Angrepet av billist - hva skal man gjøre?
|
Angrepet av billist - hva skal man gjøre?
11/08/2011 16:02
|
OleMM
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg hadde en skremmende opplevelse i dag.
Jeg kom syklende forbi Rockefeller i retning Ibsentunellen, hvor det ikke er mulig å sykle på fortauet pga. at deler av fortauet er erstattet med planker og glatte metallrister. Jeg syklet i kanten av veien, det er en strekning på ca. 30-50 meter hvor ikke det er mulig å kjøre forbi syklende for biler.
Bak kom en sølv nissan SUV, som begynte å tute et godt stykke ned i veien mens han gav full gass - han tutet så langt unna at jeg først ikke trodde det var på meg. Jeg flyttet meg ikke ut av veibanen direkte, men siktet mot første mulige nedsenking i fortauet for å slippe å stoppe i veibanen. Når bilen skulle passere meg, kjørte han to hjul opp på fortauet, og presset meg mot veggen på høyre side av fortauet, samtidig som han senket farten til mitt tempo. Jeg fortsatte å sykle, og bilen dro opp på fortauet en gang til og presset meg enda nærmere veggen. Slik holdt han på i 30-40 sekunder, så jeg tok opp telefonen min og tok et bilde av bilen. Da stoppet han foran meg og sperret fortauet og kom ut av bilen, tydelig sint. Jeg opplevde han som svært truende, og syklet videre uten å ta samtalen - han var tydelig klar for å sloss og ikke prate. Mannen, som anslagsvis var 40 år løp da etter meg mens han ropte. Jeg satte opp farten, og han spurtet da etter meg mens han langet ut slag og ropte og skreik. Når han innså at jeg syklet fortere enn han løp, gikk han tilbake til bilen og kjørte etter. Jeg syklet da inn i en enveiskjørt gate og tok smågatene hjem.
Jeg tror ikke jeg verken viste finger, gestikulerte eller gjorde noe som skulle provosere, utover at jeg syklet. Jeg kan ha plassert meg ca. 1 meter fra veikanten, sånn at det var vanskelig å komme forbi, men på de meterne hvor han møtte meg er det ikke mulig å gjøre en trygg forbikjøring uansett plasserig i veibanen. Jeg hadde på meg sivile klær, så det var ikke spandex/lycra-allergi.
Jeg har registreringsnummeret på bilen. Bilen er eid av Nordea finans. Politiet sier at det dessverre ikke er noen sak siden det er påstand mot påstand, og jeg ikke fikk juling.
Hva gjør man? Anmelde virker poengløst, best å bare prøve å glemme hele episoden og være glad for at jeg fortsatt har tennene i behold?
|
|
|
Re: Angrepet av billist - hva skal man gjøre?
[Re: OleMM]
11/08/2011 16:15
|
ohaga
Avhengig
|
Avhengig
Herregud!! Sykler samme sted selv til kontoret, og hadde blitt greit skremt hvis jeg møtte en slik dust. Nesten så man bør oppsøke vedkommende sammen med et par kompiser, men det løser vel ingen ting. Fint at du kom deg unna iallefall 
|
|
|
[Re: ohaga]
11/08/2011 16:21
|
AndersR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Herregud!! Sykler samme sted selv til kontoret, og hadde blitt greit skremt hvis jeg møtte en slik dust. Nesten så man bør oppsøke vedkommende sammen med et par kompiser, men det løser vel ingen ting. Fint at du kom deg unna iallefall +1, han var vel ute etter bråk?
|
|
|
[Re: AndersR]
11/08/2011 16:29
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Det er vel på sin plass å ringe denne mannen og høre hva f... han driver med? Siden bilen er registrert på Nordea, så vil de vel ikke at folk i deres biler skal oppføre seg på den måten heller. Så om ikke mannen unnskylder seg etter den episoden per tlf, så hadde det gått en mail til Nordea om jeg var deg. Hvor stressa går det ann å bli på 30-50 meter.. Hva tapte han av tid? 6 sekunder..?
