Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

PIP - Pappa I Perm

PIP - Pappa I Perm #1229420 07/08/2011 12:21
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Da har jeg endelig blitt PIP. Tiden med lange sykkelturer med unegn på slep har endelig kommet....eller den skulle ha kommet. Ungen kan sitte, har vogn (CX1) og har vært på en tur, men jeg kvier meg for å gjøre det til en hyppig foreteelse. Vi er stort sett ute 3 ganger 1-2 timer hver dag, men i vogn. Når vi er ute sover hun liggende i vognen. Når hun ikke sover åler hun seg rundt i leiligheten.
Jeg har ikke lyst til å stroppe henne fast i en vogn når hun er våken - det kan umulig være særlig gøy for henne. Videre er jeg litt skeptisk til om hun vil sove like godt sittende i vogna - som har babyinsett, men ikke babyslynge/køye. Så resultatet er at det ikke blir noen sykkeltur med barn, og heller ikke løpetur med sykkelvogn....
Er jeg for forsiktig? Hvordan har dere ordnet dere?
(Nå driver jeg med mine aktiviteter etter eller når mor kan få avlastning fra bestemor)

Re: PIP - Pappa I Perm [Re: hilmer] #1229421 07/08/2011 12:22
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Litt tvetydig ovenfor. Turen nå går for det meste i en vanlig sportsvogn, sykkelvognen blir lite brukt.

Redigert av hilmer; 07/08/2011 12:24.
Re: PIP - Pappa I Perm [Re: hilmer] #1229520 07/08/2011 14:40
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Først grattis!

Jeg hadde flere turer inn i marka med mine barn når jeg hadde perm, men jeg hadde ikke sånn flott vogn så jeg brukte et barnesete som kunne tiltes og en nakkekrage kjøpt på babyshop tror jeg som gjorde at om ungen duppet av litt så hjalp det til å holde hodet oppe så ikke det ble en ubehaglig vinkel på det. kragen har også en stropp som man kan feste rundt barnesetet (vet ikke hvordan det blir i ditt tilfelle, men du kan da sikkert feste det på en måte så det blir behagelig for barnet).

Alt i alt så resulterte det i flere fine turer på dagtid i marka på jevnt underlag, lav hastighet og med flere stopp underveis.

Jeg synes du skal gjøre et forsøk jeg med en rolig, kort tur og ta det derfra.

Re: PIP - Pappa I Perm [Re: Brumm] #1229639 07/08/2011 17:06
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Antar jeg får prøve. Hodet holdes godt på plass av baby-innsettet, så det som bekymrer meg er eventuelt manglende/dårlig søvn....det blir ganske likt et bilsete.
Hadde du med mat, eller ble den spist hjemme?

Re: PIP - Pappa I Perm [Re: Brumm] #1229641 07/08/2011 17:09
V
vellevoll Offline
Entusiast
Entusiast
V
Jeg har akkurat begynt med sykkelturer med min datter i vogn. Første gang var uvant for henne, men nå virker det som hun fryder seg vilt bak der. Hun er ti mnd gammel.
Vi kan gjerne ta noen turer sammen hvis du ønsker det. Jeg bor i Nittedal og her er det i alle fall mange fine turmuligheter:)

Stian
Re: PIP - Pappa I Perm [Re: vellevoll] #1229662 07/08/2011 17:53
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Takk for tilbudet. Må komme meg litt mer inn i rollen først tror jeg...har kun en ukes erfaring (med perm) foreløpig. Vesla er 8 1/2 mnd - som kanskje er litt tidlig, men hun setter seg opp og sitter bra selv. Foreløpig har vi kun brukt rulling til soving, men det kan jo endre seg...dersom hun kunne fryde seg vilt ville jeg nok kunne bruke mer av "våkentiden" hennes med god samvittighet.

