|
Bygge sykkel selv?
|
Bygge sykkel selv?
09/08/2011 06:25
|
Lompa
OP
Fersking
|
OP
Fersking
For å få den sykkelen jeg ønsker meg til en pris jeg er villig til å betale, har jeg innsett at selvbygg er løsningen.
Så, hvor vanskelig er det å bygge en sykkel på egenhånd? Har jo mekket en del på min gamle hardtail, men krever et slikt prosjekt større forkunnskaper?
|
|
|
Re: Bygge sykkel selv?
[Re: Lompa]
09/08/2011 06:35
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Utrolig enkelt. Bygde selv min første sykkel i vinter, og det var null problemer. Bare kjøp et bra mekkestativ og noe ok verktøy. Du trenger ingen forhåndskunnskaper, men kan lære underveis. Bare å spørre her, søke på Internett etc.
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: Klaus A.]
09/08/2011 06:58
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er du noenlunde praktisk av deg og bruker forumet og evt andre kilder underveis er ikke selvbygg noe problem!  Men at det blir billigere enn ferdigsykkel.....nja...sjeldent..  I hvert fall er det min erfaring, man legger på litt her og litt der...og så kommer det man har glemt at man måtte ha osv..  Tror i grunn jeg har hatt budsjettsprekk på så og si alle mine selvbygg-prosjekter i hvert fall.. Men mulig at jeg bare er dårlig på planlegging og selvkontroll når innkjøpene skal gjøres.. 
|
|
|
[Re: Raymond]
09/08/2011 07:11
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
En fordel er at man kan spre utgiftene over lengre tid framfor å gjøre et stort innhugg i kontoen. Det føles billigere, gir bedre WAF og dessuten er det veldig gøy å bygge selv.
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
[Re: alltid_motvind]
09/08/2011 07:16
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skulle jeg bygget meg sykkel selv,så ville jeg faktisk brukt vinteren til det,og jeg ville trålet nettbutikker og bruktforumet etter gode kjøp ganske ofte. Man trenger jo dessuten ofte litt verktøy også,men som regel er det verktøy du kan få bruk for senere.
|
|
|
[Re: Lompa]
09/08/2011 07:18
|
ravi
Entusiast
|
Entusiast
Du møter nok ikke de største problemene underveis. Er det ting du er usikker på, så les deg opp på forhånd før du starter skruingen. (sjekk manualer, youtube etc)
Som du selv skriver, du får den sykkelen du ønsker deg, slik du ønsker den. :-) Ingenting er bedre enn det.
|
|
|
09/08/2011 07:18
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
En fordel er at man kan spre utgiftene over lengre tid framfor å gjøre et stort innhugg i kontoen. Det føles billigere, gir bedre WAF og dessuten er det veldig gøy å bygge selv. Veldig mye lettere å få aksept for flere små pakker fra utlandet enn en diger en som tar mye ny plass i boden, ja. Dessuten er det interessant og lærerikt å bygge sjøl - man lærer veldig mye om mekking som kommer til gode senere. Men billigere? mnjei, tror ikke det.
Redigert av knuthaug; 09/08/2011 07:20.
|
|
|
09/08/2011 07:22
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
dessuten er det veldig gøy å bygge selv.
Nettopp! Det er gøy å bygge selv. Som Raymond er inne på er det ikke sikkert prisen blir lavere totalt sett, men selvbygg anbefales for det. Med hjelp av internett og tålmodighet får man til det meste Dette er ikke treskjæring, så det er ingen øvelse i håndlag, mer i tålmodighet (...regn med å måtte justere en gang eller to her og der før du er fornøyd) Det kan være greit å forsøke å få en oversikt over hva du trenger av verktøy på forhånd. Særlig for gaffel/styrelager finens det en del spesialverktøy som man aldri bruker til noe annet - men mange klarer seg uten dette også, har vært en del tråder på dette her i det siste
|
|
|
[Re: Radival]
09/08/2011 07:26
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Dette er ikke treskjæring, så det er ingen øvelse i håndlag, mer i tålmodighet (...regn med å måtte justere en gang eller to her og der før du er fornøyd)
Ikke helt enig der i forhold til håndlag. Jeg sliter _alltid_ mye mer de første gangene jeg gjør noe fordi jeg kløner med de melkehvite tastaturpuselankene mine. Andre og tredje gangen finner jeg teknikken og håndlaget og ting går smuud. F.eks ved de-montering og montering av demperoppheng og bakdemper hvor flere bolter og skiver skal inn samtidig.
