jeg opplevde road rage på første tur med sykkelen min fra sportsbutikken og hjem for noen år siden. Noen hundre meter innover Storengveien fra Stabekk vrengte en bil rundt meg så dekka skrek, og kastet bilen inn i innkjøringen sin. Jeg måtte bremse så hardt at bakhjulet løftet seg. Her gjorde jeg en feil, og viste langemann 1 og 2.
Fyren kom ut av bilen rødsprengt i trynet, og kjeftet og smalt. For å unngå fysisk konfrontasjon måtte jeg vinne psykisk. Jeg spurte med rolig og sikker stemme "Har du det travelt foran dørstokken din". Han sa "Det skal du bare drite i!!!, kom hit!!". Til slutt sa jeg "Jeg står her. Vil du bli knukket i to, så er det ditt valg".
Jeg var hakket yngre og mer umoden den gangen. I tillegg var jeg betraktelig større enn gærningen. Det er bedre å løse sånne situasjoner sivilisert, og heller komme seg unna om man kan. Man vet aldri hva ustabile personer kan finne på, men kjøretøy eller våpen.
|
|
|
[Re: OleMM]
12/08/2011 16:45
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde en skremmende opplevelse i dag.
Jeg kom syklende forbi Rockefeller i retning Ibsentunellen, hvor det ikke er mulig å sykle på fortauet pga. at deler av fortauet er erstattet med planker og glatte metallrister. Jeg syklet i kanten av veien, det er en strekning på ca. 30-50 meter hvor ikke det er mulig å kjøre forbi syklende for biler.
Bak kom en sølv nissan SUV, som begynte å tute et godt stykke ned i veien mens han gav full gass - han tutet så langt unna at jeg først ikke trodde det var på meg. Jeg flyttet meg ikke ut av veibanen direkte, men siktet mot første mulige nedsenking i fortauet for å slippe å stoppe i veibanen. Når bilen skulle passere meg, kjørte han to hjul opp på fortauet, og presset meg mot veggen på høyre side av fortauet, samtidig som han senket farten til mitt tempo. Jeg fortsatte å sykle, og bilen dro opp på fortauet en gang til og presset meg enda nærmere veggen. Slik holdt han på i 30-40 sekunder, så jeg tok opp telefonen min og tok et bilde av bilen. Da stoppet han foran meg og sperret fortauet og kom ut av bilen, tydelig sint. Jeg opplevde han som svært truende, og syklet videre uten å ta samtalen - han var tydelig klar for å sloss og ikke prate. Mannen, som anslagsvis var 40 år løp da etter meg mens han ropte. Jeg satte opp farten, og han spurtet da etter meg mens han langet ut slag og ropte og skreik. Når han innså at jeg syklet fortere enn han løp, gikk han tilbake til bilen og kjørte etter. Jeg syklet da inn i en enveiskjørt gate og tok smågatene hjem.
Jeg tror ikke jeg verken viste finger, gestikulerte eller gjorde noe som skulle provosere, utover at jeg syklet. Jeg kan ha plassert meg ca. 1 meter fra veikanten, sånn at det var vanskelig å komme forbi, men på de meterne hvor han møtte meg er det ikke mulig å gjøre en trygg forbikjøring uansett plasserig i veibanen. Jeg hadde på meg sivile klær, så det var ikke spandex/lycra-allergi.
Jeg har registreringsnummeret på bilen. Bilen er eid av Nordea finans. Politiet sier at det dessverre ikke er noen sak siden det er påstand mot påstand, og jeg ikke fikk juling.
Hva gjør man? Anmelde virker poengløst, best å bare prøve å glemme hele episoden og være glad for at jeg fortsatt har tennene i behold? Du ringer til Nordea Finans og sier at du vil snakke med den som er ansvarlig for deres biler. Du tar deretter og forteller vedkommende at hendelsen blir sett svært alvorlig på, og at du har snakket med politiet og gitt dem reg. nummer. Tviler sterkt på at de ler av saken hos Nordea, mange der som sykler for å si det slikt. Og vedkommende var nok ikke en av toppsjefene i og med at han hadde en firmabil...
