|
Erfaringer med luftavfuktere?
|
Erfaringer med luftavfuktere?
11/08/2011 12:08
|
Larsemannen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Kjelleren i huset vårt er rå (uendret siden 1953) og har behov for tiltak. Vi skal drenere neste sommer, men inntil da tenker jeg litt på en luftavfukter. Clas Ohlson har tilbud på denne nå. Men, de oppgir driftstemperatur kun ned til 15 varmegrader. I kjelleren vår er det 16 nå, og kaldere om vinteren. Vil denne bli helt håpløs? Vil avfukteren varme opp noe slik at temperaturen kanskje holder seg over 15 grader? Kjelleren er ca 180m3, men kan avgrense ca halvparten med en trekkfull og skjev dør. Jula og Biltema har rimeligere avfuktere uten oppgitt driftstemperatur så jeg undrer litt. Ser Komplett.no har en til 2.900,- som går ned til 5 grader, men det blir litt dyrt igjen. Noen erfarne forumgjengere på dette feltet som kan gi innspill?
|
|
|
Re: Erfaringer med luftavfuktere?
[Re: Larsemannen]
11/08/2011 13:06
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Je skal ikke uttale meg alt for bastant, men avfukteren klarer nok ikke holde varmen over 15 grader. Nå kan det godt hende at den også funker under 15, kanksje ned mot 10-12 men før eller senere vil vannet fra luften lage en stor diger isklomp i avfukteren. Om dette vil skade avfukteren kommer vel an på konstruksjonen. Jeg har en lignende Komplett selger, men rund 7-8 grader er det som regel stopp og da snakker vi om et kjellerrom på kun ca. 20 m2 som under vanlige forhold holder seg frostfritt uten oppvarming.
|
|
|
[Re: Tange]
11/08/2011 13:34
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Har du målt luftfuktigheten i kjelleren nå? Jeg styrer også med avfukter i min kjeller, men der har jeg det varmere. Har merket at månedene juni/juli har fuktigheten vært en del høyere enn i mai (da jeg overtok huset). Merket forskjell når været slo om forrige uke, da gikk fuktigheten ned i kjelleren (selv om det regnet som fy flere dager). Kjøpte en dyr avfukter fra Woods som kan jobbe i lave tempraturer, og som stopper om det blir for kaldt slik at avfukteren ikke blir skadet.
Om vinteren regner ikke jeg med å måtte bruke avfukteren, da lufte er tørrere og vi vil jevnlig fyre opp med ved (og har varmekabler til en viss grunnvarme i deler av kjelleren).
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
11/08/2011 14:13
|
progres
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: progres]
11/08/2011 18:36
|
Larsemannen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er ca 72% luftfuktighet i kjelleren, mot 40% i etasjen over og omtrent det samme ute. Kjelleren er det som står igjen å pusse opp i huset så den må sies å gå under betegnelsen "opprinnelig standard". Er lav takhøyde så skal ikke være for oppholdsrom noen gang, men matkjeller, vaskerom, litt oppbevaring samt sykkel/skibod. Men, hadde likevel vært godt om det var mulig å gjøre noe med fuktigheten der allerede nå. Vil tro en luftavfukter kan være god å ha senere også, men det spørs om det er liten vits i på kjøpe den på Clas og heller gå for noe ala den fra Woods på komplett.no til 2900,- som går ned til 5 grader eller la være og se hvordan det blir etter man får drenert neste sommer.
|
|
|
11/08/2011 19:25
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
72%RF er jo litt ja. Jeg har satt avfukteren min til å holde under 65% og nå som høstlufta har kommet så har den ikke måtte jobbet siste uka. Har du merket at fuktigheten har sunket nå siste uken? Satte avfukteren på 65% etter å ha googlet der noen mente dit og datt vedr %. Var viktig å holde 70% oppfattet ihvertfall jeg mpt dannelse av mugg/sopp. Vi har et gammelt hus fra 1939, men det er drenert. Allikevel blir det høy luftfuktighet der, spesielt juni, juli.
