Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

De moderne bysyklene - GA på Dn.no

De moderne bysyklene - GA på Dn.no #1228176 05/08/2011 07:59
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Geir Anders har en artikkel på Dn.no

Godt forfattet (som alltid)!

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: kjasmas] #1228178 05/08/2011 08:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Bra jeg søkte på "bysyklene" før jeg postet samme link.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: kjasmas] #1228189 05/08/2011 08:18
Gøss Offline
Entusiast
Entusiast
En knakende god artikkel, takk for linken!

"Sykling er degradert til en fritidssyssel, fordi bilismen har beslaglagt hele ferdselsarealet på veiene."

Kunne definitivt ikke sagt det bedre selv.

Dress me up in stitches.
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: kjasmas] #1228204 05/08/2011 08:29
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanonartikkel.

Finnes jo så mye digg der ute,og jeg er neppe alene om å kjenne folk som egentlig burde byttet ut sykkelen i en som passer dem bedre.

Kanskje man skulle ha laget en hvilken sykkel passer for meg og min bruk guide?

Edit:Innrømmelse- Den mest behagelige sykkelen jeg vet om er en eldre Svithun(litt usikker på om det er en svithun,men skal sjekke det opp..) som noen venner har på hytta,tror den er fra 70-tallet ish.

Ballongdekk,damesykkeldesign,styre med backsweep,singelspeed,og med fjæring under setet...
Så behagelig å sykle på at det kjennes ut som om man flyr i 12km/t...

Redigert av SimonS; 05/08/2011 08:38. Rediger grunn: Sjå,ein heffalump...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: Gøss] #1228217 05/08/2011 08:37
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Geir Anders treffer alltid spikeren midt på hodet.

Det som er artig for min del er at han stort sett skriver litt på siden av hva jeg tenker/gjør/etterlever, men jeg føler meg hver eneste gang enig i det han skriver. Dagens artikkel treffer fantastisk bra.

Jeg har tre sykler som alle er er mer eller mindre beregnet på fart og trening (sti er fortsatt fart og trening selv om det er morro). Jeg har ingen sykler som lar meg sykle til butikken som er 3 og 6 kilometer unna (bor på bygda), vi har en bil og de gangene bilen har vært opptatt har jeg faktisk tatt sekk og jogget til butikken, men det har bare vært fordi jeg ikke hadde bil og kunne ta den vanlige kjøreturen. Ingen av syklene mine er egnet for handling på butikken, koseturer med junior (sykkeltilhenger går, men han er for liten) og generelt praktisk bruk.

En fulldemper i karbon med dyre deler er helt klart raskt og fint i skauen, men hva hjelper det når jeg vil ta med sønnen min på tur i marka på kosetur med grill og pølser?

Jeg er allerede i godt i gang med tankene på ny sykkel, og overraskende nok er det for første gang ikke karbon eller fart som står i tankene...

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: kjasmas] #1228223 05/08/2011 08:45
alltid_motvind Offline
Entusiast
Entusiast
Flott artikkel av en av landets desidert beste sykkel-skribenter og sykkel-talspersoner.

Her er en han skrev i Morgenbladet også.

Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: kjasmas] #1228231 05/08/2011 08:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Flott sykler, men jeg er IKKE overbevist om at jeg trenger en sykkel til.

Jeg mener at det fint går an å kombinere syklist-orienterte sykler med transportsykling.

Jeg bruker XC rittsykkelen min som transportsykkel med henger nesten daglig, men de andre syklene duger også (untatt SS-en som ikke er kompatibel med Croozer-festet). I går hadde jeg en lang stisykkeltur før jobb, så etter jobb hentet jeg Axel (2) i barnehagen, handlet mat, og dro unge og tre svære bæreposer pluss 6 liter cola og et brett med egg hjem på en skitten Turner 6pack med henger. Hvis jeg tar meg en rask landeveistur i lunsjen, hekter jeg hengeren på raceren.

Dersom fruen bringer til barnehagen og jeg henter, kan hun parkere hengeren der slik at jeg plukker den opp når jeg kommer dit.

- Robert Green Ingersoll
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: GeirK] #1228259 05/08/2011 09:08
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Veldig fin artikel. Har selv tenkt det samme lenge, Norge må være et av de få land i verden der de fleste sykkelbutikker ikke selger en god gammeldags Gentlemans-sykkel (eller "kjerringsykkel" om man ska være ikke-PK). At selv de narkomane kjører runt på terrengsykler (mange stjålet, men likevel), var noe av det første som slog meg når jeg flyttet hit for en seks år siden.

