Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge sykkel selv?

Bygge sykkel selv? #1230816 09/08/2011 06:25
L
Lompa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
For å få den sykkelen jeg ønsker meg til en pris jeg er villig til å betale, har jeg innsett at selvbygg er løsningen.

Så, hvor vanskelig er det å bygge en sykkel på egenhånd? Har jo mekket en del på min gamle hardtail, men krever et slikt prosjekt større forkunnskaper?

Re: Bygge sykkel selv? [Re: Lompa] #1230822 09/08/2011 06:35
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Utrolig enkelt. Bygde selv min første sykkel i vinter, og det var null problemer. Bare kjøp et bra mekkestativ og noe ok verktøy. Du trenger ingen forhåndskunnskaper, men kan lære underveis. Bare å spørre her, søke på Internett etc.

mvh.
Klaus A.
Re: Bygge sykkel selv? [Re: Klaus A.] #1230845 09/08/2011 06:58
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er du noenlunde praktisk av deg og bruker forumet og evt andre kilder underveis er ikke selvbygg noe problem! ICON_SMILE Men at det blir billigere enn ferdigsykkel.....nja...sjeldent.. ICON_WINK I hvert fall er det min erfaring, man legger på litt her og litt der...og så kommer det man har glemt at man måtte ha osv.. ICON_SMILE Tror i grunn jeg har hatt budsjettsprekk på så og si alle mine selvbygg-prosjekter i hvert fall.. Men mulig at jeg bare er dårlig på planlegging og selvkontroll når innkjøpene skal gjøres.. ICON_WINK

Re: Bygge sykkel selv? [Re: Raymond] #1230855 09/08/2011 07:11
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
En fordel er at man kan spre utgiftene over lengre tid framfor å gjøre et stort innhugg i kontoen.
Det føles billigere, gir bedre WAF og dessuten er det veldig gøy å bygge selv.

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: Bygge sykkel selv? [Re: alltid_motvind] #1230860 09/08/2011 07:16
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skulle jeg bygget meg sykkel selv,så ville jeg faktisk brukt vinteren til det,og jeg ville trålet nettbutikker og bruktforumet etter gode kjøp ganske ofte.
Man trenger jo dessuten ofte litt verktøy også,men som regel er det verktøy du kan få bruk for senere.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Bygge sykkel selv? [Re: Lompa] #1230861 09/08/2011 07:18
ravi Offline
Entusiast
Entusiast
Du møter nok ikke de største problemene underveis. Er det ting du er usikker på, så les deg opp på forhånd før du starter skruingen. (sjekk manualer, youtube etc)

Som du selv skriver, du får den sykkelen du ønsker deg, slik du ønsker den. :-) Ingenting er bedre enn det.

Re: Bygge sykkel selv? [Re: alltid_motvind] #1230862 09/08/2011 07:18
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: alltid_motvind
En fordel er at man kan spre utgiftene over lengre tid framfor å gjøre et stort innhugg i kontoen.
Det føles billigere, gir bedre WAF og dessuten er det veldig gøy å bygge selv.

Veldig mye lettere å få aksept for flere små pakker fra utlandet enn en diger en som tar mye ny plass i boden, ja. Dessuten er det interessant og lærerikt å bygge sjøl - man lærer veldig mye om mekking som kommer til gode senere.

Men billigere? mnjei, tror ikke det. thinking

Redigert av knuthaug; 09/08/2011 07:20.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Bygge sykkel selv? [Re: alltid_motvind] #1230864 09/08/2011 07:22
Radival Offline
Ivrig
Ivrig

dessuten er det veldig gøy å bygge selv.

Nettopp! Det er gøy å bygge selv. Som Raymond er inne på er det ikke sikkert prisen blir lavere totalt sett, men selvbygg anbefales for det.
Med hjelp av internett og tålmodighet får man til det meste ICON_SMILE
Dette er ikke treskjæring, så det er ingen øvelse i håndlag, mer i tålmodighet (...regn med å måtte justere en gang eller to her og der før du er fornøyd)

Det kan være greit å forsøke å få en oversikt over hva du trenger av verktøy på forhånd. Særlig for gaffel/styrelager finens det en del spesialverktøy som man aldri bruker til noe annet - men mange klarer seg uten dette også, har vært en del tråder på dette her i det siste

