|
|
Død over 26" ?
|
Re: Død over 26" ?
[Re: ole-m]
06/09/2011 19:17
|
ZizouJR
Medlem
|
Medlem
Og nå som jeg var så overbevist:p Tipper det blir en 29'er med et lett hjulsett
|
|
|
[Re: EgilS]
06/09/2011 19:23
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Det gikk veldig bra frem til jeg vraket bakhjulet på siste stipartiet og måtte løpe resten. Du burde nok ha valgt 26". Tester viser at de er bedre å løpe med.   Sant sant... akkurat da var jeg ikke sååå blid på den nye sykkelen... ble forresten fiksa på garanti av Sykkeldelisk. Eikene var ikke godt nok strammet fra fabrikken på hjulet som fulgte med.
|
|
|
06/09/2011 19:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Det gikk veldig bra frem til jeg vraket bakhjulet på siste stipartiet og måtte løpe resten. Du burde nok ha valgt 26". Tester viser at de er bedre å løpe med.  Løping ville selvfølgelig ikke ha blitt aktuelt hvis han hadde brukt 26". For det første ville hjulet ha vært sterkere og dermed tålt mer juling. For det andre ville han som 26"-rytter vært teknisk bedre og på den måten spart sykkelen fra juling, mens han med 29" blir sløvere, kanskje til og med dummere, grunnet mindre utfordringer. Nei, 29" er en døgnflue. Bra at Terrengsykkelbladet ikke bruker for mye spalteplass på slikt tull.
|
|
|
[Re: erling]
06/09/2011 20:24
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg finner det veldig merkelig at redaksjonen i Terrengsykkel ikke finner plass til en eneste 29er i langtidstesten i år. Sett i lyset av den interessen 29ere har fått i år er dette en grov skivebom. Syklene til langtidstesten ble valgt ut på slutten av fjoråret, og langtidstesten er nå ferdig. Den store boomen for 29'ere har først kommet i løpet av denne sesongen, og det er i Nord-Amerika vi ser den største endringen. I Europa ser vi tendenser, men overgangen er ikke like tydelig, enda. Selv de ledende produsentene i bransjen, samt flere butikker, sier de ble tatt på sengen av etterspørselen etter 29'ere. Jeg synes dog ikke det er en grov skivebom å ikke forutse dette. Neste år skal vi ha fem gruppetester, og fem sykler på langtidstest, samt flere duelltester. Testene våre endrer seg i takt med markedet.
|
|
|
06/09/2011 20:35
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg og flere jeg kjenner har syklet på 29ere i hvertfall 4 sesonger nå, og det har jo vært mange sære spørsmål, hoderisting og lett humring. Spesiellt når jeg har sagt jeg har trodd at sykler med store hjul kommer til å bli mere vanlig og populært etterhvert.
Det er desuten masse muligheter for videreutvikling og forbedringer, av geometri, felger, dekk og gafler.
Det blir gøy! Enda mer gøy, det tror hvertfall jeg!
E
|
|
|
[Re: erling]
06/09/2011 20:35
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg finner det veldig merkelig at redaksjonen i Terrengsykkel ikke finner plass til en eneste 29er i langtidstesten i år. Sett i lyset av den interessen 29ere har fått i år er dette en grov skivebom. Å kalle dette grov skivebom føles både ganske ufint og unyansert for oss som prøver å sette opp testkabalen år for år. Allerede i 2008 hadde vi Superfly på langtidstest. Senere har vi testet Superfly 100 med andre rittfulldempere, vi har testet Epic 29er og vi har i år hatt gruppetester av 29er-hardtailer. Vi ville gjerne ha med 29ere i årets langtidstest, men bransjen i Norge er ikke alltid like med på notene som vi er. For det meste var det i år hardtailer som var tilgjengelig sett bort i fra mindre custom-merker. Som Alpers sier er det først nå mye av bransjen utover tre-fire amerikanske merker har fått opp øynene for 29ere. Vi har vært veldig bevisst på 29ere de siste 3-4 årene, men har ikke opplevd tilsvarende entusiasme fra bransjen. For oss er det vanskelig å få testet sykler som bransjen ikke ønsker å selge, eller satse på.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
06/09/2011 20:48
|
Loki
Besatt
|
Besatt
For oss er det vanskelig å få testet sykler som bransjen ikke ønsker å selge, eller satse på.