Har lenge gått å tenkt på hvorfor ingen åpner en butikk i Oslo som solgte alle andre typer sykler enn MTB og racers, så kult at se at jentene i Kristiansand har fått det til.

Quote:

Tror svært få her inne _trenger_ nok enda en sykkel, akkurat som svært få som ikke er medlemmer her trenger en terrengsykkel til at sykle fra St. Hanshaugen til Youngstorget…

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: GeirK] #1228260 05/08/2011 09:09
josse Offline
Sitat: GeirK

Selvsagt går den an å bruke både racer og XC-rittsykler som transportsykler. Slik jeg ser det er (dessverre) tyverifaren det store argumentet for å ha en transporsykkel som ikke skiller seg ut. Har man trygg og god parkering på jobb er jo mye gjort, men jeg ville ikke vært komfortabel med å forlate en låst 6Pack utenfor et handlesenter i en times tid.

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: josse] #1228263 05/08/2011 09:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vi brukte ca 40 minutter. Sjansen for at noen med vinkelsliper befinner seg på parkeringsplassen i løpet av det tidsrommet er utrolig liten, men jeg skal innrømme at jeg ikke var helt komfortabel heller. Og så er jeg heldig som har innendørs sykkelparkering på jobb.

- Robert Green Ingersoll
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: jsdk] #1228268 05/08/2011 09:18
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Selvfølgelig lar xc sykler bruke til annet enn xc, men det krever (for meg) litt mer. Eks: man kommer fra jobb (i bil eller buss) og finner ut at man ikke har det man trodde man hadde til middag. Hvis man da skal smikke hengeren på en sykkel, på med sykkelsko, bråsykle ned på butikken for så å komme på at penbuksa ikke var glad i drevene på kranken eller olje osv...

Derimot å ha en sykkel som gladelig takler vanlige klær og sko, med ferdige vesker, som har skjermer, lås som er montert på ramma osv. må jo være gull til tider. Jeg tror det gjør terskelen for å kjøre bil høyere, jeg håper hvertfall det selv om jeg ikke har bestemt meg for å gå til innkjøp riktig enda.

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: kjasmas] #1228269 05/08/2011 09:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er utrolig greit å sykle med vanlige sko på SPD-pedaler, og det tar meg under 15 sekunder å stappe høyre buksebein ned i høyre sokk.

- Robert Green Ingersoll
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: GeirK] #1228283 05/08/2011 09:30
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Mine eggbeaters funker ikke så bra med vanlige sko, men til gjengjeld bruker jeg under 15 sekunder på å stappe buksebenet nedi en sokk ICON_WINK

Jeg ser godt hva du mener, men jeg tror fortsatt at det ville vært veldig praktisk med en sykkel til slikt bruk. Folk har jo ikke noe betenkeligheter med å kjøpe seg dyre sykler i hopetall (rittfulldemper, stisykkel, hardtail til birken, racer), men en butikk/tur/by-sykkel som antkelig kan være den billigste er vi skeptiske til.

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: kjasmas] #1228308 05/08/2011 10:08
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Selges det så få bysykler?

Artikkelen omhandler det jeg oppfatter som "smale" entusiastsykler, og virker som overkill for "vanlig" bysykling? En sykkel med mulighet for frakt av vaskemaskin virker ikke som den ultimate bysykkel for meg.

En bysykkel får man jo med både skivebremser, skjermer,bagasjeholder og justerbart stem relativt rimelig på G-sport?

Selv har jeg en tilsvarende kjøpt brukt til dette formålet. Sykkelhenger hekter jeg på/av ved behov for lastekapasitet til unger/annet. Benytter plastplatene som følger med SPD-bedaler for mulighet til barbent sykling.

I skogen benyttes mer egnet verktøy.

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: Tollef] #1228327 05/08/2011 10:33
hinault Offline
Ringrev
Ringrev
Veldig fin artikkel, veldig fint skrevet men jeg er litt usikker på om spikeren treffes på hodet : Ola Normann har kjelleren full av hybridsykler men har nå skaffet seg en sykkel til Birken og en fullcarbon racer.
I 10 år ble de solgt hundretusenvis av lette hybrider med skivebremser, skjermer og bagasjebrett som er glimrende som bruksykler, det er ikke mangel på utstyr men holdningen som gjør at vi ser stadig flere SUVer kjøre rundt med raske sykler på taket ( med moteriktig Thule stativ) mens vi er fortsatt like få som før som handler på remarimi eller henter i barnehagen med hjelm på hodet.

