|
|
Birken 2011
|
Re: Birken 2011
[Re: Oystein L]
24/08/2011 07:17
|
SveinB
Entusiast
|
Entusiast
"Sekkinnholdiskusjonen" minner meg litt om mannfolk som er fort tøffe til å bruke flytevest på sjøen (hvem drukner; kuna og ungene med vest, eller mannen uten?). Uhell skjer ikke bare andre, en gang KAN det faktisk skje deg også. Hva er problemet Det var da voldsomt med moral. Jo jeg har med ekstra votter om vinteren på topptur når det blåser, er skare og -10C, men litt regn hva gjør vel det. Ok, var vel noen som frøs litt på fingra med 3-4C i 2010, men i år blir det fin-fint tropisk med 10-12 på det kaldeste:) Ps, har faktisk problemer med sekkevalg, derfor, og har hatt HMS problemer med sekk som kommer opp i nakken utfor 70kmt ned fra Sjusjøen, ikke noe kult, derfor liten sekk under trøya på meg basta.
|
|
|
[Re: Kjesk]
24/08/2011 07:58
|
Halvtrent og 40
Fersking
|
Fersking
Henger meg på påklednigsdiskusjonen. Mitt spørsmål er: Noen som har erfaring med "MD Under Armour" trøye, med lang hals (stretch/kompresjon) under klubbtrøya med de forhold som er forventet til helgen? Noe jeg fant her om dagen som jeg ikke har fått prøvd ut.
Satser uansett på ull i sekken jeg.
|
|
|
[Re: SveinB]
24/08/2011 08:39
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men litt regn hva gjør vel det. Ok, var vel noen som frøs litt på fingra med 3-4C i 2010, men i år blir det fin-fint tropisk med 10-12 på det kaldeste:)
Det var relativt mange som var så kalde i 09 og 10. Ikke bare på fingrene, men såpass at de var en fare for seg selv og sine medsyklister. Det største problemet var imidlertid alle de som av en eller annen grunn måtte bryte (og en dag kan vel det også skje en selv?) og ikke hadde annet enn ballast i sekken der de satt blåfrosne og ventet i to timer på transport. Husker også fortsatt det året jeg ventet pissbløt i over en time på bagasjen i Håkonshall. Ei blyplate er ikke mye å varme seg på, og det er jo så enkelt, så hvorfor? Med hytte nær løypa er min erfaring at Yr og Storm har hatt "relativt dårlig" treffprosent både på mm nedbør og temperatur over fjellet, så jeg pakker IKKE sekken basert på værvarselet.
|
|
|
24/08/2011 09:22
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det er vel sjelden yr og storm treffer i det hele tatt  Selv har jeg ordnet meg sjåfør til LHMR som tar med bagasje, og gambler på at sykkelen holder, og tar med minimalt volum i sekken (enkelte plagg er greit å ha med). Men starter tidlig, og satser på ei god tid over. 40-50 min frysing fra Sjusjøen og ned må man belage seg på uansett. De som skal sykle 4 timer++ bør pakke med mer tøy for å ha muligheten til å dra på seg noe tørt. Dersom jeg av en eller annen grunn må bryte kommer jeg til å fryse som ei blaut bikkje, men er forberedt på det  Pakker sekken basert på de 2 siste årenes erfaringer 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
24/08/2011 09:49
|
SveinB
Entusiast
|
Entusiast
men litt regn hva gjør vel det. Ok, var vel noen som frøs litt på fingra med 3-4C i 2010, men i år blir det fin-fint tropisk med 10-12 på det kaldeste:)
Det var relativt mange som var så kalde i 09 og 10. Ikke bare på fingrene, men såpass at de var en fare for seg selv og sine medsyklister. Det største problemet var imidlertid alle de som av en eller annen grunn måtte bryte (og en dag kan vel det også skje en selv?) og ikke hadde annet enn ballast i sekken der de satt blåfrosne og ventet i to timer på transport. Husker også fortsatt det året jeg ventet pissbløt i over en time på bagasjen i Håkonshall. Ei blyplate er ikke mye å varme seg på, og det er jo så enkelt, så hvorfor? Med hytte nær løypa er min erfaring at Yr og Storm har hatt "relativt dårlig" treffprosent både på mm nedbør og temperatur over fjellet, så jeg pakker IKKE sekken basert på værvarselet. Ok du har rett, jeg har også i mitt indre liv tenkt nøyaktig det samme, men jeg er macho mann.