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: XTerminator]
12/08/2011 16:55
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
1) Anmeld r...hølet for trusler med ekstraordinært faremoment, han har tross alt prøvd å ta deg med bilen.
Men purken er en gjeng med sosemikler som ikke greier å ivareta samfunnsikkerheten, de konsentrerer ressursene på andre ting som er viktigere. Spørs om du kommer noe videre, men den type villmann du har møtt på vil sikkert leve ut adferdsvanskene og havne i trøbbel før eller siden. Kan være greit med en anmeldelse på rullebladet.
2) spander et par tusen på en runde juling, hvis du ikke er langsint og gjør det selv.
3) det stakkars barnet har sikkert en mor, ring kjerringa
4) ring arbeidsgiveren hans
5) legg ut reg.nr., det kan være greit å bruke husveggen som urinal, lime igjen bildøra med superlim, bremsevæske over det blanke fine biltaket, kanskje det er fler som snakke med barnemoren, .................
|
|
|
[Re: ket]
12/08/2011 17:51
|
hårfin
Ringrev
|
Ringrev
1) Anmeld r...hølet for trusler med ekstraordinært faremoment, han har tross alt prøvd å ta deg med bilen.
Men purken er en gjeng med sosemikler som ikke greier å ivareta samfunnsikkerheten, de konsentrerer ressursene på andre ting som er viktigere. Spørs om du kommer noe videre, men den type villmann du har møtt på vil sikkert leve ut adferdsvanskene og havne i trøbbel før eller siden. Kan være greit med en anmeldelse på rullebladet.
2) spander et par tusen på en runde juling, hvis du ikke er langsint og gjør det selv.
3) det stakkars barnet har sikkert en mor, ring kjerringa
4) ring arbeidsgiveren hans
5) legg ut reg.nr., det kan være greit å bruke husveggen som urinal, lime igjen bildøra med superlim, bremsevæske over det blanke fine biltaket, kanskje det er fler som snakke med barnemoren, ................. Seriøst? Sleng på et par smileyer så vi skjønner at det er flåsete ment... Vi trenger jo ikke synke ned på samme nivå som andre neandertalere 
Wish it * dream it * do it
|
|
|
[Re: ket]
12/08/2011 18:14
|
Unparalleled
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bra du kom deg unna. Eneste rasjonelle å gjøre i slike situasjoner er å komme seg vekk.
Jeg er også enig i at du bør anmelde han, slik at beslutningsgrunnlaget til politiet er større hvis han eventuelt senere er innblandet i noe slikt.
Men så syns jeg også det bør være aktuelt å være "the bigger man" her. Selv om du helt klart er i en dominerende posisjon nå som du har muligheten til å finne ut hvem han er uten at han vet hvem du er, så er spørsmålet om det egentlig kommer noe godt ut av å gjøre livet hans enda mer misserabelt. Folk som har et bra liv oppfører seg ganske enkelt ikke sånn, og selv i den aktuelle situasjonen var det nok verre for han rent følelsesmessig, selv om det sikkert var skremmende nok for deg også.
|
|
|
[Re: BeefCake]
12/08/2011 18:20
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Du ringer til Nordea Finans og sier at du vil snakke med den som er ansvarlig for deres biler. Du tar deretter og forteller vedkommende at hendelsen blir sett svært alvorlig på, og at du har snakket med politiet og gitt dem reg. nummer.
Tviler sterkt på at de ler av saken hos Nordea, mange der som sykler for å si det slikt. Og vedkommende var nok ikke en av toppsjefene i og med at han hadde en firmabil...
Hjelper nok lite å ringe Nordea Finans. Dette er helt sikkert en leasingbil gjennom Nordea så vedkommende er nok ikke ansatt der.