Dessverre så finnes det så sjuke folk som mannen du beskriver..
|
|
|
[Re: AndersR]
11/08/2011 16:33
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Anmelde! Da har du gjort din "plikt" som borger. At politiet ikke "gidder" å gjøre sin del får så være, men da kan ihvertfall du vite at du har gjort alt i din makt for å varsle og forhindre at tilsvarende skjer igjen.
Om politiet gir deg mye mas, evt. nekter å ta imot anmeldelsen, vil jeg si det er en sak for media (og i så tilfelle ville jeg insistert på å være anonym, så psykoen ikke vet hvem jeg er)..
(Jeg ble nesten most av en bussjåfør for en uke siden (tar ikke detaljene her, men dette var 110% hans feil) - og angrer på at jeg ikke stoppet og tok bilde av bussen/nummeret og varslet til bussselskapet.)
|
|
|
11/08/2011 16:42
|
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Du anmelder selvfølgelig mannen. Så er han i registeret til en eventuell neste gang.
Redigert av Åsmund Olsen; 11/08/2011 16:42.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
[Re: Åsmund Olsen]
11/08/2011 16:47
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Dette er jo så enkelt. Du tar fram peppersprayen frå baklomma (som du har kjøpt på code09) og tømmer i trynet hans. Deretter opnar du bagasjerommet på bilen og puttar han inni der. Så køyrer du avgårde og plasserer bilen på ein kreativ stad.
|
|
|
[Re: boltzmann]
11/08/2011 16:50
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ville helt klart anmeldt mannen. Da må vel politiet ta kontakt med ham for forklaring, og det vil kanskje skremme han nok til å ikke gjøre det samme igjen.
Geir
|
|
|
[Re: mintman]
11/08/2011 17:06
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Anmeld, det er da grenser for hva man skal finne seg i...
Redigert av Rockefoten; 11/08/2011 17:07.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
11/08/2011 18:49
|
ChristianJ
Fersking
|
Fersking
Finn ut hvor han bor,møt opp på trappa og krev en unnskyldning. Tipper han blir rimelig paff da og tenker seg om to ganger før han gjør noe lignende.
|
|
|
[Re: ChristianJ]
11/08/2011 18:54
|
goerbi
Ivrig
|
Ivrig
Finn ut hvor han bor,møt opp på trappa og krev en unnskyldning. Tipper han blir rimelig paff da og tenker seg om to ganger før han gjør noe lignende. Etter skildringen av hvordan denne personen oppførte seg tror jeg dessverre det er en overhengende fare for at han ville respondert med å slå ned vedkommende som ringte på.
Hjelperytter for Landevei! Landevei.no TVK Elite
|
|
|
[Re: ChristianJ]
11/08/2011 19:11
|
kennyo
Entusiast
|
Entusiast
Anmeld ham og ta kontakt med Nordea. Da jeg leste om det du opplevde, plasserte jeg øyeblikkelig hele Nordea på min egen svarteliste (listen består ikke bare av selskaper som har ansatte som oppfører seg stygt i trafikken, men det også). Et selskap som ansetter slike folk vil jeg ikke ha noe med å gjøre og kommer til å nevne dette for alle jeg snakker om banker/finans med. I det øyeblikket dette får konsekvenser for fyren, enten ved at han beklager det hele selv eller via Nordea, eller at politiet faktisk får ham straffet, fjerner jeg Nordea fra listen. Det skal selvsagt mange tapte kunder til før de antakelig gidder å gjøre noe, men kjenner til andre som har liknende praksis, og da har faktisk noen av selskapene svart på klagen, tatt episoden det gjelder opp med vedkommede og beklaget. Jeg kjører lastebil selv, og vet at jeg er mitt firmas ansikt utad. Om jeg oppfører meg som en tulling i trafikken med reklame over hele bilen, driter jeg både firmaet og meg selv ut, så det er greit å ha det litt i bakhodet  Det som skremmer meg litt her, er at fyren faktisk var like "tøff i kjeften" da han kom ut av bilen. Mange blir ofte snille som lam når de ikke har 1 1/2 tonn med stål og glass å gjemme seg bak. Han her har vel tapt mye på de siste dagers finanstrøbbel og måtte ta det ut på noen...
|
|
|
[Re: goerbi]
11/08/2011 19:11
|
OleMM
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei og takk for alle svar! Fint å se at dette er noe man ikke skal "ta".