|
|
|
[Re: stosu]
24/08/2011 09:50
|
Kjesk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
En ting jeg lurer på i forbindelse med denne sekk-diskusjonen.
Hva er tidsbesparelsen på en 3,5 kilos blypølse under trøya kontra en gj.snittlig Camelback-sekk utenpå trøya?
Noen av dere som "utfordrer" reglene som har gjort beregninger?
|
|
|
24/08/2011 09:55
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Får litt mindre bevegelse på sekken og dermed mindre tilleggsmoment på ryggen når man har ei lite blyplate enn en diger pakket sekk. Man får også bittelitt mindre vindfang. Om det har store utslag på tida? Neppe, men jeg trives bedre på sykkelen pga. overnevnte med bare ei blyplate tett inntil ryggen enn en svær stappet sekk.
Ser det kulere ut sekken innenfor trøya? Jepp
|
|
|
24/08/2011 09:57
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Husk RSP på sykkelen for å unngå noe sprut
|
|
|
[Re: SveinB]
24/08/2011 09:59
|
Kjesk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ok du har rett, jeg har også i mitt indre liv tenkt nøyaktig det samme, men jeg er macho mann. [/quote] Oi - oi!! Hører dere det Røde Kors! Hvis SveinB plutselig står utenfor teltet deres på Kvarstadsetra eller Storåsen med ødelagt sykkel eller andre problemer, er det ikke noe å bry seg om! Ikke hjelp han - han klarer seg fint selv! Macho-man skjønner dere! Var det det du prøvde å si oss SveinB?
|
|
|
24/08/2011 10:11
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er flere trinn mellom "blyplate tett inntil ryggen" og en "svær stappet sekk".
I og med at jeg hverken er macho eller opptatt av å være kul på vei over fjellet velger jeg en nett sekk som sitter godt, med blyplate inntil ryggen og det nødventige av klær smart pakket i plast (det er utrolig hvor liten plass det tar om du "vakuumpakker" med støvsugeren), verktøy og nødproviant.
(denne skulle vært til stosu)
Redigert av Oystein L; 24/08/2011 10:12.
|
|
|
24/08/2011 10:39
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Sannsynligvis kommer jeg til å ha litt klær i sekken også, Øystein. Men kommer ikke til å pakke for all slags vær  Med de 2 siste årene friskt i minne stiller jeg til start med fornuftig bekledning; lang brynje super thermo, løse ermer, klubbtrøye, vindvest, løse knær eller bein. Vesten kommer jeg til å dytte ned i nakken oppå sekken (sekken under trøya), slik at den er lett å få tak i, og ta den på ved behov. Nødproviant og verktøy i lommene på trøya, som vanlig. Dette funka fint i fjor. Da tok jeg på vesten rett etter Bjønnåsbrua, og hadde det fint helt til Sjøsetervegen. I sekken kommer jeg til å ha bukse, jakke, super, hansker, lue. Jeg vet akkurat hvilke plagg jeg skal ha med, og dytter dette ned i nett liten sekk som passer under trøya  Nå har jo jeg fordelen av at jeg trener i de samme høydedragene som løypa daglig, og får en grei pekepinn av det 
|
|
|
24/08/2011 10:57
|
SveinB
Entusiast
|
Entusiast
Ok du har rett, jeg har også i mitt indre liv tenkt nøyaktig det samme, men jeg er macho mann. Oi - oi!! Hører dere det Røde Kors! Hvis SveinB plutselig står utenfor teltet deres på Kvarstadsetra eller Storåsen med ødelagt sykkel eller andre problemer, er det ikke noe å bry seg om! Ikke hjelp han - han klarer seg fint selv! Macho-man skjønner dere! Var det det du prøvde å si oss SveinB? [/quote] Har syklet veldig mange pøsregn ritt og aldri hatt med VOTTER!
