|
Oppførsel i ritt
|
Oppførsel i ritt
11/08/2011 07:43
|
mantis
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hei.
Kan noen fortelle meg hva som er korrekt "Ritt-oppførsel" ved passering i trange slukter & i bakker?
Jeg Startet i pulje 11 Grenserittet. Det gikk veldig tregt i starten. Jeg syns at brorparten stoppet ved den minste bakke/kupert terreng for å gå av sykkelen, de tok ikke hensyn til hvor de var plassert, tenker høyre/venstre. Jeg kom i godt driv, prøver da å rope høyre..men får bare kjeft tilbake.....(snufs....:) Skjønne at folk er slitne, men burde kanskje tenke på at det kommer noen bak som er litt raskere....
Hadde jo litt lyst til å gi f... og bare gi full gass! Men man jo skade andre og seg selv, det vil jeg jo ikke:)
Hva er synspunktene på dette?
IFHT
|
|
|
Re: Oppførsel i ritt
[Re: mantis]
11/08/2011 07:49
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
I den perfekte verden går man på høyre og sykler på venstre side. I virkeligheten må man forholde seg til enkeltindivider som tar egne beslutninger.
|
|
|
11/08/2011 07:54
|
test
Entusiast
|
Entusiast
Man roper " hold høyre" eller lignende i god tid, gjerne etterfulgt av et takk når man passerer. Verre er det ikke.
Dersom løypa er såpass trang at det er risikabelt å passere, venter man.
Og folk som stabber avgårde i venstre felt i oppoverbakker får tåle at noen roper bakfra. Skal du gå, så holder du til høyre, evt løp forbi i venstre felt og kom deg tilbake til høyre så fort det er ledig plass.
|
|
|
[Re: test]
11/08/2011 08:12
|
stosu
Besatt
|
Besatt
den beste muligheten for å unngå slikt er å seede seg til best mulig pulje, og stille seg så langt frem som mulig i båsen. Kjør seeding-ritt til neste år 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
11/08/2011 08:30
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Enig i at det beste er å være i "riktig" pulje. På Grenserittet ble jeg likevel overrasket over at så mange bare går av sykkelen uten å prøve en gang (pulje 3). Jeg syns det er greiere å bli hindret av en som prøver, men ikke får det til, enn en som bare trasker avgårde i venstre spor.
|
|
|
[Re: ]
11/08/2011 09:12
|
svine
Entusiast
|
Entusiast
Enkeltindivider tar dessverre ikke alltid de beste beslutningene på terskelpuls. Jeg var også litt oppgitt i bunnen av Berbybakken på Grenserittet. Jeg vet at den er fullstendig sykkelbar til og med for pysete grusryttere som meg (prøvekjørte helga før), giret ned og la meg til venstre for å være klar før det løse pukkpartiet i starten av bakken. Så kom en fyr og klemte seg inn en halvmeter foran og gikk straks av sykkelen - nesten full bråstopp.
Men man får bare ta det med et smil, løpe forbi og så sykle videre hvis det ikke er full kork av fotgjengere lenger fram.
It doesn't get any harder - you just go slower
|
|
|
[Re: svine]
11/08/2011 09:31
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Når man starter i såpass tidlige puljer så bør man jo vite hvordan man 'oppfører' seg på ritt - så det kan jo virke som om de gir faen. Er vel ørlite mer terren på GR enn birken og da får mange raskt problemer - spesielt når det er vått/gjørmete. Men litt usikker i hvilken grad GR oppfordrer til å holde høyre - det er jo man flinke til på birken og der er det gjerne skilter underveis også, siden man glemmer fort .....
|
|
|
[Re: svine]
11/08/2011 09:33
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Disse tingene er diskutert tildigere også. Da er det ofte konkludert med at det høres bedre ut med; Kommer venstre, enn hold høyre (spesielt hvis det etterfølges av...for faen). Dette er selvfølgelig kun en psykologisk faktor, men gir en helt annen effekt.