Jeg tror jeg anmelder, han virka ikke god så jeg trur det er lurt å være utenfor armlengdes avstand...
|
|
|
[Re: kennyo]
11/08/2011 19:14
|
OleMM
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det som skremmer meg litt her, er at fyren faktisk var like "tøff i kjeften" da han kom ut av bilen. Mange blir ofte snille som lam når de ikke har 1 1/2 tonn med stål og glass å gjemme seg bak. Han her har vel tapt mye på de siste dagers finanstrøbbel og måtte ta det ut på noen...
Jeg kan ikke være mer enig. Jeg kjører landevei til vanlig, og har hatt noen kjipe siutasjoner med sykkel vs. bil, men jeg har aldri opplevd at folk har tatt med seg aggresjonen sin ut av bilen før..
|
|
|
[Re: goerbi]
11/08/2011 19:17
|
TAZZZZZ
Avhengig
|
Avhengig
ville annmeldt fyren uten den minste tvil , eller banka dritten av svinet, ser også det er nevnt pepperspray over her i tråden. godt råd ville je sagt med tanke på hvor mange ustabile individer det er som ferdes i bil (og på andre kjøretøy) her i norge.
sorte får* kjør hardt_kjør stil kjør MAXXIS uten tvil drift !
|
|
|
[Re: TAZZZZZ]
11/08/2011 19:25
|
MortenRE
Ringrev
|
Ringrev
At bilen er eid av Nordea Finans betyr vel bare at det er en leasingbil. Vanskelig å finne ut hvem det er da kanskje.
|
|
|
[Re: MortenRE]
11/08/2011 19:33
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
|
|
|
[Re: TAZZZZZ]
11/08/2011 20:07
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Herregud!! Sykler samme sted selv til kontoret, og hadde blitt greit skremt hvis jeg møtte en slik dust. Nesten så man bør oppsøke vedkommende sammen med et par kompiser, men det løser vel ingen ting. Fint at du kom deg unna iallefall +1, han var vel ute etter bråk? ville annmeldt fyren uten den minste tvil , eller banka dritten av svinet, ser også det er nevnt pepperspray over her i tråden. godt råd ville je sagt med tanke på hvor mange ustabile individer det er som ferdes i bil (og på andre kjøretøy) her i norge.
Bank er nok ikke noen god behandling mot psykiske lidelser. Denne mannen skulle vært tatt med til legevakten av politet, derfra kunne han blitt sendt videre til psykiatrisk akuttmottak. Kontakte mannen vil i hvert fall ikke hjelpe noen, folk som han gjør man best i å holde seg laaangt unna.
CK Fix
|
|
|
[Re: sam]
11/08/2011 20:31
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Anmeld fyren. Det skylder du andre syklister.
|
|
|
[Re: MortenRE]
11/08/2011 20:56
|
thewizard
Ivrig
|
Ivrig
At bilen er eid av Nordea Finans betyr vel bare at det er en leasingbil. Vanskelig å finne ut hvem det er da kanskje. SÅ lenge man har regnr så kan man sikkert finne ut hvem som benytter bilen.
|
|
|
[Re: thewizard]
11/08/2011 21:15
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Anmeld fyren, det skal være grei skuring å finne ut hvem som kjører selv om det er en leasingbil. Det er, som mange sier over, ikke noen automatikk i at fyren jobber i Nordea.
Han høres totalt ustabil ut, så å møte opp på døra er ikke noe man gjør alene. En person som lar seg provosere såpass av en filleting ser ut til å ha en lav terskel for å gå bananas.
|
|
|
[Re: sam]
11/08/2011 21:19
|
OleMM
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Herregud!! Sykler samme sted selv til kontoret, og hadde blitt greit skremt hvis jeg møtte en slik dust. Nesten så man bør oppsøke vedkommende sammen med et par kompiser, men det løser vel ingen ting. Fint at du kom deg unna iallefall +1, han var vel ute etter bråk? ville annmeldt fyren uten den minste tvil , eller banka dritten av svinet, ser også det er nevnt pepperspray over her i tråden. godt råd ville je sagt med tanke på hvor mange ustabile individer det er som ferdes i bil (og på andre kjøretøy) her i norge.