|
|
|
[Re: knuthaug]
09/08/2011 07:54
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Dette er ikke treskjæring, så det er ingen øvelse i håndlag, mer i tålmodighet (...regn med å måtte justere en gang eller to her og der før du er fornøyd)
Ikke helt enig der i forhold til håndlag. Jeg sliter _alltid_ mye mer de første gangene jeg gjør noe fordi jeg kløner med de melkehvite tastaturpuselankene mine. Andre og tredje gangen finner jeg teknikken og håndlaget og ting går smuud. F.eks ved de-montering og montering av demperoppheng og bakdemper hvor flere bolter og skiver skal inn samtidig. Ja, eller nei  Forsåvidt samme her, det går tildels meningsløs lang tid første gang jeg skal gjøre noe, men "kostnaden" er sånn sett bare tida. Det pleier imidlertid å bli riktig selv om det tar tid og en del forsøk. Hadde jeg forsøkt meg på treskjæring hadde vel de 500 første forsøkene måtte brennes før jeg kom fram til noe som så bra ut 
Redigert av Radival; 09/08/2011 07:54. Rediger grunn: trkklf
|
|
|
09/08/2011 11:42
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
dessuten er det veldig gøy å bygge selv.
Nettopp! Det er gøy å bygge selv. Som Raymond er inne på er det ikke sikkert prisen blir lavere totalt sett, men selvbygg anbefales for det. Med hjelp av internett og tålmodighet får man til det meste Dette er ikke treskjæring, så det er ingen øvelse i håndlag, mer i tålmodighet (...regn med å måtte justere en gang eller to her og der før du er fornøyd) Det kan være greit å forsøke å få en oversikt over hva du trenger av verktøy på forhånd. Særlig for gaffel/styrelager finens det en del spesialverktøy som man aldri bruker til noe annet - men mange klarer seg uten dette også, har vært en del tråder på dette her i det siste Jeg mente på ingen måte å anbefale ferdigsykkel kontra selvbygg. Selvbygg er både gøy, lærerikt OG, den beste måten å få akkurat den sykkelen man vil!  Jeg ville bare presisere at det ofte blir litt dyrt... og at i hvert fall min erfaring tilser at når man kommer godt i gang, så har man så lyst til å bli ferdig og se "verket", at man ikke lenger er like flink til å gjøre gode kjøp og dealer, og går for det man vil ha.. 
|
|
|
[Re: Raymond]
09/08/2011 12:40
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville bare presisere at det ofte blir litt dyrt... og at i hvert fall min erfaring tilser at når man kommer godt i gang, så har man så lyst til å bli ferdig og se "verket", at man ikke lenger er like flink til å gjøre gode kjøp og dealer, og går for det man vil ha..  Enkelte ender også opp med å ha deler til overs når man er ferdig Hender jo man ombestemmer seg underveis eller finner ut at et litt annet stem/styre e.l passer bedre Blir ofte en del porto også, da det er sjelden en enkelt web-sjappe har alt man vil ha i akkurat den rette varianten
|
|
|
10/08/2011 10:38
|
Terjers
Avhengig
|
Avhengig
Bygde stisykkel i vinter. Erfaringen min er at hvis en bruker vinteren til å tråle nettet etter gode tilbud, så blir det både billig og bra. Min kom på ca 2/3 av veiledende på årets tilsvarende. Og da med mye bedre deler. Riktignok stort sett fjorårets, men det funker like bra. I tillegg er det moro, og en lærer sykkelen såpass godt å kjenne at det stort sett går greit å fikse ting underveis.
Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel. Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
|
|
|
|
|