Men det er vel en av Terrengsykkels oppgaver og "oppdra" bransjen eller tar jeg feil?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
06/09/2011 23:31
|
ZizouJR
Medlem
|
Medlem
Har lest rundt på alt av sykkelforum på nettet og blir ikke noe særlig klokere. Jeg er ute etter en sykkel som er "best", men må nok innse at både 29 og 26 er best på hvert sitt område. Så.. Ved å tenke litt langsiktig. Vil man utvikle en bedre teknikk, altså bli bedre teknisk ved å sykle på en 26" ht enn en 29" ht, eller har dette ingenting å si?
Redigert av ZizouJR; 06/09/2011 23:44.
|
|
|
[Re: Loki]
07/09/2011 06:02
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
For oss er det vanskelig å få testet sykler som bransjen ikke ønsker å selge, eller satse på.
Men det er vel en av Terrengsykkels oppgaver og "oppdra" bransjen eller tar jeg feil? Helt riktig, og nettopp derfor fortsetter vi å mase om å få teste sykler vi tror folk vil lese om. Ofte tar vi kontakt med hovedkontorer i USA og Europa direkte og får levert sykler derfra, når de norske aktørene sitter på gjerdet.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
07/09/2011 06:23
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg finner det veldig merkelig at redaksjonen i Terrengsykkel ikke finner plass til en eneste 29er i langtidstesten i år. Sett i lyset av den interessen 29ere har fått i år er dette en grov skivebom. Å kalle dette grov skivebom føles både ganske ufint og unyansert for oss som prøver å sette opp testkabalen år for år. Allerede i 2008 hadde vi Superfly på langtidstest. Senere har vi testet Superfly 100 med andre rittfulldempere, vi har testet Epic 29er og vi har i år hatt gruppetester av 29er-hardtailer. Vi ville gjerne ha med 29ere i årets langtidstest, men bransjen i Norge er ikke alltid like med på notene som vi er. For det meste var det i år hardtailer som var tilgjengelig sett bort i fra mindre custom-merker. Som Alpers sier er det først nå mye av bransjen utover tre-fire amerikanske merker har fått opp øynene for 29ere. Vi har vært veldig bevisst på 29ere de siste 3-4 årene, men har ikke opplevd tilsvarende entusiasme fra bransjen. For oss er det vanskelig å få testet sykler som bransjen ikke ønsker å selge, eller satse på. Grov skivebom er nok kanskje å ta litt hardt i. Beklager det. Men jeg synes dere som et fagblad bør ligge i forkant av markedet. At dere blir tatt på senga av interessen for 29ere overrasker meg litt. Jeg oppfatter dere i redaksjonen som meget oppegående og med en god fot innenfor både bransjen og brukegruppene. PÅ forumet har interessen vært økende for 29ere i flere år. Det hadde vel kanskje ikke vært så veldig vanskelig å forutse en boom her, ikke minst med tanke på utviklingen i USA. Men hva importørene kan tilby er jo en helt annen sak. Forstår at de gir en del føringer her.
|
|
|
07/09/2011 06:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg er på ingen måte enig i at vi blir tatt på senga her. Vi har ventet på dette de siste årene, men det er jo litt overraskene når aktører som Canyon og Cube sier på Eurobike i fjor at de ikke har noe tro på de store hjulene, for så å dukke opp med flere modeller på årets messe. Mange store aktører har snudd seg rundt i løpet av årets sesong.
Cube har for 2012 10 modeller med store hjul i kolleksjonen, både hardtailer og fulldempere. Canyon her én modell klar, men kommer med en til mid-season.
|
|
|
[Re: ZizouJR]
07/09/2011 06:35
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Har lest rundt på alt av sykkelforum på nettet og blir ikke noe særlig klokere. Jeg er ute etter en sykkel som er "best", men må nok innse at både 29 og 26 er best på hvert sitt område. Så.. Ved å tenke litt langsiktig. Vil man utvikle en bedre teknikk, altså bli bedre teknisk ved å sykle på en 26" ht enn en 29" ht, eller har dette ingenting å si?
Nå er jeg ikke noe spesielt god teknisk, men det kommer vel an på hvordan man trener og øver. Jeg begynte å sykle først for et par år siden, og har bare syklet på 26" hardtail fram til nå. Det har fungert helt strålende sålangt. Det jeg synes jeg får ekstra på 29", er mer stabilitet og litt mer guts. Jeg tør å prøve på flere partier enn jeg gjorde på 26". Jeg tror faktisk at jeg har blitt bedre teknisk på overgangen, og at jeg tør mer på 26" også nå. Det kan jo godt hende jeg hadde fått noe av den samme opplevelsen på en fulldemper, men for mitt bruk er 29" HT perfekt akkurat nå. Alt dette blir høyst subjektivt. naturlig nok.
|
|
|
[Re: Loki]
07/09/2011 06:43
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok. Skal gi meg her. Men jeg forventer minst to 29ere på langtidstest neste år :-)
|
|
|
07/09/2011 07:29
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Ang test av 29er i Terrengsykkel så står en Cannondale Scalpel 29 høyt på min ønskeliste til neste år.
|
|
|
07/09/2011 08:09
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Jeg mener at Terrengsykkel har fått en skivebom her da, gitt at om dere hadde funnet ut det som bransjen nå i Europa har funnet ut. Hadde dere prøvd produkter og funnet ut av dere selv, at 29" virkelig hadde noe for seg. Da hadde dere faktisk vært før den veien bransjen nå tar.
Slik det nå ser ut så har dere tatt dette på pulsen på Eurobike, og feks. snakket med Cube evt andre produsenter, og funnet ut at 29" ikke er veien å gå.
Og det er sikkert mye forlangt, men om Norge er langt fremme i salgsstatistikken mht 29", pluss at Nord Amerika ligger noen hestehoder foran, så kunne jo dere teoretisk sett tatt dette før det bransjen i Europa gjør nå.
Jeg føler kanskje at om dere hadde tatt en mer nysgjerrig og positiv holdning til dette produktet, kunne dere ant at det lå noe her som kunne blitt det ser ut som det blir nå.
|
|
|
[Re: Rumblefish]
07/09/2011 08:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som terrengsykkel bland annat säger är väl att de har haft problem att få tag i 29" tums syklar att testa? Jag tror inte de köper sina syklar utan att det är nödvändigt för dem att någon lånar ut syklar till dem. Om då inte marknaden tror på en produkt så får de inte tag i några syklar att testa.
|
|
|
07/09/2011 08:20
|
olechr
More than words
|
More than words
Det har vel strengt talt ikke vært så lett å se. Gary fishcer har lenge hatt disse sære syklene uten at det har tatt av.
Det er først i 2011 at flere av de store merkene kom med 29ere som er lette og bra nok. Fortsatt mangler man en del muligheter på utstyr til konkurranse bruk for at det skal ta helt av. Men det kommer nok etterhvert. Dette er også grunnen til at fortsatt mange elite syklister ikke bruker 29. Sponsorene deres har rett og slett ikke laget utstyr tilpasset konkurranse bruk for 29 enda. Når store merker som Mavic ikke har kommet noe skikkelig hjul enda så blir det litt feil å si at TS ikke følger med i timen. For da er det jaggu mange andre som ikke har gjort det også.
