Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
|
Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
#1233174
11/08/2011 12:27
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478
Thomasx75
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478 |
Jeg lurer... Det virker som det er mye styr med guffe og alt detta så ... er det verdt det?
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Thomasx75]
#1233175
11/08/2011 12:29
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Nei, det er det ikke, kjøp Michelin grønne latex slanger.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Kriss]
#1233724
12/08/2011 06:31
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,300
anerz
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,300 |
Sikkert like mange meninger om dette som det er folk som sykler. Må velge det man føler seg komfortabel med. Personlig har jeg syklet 90% slangeløst siden 2007 sesongen før det punga jeg ofta med slange. Under vestmarkrittet 07 punge jeg pga rift i dekket som ikke holdt guffa, etter det har jeg vært uten punktering før denne sesongen, dvs nærmere 30 ritt + treningsmil. Mistet luft 2 ganger i år, terrengsykkelrittet og Ottestad mtb, begge ganger pga dekket har slipt luft pga nesten blitt vrengt av felgen, trolig pga for lite lufttrykk. Har bare positivt å si om slangeløst med guffe. Er enkelt når man har gjort det et par ganger og velger et dekk som egner seg. Finnes jo dekk som er vanskelig å sette opp slangeløst som feks raceking. Men har grønn lateksslange på ene bakfelgen min som brukes på fulldemperen under trening, har blitt kjørt i røft terreng med mye hopp og små dropp, har ikke punktert her heller så sikkert ikke dumt alternativ. Føler meg bare tryggere med slangeløst og guffe!
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: anerz]
#1233741
12/08/2011 06:49
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Mistet luft 2 ganger i år, terrengsykkelrittet og Ottestad mtb, begge ganger pga dekket har slipt luft pga nesten blitt vrengt av felgen, trolig pga for lite lufttrykk. Har bare positivt å si om slangeløst med guffe. Da ville ikke jeg vært bare positiv i allefall. Punga 3 ritt på rad i fjor slangeløst, byttet så til slanger på august og kjørte med samme slangene til NM da jeg bytta for syns skyld da jeg likevel satte på nye dekk. Siste slangeløse opplevelse var i 70 på grusen da det bare smeller og framhjulet er flatt da dekket delvis ble vrengt av.. Bra det ikke kom bil i mot. Bare å pumpe opp igjen og mulig det var lite luft, men har ikke greid det med slanger ennå og jeg kjører med lite luft. Greide det ikke engang i vinter når jeg humpa rundt med 9-10 psi. Og selv om jeg er en av norges mest hardbarka vekthorer sparer jeg ikke gram med dette sølet.. Det er prakk, hadde det funka bedre enn slanger kunne jeg jo styra med det, men det synes jeg ikke det gjør, eclipse slanger blir ikke mye tyngre heller for den del. Men de er jeg skeptisk til så da går det i grønne.. Eclipse som reserveslange da, det er de jo perfekte til.. Men smaken er som baken, noen synes jo guffe er gull!
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Kriss]
#1233772
12/08/2011 07:19
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 8,268 |
Alle mine sykler er nå satt opp slangeløst og sånn blir det. Hadde jeg kjørt med slange i Bukkerittet hadde jeg nok hatt 1-2 snakebites, det samme i Terrengsykkelrittet. Punga på trening i forrige uke, en sprut, tett. Liker å kjøre på lavt trykk med godt grep, bare å glemme med slange.
Slange er ut, guffe er kult
Og til alle de som maser om at det er søl, feil. Blir som med alt her i verden, øvelse gjør mester.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Kriss]
#1233777
12/08/2011 07:28
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Punga 3 ritt på rad i fjor slangeløst Med hvilke dekk?
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: tommygutt]
#1233780
12/08/2011 07:30
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Liker å kjøre på lavt trykk med godt grep, bare å glemme med slange. Hva er lavt trykk i din verden da? Jeg kjører med 21 foran og 22-23 bak (måler brukes) med slanger og er ikke så jævlig mange som kjører fra meg i terrenget lenger så kjørestilen er ikke av de snilleste. Borghild vant forresten em vintertriathlon med 9 psi og slanger på en blanding av grus og snø. Og det hender det smeller gjennom, men latex slangene tåler mye. Så lavt trykk, godt grep og slanger funker som fjell det! Jeg har forresten mer enn nok øvelse til å være mester med og sette opp slangeløst, men det er fortsatt søl! 