Geir
|
|
|
[Re: mintman]
12/08/2011 21:35
|
Leif_H
Entusiast
|
Entusiast
Synes at du bare skal glemme hele grei. Du gjorde det eneste riktige når du bare syklet fra han. Det er ingen vits at du gjør det til ditt problem. Det er jo idioten som har et problem, ikke du. Å forsøke å oppdra sånne folk er bare bortkastet energi.
|
|
|
[Re: kjasmas]
13/08/2011 08:34
|
rog
Entusiast
|
Entusiast
Mitt korte svar må bli slik: Selv om muligheten for utfallet du beskriver er der er dette laaaangt unna drapsforsøk i straffelovens forstand. I den grad politiet tar ut siktelse/tiltale vil det være på bakgrunn av truende atferd, evt. vegtrafikkloven § 3. Vel tror nok at straffeloven helt klart kunne bli brukt i dette tilfellet hvis utfallet hadde blitt død eller skade. Se straffeloven § 238 og § 239. Uaktsomhet....men så kan man jo stille spørsmålet om hvor uaktsom var handlingen, for meg fremstår den mer som en direkte bevisst handling, hvor billisten måtte forstå eller burde ha forstått at en slik type handling kunne ha medført død eller betydelig skade. Enig med Raskal
|
|
|
[Re: rog]
13/08/2011 09:11
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Mitt korte svar må bli slik: Selv om muligheten for utfallet du beskriver er der er dette laaaangt unna drapsforsøk i straffelovens forstand. I den grad politiet tar ut siktelse/tiltale vil det være på bakgrunn av truende atferd, evt. vegtrafikkloven § 3. Vel tror nok at straffeloven helt klart kunne bli brukt i dette tilfellet hvis utfallet hadde blitt død eller skade. Se straffeloven § 238 og § 239. Uaktsomhet....men så kan man jo stille spørsmålet om hvor uaktsom var handlingen, for meg fremstår den mer som en direkte bevisst handling, hvor billisten måtte forstå eller burde ha forstått at en slik type handling kunne ha medført død eller betydelig skade. Enig med Raskal Så klart kan straffeloven brukes HVIS utfallet hadde blitt død eller skade, men det ble det altså ikke! I Norge har vi ikke tradisjon for å bruke den "rene" drap/forsøk på drap (§233) i vegtrafikksaker, tiltale tas stort sett alltid ut etter den mildere bestemmelsen i §239. Poenget mitt er at dersom man går til politiet og anmelder denne personen med den tanke at han vil bli siktet/tiltalt for drapsforsøk har man en feil forståelse/forventning og det tjener ingen. I teorien kan alle uaktsomme forbikjøringer langs norske veier da tiltales for drapsforsøk for muligheten er der jo.. Skjer dette? Nei. (jeg er enig at handlingen i saken til trådstarter er hakket mer enn vanlig uaktsomhet, men fortsatt langt unna forsettelig drapsforsøk)
|
|
|
[Re: kjasmas]
13/08/2011 19:51
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
En anmeldelse så har politiet en sak på ham om/når han klikker neste gang, og la det bli med det.
Blande inn hans privatliv/jobb etc kan det potensielt komme meget stygge ting ut av, og du har ikke selv kontroll på sitasjonen lenger.
|
|
|
[Re: Tommas]
14/08/2011 01:03
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Som flere har sagt; nordea finans betyr privatleasing, han er neppe ansatt i nordea. Ring dem og fortell om saken. Forsøk å få ut navn om du vil men de er neppe villige til det. Anmelde han burde du absolutt gjøre. Og tenke seg til; løpe fra sønnen på den måten i en såpass tvilsom trafikksituasjon, tenk om noen hadde krasjet bilen med gutten i når han forlot den slik?
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
15/08/2011 07:55
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Private vendettaer er mongo.
Anmeld saken, gi politiet registreringsnummeret og snakk i tillegg med Nordea Finans og fortell dem hvordan bilene deres blir brukt.
