Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte eike eller kjøpe nytt hjul

Bytte eike eller kjøpe nytt hjul #1229227 07/08/2011 06:59
U
Unparalleled Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
U
Har knekt en eike inne i festeskruen på felgen, på Alexrims race 28 hjulet som fulgte med min Scott Speedster 20.

Jeg kan ingenting om hjulbygging, men har lest at hvis en eike knekker kan man få flere problemer med dette hjulet senere. Lurer derfor på om det kan være like lurt å kjøpe et nytt hjul som å sende dette til reparasjon, kanskje flere ganger fremover.

Siden sykkelen ikke var så dyr, regner jeg ikke med at dette er det råeste hjulet som finnes på markedet. Men på en annen side føles det ikke helt bærekraftig å bytte hjul pga en sånn småting heller.

Re: Bytte eike eller kjøpe nytt hjul [Re: Unparalleled] #1229235 07/08/2011 07:32
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Røk en eike her i våres på min DT swiss felg.
Fikk den byttet, og så røk en ny, byttet og så enda en.

Nå er felgen inne for kontroll om det kan være en reklamasjon.

Altså ingen problem med å bytte en eike, men som du skriver så kan det virke som det kommer flere.

Koster ikke all verdens å bytte en eike, men all tid og irritasjon tatt i betraktning så nytter det ikke at en eike ryker på hver tur. Snakker da om tur på lett grusvei og "snarveien" ifra Kikut mot Sørkedalen.

Sitter nå å venter på svar ifra butikk ang felgen, bør få svar snart etter over 3 uker.

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Bytte eike eller kjøpe nytt hjul [Re: Pink floyd] #1229245 07/08/2011 07:47
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Eiker ryker av seg selv primært enten pga dårlig bygging eller feil ryttervekt i forhold til hva hjulet er laget for. Sistnevnte er butikken ansvarlig for å hindre at skjer, førstnevnte er det sykkelprodusenten som er ansvarlig for. Overraskende mye elendige maskinbyggede hjul der ute selv på ganske dyre sykler.

Begynner man å ryke eiker, er det bare å bytte alle sammen først som sist. Og gjerne ta en vurdering av om hjulet består av deler som egentlig passer til den aktuelle rytteren.

Re: Bytte eike eller kjøpe nytt hjul [Re: Ole] #1229262 07/08/2011 08:26
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Om felgen ikke tåler min vekt på 85 kg så forventer jeg faktisk at selger opplyser om dette ved salg.

Regner også med at DT Swiss felger skal være av en grei kvalitet,

Skulle jo også kunne forvente at en felg på en fulldempet offroader skulle tåle LETT terreng sykling på sti og ellers 90% på grusvei.
Om ikke burde vel nok engang selger undersøke hva sykkelen skal brukes til og si ifra om vekt på rytter eller planlagt bruk vil medføre utgifter ved eike brudd på en sykkel som ikke er ett år gammel.

Så får vente å se hva de finner ut av.

B

Redigert av Pink floyd; 07/08/2011 08:32.

Re: Bytte eike eller kjøpe nytt hjul [Re: Pink floyd] #1229643 07/08/2011 17:13
U
Unparalleled Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
U
Er 90kg og det blir litt hopping over ferister ol. på de veiene jeg sykler på så i mitt tilfelle er det vel fult mulig at det er mekanisk belastning som har ført til eikebruddet.
Hvis jeg må bytte alle eikene på et rimelig hjul så kan jeg ikke forstå annet enn at det lønner seg å kjøpe nytt

Redigert av Unparalleled; 07/08/2011 17:13.
Re: Bytte eike eller kjøpe nytt hjul [Re: Unparalleled] #1229895 07/08/2011 22:40
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
hoppe over en ferist eller to bør da et sykkel hjul klare. Gjør det ikke det og det var du som handlet sykkelen og ikke din anorektiske lille søster på 42 kg burde vel selger ha opplyst om dette.

Re: Bytte eike eller kjøpe nytt hjul [Re: Pink floyd] #1230085 08/08/2011 09:25
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Pink floyd
hoppe over en ferist eller to bør da et sykkel hjul klare. Gjør det ikke det og det var du som handlet sykkelen og ikke din anorektiske lille søster på 42 kg burde vel selger ha opplyst om dette.

Normalt går de fleste hopp og hull bra - men iblandt treffer en litt "forkjært" og da ryker selv det beste utstyr.
En brutt eike trenger ikke bety allverden hvis rettingen blir gjort skikkelig. Det er hvis det skjer igjen kort tid etter reparasjon det er tid for den alvorlige samtalen med forhandleren.

Re: Bytte eike eller kjøpe nytt hjul [Re: alfred] #1230286 08/08/2011 13:07
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Det skal virkelig mye til for en eike å ryke under normal kjøring
Ferister inkludert.

I 90% av tilfellene er det misstilpassing av komponenter og dårlig bygg.

Resten av eikene står ikke usannsynlig pent i kø.
Som Ole sier...skift dem alle hvis nav og felg er verdt det.

Re: Bytte eike eller kjøpe nytt hjul [Re: Fast gjest] #1231550 09/08/2011 19:20
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis man ikke jevnlig sjekker eikene og får etterstrammet de som løsner (eller får rettet opp små skjevheter) så vil enkelte eiker bli mye mer belastet enn andre, og de kan ryke.

Kjenn på alle eikene, og hvis noen sitter veldig løst så må de strammes, om enn bare med en knipetang eller bare fingre.

Det kan være at eikene har vært strammet for hardt fra fabrikk, og da kan du muligens ha noe reklamasjonsrett (?)

Vet at det er stor forskjell på forskjellige hjulsett mht hvordan eikene er strammet; noen hjulsett kan rulle i mange tusen km uten at man rører noe; andre trenger kontinuerlig justering. Det kan like godt være at niplene sitter mer fast på eiken, som at komponentene er bedre/dårligere laget.

Bare ikke begynn å olje inn niplene! Jo tørrere og tregere, jo bedre ICON_SMILE

Redigert av Moonlit; 09/08/2011 19:24.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank

Moderator  support, Valentino