Jeg tipper at 2013 blir året hvor man kommer til å se veldig mye 29ere. Er helt sikker på at gaffelproduseneter samt hjul jobber på spreng for å få frem lette bra deler flr 2013 syklene skal speces
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
07/09/2011 08:22
|
rudolfsen
Entusiast
|
Entusiast
Det har jo vært en god del om 29ers i Terrengsykkel. Jeg mener at skivebom blir feil her. Det har jo både vært omtaler, enkelttester og sammenligningstester av 29ere i bladet.
Redigert av rudolfsen; 07/09/2011 08:24.
|
|
|
[Re: rudolfsen]
07/09/2011 08:40
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har jo vært en god del om 29ers i Terrengsykkel. Jeg mener at skivebom blir feil her. Det har jo både vært omtaler, enkelttester og sammenligningstester av 29ere i bladet. Jeg brukte skivebom kun ifb. med langtidstest av sykler. Ellers synes jeg TS har vært ganske flinke til å teste ut 29ere.
|
|
|
07/09/2011 08:46
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Nye trender plukkes som regel opp av nisjebukere og mindre grupper, som ofte tenderer til å være aktive på internett. F.eks har vel den mest hypa trenden på internett vært å kjøre singlespeed 29er, helst helstiv. Gjerne i titan. Custom. Men salgbart er det definitivt ikke. Leser man nok på mtbr så kan man jo tro at "alle" har dette i stallen. Jo mer vi nerder, jo mer relevant tror vi at det er for massene. Jeg har syklet 29er siden 2006/2007 og blitt så trangsynt at jeg ikke har vært interessert i 26"ere siden. Hadde jeg fortsatt vært redaktør så hadde denne geniale blekka vært ute av business  ---- Fast forward til i dag. Nå kommer markedet. Jeg har bygget 29ere fra bunnen av siden starten, og først i år kom det 29ere akseptable nok, og med god nok bredde (dvs at det var mer enn komplette sykler fra Fisher) til at jeg ikke trenger å gjøre det lenger. Fortsatt er det en vei å gå, særlig på hjulsett-siden - men det er bedring. Først i år ser vi at markedet kommer, og det er jo fordi magasinene har skrevet om det. Som Øyvind nevner så har terrengsykkel testet en del 29ere, men utvalget har vært urovekkende lavt. Kosten er høy for importørene, å dedikere slike sykler til test koster en del - og hvis de ikke har troen på at det selger så er også villigheten lav. Nå har Kulhavy vunnet nesten alt i WC og VM på en 29er i år, på en fulldemper. Det er som regel "the final stand". Nå kommer de fleste industriskeptikere til å snu, ikke minst i frykt for å ikke ha vært på banen - og vi kommer til å se et mer balansert utvalg av tester, produkter og omtale. Garantert. Det er så uendelig mye fett som kommer nå. Jeg skal rulle på en 2012 Specialized Epic s-works i 29er. For en maskin!! Og så har jeg øynene på et utvalg av lekesykler jeg kunne tenke meg: Transition Bandit two-9, Specialized Stumpjumper FSR, Ibis Ripley, Banshee Prime. 2012 Rocks!
|
|
|
07/09/2011 09:06
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Jeg mener ikke skivebom i dette tilfellet, som at de har tatt feil. Men jeg tror at bildet hadde vært et helt annet, om Terrengsykkel hadde hatt en innstilling som var av den nysgjerrige og optimistiske trua, enn en at "ja ja de sier der ute at dette er noe sære greier og ikke veien å gå". Hadde man trosset den retningen da, som det lå an til på Eurobike 2010, så hadde Terrengsykkel faktisk hatt innertier. De kunne ligget forut for sin tid. De hadde rett og slett kunnet ta en retning før den bransjen eller produsentene velger å ta nå.
Dette tror jeg peker tilbake på at på hva du tror selv, dvs. hva de mener selv de som skal teste dette. Jeg er selvfølgelig innhabil, men jeg synes det har luktet litt slik av tester i Terrengsykkel, at "nå skal vi vise" både vitenskapelig og teknisk at 29" er ikke godt nok, eller for den del ikke har noe forse fremfor 26".
Enig i at utstyrsutviklingen har gått tregt, likevel så er jeg forundret over at jeg og andre opplever at de, på tross av hyllevarer der ute, finner det mer morsomt og bedre å sykle på 29" enn 26".
Det synes ihvertfall slik at vi har kommet dit hen, at nå må 29" taes inn som et likeverdig produkt. Vi slipper kanskje etterhvert nå fremover å bli sett på som en særgruppe, om vi anbefaler 29" til folk som spør.
Så da lurer jeg på, er dette produktet som nå i seg selv har slått igjennom, som et resultat av at produktet er bedre en konkurerende produkt (dvs 26" vs 29"), eller blir det nå et gjennombrudd pga. hype fra produsentene og markedsførerne disse???
Redigert av Rumblefish; 07/09/2011 09:28.
|
|
|
07/09/2011 09:11
|
Trond Vidar
|
Så da lurer jeg på, er dette produktet som nå i seg selv har slår igjennom som et resultat av at produktet har en forse, eller blir det nå et gjennombrudd pga. hype fra produsentene og markedsførerne til produsentene selv???
"It's all a hype, give all your 29ers to me" 
|
|
|
[Re: rudolfsen]
07/09/2011 09:24
|
KG HiFi
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det har jo vært en god del om 29ers i Terrengsykkel. Jeg mener at skivebom blir feil her. Det har jo både vært omtaler, enkelttester og sammenligningstester av 29ere i bladet. +1 Mer omtale enn jeg hadde forventet gitt at baade XC og DH campene tidligere aar har vaert skeptiske. Naa er en av dem paa gli 
KG
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
07/09/2011 09:30
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
F.eks har vel den mest hypa trenden på internett vært å kjøre singlespeed 29er, helst helstiv. Gjerne i titan. Custom. Men salgbart er det definitivt ikke. ...
Øy! Det er da helt normalt....
|
|
|
07/09/2011 09:53
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg mener ikke skivebom i dette tilfellet, som at de har tatt feil. Men jeg tror at bildet hadde vært et helt annet, om Terrengsykkel hadde hatt en innstilling som var av den nysgjerrige og optimistiske trua, enn en at "ja ja de sier der ute at dette er noe sære greier og ikke veien å gå". Hadde man trosset den retningen da, som det lå an til på Eurobike 2010, så hadde Terrengsykkel faktisk hatt innertier. De kunne ligget forut for sin tid. De hadde rett og slett kunnet ta en retning før den bransjen eller produsentene velger å ta nå. Man glmmer vel kanskje oppi dette at Terrengsykkel skal selge blader også, og en forutsetning for det er å skrive om det massene ønsker å lese om. Man kan godt ha litt "sære" ting innimellom, men blir det for mye av det kan bladet legges ned. Det er ikke sååå mange særinger i Norge til å ha et blad kun for spesielt interesserte. Birken-folket må nok også være en del av markedet.
|
|
|
07/09/2011 10:05
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...Birken-folket må nok også være en del av markedet.
= det økonomiske grunnlaget
|
|
|
02/10/2011 12:09
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Følg med i tiden fremover nå da! Jeg tipper det jobbes på spreng i redaksjonenen i terrengsykkel og andre tidskrifter i Europa spesielt, med å få penset inn 29er tester, i en helt annen skale enn tidligere. Hvor lang tid tar det nå, før vi ser en 50/50 deling mellom tester av 26/29"?
PS!Var interessant å lese om Fagerlis kuvending ift 29" her på nettsiden til terrengsykkel! Han kommer ikke til å ha 26" MER i sin rittsykkelstall han!!!!
|
|
|
02/10/2011 18:15
|
Analex
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
02/10/2011 18:19
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Birkenfolket er ikke bare birkebeinere, men også sti-, vinter- utfor og lekesyklister. Hva er galt med å sykle over fjellet mellom Rena og Lillehammer?
Ser ikke helt poenget med behovet for å sette birkendeltakere i (negativ) bås.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
02/10/2011 18:19
|
Trond Vidar
|