Jeg sier konsekvent kommer venstre (så sant det er det jeg gjør) og har aldri blitt kjeftet på eller fått sure kommentarer tilbake.
Jeg har også lest her inne, husker ikke av hvem, at er det trangt sier han kommer venstre når du er klar.
Samtidigt så hjelper deg også med et takk når du passerer. Spesielt for de som kommer bak deg senere. Lettere å flytte seg til høyre når noen tidligere hat takket for at du gjorde det.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: Sportine]
11/08/2011 09:35
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Men litt usikker i hvilken grad GR oppfordrer til å holde høyre - det er jo man flinke til på birken og der er det gjerne skilter underveis også, siden man glemmer fort .....
Hver gang ny pulje ble sendt ut.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
11/08/2011 09:49
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
I sportens spede begynnelse da fokuset på teknikk, mestring, og det å sykle snarere enn å løpe var til stede, var det alltid regelen at de som går har vikeplikt for dem som sykler. Dette burde egentlig være en selvfølge, men erfaring tilsier at det ikke er det. Rittarrangører bør ta ansvar her og opplyse om kutyme/regler på nettsider og i innbydelser.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: paalbn]
11/08/2011 09:50
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
De hadde også skilter før bakkene. Var litt uheldig, og kom til å legge på et "for f..." etter "hold høyre" til en vinglepetter som skjærte ut rett foran meg når jeg kom i vesentlig høyere fart, men da snudde jeg meg og ropte "unnskyld" etterpå. Ellers ble jeg tatt igjen av en kar opp en bakke som hadde en grei teknikk, han ropte rett og slett "kom igjen nå, trå på! Snart oppe, stå på, dette greier du!" Måtte smile litt da :-)
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
[Re: RaymondJ]
11/08/2011 10:02
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Siden dette er den stor GR-klagetråden kan det nevnes at det var en del som måtte gå tidlig i terrengpartiet ved grensa også av elite damer og pulje 1. Jeg starta i pulje 2, og var blant de første til grensa og ble møtt av en vegg av gående. Ble negativt overrasket og skuffet over tidlige puljers evne til å sykle teknisk, da det kun er 1 hindring i dette partiet man må jobbe for å komme over, etter siste års utbedringer av løypa. Ellers bør det oppfordres til at folk sier "hold høye/kommer venstre" etterfulgt av "takk" i stedet for "for faen". Jeg tror folk er lei av å få servert "for faen"'er, og da heller går og gir faen i de som kommer syklende 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
11/08/2011 10:06
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Ellers bør det oppfordres til at folk sier "hold høye/kommer venstre" etterfulgt av "takk" i stedet for "for faen". Jeg tror folk er lei av å få servert "for faen"'er, og da heller går og gir faen i de som kommer syklende "Gir du faen, så får du faen" er vel en grei huskeregel her, tipper jeg.
|
|
|
[Re: knuthaug]
11/08/2011 10:37
|
mantis
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Overhørte fra noen som hadde syklet pulje 1, de lurte på om hvem som helst kunne stille i pulje 1-2-3. Ble nevnt at nå kunne man jo bli speed seedet på grunnlag NM i sjakk....hehehe:)
IFHT
|
|
|
11/08/2011 11:34
|
ozzy
Entusiast
|
Entusiast
Sørg for å ligge først i gruppa når du kommer inn i terrengpartiet. Vi vil aldri få folk til å oppføre seg likevel. Jeg prøver å gi plass men når jeg skal gå forbi en som går saktere stenger jeg jo for andre. Det er fysisk umulig å følge venstre/høyre regel når du går.
|
|
|
[Re: ozzy]
11/08/2011 13:29
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Etter å ha prøvet forskjellige strategier har jeg konkludert med at der det blir kø grunnet opphopning (som gjelder f.eks. de partiene vi snakker om) blir det et felt og ikke to køer. Da følger jeg anonymous13s plan og ferdig med det. Er det åpninger bruker jeg dem.
Over alt ellers er det bare å gaule "kommer på ..." så er folk generelt hensynsfulle, så de hoper seg ikke opp i bakkene på grunn av ond vilje.
