Hei, jeg har tenkt å prøve Maxxis sine Minion-dekk, men leser at overraskende få bruker bakdekket Minion DHR og heller bruker DHF både foran og bak...
For å gjøre saken enda mer forvirrende, så leser jeg at både DHF og DHR kan monteres både forlengs og baklengs som bakdekk. Noen som kan gi meg en liten guide i jungelen av alternativer? Burde jeg ha 2 stk DHF eller 1 stk av hver, og burde jeg montere dem forlengs eller baklengs?
Det enkleste er å ha to stk DHF, så kan du veksle på hva som er bakdekk og fordele slitasjen.
Jeg har prøvd begge som bakdekk, alltid montert "rett" vei, og mitt dårlig funderte inntrykk er at DHR klatrer noe bedre, men ikke så mye at det like gjerne kan være fordi jeg sammenlignet med et svakt minne av klatring med betydelig mer slitt fremdekk.
Begge klatrer etter min mening utmerket når de er montert rett vei, dette er i klissegummiutgave så det er uaktuelt for meg å øke rullemotstanden ytterligere med å montere de feil vei. Da ville jeg brukt opp futten i beina på å komme meg frem til klatreutfordringene, og dermed ikke hatt noen glede av det økte grepet likevel.
Jeg har ingen erfaring med Minion i mer rullevennlig 60a-gummi, mulig vurderingene ville blitt annerledes da.
EDIT: svaret mitt gjelder på stisykkel. Til utfor er vel rett vei rett uansett.
2xDHF Super Tacky (42A), selvsagt riktig vei. Om du søker litt på utfordekk på forumet får du diskusjonene om DHF vs Highroller vs Conti vs Schwalbe over uendelige sider, i bunn og grunn har DHF sinnsykt sidegrep og rulleegenskaper, HR slipper lettere (men kontrollert), men ruller også veldig lett, mange skryter av Der Kaiser som allrounddekk og utfordrer til DHF og Schwalbe har karret til seg en bra markedsandel i det siste selv om Maxxis er kongen på haugen og holder godt over halve markedet. Ift punkteringer er Maxxis konge, nesten så bra at jeg ikke skjønner hva de skal med DH slangen. Må være for Conti og Schwalbebrukere det...
Pål
Re: Maxxis Minion DHF eller DHR?
[Re: PålS]
#122844105/08/201112:28
Nå kommer minion dekka også i en rekke forskjellige varianter: gummiblanding, sidevegger, og størrelse varierer.
Jeg tror nok at dekka med mest biff for sti (2.5") blir for breie for bakramma di (er det ikke en Epic du har?), men det kan godt være at du får plass til 2.35" varianten da den er relativt smal til å være 2.35".
For å bevare en del av de gode og raske egenskapene ved Epic'en din ville jeg valgt 60a dekka i single ply eller EXO (finnes den i 2.35" variant??) (DHF/DHF) som ruller atskillig bedre enn tacky varianten, men som er fullblods stidekk. Lek deg med hvilken vei du vil ha bakdekket.
Jeg har et DHF single ply 60a miniondekk i 2.35” liggende om du vil teste ...
Redigert av Garpen; 05/08/201112:35. Rediger grunn: test på Begrkrystallen
Takker for info, virker som om det er unison enighet om å bruke 2x DHF, så da prøver jeg det! Fikk ikke helt klarhet i hva som var ulempene med DHR, er det kanskje sidegrepet som kunne vært bedre på DHR?
2.35 får garantert plass i bakramma på min Epic, men faktisk tror jeg ikke det er altfor langt unna at Minion 2.5 får plass også...bakramma er definitivt mer romslig enn på tidligere årsmodeller, og Crossmark 2.25 fikk plass med meget god margin.
I følge Maxxis så er Minion DHF single-ply 2.35 52mm brede og 2.5 55mm brede, så det er ikke store forskjellen. De skriver også at 2.5 EXO foldable er bare 50g tyngre enn 2.35 wire (begge 60a).
