Tusen takk for info - men jeg er helt sikker på at strekning er utbedret og vel så det til rittdagen. Jeg ser at det er meldt "fint" vær stort sett frem til rittdagen så alt ligger til rette forat det skal bli en fin tur/konkurranse over fjellet.
Buss Sjusjøen-Rena. Gule Sider regner 1time og 42 min(http://kart.gulesider.no/m/aEJD3)Buss tar litt lengere tid. Du rekker det nok ,men du får nok ikke alt for god tid på Rena. Regner med at startnr er henta på forhånd??
Tusen takk for info - men jeg er helt sikker på at strekning er utbedret og vel så det til rittdagen. Jeg ser at det er meldt "fint" vær stort sett frem til rittdagen så alt ligger til rette forat det skal bli en fin tur/konkurranse over fjellet.
Huff da det ser ikke bra ut - men trøsten må være at temperaturen er vesentlig høyrere over hele linjen i forhold til i fjor hvor det var ganske så kaldt på slutten av rittet. Helt greit for meg at det er vått bare det ikke er så kaldt :-)
Det er jo ikke mye regn enda da. Hvis ikke jeg husker feil regna det betydelig mer enn 4mm pr dag i forkant både 2009 og 2010. Og da meldte vel både storm og yr regn?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Huff da det ser ikke bra ut - men trøsten må være at temperaturen er vesentlig høyrere over hele linjen i forhold til i fjor hvor det var ganske så kaldt på slutten av rittet. Helt greit for meg at det er vått bare det ikke er så kaldt :-)
På tida å starte en 'jeg-gruer-meg-til-vanlig-Birken'-tråd?
OK da satser vi på at det blir lang bedre forhold enn i 2009 og 2010.
Jeg hadde tenkt å sykle med No Tubes Raven 2.2 kavlar dekk og håper det holder :-)da jeg satser på en tubeless løsning i år. Noen som har noen erfaring med tubeless i Birken sammenheng?
Min bror som hadde lovet å ordne transporten til fredagsbirken kom plutselig på at han ikke kunne denne fredagen likevel, jobbgreier...
Jeg kommer fra Vestlandet torsdag til Oslo og kunne trengt en sjåfør fra Rena til Lillehammer. I bytte har jeg plass til en eller to syklister med sykkel fra Osloområdet tidlig fredag morgen, og ned igjen fra Lillehammer etter rittet.
Eventuelt skyss fra Haugesundsområdet (eller på veien bortover og hjem fra Oslo på søndag er også mulig.)
Jeg føyer meg inn i rekken av de som anbefaler at en er ute i god tid på Rena da jeg smertelig har fått erfare hva dårlig tid har betydd for prestasjonen i Birkebeinerrittet og rittet. Det anbefales derfor at det tas høyde for god tid på Rena da ekstra ordinære hendelser kan oppstå. Lykke til i rittet :-)
men dere som starter tidlig: 0700-0730. Rekker dere å varme opp noe særlig/i det hele tatt? I fjor trodde jeg at jeg hadde god tid, men med parkering, gå for å hente startnr, ordne sekken med merking og skriving og siste forberedelser, så måtte jeg kun sykle rett bort til start. Gikk forsåvidt greit, men skulle ha varmet opp noe.
Bladet Terrengsykkel har en fin spalte om hvordan en skal forsere ulike hindringer i terrenget. Hvilken teknikk skal brukes for å forsere noe slikt som dette?
Bladet Terrengsykkel har en fin spalte om hvordan en skal forsere ulike hindringer i terrenget. Hvilken teknikk skal brukes for å forsere noe slikt som dette?
Jeg har vært på teknikk-trening med en gjeng damer idag. Treneren vår var veldig opptatt av at damer gjerne var litt redde for fart, og påpekte flere ganger at ting ofte går litt lettere med høyere fart. Så her er det vel bare å GI GASS
Jeg vil tro man bruker denne som jeg ble opplyst om da jeg sykla forbi mengder med gående i terrengpartiet på nordsjørittet "I vanskelige partier GÅR man ! "
Jeg hadde tenkt å sykle med No Tubes Raven 2.2 kavlar dekk og håper det holder :-)da jeg satser på en tubeless løsning i år. Noen som har noen erfaring med tubeless i Birken sammenheng?