Når køen går i venstre spor er jeg lite imponert over de som brøler "Hold høyre!!" og regner med samarbeidsvilje. "Eeehh, du kan sykle høyre spor, jeg kan sykle høyre spor. Men du har skjønt at de sykler venstre fordi de synes høyresporet er umulig for dem, ikke sant?"
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
11/08/2011 13:48
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Av min snevre ritterfaring har jeg trukket følgende konklusjon: Store ritt med "alt mulig" av folk - ingen kjenner normene og det opplyses alt for dårlig på forhånd. I mindre ritt er det mindre masser og ryttere kjenner ofte normene fra før. Er man slapp og ikke har skaffet seg god seeding i store ritt må man ta konsekvensen av at man til tider blir hindret. Hvis man sykler GR i pulje 30, men har planer om å sykle på 3 blank har man ikke krav på å få ligge i høyrefeltet hele veien. Selvsagt skal folk slippes forbi, men man kan ikke ha en forventning om at pulje 30 til pulje 20 ligger i lang rekke på venstre side hele veien, de må jo også få lov til å passere. Forbisykling på høyre side bør unngås alltid. Mye mer forutsigbart og dertil trygt dersom all passering foregår på en side og normen sier venstre. "Hold høyre" eller "passerer på venstre" bør brukes også der hvor du er usikker på om den du passerer/skal passere har oppdaget deg, da gjerne i et høffelig toneleie. I GR tok jeg igjen en dame som lå i venstre felt til tross for at høyre felt var ledig. Jeg sa da i rolig toneleie "hold høyre" hvorpå hun niholdt i styret og spurte tilbake "betyr det at jeg skal ligge til høyre eller venstre". Hun var skremt og dette var etter ca. 2-3 mil. Siden jeg var lat og ikke hadde seeding (for å sykle sammen med min enda latere fetter) tok jeg meg tid til å bremse ned og forklare kjapt hvordan normen var. Hun ble så glad at jeg fikk tilbud om en energibar
|
|
|
[Re: kjasmas]
11/08/2011 17:05
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Dette la jeg merke til på TSR, der var ALLE høflige og spurte om de KUNNE få komme på venstre.. OG takket! Eksemplarisk.. I en perfekt verden ville det vært sånn i alle ritt. Men den ropingen med bare: "Hold høyre" syns jeg ikke noe om..
|
|
|
11/08/2011 17:19
|
dorten75
Entusiast
|
Entusiast
Siden dette er den stor GR-klagetråden kan det nevnes at det var en del som måtte gå tidlig i terrengpartiet ved grensa også av elite damer og pulje 1. Jeg starta i pulje 2, og var blant de første til grensa og ble møtt av en vegg av gående. Ble negativt overrasket og skuffet over tidlige puljers evne til å sykle teknisk, da det kun er 1 hindring i dette partiet man må jobbe for å komme over, etter siste års utbedringer av løypa. Saken er vel at noen får ett feiltråkk eller bomgiring i front så forplanter køen seg i kjent stil og ett lite kaos oppstår. Det skjer vel de beste også? Er helt klart irriterende, men det skal så lite til før alt stopper opp. Opplevde noe lignende i ett ritt i år hvor jeg måtte av og be bedt om å dra mæ til høyre for faen. Endte med at jeg løp opp bakken på siden av den aktuelle karen og spurte om han ikke skulle sykle forbi 
|
|
|
[Re: dorten75]
11/08/2011 17:37
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
Når vi er inne på oppførsel i ritt, så fikk jeg en lite hyggelig opplevelse på Grenserittet. Etter ca 15 km ble jeg påkjørt bakfra og gikk i bakken og brakk 3 ribbein. Jeg fikk så sinnsykt mye dritt når jeg endelig klarte å reise meg (klarte ikke å gå de første sekundene). Jeg hørte: pell deg ut av løypa, kom deg ut av løypa din tulling og se til helvete og still deg i kanten. Tror virkelig at en person som ligger foran dem i løypa stiller mitt i løypa for moroskyld? Dette skjedde fremre del av pulje 2.