Re: Bygge sykkel selv? [Re: Radival] #1230869 09/08/2011 07:26
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Radival

Dette er ikke treskjæring, så det er ingen øvelse i håndlag, mer i tålmodighet (...regn med å måtte justere en gang eller to her og der før du er fornøyd)

Ikke helt enig der i forhold til håndlag. Jeg sliter _alltid_ mye mer de første gangene jeg gjør noe fordi jeg kløner med de melkehvite tastaturpuselankene mine. Andre og tredje gangen finner jeg teknikken og håndlaget og ting går smuud. F.eks ved de-montering og montering av demperoppheng og bakdemper hvor flere bolter og skiver skal inn samtidig.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Bygge sykkel selv? [Re: knuthaug] #1230900 09/08/2011 07:54
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: knuthaug

Ikke helt enig der i forhold til håndlag. Jeg sliter _alltid_ mye mer de første gangene jeg gjør noe fordi jeg kløner med de melkehvite tastaturpuselankene mine. Andre og tredje gangen finner jeg teknikken og håndlaget og ting går smuud. F.eks ved de-montering og montering av demperoppheng og bakdemper hvor flere bolter og skiver skal inn samtidig.

Ja, eller nei ICON_WINK
Forsåvidt samme her, det går tildels meningsløs lang tid første gang jeg skal gjøre noe, men "kostnaden" er sånn sett bare tida. Det pleier imidlertid å bli riktig selv om det tar tid og en del forsøk. Hadde jeg forsøkt meg på treskjæring hadde vel de 500 første forsøkene måtte brennes før jeg kom fram til noe som så bra ut ICON_SMILE

Redigert av Radival; 09/08/2011 07:54. Rediger grunn: trkklf
Re: Bygge sykkel selv? [Re: Radival] #1231139 09/08/2011 11:42
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

dessuten er det veldig gøy å bygge selv.

Nettopp! Det er gøy å bygge selv. Som Raymond er inne på er det ikke sikkert prisen blir lavere totalt sett, men selvbygg anbefales for det.
Med hjelp av internett og tålmodighet får man til det meste ICON_SMILE

Det kan være greit å forsøke å få en oversikt over hva du trenger av verktøy på forhånd. Særlig for gaffel/styrelager finens det en del spesialverktøy som man aldri bruker til noe annet - men mange klarer seg uten dette også, har vært en del tråder på dette her i det siste

Jeg mente på ingen måte å anbefale ferdigsykkel kontra selvbygg. Selvbygg er både gøy, lærerikt OG, den beste måten å få akkurat den sykkelen man vil! ICON_SMILE Jeg ville bare presisere at det ofte blir litt dyrt... og at i hvert fall min erfaring tilser at når man kommer godt i gang, så har man så lyst til å bli ferdig og se "verket", at man ikke lenger er like flink til å gjøre gode kjøp og dealer, og går for det man vil ha.. ICON_SMILE

Re: Bygge sykkel selv? [Re: Raymond] #1231198 09/08/2011 12:40
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Raymond
Jeg ville bare presisere at det ofte blir litt dyrt... og at i hvert fall min erfaring tilser at når man kommer godt i gang, så har man så lyst til å bli ferdig og se "verket", at man ikke lenger er like flink til å gjøre gode kjøp og dealer, og går for det man vil ha.. ICON_SMILE

Enkelte ender også opp med å ha deler til overs når man er ferdig ICON_WINK
Hender jo man ombestemmer seg underveis eller finner ut at et litt annet stem/styre e.l passer bedre
Blir ofte en del porto også, da det er sjelden en enkelt web-sjappe har alt man vil ha i akkurat den rette varianten

Re: Bygge sykkel selv? [Re: Radival] #1232108 10/08/2011 10:38
T
Terjers Offline
Avhengig
Avhengig
T
Bygde stisykkel i vinter. Erfaringen min er at hvis en bruker vinteren til å tråle nettet etter gode tilbud, så blir det både billig og bra. Min kom på ca 2/3 av veiledende på årets tilsvarende. Og da med mye bedre deler. Riktignok stort sett fjorårets, men det funker like bra.
I tillegg er det moro, og en lærer sykkelen såpass godt å kjenne at det stort sett går greit å fikse ting underveis.

Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel.
Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-

Moderator  support