|
|
|
24/08/2011 10:59
|
devnull
Medlem
|
Medlem
Har klippet og limt litt fra http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/Nyheter/Lysere-varutsikter/ - En av dem som syklet i fjor fortalte meg at han hadde syklet med lue, utenpå den hadde han en badehette og så til slutt hjelmen. Han holdt seg tørr og varm hele veien. - En termos med solbærtoddy eller buljong er heller ikke så dumt å ha med seg Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet og ved målgang. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: ekstra klær (votter). Birken - Et ritt for tøffinger Med andre ord er tøffingen han med badehette, votter og solbærtoddy. Vi andre er puddingene som helst bør holde seg hjemme å se rittet på TV.
Pain is weakness leaving the body
|
|
|
[Re: stosu]
24/08/2011 11:07
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå har jo jeg fordelen av at jeg trener i de samme høydedragene som løypa daglig, og får en grei pekepinn av det Joda, jeg vet..:) (har hytte på Sjusjøen selv). Har i flere år kjørt med drikkesekk (+ flasker). Hvorfor vet jeg egentlig ikke, det har bare blitt sånn. Lurer på om jeg skal droppe camelbak'en i år, full tank ved start og 2 flasker + en skvett på drikkestasjonene bør jo holde til Storåsen.
|
|
|
24/08/2011 11:19
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
Mye diskusjon om innhold i sekken. Reglene er vel rimelig klare. De sier: "Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet og ved målgang. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy, vindklær, votter og lue), drikke, mat, verktøy, slange, lappesaker og noen reservedeler. Vi anbefaler å ta med pumpe."
Brudd kan medføre diskvalifikasjon eller tidstillegg.
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
24/08/2011 11:44
|
devnull
Medlem
|
Medlem
Nå har jo jeg fordelen av at jeg trener i de samme høydedragene som løypa daglig, og får en grei pekepinn av det Joda, jeg vet..:) (har hytte på Sjusjøen selv). Har i flere år kjørt med drikkesekk (+ flasker). Hvorfor vet jeg egentlig ikke, det har bare blitt sånn. Lurer på om jeg skal droppe camelbak'en i år, full tank ved start og 2 flasker + en skvett på drikkestasjonene bør jo holde til Storåsen. Jeg bruker både drikkesekk og flasker. På ramma har jeg 0.75l cola og 0.75l sportsdrikke. I drikkesekken har jeg 0.75l vann jeg bruker til å skylle ned gel med. Dette holder selvfølgelig ikke så derfor blir det å raske til seg en og annen kopp med sportsdrikke på matstasjonene. Jeg varierer selvfølgelig mengde og innhold avhengig av værforhold og estimert tid. Jeg drikker også veldig mye Farris dagene før rittet og i bilen på vei til Rena. Når jeg triller inn i startslusa er jeg ferdigpisset og pisser ikke igjen før jeg ankommer Lillehammer.
|
|
|
[Re: tbh]
24/08/2011 11:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Lurer på hva de legger i dette... Birkenadmin er fantastisk presise i sitt regelverk.
|
|
|
24/08/2011 11:50
|
sone3
Fersking
|
Fersking
Problemet er vel at det som står i parentes etter "Ekstra klær" kan tolkes som eksempler på ekstra klær og ikke et absolutt krav. Hensikten fra arrangørens side er vel at man bruker sunn fornuft når man pakker sekken og ikke stiller til start med kun kort-kort og bly i sekken. Jeg tolker det de skriver som "ha på deg og/eller med deg fornuftig med klær etter forholdene".