|
|
|
[Re: hundenjanson]
11/08/2011 18:39
|
hårfin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er en av de som blir bedt om å ligge til høyre... og for meg er det uvesentlig om det ropes "hold høyre" eller "kommer venstre". Poenget er at en rekker å flytte seg  (Men nå er jo jeg særdeles positiv og godlynt også da  Jeg hadde ingen negative opplevelser under GR i år. Jeg prøver ofte å sykle opp bakkene selvom "alle" andre går av. Da ligger jeg jo i venstrefeltet i sneglefart, men fikk ikke noe pepper av den grunn  I stedet fikk jeg en kommentar på toppen av den ene bakken "Jeg er imponert over at du sykla opp den bakken" Levde lenge på den gitt 
Wish it * dream it * do it
|
|
|
[Re: hundenjanson]
11/08/2011 18:40
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kommer vel av at mange har for store mål, og tror alltid at det er de 2 sek man taper er det som er avgjørende. Men god bedering
|
|
|
[Re: hagen1978]
11/08/2011 21:46
|
moruud
Fersking
|
Fersking
Jeg startet i pulje 30 og syklet ikke i en kjempefart (4:15), men fikk jo tatt igjen en del mennesker for det, og la ikke spesielt merke til at folk var i veien når jeg syklet forbi.
Jeg gikk selv i Berbybakken, men det var fordi jeg ikke sjangset på en punktering på alle de store, skarpe steinene der.
Jeg ble mer irritert over 1-2 personer som syklet midt i traktorstien istedenfor i høyre spor over gresslettene. Det var ingen grunn til å ligge i midten, men de gjorde det uansett. Og en på slutten av rittet som unngikk alt som lignet på sølepytter, og derfor syklet på kryss og tvers. Synes det er verre enn at en og annen har forvillet seg over i venstrefeltet i en oppoverbakke. Det pleier å løse seg med litt smidighet, og velvilje fra begge parter.
|
|
|
[Re: moruud]
12/08/2011 06:41
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Jeg gikk selv i Berbybakken, men det var fordi jeg ikke sjangset på en punktering på alle de store, skarpe steinene der. Du punkterer ikke i sakte fart oppover. Steinene var ikke så veldig skarpe heller. Her var det bare å sykle opp... Og en på slutten av rittet som unngikk alt som lignet på sølepytter, og derfor syklet på kryss og tvers. Synes det er verre enn at en og annen har forvillet seg over i venstrefeltet i en oppoverbakke. Det pleier å løse seg med litt smidighet, og velvilje fra begge parter. Enig i at vingling er pyton. Men uenig i at "det løser seg". I GR og Birken er få villige til å vike på oppfordring ut fra min erfaring. Gåing til venstre er respektløst overfor dem som prøver å sykle opp bakkene, og skaper dårlig avvikling og dårlig stemning. Skjerpings, folkens. Vi er på sykkelritt!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
12/08/2011 12:57
|
mofex
Fersking
|
Fersking
Takk til deg som fikk et feiltråkk rett forran meg i ett av terrengpartiene! Jeg kom med et lite "ai ai ai" og måtte styre unna og stoppe opp. Fikk i retur en start-dytt opp bakken og "Gi jernet". Herlig!
|
|
|
[Re: mofex]
12/08/2011 15:19
|
pogoman
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjørte i pulje 15 i GR. Og synes folk var flinke til å holde høyre. Jeg syklet opp alle bakker unntatt to. Da jeg syklet forbi de gående var det faktisk (andre) gående som oppfordret/ropte om at gående skulle holde høyre. Noe jeg satte pris på. Det skjedde flere ganger i forskjellige bakker i løypa.
De gangene i rittet jeg bad folk om å legge seg til høyre takket jeg ved passering.
Jeg takker fotgjengere, joggere, hundeeiere etc. i marka og om de tar hensyn til meg.
Er vel blitt "soft" med alderen. Og tror at ros er bedre enn kjeft.
|
|
|
|
|