Re: PIP - Pappa I Perm [Re: hilmer] #1229668 07/08/2011 18:06
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det er bare å kjøre på så lenge vesla ikke klager. Da hun bare er drøye 8 måneder, så ville jeg holdt meg unna marka. Småttisene er litt dårlig skrudd sammen. Jeg syklet Hammeren - Bjørnholt med gutten min da han var 5 mndr i en CX2 utstyrt med hengekøyen. Det går, men man må sykle ekstremt sakte da hodet rister vel mye etter min smak. Holder meg nå til asfalt til han blir sterkere. Datteren min har vært med i marka utallige ganger siden hun var ca 15 mndr, da i en baby-support. Mange lange ture på asfalt før det. Hodestøten til supporten nærmest låser hodet fast og hun sover veldig godt i den, selv nå når hun nærmer seg 2.5 år.

Som nevnt innledningsvis, barna har en temmelig god alarm som slår inn om de mistrives. Lytt til denne. Er det stille har de det bra. Prøv deg fram med stadig lengre turer, og ha alltid litt mat på lur. Hos hos er det alltid med litt kjeks og vann, men Maxim-barer har også blitt brukt til å roe gemyttene.

Lykke til og nyt tiden ICON_SMILE.

Re: PIP - Pappa I Perm [Re: vellevoll] #1229726 07/08/2011 18:56
kilgore Offline
Medlem
Medlem
Gratulerer med familieforøkning!
Du skal ikke bekymre deg for å ta barnet på tur i en CX1 sykkelvogn. Om du tar en titt i sportsvognen neste gang du er på tur ser du at barnet sitter vel så stille og trygt i sykkelvogn. Barnet sover fint i den sittende stillingen i vognen når det skal soves på dagtid. Mitt barn sov bedre og opp til en halv time lengre på tur i sykkelvogn framfor en stillestående vogn du har hevet et pledd over. Jeg bruker Chariot sin nakkestøtte og hoftestøtte som jeg kjøpte herfra og er fornøyd.

Om du ønsker å legge ut på tur med mindre risting i vognen anbefaler jeg å kjøpe joggehjul foran siden joggeturer har lavere fart. 

Tenk heller på hver soving som mulighet for en to-timers treningsøkt i rolig tempo. Om du i tillegg tar med et pledd og ekstra mat til ungen kan du legge inn rastepause, i tilfelle barnet våkner tidlig. Barnet mitt sov aldri like lenge hver gang.

Typiske turer jeg la ut på i forrige pappaperm: 
Motbakkeintervaller opp Grefesenkollen (landevei) med rast på toppen.
Runder i Maridalen (landevei) med rast i solveggen til runiene.
1km intevaller (løping) i parken på St. hanshaugen.
Jogge opp og ned langs grusveiene ved Akerselva. 

God tur!

Re: PIP - Pappa I Perm [Re: kilgore] #1230030 08/08/2011 08:24
ivkri Offline
Entusiast
Entusiast
De første turene jeg sykla med vogn ble det stille etter 5-10min. Måtte da stoppe opp relativt ofte for å sjekke at alt var i orden. Men gutten sov (tilsynelatende) godt baki der.

Nå i det siste har han blitt mer bevisst på hva som skjer rundt seg - så når jeg titter bakover nå, så ser jeg han studerer omgivelsene. Veldig morsomt når han lager dyrelyder hver gang han ser noen dyr. Hester ser ut til å være spesielt interessante ICON_SMILE

Vi sykler stort sett bare grus, samt et og annet stykke asfalt. En runde rundt Maridalsvannet er perfekt. Nok av stoppeplasser, med benker og flotte utsiktspunkt underveis.

Godt Tur!

Redigert av ivkri; 08/08/2011 08:24.

It is all about smiles pr hour, not miles pr hour ICON_SMILE
Re: PIP - Pappa I Perm [Re: ivkri] #1230328 08/08/2011 14:45
H
hilmer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Da var picnik på Bygdøy unnagjort. Tror hun akkurat sovnet på vei ut...men våknet da jeg sjekket. Det var tydeligvis gøy å spise ute! På vei hjem sovnet hun etter 5 min. Foreløpig bruker jeg samboerens dbs finse som trekkvogn - blir skikkelig styrketråkk i motbakkene.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå