Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor starter stien i denne filmen??

Hvor starter stien i denne filmen?? #1230960 09/08/2011 09:02
P
Paragon Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
P
Bare lurte på om noen vet hvor stien i denne filmen begynner??

http://terrengsykkel.no/index.php?id=2805

oddy

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: Paragon] #1230973 09/08/2011 09:10
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Starten på stien begynder i slutten av filmen. Mao den begynder ved parkeringsplassen rett før maridalen skole. Vekselvis dytt og sykl opp til Fagervann, snu 180 grader og sykl ned igjen. Det går to stiløp. På denne filmen sykles det på det høyre stiløpet sett nedenifra. Det finnes en mere utfyllende tråd rundt disse stiene på forumet.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: Paragon] #1230975 09/08/2011 09:11
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Det er fagervannnedkjøringen. Står beskrevet i forrige nummer av TS. Kort fortalt starter den når den vanlige stier fra Maridalen Skole til Fagervann kommer opp på toppen og tar til høyre. Der går det en sti ned til venstre(sett nedenfra).

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: jens fredrik] #1231038 09/08/2011 10:20
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Syklet den stien senest sist uke, absolutt min favoritt i Oslo! Sist testet jeg en alternativ rute opp for å se om jeg fant noe som var mindre dytting. Jeg parkerte ved Maridalen skole som normalt, men syklet helt innerst til parkeringen i Maridalen der jeg fulgte blåmerket sti opp med skilting mot fagervann. Følte dette var en hakket bedre rute opp. Tok kanskje litt mer tid, men var en del flere strekk som kunne sykles. Stien på toppen ved vannet bort til nedkjøringen var også fin. Rett etter et lite myrhull (ca 10-20m) så deler stien seg. Hovedstien fortsetter skrått til venstre, men der skal du ta til høyre på en litt mindre sti. Så er det bare å følge denne hele veien ned!

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: BeefCake] #1231164 09/08/2011 12:06
P
Paragon Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
P
er det mye folk der?? hvordan vanskelighetsgrad har denne nedkjöringa??

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: Paragon] #1231190 09/08/2011 12:28
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke spesielt mye folk der. Hvertfall ikke på stien hvor Øyvind sykler. Folk holder seg mer til blåstien du triller opp. Vanskeligshetgraden kan variere litt. Men den er relativ lett, mye flyt med noen få brate partier hvor man har forskjellige linjer å velge om.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: polkaDOT] #1231323 09/08/2011 15:01
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
som polkaDOT sier så er ikke vanskelighetsgraden så altfor stor. Syklet første gangen ned med hardtail, og det var ikke så moro - endte med bøyd bakfelg etter ett av "droppene". Det er vel to eller tre steder som er litt bratt og stenete + 3 mindre "dropp". Det største droppet er vel på 30-50 cm kanskje?
Ellers så har jeg kun møtt på folk der en gang, og det var nå sist uke. Så de tidlig og bremset fint ned før jeg var i nærheten. De var snille og gikk litt ut av stien og så mer facinerte ut enn sinte. Heldigvis møtte jeg de helt på slutten, så fly-delen ble ikke avbrutt ICON_SMILE

Man kan anbefales på det sterkeste. Du blir rimelig varm i trøya av å dytte sykkelen opp blåstien først. Tror Øyvind skriver i filmen at han bruker 20 min opp? Jeg mener jeg bruker rundt 35min i rimelig behagelig tempo. Ned tar vel rundt 10-15 min om du tar litt pauser og knoter litt over de to stedene det er 5 meter med myr og du ikke sykler like fort som Øyvind ICON_SMILE

edit: var til Paragon og ikke polkaDOT

Redigert av BeefCake; 09/08/2011 15:01.

- Mvh BeefCake
Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: neistein] #1231386 09/08/2011 16:41
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: neistein
Starten på stien begynder i slutten av filmen. Mao den begynder ved parkeringsplassen rett før maridalen skole. Vekselvis dytt og sykl opp til Fagervann, snu 180 grader og sykl ned igjen. Det går to stiløp. På denne filmen sykles det på det høyre stiløpet sett nedenifra. Det finnes en mere utfyllende tråd rundt disse stiene på forumet.

ser jeg har skrevet at dette er høyre stiløp sett nedenifra. mente selvfølgelig venstre stiløp sett nedenifra

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: Paragon] #1231404 09/08/2011 17:07
GauteS Offline
Entusiast
Entusiast
Dette er en av favorittstiene mine etter at jeg besøkte den for første gang i fjor, klatringen er absolutt verdt slitet. Stiguide finner du her http://terrengsykkel.no/index.php?stid=43.

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: GauteS] #1231723 09/08/2011 21:35
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Dette må være en av de mest oppskrytte stiene i Oslo-markene.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: Åsmund Olsen] #1231748 09/08/2011 22:08
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Åsmund Olsen

Så bra, for da regner jeg med at du lister opp minst tre andre stier du synes er mye finere. Man kan aldri få nok godstier, så det er bare å kjøre på med tips.

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: jens fredrik] #1231766 09/08/2011 22:34
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Åsmund benektet vel ikke at den er bra , men at den kanskje har fått ufortjent mye oppmerksomhet. Fire andre nedkjøringer sånn på rappen:
- Rundkollen til Telenors jordstasjon (Romeriksåsen)
- Haukåsen til Ellingsrud (Østmarka)
- Tryvannsstua til Bogstad gård (Nordmarka)
- Merraskallen til Skrubbedal (Bærumsmarka)

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: runermm] #1232361 10/08/2011 13:52
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du rute over nedkjøring fra tryvannstua til Bogstadgård?