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: -Jan]
#1233782
12/08/2011 07:31
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Punga 3 ritt på rad i fjor slangeløst Med hvilke dekk? Crossmark, Aspen og 2 ganger med 285.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Kriss]
#1233791
12/08/2011 07:42
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,232
TeddyTrB
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,232 |
Jeg også ga opp guffe i fjor etter flere kjedelige hendelser. På Vestmark vrengte fordekket seg av i den lange steinete bakken mot slutten av rittet. Noe som resulterte i ødelagt forhjul og brutt ritt. Flere ganger har guffe-spruten stått ut av hjulet uten at det tetter også (Crossmark Exception) Det samme så jeg på TSR da jeg hjalp en dame og pumpe dekkket, guffa spruta.
Nei, jeg er enig med Kriss, grønne latex fungerer vel så bra. Har dog eksplodert en slik slange i skjøten som ligger rundt ventilen...
/Audun
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: TeddyTrB]
#1233818
12/08/2011 08:18
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,189
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,189 |
Selv har jeg også bare positive erfaringer med guffe. Har vrengt et dekk en gang, men det var med lavt trykk og i en kompresjon hvor jeg bummet på "vektskålen". På Grenserittet fikk jeg også litt problemer med at dekket mistet litt for mye luft, men dekket jeg brukte er egentlig ikke egnet.
Om jeg hadde punktert noe mer med slanger er vanskelig å si, men men.
mvh. Klaus A.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: TeddyTrB]
#1233830
12/08/2011 08:26
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Statham
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367 |
grønne latex fungerer vel så bra. Har dog eksplodert en slik slange i skjøten som ligger rundt ventilen... Bygget en sykkel til en i klubben, og han hadde akkurat samme hendelsen som du beskriver med grønn latex fra michelin, slangen delte seg der den er limt sammen. Heldigvis for han så skjedde i en slakk oppover bakke og ikke i nedoverbaken han hadde hatt ca 65 km/h. Jeg har kjørt mye slangeløst, og Schwalbe dekk er de som er lettest å sette opp, og det virker som om de sitter best på felgen også, conti er jo noe vanskeligere å sette opp slangeløst, har aldri punga med slangeløst enda. Men skjønner det som Kriss sier med at ting er enklere med slange, skifting av dekk til ritt osv er jo unnagjort på 2-3 min, og man er ikke avhengig av kompressor, guffe, vasking av gammel dekk osv ved bytte
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Statham]
#1233870
12/08/2011 09:05
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 23
baarddyrhaug
Fersking
|
Fersking
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 23 |
Jeg kjørte gjennomkjøring av Drammensrittet og punkterte ikke mindre enn 3 ganger for to uker siden, (kun snakebite). Kjørte slangeløst uten punktering med samme dekk og lufttrykk denne uken. Ikke tvil om hva jeg gjør i rittet.
Baard
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: baarddyrhaug]
#1233878
12/08/2011 09:21
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Jeg kjørte gjennomkjøring av Drammensrittet og punkterte ikke mindre enn 3 ganger for to uker siden, (kun snakebite). Kjørte slangeløst uten punktering med samme dekk og lufttrykk denne uken. Ikke tvil om hva jeg gjør i rittet.
Baard Hvilke slanger?
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Kriss]
#1233925
12/08/2011 10:20
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 23
baarddyrhaug
Fersking
|
Fersking
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 23 |
Først maxxis ultralight, så Conti med gul kork ca 200 grams solid, så uvisst da jeg fikk den av en hyggelig forbipasserende, men etter veiing så veide den 200 gram så antar at den var i den solide enden av skalaen.
Syklet forøvrig på crossmark 2,1 exc ca 28 PSI, på mavic felg rytter og sykkel veier totalt i overkant av 95 kg! fordelt på ca 13 kg FS sykkel og resten rytter. Hadde nok mer luft etter første punktering, men fikk gjennomslag fordet.
Er ikke så kresen på sporvalg og kunne sikkert ha ungått en av punkteringene om jeg hadde valgt å sykle saktere og prøvd å velge bedre spor istedet for å gunne på:)
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: baarddyrhaug]
#1235711
15/08/2011 08:00
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478
Thomasx75
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478 |
28 psi, Crossmark og 95 kilo hører jo ikke hjemme i samme setning så da (mener jeg ) du har pushet grensa litt mye. Hadde du kjørt med 35-37psi og slange hadde nok dette gått bra, men da på bekostning av grep på våte steiner og røtter. Hadde det vært 75-80 kilo så hadde det vært noe annet da. Anbefalt trykk på dette dekket er jo også 35-60psi mener jeg å huske. Slangeløst hadde det kanskje!! gått under 30 psi. Jeg sliter også med snakebite når trykket blir under 35-40 og ikke er obs i terrenget. (100kilo med sykkel)
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Thomasx75]
#1235738
15/08/2011 08:18
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 23
baarddyrhaug
Fersking
|
Fersking
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 23 |
Det er nettopp derfor jeg mener at jeg sparer tid på å kjøre slangeløst, får tonnevis med grep pga lavt lufttrykk, og jeg slipper å bruke tid på å bytte slanger pga snakebites.
I føge maxxis sine hjemmesider skal man ta ryttervekt i pund dele på 7 og legge til 2 for PSI bak og trekke fra 1 for PSI fremme som for meg blir (178/7 = 25,5) 24 og 27.
Baard
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: baarddyrhaug]
#1235987
15/08/2011 12:38
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478
Thomasx75
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 478 |
Kjøper den. men da kan man ikke bry seg om påtrykte anbefalinger på dekksiden :-)
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Thomasx75]
#1236033
15/08/2011 13:13
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Skulle jeg kjørt maraton hadde jeg kjørt slanger men på rundbane slangeløst. Enkelt og greit for at jeg kan kjøre mindre luft slangeløst. Med slanger må jeg ha mere luft. Problemet mitt når jeg kjørte slangeløst var at jeg tok knekken på en del felger..
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Kriss]
#1236309
15/08/2011 19:04
|
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,029
egbl
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2003
Innlegg: 1,029 |
Hva er lavt trykk i din verden da? Jeg kjører med 21 foran og 22-23 bak (måler brukes)... ...og vi lesere blir klokere dersom du ikke bare gir opp trykket, men også vekten på rytteren
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: egbl]
#1236839
16/08/2011 10:35
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 2,179 |
Har kjørt slangeløst i 5 år og kommer ikke til å gå tilbake igjen. Har flere ganger opplevd små punkteringer som hadde betydd full stopp og slangebytte på vanlige hjul, men guffa tetter hullet i løpet av sekunder og trykkfallet i dekket er minimalt. Jeg er ganske tung (100+) og bruker som regel ca 35-40 på 29er hjul.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Ketle]
#1238329
17/08/2011 20:41
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,110
MHH
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,110 |
Hvor får man tak i disse grønne latexslangene som takler dekk over 2.2?
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: MHH]
#1238381
17/08/2011 21:20
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504 |
Hvor får man tak i disse grønne latexslangene som takler dekk over 2.2? Er det mer en en str ? Bruker de på 2.4 dekk uten større problem.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: egbl]
#1238681
18/08/2011 08:40
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817
EgilS
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 14,817 |
Hva er lavt trykk i din verden da? Jeg kjører med 21 foran og 22-23 bak (måler brukes)... ...og vi lesere blir klokere dersom du ikke bare gir opp trykket, men også vekten på rytteren Jeg kjører 19-20 psi i slanger på rundbaneritt. 62 kg netto, og dekk på 2.2-2.25. Bruker også måler. Anbefales på det sterkeste når man begynner å nærme seg grensa for hva som går greit.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Thomasx75]
#1238744
18/08/2011 09:36
|
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704 |
28 psi, Crossmark og 95 kilo hører jo ikke hjemme i samme setning så da (mener jeg ) du har pushet grensa litt mye. Jo, det kan godt sies i samme setning. Ihvertfall hvis man har myk kjørestil. Lettvekterne Kriss og Egil kjører jo rundt 20-22 psi med slanger uten punkteringsproblemer. Sjøl bruker jeg 25-28 psi i lateksslanger (rytter + sykkel=85-86 kg), og har ikke punktert i ritt de tre siste sesongene. Bank i bordet 
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: jorn_almberg]
#1240825
20/08/2011 14:36
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 178
Rune Vegard
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 178 |
... og for ordens skyld, når dere skriver ryttervekt, er det da netto- eller bruttovekt og med eller uten sykkel?