Blir ikke Minion 2.5 litt vel traktor for stibruk? Etter å ha brukt diverse ballongdekk på sti de siste årene, satte jeg nylig på Minion 2.35 DHF 42a og DHR 60a. Snudde DHR bak fram for bedre klatregrep. Jeg synes det funker helt supert! Ja, det ser smalt ut, men de gir en utrolig mye mer snappy følelse enn traktordekk. Det samme, trygge Minion-grepet jeg er vant med fra utforsykkelen, og mer enn nok klatregrep. Valgte DHR 60a for å få litt mindre rullemotstand på asfalttransporten, og det tror jeg funket (uten å ha prøvd DHR 42a). Jeg er kjempefornøyd, og at dekkpakken kostet meg totalt 460 kr over disk i Oslo, er jo heller ingen ulempe. Jeg er lei av dekk til 5-600 kr stykket som slites ut på null-komma-niks. Hører med til historien at jeg veier 75 kg og dermed fremdeles kan kjøre relativt lavt trykk uten å punktere. For en kar på 100 kg vil det naturligvis stille seg annerledes.
Redigert av tron; 05/08/201114:04.
[Re: tron]
#122852505/08/201114:20
Jeg brukte Minion 2.5 en periode som fordekk på stisykkelen og 2.35 bak når det var skikkelig våte forhold. Hadde også fordekket i 2.35, men syns 2.5 ga enda litt bedre flyt over mykt og gjørmete underlag og ga litt mer selvtillit over røffe ting (innrømmer at jeg er litt pysete).
Dreit i at det ble tungt, sykla ikke så fort men hadde max grep, syns det var en god følelse.
Senere gikk jeg over til Advantage 2.4 foran og 2.25 bak, mye lettere men savna grepet enkelte ganger.
[Re: tron]
#122853305/08/201114:36
Hører med til historien at jeg veier 75 kg og dermed fremdeles kan kjøre relativt lavt trykk uten å punktere. For en kar på 100 kg vil det naturligvis stille seg annerledes.
såvidt jeg husker er trådstarter også en sånn liten spirrevipp.
Forøvrig enig med Mork om at traktor er helt kult og kjører på samme dekk. (Bortsett fra at i min familie har vi alltid hatt Ford eller JD ...)
DHF 2,5 Exo 3C er et fint dekk, MEN: det er ikke like klissete som Super Tacky. SuperTacky er 42a, mens 3c er 60a i midten og 50a på kanten. Dette er ikke samme 3c som DH-varianten (dual ply), som er 40a på kantknastene med supertacky senter.
2,5 Exo er på størrelse med Big Betty og andre kjempedekk...
Har satt opp Minion SP 60a. 2.35 DHF foran og DHR bak snudd bak fram som drittværsoppsett slangeløst på egne felger. Hadde 40a bak før, men synes rulleegenskapene ble for dårlige. Dette er helt kongeoppsett slik som været har vert i sommer. Veier rundt 100kg i stimunndur og ligger rett under 30psi. Ikke ett problem etter at dekkene hadde satt seg. Synes det er stor forskjell på å ta seg frem i myr og gjørme i forhold til Ardent 2.4 som jeg bruker til vanlig.
DHF 2,5 Exo 3C er et fint dekk, MEN: det er ikke like klissete som Super Tacky. SuperTacky er 42a, mens 3c er 60a i midten og 50a på kanten. Dette er ikke samme 3c som DH-varianten (dual ply), som er 40a på kantknastene med supertacky senter.
Det ser ut som Maxxis har endret 3C-miksen på sine single-ply-dekk. De har en ny 3C-miks som heter "MaxxTerra 3C" og er 70a/50a/42a i følge Bholwell på mtbr.com (Maxxis-representant):
The tire will soon change to the MaxxTerra 3C configuration, which is 70a/50a/42a.
Har satt opp Minion SP 60a. 2.35 DHF foran og DHR bak snudd bak fram som drittværsoppsett slangeløst på egne felger. Hadde 40a bak før, men synes rulleegenskapene ble for dårlige. Dette er helt kongeoppsett slik som været har vert i sommer. Veier rundt 100kg i stimunndur og ligger rett under 30psi. Ikke ett problem etter at dekkene hadde satt seg. Synes det er stor forskjell på å ta seg frem i myr og gjørme i forhold til Ardent 2.4 som jeg bruker til vanlig.
Minion sitter uten tvil bedre, men Ardent ruller betydelig bedre.
Det ser ut som Maxxis har endret 3C-miksen på sine single-ply-dekk. De har en ny 3C-miks som heter "MaxxTerra 3C" og er 70a/50a/42a i følge Bholwell på mtbr.com (Maxxis-representant):
The tire will soon change to the MaxxTerra 3C configuration, which is 70a/50a/42a.
Det var hyggelige nyheter. Så får man se om de klarer å dytte vekk litt vekt og at forhandlere klarer å selge ut fjorårsmodellene.