Bank er nok ikke noen god behandling mot psykiske lidelser. Denne mannen skulle vært tatt med til legevakten av politet, derfra kunne han blitt sendt videre til psykiatrisk akuttmottak. Kontakte mannen vil i hvert fall ikke hjelpe noen, folk som han gjør man best i å holde seg laaangt unna. Noe av det jeg har tenkt på i kveld, var at han hadde barn i bilen, liten gutt på ca. 4 år. Jeg syns egentlig mest synd på han, som måtte se pappaen sin gå bananas over en filleting. Ikke bra.
|
|
|
11/08/2011 21:21
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Politiet sier at det dessverre ikke er noen sak siden det er påstand mot påstand, og jeg ikke fikk juling.
Om politiet har fått samme hendelsesforløp beskrevet er jeg overrasket over at politiet ikke tar saken mer på alvor. Nei, de kan sikkert ikke bevise noe eller straffe fyren, men hva med en god gammeldags prat? Et såpass alvorlig tilfelle av aggresjon i trafikken bør i hvert fall kvalifisere til at en patrulje møter opp hjemme hos fyren og stiller et par spørsmål. Han vil selvfølgelig nekte, men kanskje tenke seg om neste gang han føler for å gjøre noe liknende? Anekdotiske bevis sier meg at politiet i distriktene ofte er flinkere til å "ta en prat" som virker forebyggende eller i det minste signaliserer at oppførselen er uakseptabel. Forresten, er det overvåkningskameraer i nærheten du kan bruke? Rockefeller og John Dee har kanskje fanget opp noe?
|
|
|
11/08/2011 21:22
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Noe av det jeg har tenkt på i kveld, var at han hadde barn i bilen, liten gutt på ca. 4 år. Jeg syns egentlig mest synd på han, som måtte se pappaen sin gå bananas over en filleting. Ikke bra.
Ring kone/samboer, hun vil nok vite om det 
|
|
|
[Re: ]
11/08/2011 21:59
|
force10
Entusiast
|
Entusiast
Jeg hadde trolig gått bananas selv, og brukt sykkelen som slagvåpen, men det hadde sikkert ikke vært veien..
Anmeld tosken!
Redigert av force10; 11/08/2011 22:00.
|
|
|
[Re: force10]
11/08/2011 22:27
|
cipU
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
12/08/2011 05:43
|
Raskall
More than words
|
More than words
Hei og takk for alle svar! Fint å se at dette er noe man ikke skal "ta".
Jeg tror jeg anmelder, han virka ikke god så jeg trur det er lurt å være utenfor armlengdes avstand...
Jeg ville ha kontaktet en riksavis med vinklingen å få tak i vitner. Uansett må du anmelde. For meg høres dette ut som drapsforsøk og det er vel forholdsvis straffbart.
|
|
|
[Re: Raskall]
12/08/2011 06:07
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Uansett må du anmelde. For meg høres dette ut som drapsforsøk og det er vel forholdsvis straffbart.
Nå må vi ikke ta i mer enn det er grunn til å ta i heller... Drapsforsøk?!?! Men uansett enig i at det bør anmeldes.
|
|
|
[Re: kjasmas]
12/08/2011 06:24
|
Raskall
More than words
|
More than words
Uansett må du anmelde. For meg høres dette ut som drapsforsøk og det er vel forholdsvis straffbart.
Nå må vi ikke ta i mer enn det er grunn til å ta i heller... Drapsforsøk? Bil opp på fortau for å ta en syklist? Mulig bilisten bare ville skade men det er høy sannsynlighet for fatalt resultat slik det er beskrevet.
|
|
|
[Re: Raskall]
12/08/2011 06:34
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Mitt korte svar må bli slik: Selv om muligheten for utfallet du beskriver er der er dette laaaangt unna drapsforsøk i straffelovens forstand. I den grad politiet tar ut siktelse/tiltale vil det være på bakgrunn av truende atferd, evt. vegtrafikkloven § 3.
|
|
|
|
|