Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykle Birken løypa i juni

Sykle Birken løypa i juni #1231887 10/08/2011 07:45
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Jeg har en kollega fra ett søsterselskap i Nederland som er medlem av en MTB-gruppe der. De ønsker seg en tur til Norge for å sykle Birken løypa i juni 2012. I den forbindelse så har de noen spørsmål vedr trening mm som jeg kan svare greit på. Men de har også noe praktiske spørsmål som ikke jeg helt kan svare på (har aldri syklet Birken).

1) Kan man sykle den offisielle ruten utenom rittet, eller er det noen deler som ikke er tilgjengelig av ulike årsaker (ref Grenserittet). Hvordan er løypa der i juni? Er den grei så tidlig som i starten av juni?

2) Hva finnes underveis? Tipper de tenker på vann, mat osv. Min kollega bodde i Oslo 3 år på 90 tallet og tipper han tenker på stuer som Kikut osv når han spør om dette.

Ellers blir det å anbefale de noen lange turer. Trening i lange bratte bakker er ikke så lett for de der nede naturligvis :-)

Noen som har noen flere forslag til disse karene vedr trening osv? Så vidt jeg har forstått så har de nok syklet en del. Tror noen av de er drevne på nedover osv (utfor i Sveits), men noen av dem er nok ikke så spreke kanskje. Dette er en gjeng menn i tidlig 50 årene.

Takk for all hjelp på forhånd.

Re: Sykle Birken løypa i juni [Re: Renzir] #1232105 10/08/2011 10:37
eirik-lp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Renzir

1) Kan man sykle den offisielle ruten utenom rittet, eller er det noen deler som ikke er tilgjengelig av ulike årsaker (ref Grenserittet). Hvordan er løypa der i juni? Er den grei så tidlig som i starten av juni?

Bortsett fra at man kan møte på en lukket bom eller to, er løypa lik som under rittdagen. Birkebeinerkontoret merker også løypa, tror det er i april/juni en gang.

Re: Sykle Birken løypa i juni [Re: eirik-lp] #1232141 10/08/2011 10:57
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Sitat: eirik-lp

Bortsett fra at man kan møte på en lukket bom eller to, er løypa lik som under rittdagen. Birkebeinerkontoret merker også løypa, tror det er i april/juni en gang.

Takk for tilbakemelding. Var det jeg regnet med. Merking er kjekt men ikke så nøye. Tipper de leser kart helt greit disse her.

Re: Sykle Birken løypa i juni [Re: eirik-lp] #1232169 10/08/2011 11:15
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: eirik-lp

Det VAR en lukket bom like etter avkjøringen fra Sjøsetervegen, men etter siste omlegging der vi sykler inn gjennom innkjøringen til langrennsstadion så er det ingen hindringer lenger. Og løypa er permanent merket såpass at det ikke er noe problem å finne fram hvis man ikke har det altfor travelt.

Re: Sykle Birken løypa i juni [Re: kao] #1232331 10/08/2011 13:30
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Det mangler skilting på ved Kvarstaddammen så vidt jeg husker, akkurat der man tar til venstre etter å ha krysset dammen.

Tidlig i Juni kan det også ligge snø i noen av veiene og terrengpartiene. For 3 år siden var hvertfall ikke veien mellom Bjønnåsbrua og Øyungen vinterbrøyta så det ble bomtur for meg.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Sykle Birken løypa i juni [Re: Elgvenn2] #1232386 10/08/2011 14:16
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Elgvenn2

Tidlig i Juni kan det også ligge snø i noen av veiene og terrengpartiene. For 3 år siden var hvertfall ikke veien mellom Bjønnåsbrua og Øyungen vinterbrøyta så det ble bomtur for meg.

He-he, er det nå jeg skal børste støvet av den gamle historien om den gangen for mange herrens år siden da jeg og svogeren min dro med oss syklene våre opp Rosinbakken med snø til skrittet...? ;-)

Men da var det fortsatt mai tror jeg! Og løypa var ennå ikke lagt oppom Øyungen.

Re: Sykle Birken løypa i juni [Re: kao] #1232463 10/08/2011 16:11
R
Renzir Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Sitat: kao
Sitat: Elgvenn2

He-he, er det nå jeg skal børste støvet av den gamle historien om den gangen for mange herrens år siden da jeg og svogeren min dro med oss syklene våre opp Rosinbakken med snø til skrittet...? ;-)

Men da var det fortsatt mai tror jeg! Og løypa var ennå ikke lagt oppom Øyungen.

Det hadde nok blitt i overkant eksotisk for nederlenderne tror jeg ;-)

Finnes det noen steder med noen slags form for servering/kjøping av proviant langs eller i nærheten av løypa?

Kanskje jeg skal melde dem på Raumerrittet som en oppvarming/avslutning også :-).

Re: Sykle Birken løypa i juni [Re: Renzir] #1232544 10/08/2011 18:10
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Finnes det noen steder med noen slags form for servering/kjøping av proviant langs eller i nærheten av løypa?

Dårlig med det langs løypa, men fra toppen av Kvarstadseterlia er det ikke lange stubben bort til Hygga med kafé og litt dagligvarer.

Ellers er det vel ikke noe før Sjusjøen.

Moderator  support