Hvis du mot formodning får vite navnet hans kan du skrive et ordentlig brev hvor du forteller at saken er anmeldt.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
15/08/2011 08:04
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Politiet sier at det dessverre ikke er noen sak siden det er påstand mot påstand, og jeg ikke fikk juling.
Om politiet har fått samme hendelsesforløp beskrevet er jeg overrasket over at politiet ikke tar saken mer på alvor. Nei, de kan sikkert ikke bevise noe eller straffe fyren, men hva med en god gammeldags prat? Et såpass alvorlig tilfelle av aggresjon i trafikken bør i hvert fall kvalifisere til at en patrulje møter opp hjemme hos fyren og stiller et par spørsmål. Han vil selvfølgelig nekte, men kanskje tenke seg om neste gang han føler for å gjøre noe liknende? Anekdotiske bevis sier meg at politiet i distriktene ofte er flinkere til å "ta en prat" som virker forebyggende eller i det minste signaliserer at oppførselen er uakseptabel. Jeg tror og at en slik "prevantive" samtale fungerer veldig godt mot de som ikke er kriminelle i utgangspunktet. La oss si at han er familiemann, med jobb, kone og huslån. En opprigning av politiet som stiller noen spørsmål ang en anmeldelse/bekymringsmelding vil nok være en noe spesiell opplevelse.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
15/08/2011 08:12
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
snakk i tillegg med Nordea Finans og fortell dem hvordan bilene deres blir brukt. Nordea Finans er et finansieringsselskap man låner penger hos for å kjøpe/lease bil.... De har ikke noe forhold til hvorden deres mange tusen lånekunder bruker bilene sine mer enn banken din bryr seg med hva du gjør i huset ditt.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
15/08/2011 17:00
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dette tilfellet er det en bil som eies av Nordea Finans, men som leases av en privatperson, som er involvert i en situasjon med trusler og angrep.
Personen som kjørte den har ikke lånt penger for å kjøpe en bil han selv kan sies å eie.
Huset mitt står oppført med meg som eier; ikke banken min. Om banken min hadde stått som eier på skjøtet er jeg sikker på at de ville hatt litt av hvert å si til hvordan jeg pusset opp og rev ned.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
15/08/2011 19:49
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
For en idiot. Du bør anmelde det og deretter prøve å glemme saken. Sjansen for at du møter fyren igjen er liten. Syns egentlig mest synd på guttungen som har en slik dust til far.
|
|
|
15/08/2011 22:08
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor har flere konkludert med at bilen er leaset av en privat person ? Våre firmabiler er leaset av Nordea Finans. Det er de som står som eier i vognkortet.
Ta kontakt med Nordea Finans tror jeg ikke kommer til å bære noen som helst frukter. De kommer til å henvise deg videre til politiet og vil neppe forholde seg som en part i saken. Jeg tror også de vil være restriktive med å opplyse på tlf hvem som leaser bilen men mulig jeg tar feil på det punktet.
|
|
|
15/08/2011 22:27
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Huset mitt står oppført med meg som eier; ikke banken min. Om banken min hadde stått som eier på skjøtet er jeg sikker på at de ville hatt litt av hvert å si til hvordan jeg pusset opp og rev ned. Da får du samenligne det med å ha en bolig på feste tomt. Man har det nok relativt fritt for innblanding av tomteeiren med mindre man går fullstendig bananas. Tomteeiren går nok fullstendig f... i om naboene klager over vannstelt hage og bilvrak. Nå handlet dette riktig nok om alvoligere saker men dette er en jobb for politiet. Nå kan man jo levere anmeldesen på nett. Enkelt og greit. Da for han vite at episoden er anmeldt og registrert. Selv om det ikke fører til straff så vil denne anmeldesen ligge ved navnet hans oss Politiet.
