Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese

Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese #1233308 11/08/2011 15:56
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har over flere år gått rundt og vært litt "småsnørrete" - ikke skikkelig forkjøla, men nok til at det er litt irriterende. De siste årene har jeg også merket at jeg har blitt mer følsom for pollen - senest de 2 siste vårsesongene har nesa snurpa seg helt igjen enkelte dager.

Jeg besøkte fastlegen tidligere i år, og fikk målt verdier som var ca halvparten av grenseverdien for "allergi".
Jeg slet i fjor med en bihulebetennelse på sommeren, og har fått mye det samme i år igjen, mest sannsynlig pga gjennomtrekk. (Jeg tåler varme veldig dårlig, så mye lufting i heimen er løsningen..)

Etter å ha lest litt rundt på nett, virker det som om mye av dette kan ha sin rot i kronisk bihulebetennelse.

Er det noen der ute med lignende plager som har noen tips eller relevant informasjon?
Disclaimer: Jeg vil selvfølgelig ta dette nærmere opp med fastlegen, men vil gjerne ha et bedre utgangspunkt for en prat enn det jeg har nå.

Redigert av Anders A-R; 11/08/2011 15:57.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1233312 11/08/2011 16:03
magic Offline
Besatt
Besatt
Uten at jeg har veldig god kjennskap til alle mulige behandlingsformer vedrørende kronisk bihulebetennelse; skyller du nesegrevet med saltvann? Jeg har vært jevnlig plaget med tette bihuler oppigjennom årene, men etter at jeg begynte å skylle med saltvann ved minste antydning til tett nese har jeg stort sett klart å hindre at det går tett.

Ja og så har jeg blitt veldig opptatt av å ikke fryse på føttene (min bestefar sa alltid at det var viktig å ikke fryse på føttene), går med ullsokker store deler av sesongen, utenom sandalsesong så klart. God bedring!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: magic] #1233320 11/08/2011 16:28
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Godt poeng, jeg gjør også dette fra tid til annen for å få renset opp litt, og det hjelper, men problemet ser ut til å være der like fullt.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1233529 11/08/2011 20:13
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Var selv plaget med konstant tett nebb med bihuleproblemer. Viste seg at jeg hadde skjev skillevegg i nebbet samt noe bruskdannelser ved inngangen til bihulekanalen som gikk under det ene øyet. Fikk rettet på dette og har kun hatt bihuleproblemer en gang på tre år nå.

Edit: Ser av innlegget at du er plaget litt av pollen, men sjekk skilleveggen neste gang du er hos fastlegen. En kompis av meg rettet også opp skilleveggen og ble et nytt menneske.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: hrukin] #1233781 12/08/2011 07:31
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde også problemer med dette for 5-6 år siden.
Nesten alle forkjølelser og halsbetennelser jeg hadde satt seg i bihulene etter en uke eller to før dette...

Men den siste gangen hadde betennelsen satt seg helt oppe ved øynene/panna, og f.eks. å dykke eller fly var et helvete. Som å sitte og skalle ned i ei nålepute. Og varte leeenge...

Fikk en skikkelig hestekur på over en uke med antibiotika, som fikk fart på sakene. Kom mengder ut jeg ikke har sett maken til...

Deretter skulle jeg følge opp med neseskylling hver dag (som beskrevet over) for å holde ting oppe i en periode, og samtidig holde veskebalansen i kroppen på topp.

På sikt skulle jeg skylle nesa jevnlig, og spesielt når jeg var forkjølet - for at det ikke skulle tette seg på nytt.

Dette har fungert for meg.

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Trygve_] #1233842 12/08/2011 08:36
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mange takk for tips, mye bra info her. Nytt legebesøk er i planene....

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: ] #1233940 12/08/2011 10:55
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde samme problemet - stadig plaget med bihulebetennelse.
Fastlegen min - som tidligere jobbet på øre- nese -hals på et eller annet sykehus - og som selv også var mye plaget med bihulebetennelse tidligere, anbefalte hyppig bruk av Physiomer saltvann. -- saltvann på trykkflaske.

Dette er ikke å dusje eller dryppe litt saltvann i nesen. Her er dett nærmest høytrykkspyling.

Dette renser skikkelig opp i de trange kanalene hvor det lett setter seg betennelse. Jeg bruker det hver gang jeg kjenner antydning til at det er noe på gang. Og det virker.

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1260063 12/09/2011 16:22
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Oppdatering! Jeg fikk veldig god tilbakemelding her inne, og også konkrete tips på PM. Setter stor pris på det!