Tror du forresten at du trenger avfukteren om vinteren? Har du målt %RF forrige vinter? Av forrige huseier fikk jeg ihvertfall vite at han ikke brukte avfukter på vinteren da det var mye tørrere da (kombinasjon luft, varmekabler og vedfyring)
Eneste som er sikkert med dette er at man aldri finner noen fasit....
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
11/08/2011 20:41
|
Larsemannen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg kjøpte sensor til værstasjonen i går så jeg vet ikke hva det har vært tidligere. Men, det er nå de siste 2-3 dagene blitt vesentlig bedre enn det var. Lukta litt rå kjeller bl.a. tidligere, men dette har nå gått bort. Mulig vi avblåser alarmen denne gang og vurderer anskaffelse etter huset er drenert og vaskerom pusset opp så man kan tørke klær der 
|
|
|
11/08/2011 21:43
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Vurdert varmepumpe som et alternativ frem i tid? Men da må innedelen stå slik at du får avfukterslangen i fall ut veggen.
Vår avfukter veldig bra på sommeren, nå har vi den oppe da, og ikke nede. Men vurderer en nede og, til oppvarming selv omdet er lagt varme i alle golv. Vi har en 9900.- selvmontert(prefylte rør) Foma varmepumpe som har gått uten feil i 6år sommer og vinter. Luftfuktigheten faller ekstremt fort når pumpen startes opp. Og varmeeffekten er stor på vinteren.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
11/08/2011 22:58
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Vi har to stk Meaco kjøpt hos shipshop.no, koster 2000 per stk. Den har tørkerotor og ikke kompressor, så den er litt mindre effektiv enn kompressor når det er varmt, men funker fint ned mot frysepunktet. Kompressorbasert avfukter er mest effektiv i sommervarme men tørker dårlig i lave temperaturer.
Har ikke prøvd å tørke store rom, bruker den i garasje når bilen drar inn snø og vann, og i kjeller når vi tørker klær, og opplever den som svært effektiv. Når den står på full turbo er utluften litt varm. Ville koblet slange til sluk om det var mye fuktighet over lenger tid.
|
|
|
[Re: bhrsrk]
12/08/2011 08:05
|
Larsemannen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vi har to stk Meaco kjøpt hos shipshop.no, koster 2000 per stk. Den har tørkerotor og ikke kompressor, så den er litt mindre effektiv enn kompressor når det er varmt, men funker fint ned mot frysepunktet. Kompressorbasert avfukter er mest effektiv i sommervarme men tørker dårlig i lave temperaturer.
Har ikke prøvd å tørke store rom, bruker den i garasje når bilen drar inn snø og vann, og i kjeller når vi tørker klær, og opplever den som svært effektiv. Når den står på full turbo er utluften litt varm. Ville koblet slange til sluk om det var mye fuktighet over lenger tid. Takk for tips! Varmepumpe kommer nok også, men det blir i 1. og 2. etasje. Kjelleren vil forbli enkel standard med lukket dør til trappa ned selv etter drenering pga. at huset er mer enn stort nok og kjelleren har lav takhøyde og vil kun bli brukt til vask/lagring/mekking.
|
|
|
12/08/2011 08:21
|
Stålestil
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har en billig avfukter fra Maxbo som jeg kjøpte på kampanje for 1100 kr. Tenkte som trådstarter at det kunne være fin "nødhjelp" i kjelleren frem til ny drenering er på plass. Kjelleren føltes rå og litt fuktig. Avfukteren gjorde jobben umiddelbart, og kjelleren føles idag frisk og fin. Husk å skalke lukene i kjelleren når det er varmt og fuktig vær ute. Man produserer bare masse kondens ved å slippe inn varm fuktig sommerluft inn i en kald kjeller. ( som andre sier, en varmepumpe er også fin å bruke som avfukter) Proffe avfuktere er desverre skrekkelig dyre.
Redigert av Stålestil; 12/08/2011 14:22.
|
|
|
|
|