Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slark i hjullager. Stramming.

Slark i hjullager. Stramming. #1229666 07/08/2011 18:05
Leif_H Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Satte på nytt dekk på bakhjulet. Når jeg satte på hjulet igjen kjente jeg at det var slark i navet. Tok av hjul og kassett og noen små pakninger og gummiringer på bossiden. Gjorde rent og strammet litt på en mutter slik at slarken forsvant, før jeg satte det sammen igjen. Slarken er borte men hjulet triller dårligere. Har jeg strammet for mye? Bør lagrene skiftes? Hvordan gjøres det? Det er XT nav.

Søkte men fant ingen tråder om dette. Er det noen som har en link som forklarer hvordan dette skal gjøres?

Re: Slark i hjullager. Stramming. [Re: Leif_H] #1229670 07/08/2011 18:09
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Du har nok strammet for mye. Trolig er kuler og lagerbaner helt ok hvis de ikke oppførte seg "hakkete" og med en knasende lyd før du servet dem. Stramming av cup 'n' cone nave er litt fingerspitzgefülkrevsomt (beklager nynorsken), lageret skla strammes bare såpass at det akkurat ikke er slark i det før du monterer hjulet på igjen. Det som skjer er at hurtigkoblingen strammer lageret ytterligere, og dermed blir det tregt. Her er det bare å finne tålmodigheten og konusnøklene igjen. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!

Moderator  support