Forrige runde med bihulebetennelse medførte at jeg fikk en betennelse i halsen, det gikk nærmest "sømløst" fra tette bihuler til å være en heftig halsbetennelse. Streptokokker ble påvist, og 2 uker med antibiotikum fulgte. Det var ikke veldig effektivt, men etter 3 uker ble jeg bedre.
(Jeg tilskriver bedringen en solid runde brennevin)

Røntgen med coronale snitt avslørt en morsom kombinasjon. Bihulebetennelse ble bekreftet. I tillegg har jeg tannrotanlegg som kommuniserer med de største bihulene. Det er visst litt spesielt, så her må det runde hos tannlege til for å avklare muligheter.

Redigert av Anders A-R; 12/09/2011 16:23.

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1260130 12/09/2011 17:40
KTL Offline
Besatt
Besatt
Lukter av den store tanga...lykke til!

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1260152 12/09/2011 18:02
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det har jeg vært med på før, og det var ikke noe spesielt morsomt minne. Kan fort gjøre store innhogg i sykkelbudsjettet også. Men det spiller for så vidt ingen rolle, for det blir lite sykling av å gå rundt med det her.

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1260217 12/09/2011 19:30
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
kan prøve å kjøpe deg et nesehorn å få skylt gjennom bihulene. skikkelig.. masse rart som da renner ut. det gjør jeg 1 gang i uken hele året for å holde pollen og annet dritt vekke.

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1260221 12/09/2011 19:37
KTL Offline
Besatt
Besatt
Den rent økonomiske siden blir vel dekket av helsevesenet siden dette har opphav i bihulene, og med henvisning til tannlege - tror jeg(?) da burde sykkelbudsjettet bære seg, de fysiske og mentale sidene derimot må du nok dekke selv...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Livestrong] #1260254 12/09/2011 20:00
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Livestrong
kan prøve å kjøpe deg et nesehorn å få skylt gjennom bihulene. skikkelig.. masse rart som da renner ut. det gjør jeg 1 gang i uken hele året for å holde pollen og annet dritt vekke.

Nesehornet ligger klart på badet, og benyttes titt og ofte, men det er altså ikke nok. Kanskje ikke så rart om tenna er på feil vei opp gjennom hodet...

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1260298 12/09/2011 20:28
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
*knegg*

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1495150 28/09/2012 16:53
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En liten oppdatering her.

Jeg trakk 2 visdomstenner på en side hos oralkirurg, men til min skrekk fikk jeg ikke uten videre refusjon. Det var dyr moro. Vet ikke om jeg orker å prøve å tråkle gjennom papirmølla for å få det gjennom. (Det er også grunnen til at jeg foreløpig ikke har trukket på motsatt side ennå.)

Helsemessig hadde det ihvertfall ingen betydning. Bihulebetennelser og forkjølelser i jevne drag gjennom sommeren så langt, før jeg ble sendt videre til spesialist i ØNH. Kikket inn, høyt og lavt uten å se nevneverdige problemer. Rett nesevegg, ingen polypper etc. Tok nye prøver for å se etter allergireaksjoner, denne gangen hudprøver. Ikke noen store utslag. Neste skritt nå er en langtidsnesespray av typen Nasonex. 2-3 mnd med det skulle være nok for å se om det har effekt.

Redigert av Anders A-R; 28/09/2012 16:55.

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: ] #1495355 28/09/2012 21:13
J
jhaug Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg har de samme problemene, og har slitt med det lenge. Legen har gitt meg Nasonex og flere andre nesesprayer, har fått forskjellige "cocktailer" med tabletter, prøvd saltvannsoppløsning og trykkspray men blir ikke bra. Var hos nok en spesialist nå i høst, og etter masse tester og prøver fant heller ikke hun noe galt. Fortalte om trenings og konkurransemengden min, og fikk da spørsmål om jeg husker hvordan Dæhlie så ut når han kom i mål? ;-) Hun mente at trener man daglig/ofte vil bihulene forstyrres av store mengder snørr/slim som enkelte ikke klarer å kvitte seg skikkelig med. Fører over tid til kronisk bihulebetennelse. Ikke no god kombinasjon om man i tillegg reagerer på pollen.

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1495401 28/09/2012 22:33
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Høres velkjent ut ja....trening kan til tider være håpløst når snørra sitter rotfast i nesegrevet.

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1495478 29/09/2012 08:16
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Dere som har problemer med bihulene, sliter dere også med lysømfintlighet?