Team Ibis / Probike

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: polkaDOT] #1232374 10/08/2011 14:05
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
http://terrengsykkel.no/index.php?stid=199

Det er flere mulige avslutninger, se også siste Terrengsykkel.
Vær også obs på arbeid i Wyllertraseen, som kan gi begrensninger.

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: polkaDOT] #1232432 10/08/2011 15:32
JOF Offline
Entusiast
Entusiast

Jan Ove
--
Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: runermm] #1232448 10/08/2011 15:58
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: runermm
Åsmund benektet vel ikke at den er bra , men at den kanskje har fått ufortjent mye oppmerksomhet. Fire andre nedkjøringer sånn på rappen:
- Rundkollen til Telenors jordstasjon (Romeriksåsen)
- Haukåsen til Ellingsrud (Østmarka)
- Tryvannsstua til Bogstad gård (Nordmarka)
- Merraskallen til Skrubbedal (Bærumsmarka)

Jeg trodde ikke han benektet at den var bra, men etterlyser litt mer konstruktive tilbakemeldinger. Som din! Den på Romeriksåsen og den i Østmarka bør jeg få med meg i løpet av sesongen. De andre er jeg enig i at er meget fine. Måtte krysse wyller i fjor, og som sagt så gjorde anleggsarbeid turen litt vel spennende. Har aldri opplevd så mye gjørme før. Absolutt alt pakket(dekk, sko, drev) seg og satt som rakkern...

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: jens fredrik] #1233314 11/08/2011 16:05
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: jens fredrik

Så bra, for da regner jeg med at du lister opp minst tre andre stier du synes er mye finere. Man kan aldri få nok godstier, så det er bare å kjøre på med tips.

Det er da vel ingen grunn for at jeg skal måtte liste opp andre stier?

Jeg kan heller utdype - alt skriveret hadde på forhånd gitt meg store forventninger til denne stien, som den rett og slett ikke oppfylte. Når det ikke er snev av utforrdring synes jeg det er for kjedelig.
At andre liker den skal jeg ikke ta fra dem, men det er forskjellig nivå ute og går.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: Åsmund Olsen] #1233377 11/08/2011 17:44
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes at versjonen Trym har under ermet er enda bedre.

Team Ibis / Probike

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: polkaDOT] #1233387 11/08/2011 18:00
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@åsmund: Apropos utfordring: Har du prøvd nedkjøringen til Lutvangen som starter oppe ved Måsåplassen? I forkant av bakken kan du følge en buktende sti langs hele Lutvanns østside, i sum en veldig fin sak. Det siste partiet er rimelig hårete, men i hovedsak tagbart på en god og tørr dag.

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: Åsmund Olsen] #1233666 11/08/2011 22:29
P
Paragon Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
P
takk for gode tips her. denne stien må pröves.. Gleder meg

Oddy

Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: Åsmund Olsen] #1233905 12/08/2011 09:54
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Har du prøvd ned fra Kolsåstoppen (sør-toppen blir det vel?). Var en tur opp der i går på beina og møtte en syklist på toppen. Var ikke helt annledning for å spørre om han skulle sykle ned den veien jeg gikk opp, men tror det er absolutt tagbart for de med godt over snittet teknikk. Selv må jeg bare inrømme at jeg hadde fint sett meg nødt til å gå av og trille/bære ned en del partier der... Er jo en del folk som går opp der og, så man bør vel ta det rimelig piano også...

Redigert av BeefCake; 12/08/2011 09:55.

- Mvh BeefCake
Re: Hvor starter stien i denne filmen?? [Re: Åsmund Olsen] #1233965 12/08/2011 11:30
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jens fredrik

Det er da vel ingen grunn for at jeg skal måtte liste opp andre stier?

Jeg kan heller utdype - alt skriveret hadde på forhånd gitt meg store forventninger til denne stien, som den rett og slett ikke oppfylte. Når det ikke er snev av utforrdring synes jeg det er for kjedelig.
At andre liker den skal jeg ikke ta fra dem, men det er forskjellig nivå ute og går.

Da misforsto jeg deg nok. Det er nok av folk i miljøet med holdninger i retning: "Jeg vet om mye bedre stier enn dere, men sier ikke hvor de er". Jeg lever i den tro at om alle visste om de mange fine stiene i Oslomarka ville slitasjen på de mest åpenbare og bynære vært mindre, derfor er jeg muligens litt hårsår overfor holdninger som beskrevet over. Samtidig skjønner jeg at man verner litt om de mest sårbare og utsatte småstiene, så jeg er klar over dilemmaet.

Når jeg nå vet at du ikke mente det slik, men heller var skuffet over at stien ikke leverte det du ble forespeilet, er jeg enig i at man ikke nødvendigvis må levere en liste over bedre alternativer.

I min bok defineres ikke stiens kvalitet utelukkende av vanskelighetsgrad. Om jeg vil knote rævva av meg kan jeg sykle Råbøl i Hafjell en hel dag, men ofte vil jeg oppleve flyt og fart og fine svinger i kombinasjon. Utfra de kriteriene er den nevnte stien faktisk veldig fin, selv om det finnes like gode og enda finere stier der ute. Et godt eksempel på det er avslutningen på stien fra Bånntjern til Gaustad, en sti med relativt få høydemetere og så godt som ingen tekniske partier, men til gjengjeld fin atmosfære og nydelige svinger på skogsbunn. Makan til flyt og sykkelfilmatmosfære skal man lete lenge etter i Oslomarka.

Moderator  support