Tviler på at noen får tillegg i tid eller blir disket om de "glemmer" votter hvis vi får 17 grader og regn på lørdag. I fjor var det 10-11 grader og regn ved start og 3-4 grader og regn helt i høyden. Det ser ikke ut til å blir like kaldt i år, heldigvis, men kanskje like gjørmete og vått.
|
|
|
24/08/2011 11:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Problemet er at de skriver "brudd kan medføre diskvalifikasjon eller tidstillegg". Med uklare regler åpner de for skjønn, og hvem er det som stå og avgjøre hva som har vært fornuftig eller ikke å ha i sekken ved målgang?
|
|
|
24/08/2011 11:57
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Noen som husker hvordan temperaturen var i 2009? Hele sekk-diskusjonen er etter mitt syn så enkel som at enhver må bruke sunt bondevett og kle seg etter været og hvor lenge de regner med å bruke over fjellet. Vi skal tross alt opp i 900 moh. Det er bare sunn fornuft birken prøver å påtvinge folk, for fjoråret beviste at den var borte hos enkelte 
|
|
|
[Re: sone3]
24/08/2011 12:00
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er vel at det som står i parentes etter "Ekstra klær" kan tolkes som eksempler på ekstra klær og ikke et absolutt krav. Hensikten fra arrangørens side er vel at man bruker sunn fornuft når man pakker sekken og ikke stiller til start med kun kort-kort og bly i sekken. Jeg tolker det de skriver som "ha på deg og/eller med deg fornuftig med klær etter forholdene".
Tviler på at noen får tillegg i tid eller blir disket om de "glemmer" votter hvis vi får 17 grader og regn på lørdag. I fjor var det 10-11 grader og regn ved start og 3-4 grader og regn helt i høyden. Det ser ikke ut til å blir like kaldt i år, heldigvis, men kanskje like gjørmete og vått. Nettopp. Tror ikke det er vanskelig i det hele tatt å tolke arrangørens intensjoner her: - du skal ha med deg nok tøy til at det ikke blir krise hvis du har en dårlig dag, blir syk, må stoppe av andre grunner eller bagasjen din ikke kommer fram (...det kan jo skje selv om du får en kompis til å kjøre den) - det blir litt sært å tro at dette ikke gjelder for en selv, statistikken for i fjor sa at en god del fikk problemer og burde hatt med seg mer tøy, dette gjaldt også de som var i god form og hadde syklet før - "det får være mitt problem" er ikke noe fullgodt svar, det blir arrangørens problem. Det kan bli andre deltageres problem også hvis noen må ta seg av deg - dette er et ritt med krav om sekk m. innhold i reglementet, så litt rart å være så opptatt av å få sekken mest mulig "usynlig". Masse andre ritt uten krav til sekk som man kan velge. Alle andre ritt faktisk....
|
|
|
24/08/2011 12:02
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Til dere som har overnattet på madrass før. Er det noe mat å få kjøpt på rena på kvelden? type sen middag? eller må man ha medbrakt?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
24/08/2011 12:25
|
sone3
Fersking
|
Fersking
Hvis du overnatter på Barneskolen har de "dagens gryterett" til ca 150 kr hvis jeg ikke husker feil fra i fjor, med servering utover kvelden. Smakte ikke all verdens, men jeg ble da mett ihvertfall.