Formelen til Maxis, gjelder den med slange eller guffe? Hvor mye mindre trykk (i PSI) regner dere som vanlig å gå ned fra slange til guffe?
Har nettopp satt opp mitt første hjulsett slangeløst, men har ennå ikke fått testet det ut i praksis.
Redigert av Rune Vegard; 20/08/2011 14:40.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Rune Vegard]
#1240861
20/08/2011 15:35
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,441
Joar71
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,441 |
Det har nok litt å si hvilke felger man har. Jeg kjører Notubes Race7000 som er brede felger (dekket skal visstnok sitte bedre da) og har aldri hatt trøbbel med dekk som vrir seg av felgen. Har kjørt RKSS2.2 og Race7000 på alle ritt de to siste sesongene og det har vært helt problemfritt. Ingen punkteringer. Veier 62 (uten sykkel, ja) og kjører mellom 17 og 25 psi på en skala fra mye røtter til mye grus. Har aldri prøvd latekslanger, men kommer ikke til å gå tilbake til vanlige slanger i hvert fall.
Nå er jo jeg litt lat, så jeg setter opp ett sett dekk i mai og har kjørt på dem sesongen ut. Da blir det ikke så mye mas med bytting og klin, og jeg slipper å spekulere på hvilke dekk jeg skal velge.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Thomasx75]
#1251493
01/09/2011 19:11
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 204
Thomaz75
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2010
Innlegg: 204 |
Spørsmålet var om man sparer tid med slangeløst. Jeg mener jeg har lest at "deformasjonsmotstanden" går ned når man dropper slange. Videre går vekten litt ned om man ikke fyller dekket med guffe. Jeg har ikke testet, men kunne vært interessant og gjort en enkel rulletest med og uten slange, samme trykke og samme dekk.
Tror slangeløst har noe for seg
Jeg kjørte TSR med rett over 20 pund på mine 90Kg pluss sykkel, det gikk! Glem det med slange...
Reiv dekket av på UB og guffa spruta litt. Kjørte ca 30 min før jeg innså at luft var på veg ut. Kjørte inn en patron og trykket holder fremdeles.
Blir bare slangeløst på meg.
SC Blur XC Carbon @ SLR, XX, R1
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Thomasx75]
#1251536
01/09/2011 19:51
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Hadde ikke tyskerne en stor test av rullemotstand på div. slanger og slangeløst her da. Mener å huske at slangeløst vant. Latex kom ganske bra ut. Eclipse kom ganske dårlig ut.
Min erfaring er at det variere veldig fra dekk til dekk om slangeløst funker bra eller ei. Kjører nå på Ikon. Det funker helt knall. Kjørta ganske hardt i dag med 20 psi. Godt grep. Dekka va stabile og fine.
Grønn latex har jeg gitt opp. Punkterer hele tida.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: erling]
#1251584
01/09/2011 20:30
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567 |
Hadde ikke tyskerne en stor test av rullemotstand på div. slanger og slangeløst her da. Mener å huske at slangeløst vant. Latex kom ganske bra ut. Eclipse kom ganske dårlig ut.
Racing Ralph ble i 2008 testet av tyske "Bike" med og uten slange. Med slange hadde RaRa 2.25" rullemotstand 26.2 watt. Tubeless versjonen av RaRa hadde faktisk lavere rullemotstand enn Furious Fred - kun 19.8 watt.
|
|
|
Re: Er det bevis på at man sparer tid slangeløst?
[Re: Thomasx75]
#1251621
01/09/2011 20:55
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 622
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 622 |
Jeg kjørte i fjor slangeløst med Mavic Crossmax felger og opplevde at dekka ikke satt noe spesielt god på felgen. Opplevde ved to tilfeller at jeg vrengte dekket rett av felgen ...
Har nå nyttet til No-Tubes felgsett og dekka sitter mye bedre på felgen og føles mye tryggere å kjøre med. Ikke hatt noe punktering eller annet kluss så langt i sessongen....Merker godt at dekka sitter bedre når jeg skal bytte dekk og må bruke makt for å løsne dem fra felgkanten...
Redigert av Torlog; 01/09/2011 20:56.
|
|
|
|
|