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1495562 29/09/2012 12:26
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg sliter med akkurat det samme, og har gjort det i minst 15 år. To runder med lege har ikke gitt noe særlig med resultater. Har påvist skjevhet, men spesialisten mente det ikke burde ha noe å si. Skyller daglig med nesehorn og saltvann, som rydder opp litt, men det renner fortsatt (og ekstra mye ved fysisk aktivitet) og føles hovent.

Har sett dem som anbefaler Rinexin. Noen erfaringer?

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: JonAre] #1495607 29/09/2012 15:41
J
jhaug Offline
Fersking
Fersking
J
Sitat: JonAre
Jeg sliter med akkurat det samme, og har gjort det i minst 15 år. To runder med lege har ikke gitt noe særlig med resultater. Har påvist skjevhet, men spesialisten mente det ikke burde ha noe å si. Skyller daglig med nesehorn og saltvann, som rydder opp litt, men det renner fortsatt (og ekstra mye ved fysisk aktivitet) og føles hovent.

Har sett dem som anbefaler Rinexin. Noen erfaringer?

Har prøvd rinexin flere ganger, også i kombinasjon med annet snadder. Dårlig effekt..:-(

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1495694 29/09/2012 18:43
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Har også prøvd Rinexin. Er usikker på effekten, har jo blitt bra etterhvert, men vet ikke om det er grunnet Rinexin. Rinexin har en liste med bivirkninger som du helst ikke vil se. Jeg fikk vel bare litt søvnløshet av Rinexin.

Jeg har ikke kronisk Bihulebetennelse, men får det alltid etter forkjølelse. Det fører til at sykdomsforløpet blir forlenget med tre-fem dager.

Føler selv akupunktur har hjulpet en del ganger, samt å ta det helt med ro. Blir ikke bedre av å sitte på jobben å se på en PC-skjerm.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1495797 29/09/2012 21:14
Audit Offline
Entusiast
Entusiast
Sliter også med tilbakevendende bihulebetennelser. Rettet opp skjev skillevegg for noen år siden, før dette var det relativt tett konstant. Merkbart bedre passasje i nesen etter operasjon.

Bør egentlig skylle nesen flere ganger i uken for å holde problemer borte, noe som ikke alltid blir gjort, har igjen fått svi for dette.

Generelt råd for å unngå bihulebetennelse får være som andre sier å skylle regelmessig.

error
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1495839 29/09/2012 23:46
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Det er en grunn til det store konsumet av nesedråper, dessverre. Jeg slet med de samme greier da jeg var yngre, nå er det heldigvis bare ca en gang iåret. Har aldri brukt svellende spray, men naturlig saltvann. Tror faktisk en god homeøpat kan være verdt forsøket mht dette.. Veldig bra effekt på poden i alle fall.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: femte_gir] #1496307 30/09/2012 21:32
Anders A-R Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: femte_gir
Dere som har problemer med bihulene, sliter dere også med lysømfintlighet?

Hehe, nei. Heller motsatt, jeg får søvnproblemer vinterstid pga lite lys ifbm kontorjobb.

Rinexin har jeg fått mange manger, det fungerer forsåvidt greit. Trekker sammen slimhinner så det roer seg litt. Problemet er at den ikke er selektiv, så alt av andre slimhinner trekker seg sammen også. Ingen god varig løsning.

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1496581 01/10/2012 10:46
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rinexin er det greit å utvise litt forsiktighet med. Det er vel meg bekjent et amfetaminpreparat?

De tørste danserne på raveparty er altså ikke tørste fordi de danser så fælt, men fordi tablettene tar knekken på slimhinnene deres ... ICON_LAUGH

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: ingeplinge] #1497115 01/10/2012 21:12
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: ingeplinge
....god homeøpat...

Interessant. Hva er denne god til?

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: JonahHex] #1497798 02/10/2012 21:07
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JonahHex
....god homeøpat...

For neseskylling kan det jo faktisk fungere helt utmerket!

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: JonahHex] #1497836 03/10/2012 01:07
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: JonahHex
....god homeøpat...

hehe. Selv om vitenskapen og enkelte er veldig skeptiske til naturmedisin, særlig denne kule fysikeren på tv, har mange gode erfaringer med homøopati i forbindelse med slike lidelser,.. Selv dyr.. De er antakelig bare moderat påvirket av placeboeffekt.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: Anders A-R] #1497931 03/10/2012 08:05
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Høy homopatisk potens betyr vel bare at det er enda mer vann.

Re: Helserelatert: Bihulebetennelse og rennende nese [Re: ingeplinge] #1497959 03/10/2012 08:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Selv dyr.. De er antakelig bare moderat påvirket av placeboeffekt.

Hvilke studier har du gjort her som lar deg konkludere slik?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support