|
|
|
16/08/2011 15:43
|
OleMM
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har vært hos politiet for å anmelde - først på morgenen - da fikk jeg beskjed om at dette var noe de ønsket at jeg skulle anmelde, slik at de kunne se på saken og eventuelt ringe føreren av bilen. Imidlertid hadde de ikke bemanning til å ta i mot forklaring fra meg, så de ba meg komme tilbake på kvelden. Så kom jeg tilbake på ettermiddagen og fortalte hva de hadde sagt på morgenen, og hun sier at, ja saken er jo registrert på regnummeret, så jeg vet ikke hva mer vi kan gjøre, eller hva jeg vil oppnå. Jeg forklarer at jeg vil oppnå at han ikke gjør det mot andre, og får beskjed om at jo, neste gang så ligger det jo inne i systemet. Det ble også sagt at jeg ved å opprette sak ikke er anonym., og at det neppe blir fulgt opp noe særlig, og at det neppe fører til noe. Det frister jo ikke. Det ble også sagt at at man i grunn aldri kan være forsiktig nok når man sykler i og med at man aldri vet hva slags mennesker man møter på ,Jeg forklarer at jeg sykler en hel del (tross alt) og at det i grunn aldri har vært noen som har løpt etter meg for å slå meg ned før, men responsen er mest at, jaja når man sykler så utsetter man seg for stor risiko. Jeg har ikke lyst til å sende han navnet mitt, så da går jeg ut fra at det stopper der. Jeg syns imidlertid ikke det er så betryggende at reaksjonen er så forskjellig fra besøk til besøk, oog jeg får litt vond smak i munnen av at jeg går derfra med følelsen av at det oppfattes som min feil siden jeg syklet. Mulig jeg burde meldt akkurat det tilbake til politikammeret (men da framstår jeg vel som den verste grinebiteren på hele terrengsykkel.no kanskje  ).
|
|
|
16/08/2011 15:57
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Huff, kjedelig situasjon. Eg vil støtte deg i å anmelde han, men forstår at det ikkje er så greit. Er jo heilt forferdelig at politiet ikkje eingong later som om dei bryr seg. Saken høyres jo mildt sagt hårreisande ut. Vil minne om at det er lokalval i år. Eg kjem til å stemme på det partiet som vil gi best vilkår for syklistar.
|
|
|
16/08/2011 16:09
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Det ble også sagt at at man i grunn aldri kan være forsiktig nok når man sykler i og med at man aldri vet hva slags mennesker man møter på. Dette er jo ei falitterklæring mot tryggleiken til borgarane. Det blir jo nesten som å seie at ein ikkje bør gå ut av huset, for ein veit aldri kven ein kan møte på.
|
|
|
16/08/2011 16:33
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hele samtalen med damen på politihuset er jo en farse verdig. At politiet sier rett ut at de ikke kommer til å etterforske et forsøk på å utøve vold, først med kjøretøy som våpen og deretter med bare nevene, er egentlig et klarsignal til å være så truende man bare vil, så lenge man ikke faktisk påfører noen skade.
Å vri et ønske om å anmelde en mildt sagt uvettig sjåfør for trusler om og forsøk på vold over til at syklister må være forsiktige i trafikken er intet mindre enn hårreisende.
Gå tilbake til politiet igjen, snakk med noen ansvarlige og krev å få snakke med noen som bryr seg dersom du får det samme svaret på nytt. Jeg ville selv anmeldt saken og risikert at denne dusten fikk vite navnet mitt, men jeg skjønner godt at du ikke har så lyst til det.
|
|
|
16/08/2011 17:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Gå til pressen med dette og se om du får de til å ta saken.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Raskall]
16/08/2011 18:21
|
prebeni
Entusiast
|
Entusiast
Du sa det var et barn i bilen. Meld ham til barnevernet også!
|
|
|
[Re: prebeni]
16/08/2011 20:24
|
elzapp
Fersking
|
Fersking
Anmeld det og muligens ta kontakt med Nordea. Det er det eneste du kan gjøre.
Ut ifra det du beskriver kan jeg ikke forstå annet enn at mannen må ha vært ruset.
|
|
|
|
|