Jeg syklet på 3t 55m med No Tubes Raven 2.2 og guffe i 2009 og 2010.
I fjor syklet jeg med flatt dekk fra Rosinbakken til Storåsen. Klarte ikke fylle luft i dekkene selv :-) Fikk hjelp til å sette inn en slange på Storåsen.
I år har jeg gått over til Race King Super Sonic 2.2. De ruller like bra som The Raven, mye bedre grep og større volum.
Både Yr og Storm meldte fint vær over fjellet i dag, så jeg bråbestemte en feriedag på hytta for å ta en solid gjenomkjøring Sjusjøen-Rena-Sjusjøen. En slik tur krever OK vær, i alle fall første halvparten (har fortsatt rittene i '04, '09 og '10 friskt i minne).
Dobbeltsjekket i går kveld, og det så fortsatt flott ut. kl 07 i dag var det litt grått, men neida, både Yr og Storm meldte sol og 0mm nedbør. Optimisten rigget sykkelen og satt kursen mot Storåsen. Litt grått ble til veldig grårr, og før jeg visste ordet av det var jeg pissbløt fra ytterst til innerst.
Dagens langtur ble 15 min, og nå regner det i bøtter og spann. Det var den feriedagen......
Dette hørtes så utrolig ut at jeg måtte sjekke nedbørradaren på yr. Og jamen, akkurat Sjusjøen ser ut til å være det eneste lille punktet på Østlandet hvor det regner nå - heldig du...
Men jeg tipper det går over kjapt :-) Om ikke, så får du kaste deg i bilen og bli med på stisykling i Elverum i ettermiddag; vi har bestilt sol ;-)
men dere som starter tidlig: 0700-0730. Rekker dere å varme opp noe særlig/i det hele tatt? I fjor trodde jeg at jeg hadde god tid, men med parkering, gå for å hente startnr, ordne sekken med merking og skriving og siste forberedelser, så måtte jeg kun sykle rett bort til start. Gikk forsåvidt greit, men skulle ha varmet opp noe.
Det er bare å starte dagen enda tidligere det. Uansett om man kjører fra f.eks. Oslo samme morgen (les: natt) eller overnatter på Rena.
Både Yr og Storm meldte fint vær over fjellet i dag, så jeg bråbestemte en feriedag på hytta for å ta en solid gjenomkjøring Sjusjøen-Rena-Sjusjøen. En slik tur krever OK vær, i alle fall første halvparten (har fortsatt rittene i '04, '09 og '10 friskt i minne).
Dobbeltsjekket i går kveld, og det så fortsatt flott ut. kl 07 i dag var det litt grått, men neida, både Yr og Storm meldte sol og 0mm nedbør. Optimisten rigget sykkelen og satt kursen mot Storåsen. Litt grått ble til veldig grårr, og før jeg visste ordet av det var jeg pissbløt fra ytterst til innerst.
Dagens langtur ble 15 min, og nå regner det i bøtter og spann. Det var den feriedagen......
"Jeg syklet på 3t 55m med No Tubes Raven 2.2 og guffe i 2009 og 2010.
I fjor syklet jeg med flatt dekk fra Rosinbakken til Storåsen. Klarte ikke fylle luft i dekkene selv :-) Fikk hjelp til å sette inn en slange på Storåsen.
I år har jeg gått over til Race King Super Sonic 2.2. De ruller like bra som The Raven, mye bedre grep og større volum."
Punkterte du? I så fall, hvorfor tettet ikke guffa? Det er jo hele poenget med guffa at den skal tette hull selv om du kommer i skade for å valse over en spikermatte 25 ganger på rad.....
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Stiller med Raven 2.2 for 3 året på rad. Tidligere på Mavic 717-felger (tror jeg det var) i år med tubeless ready felger. Alle tre gangene med tubeless m/guffe. Har fungert strålende. God tur!
Jeg vurderte en stund å bytte til Race King Super Sonic 2.2. men du har overbevist meg om at Raven 2.2 med tubeless m/guffe fungerer strålende så jeg satser på det samme valget som. Lykke til med rittet