|
|
|
[Re: Radival]
24/08/2011 12:28
|
devnull
Medlem
|
Medlem
Tviler på at noen får tillegg i tid eller blir disket om de "glemmer" votter hvis vi får 17 grader og regn på lørdag. I fjor var det 10-11 grader og regn ved start og 3-4 grader og regn helt i høyden. Det ser ikke ut til å blir like kaldt i år, heldigvis, men kanskje like gjørmete og vått. Nettopp. Tror ikke det er vanskelig i det hele tatt å tolke arrangørens intensjoner her: - du skal ha med deg nok tøy til at det ikke blir krise hvis du har en dårlig dag, blir syk, må stoppe av andre grunner eller bagasjen din ikke kommer fram (...det kan jo skje selv om du får en kompis til å kjøre den) - det blir litt sært å tro at dette ikke gjelder for en selv, statistikken for i fjor sa at en god del fikk problemer og burde hatt med seg mer tøy, dette gjaldt også de som var i god form og hadde syklet før - "det får være mitt problem" er ikke noe fullgodt svar, det blir arrangørens problem. Det kan bli andre deltageres problem også hvis noen må ta seg av deg - dette er et ritt med krav om sekk m. innhold i reglementet, så litt rart å være så opptatt av å få sekken mest mulig "usynlig". Masse andre ritt uten krav til sekk som man kan velge. Alle andre ritt faktisk.... Birken kunne jo også foregått uten sekk....Hva da? Det eneste andre rittet jeg kjenner til der du blir bedt om å "vere budd på veret" er klassikeren Jotunheimen Rundt. Der er problemet løst ved at du sender klær i forveien til de forskjellige matstasjonene. Nå er JR riktignok forbeholdt 600 tøffinger som er adskillig tøffere enn gjennomsnittsbirkern, men dog..........
|
|
|
24/08/2011 12:29
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Til dere som har overnattet på madrass før. Er det noe mat å få kjøpt på rena på kvelden? type sen middag? eller må man ha medbrakt? I kjelleren på kulturhuset på rena har de opptil flere retter å velge mellom. Overpriset som alltid, men det går da greit. Hvor sent de serverer vet jeg ikke. Ett annet tema er jo serveringen på lillehammer etter rittet. Burgere og chips er ikke det magen min vil ha etter å gafflet innpå med gel, sportsdrikke og diverse barer ogver fjellet. Sku ønske de oppgraderte det tilbudet jeg.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
24/08/2011 12:35
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
24/08/2011 12:44
|
Raskall
More than words
|
More than words
Til dere som har overnattet på madrass før. Er det noe mat å få kjøpt på rena på kvelden? type sen middag? eller må man ha medbrakt? Det er opp til flere dagligvareforretninger på Rena. Jeg er usikker på åpningstidene men det bør være mulig å få skaffet seg litt mat der.
|
|
|
[Re: hJürg1]
24/08/2011 12:44
|
devnull
Medlem
|
Medlem
Til dere som har overnattet på madrass før. Er det noe mat å få kjøpt på rena på kvelden? type sen middag? eller må man ha medbrakt? I kjelleren på kulturhuset på rena har de opptil flere retter å velge mellom. Overpriset som alltid, men det går da greit. Hvor sent de serverer vet jeg ikke. Ett annet tema er jo serveringen på lillehammer etter rittet. Burgere og chips er ikke det magen min vil ha etter å gafflet innpå med gel, sportsdrikke og diverse barer ogver fjellet. Sku ønske de oppgraderte det tilbudet jeg. Enig. Her har arrangøren noe å lære av Raumerrittet, Grenserittet, Øyeren Rundt, og sikkert mange flere. Når det er sagt kunne det vært mye værre, ref den ene pølsa du ble tilbudt etter DSSP i år.
|
|
|
24/08/2011 12:45
|
pnurt
Fersking
|
Fersking
Er det noen forskjell på gel og barer - bortsett fra at det er kjappere og lettere å få i seg gel ?
Det er strevsomt med tygging når pulsen går i hundre, men det har aldr blitt til at jeg har prøvd gel (og bør vel kanskje ikke prøve det for første gang på lørdag heller)
Hiver dere innpå en hel bar på en gang - eller deler dere opp ?
|
|
|
24/08/2011 12:48
|
Kake
Veteran
|
Veteran
Nå som det virkelig ser ut som været blir like hyggelig som de to foregående år.
Er skjermer et godt supplemang til å komme seg over fjellet med litt bedre komfort ? (briller, sikt osv)
(Ja regner med at alt alikevel blir vått. men vil det hjelpe..)
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
|
|