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: hinault] #1228370 05/08/2011 11:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: hinault
I 10 år ble de solgt hundretusenvis av lette hybrider med skivebremser, skjermer og bagasjebrett som er glimrende som bruksykler.

I hvilket tiår var egentlig dette?
Hybrider som du beskriver dem har blitt spådd som "det neste" i de site ti årene i hvertfall. Men Folk flest vil heller ha billig terrengsykkel.

LarsB

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: kjasmas] #1228381 05/08/2011 11:24
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg likte denne artikkelen veldig godt, men er usikker på om jeg vil legge all skylden på sykkelbutikker og importører. Jeg vet at noen sykkelforretninger må skru skjermer, bagasjebrett og støtte av syklene for å få solgt dem...

Sykling i Norge er forbundet med et enormt fokus på sikkerhet, og overdreven vekt på utstyr. Vi gjør rett og slett utrolig mye ut av en aktivitet som burde være svært så hverdagslig og liketil. De av oss som sykler mye, er veldig opptatt av det. Det fremmes latterlige forslag som at sykler burde være momsfrie, at syklister burde få ekstra goder på jobben (kortere arbeidstid, f eks), og til og med på dette forumet blir folk moralsk indignert om noen tilstår at de slenger seg på sykkelen og sykler til butikken uten å gidde å ta på hjelm. Alt i alt får vi sykling til å framstå som en nokså farlig interesse for litt småsprø folk som gjerne bruker tusenvis av kroner på utstyr folk flest ikke vet at finnes, og som i tillegg har en fysisk form som ligger utenfor de flestes rekkevidde. (Og dette var, om noen skulle være i tvil, en spissformulering.)

Geir Anders prøver å bøte noe på dette, og ære være ham for det! Men jeg vil tro de fleste av oss kan gjøre mer for å støtte opp under budskapet hans ved å tenke litt over måten vi framstår på. Det gjelder i alle fall meg.

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: Lektoren] #1228392 05/08/2011 11:35
Gøss Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Lektoren
Sykling i Norge er forbundet med et enormt fokus på sikkerhet, og overdreven vekt på utstyr.

Men er ikke all karbonfiberen med på å bøte på det sistnevnte? Høhøhø ICON_WINK

Dress me up in stitches.
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: hinault] #1228404 05/08/2011 11:50
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Veldig fin artikkel, veldig fint skrevet men jeg er litt usikker på om spikeren treffes på hodet : Ola Normann har kjelleren full av hybridsykler men har nå skaffet seg en sykkel til Birken og en fullcarbon racer.
I 10 år ble de solgt hundretusenvis av lette hybrider med skivebremser, skjermer og bagasjebrett som er glimrende som bruksykler, det er ikke mangel på utstyr men holdningen som gjør at vi ser stadig flere SUVer kjøre rundt med raske sykler på taket ( med moteriktig Thule stativ) mens vi er fortsatt like få som før som handler på remarimi eller henter i barnehagen med hjelm på hodet.

Jeg mener artikkelen treffer godt fordi den synliggjør at det finnes en sykkel til "ditt" behov. Hvis en slik artikkel får folk til å tenke på hva de skal bruke sykkelen til istedenfor å gå inn i en sykkelbutikk å si: "Jeg skal ha det råeste du har i karbon" treffer den knall!

Her jeg jobber bruker de som sykler enten terrengsykler i nymotens karbon eller en gammel kilmanjaro (generalisering). De fleste banner hver eneste dag det har kommet regn fordi plastskjermene ikke fungerer så bra som de mener de skal, eller de har ikke skjermer. Jeg er og av den oppfatning at de med karbonsykler ikke nødvendigvis bruker den til så mye annet enn pendling...

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: Gøss] #1228407 05/08/2011 11:52
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Quote:
Sykling i Norge er forbundet med et enormt fokus på sikkerhet, og overdreven vekt på utstyr. Vi gjør rett og slett utrolig mye ut av en aktivitet som burde være svært så hverdagslig og liketil. De av oss som sykler mye, er veldig opptatt av det. Det fremmes latterlige forslag som at sykler burde være momsfrie, at syklister burde få ekstra goder på jobben (kortere arbeidstid, f eks), og til og med på dette forumet blir folk moralsk indignert om noen tilstår at de slenger seg på sykkelen og sykler til butikken uten å gidde å ta på hjelm. Alt i alt får vi sykling til å framstå som en nokså farlig interesse for litt småsprø folk som gjerne bruker tusenvis av kroner på utstyr folk flest ikke vet at finnes, og som i tillegg har en fysisk form som ligger utenfor de flestes rekkevidde. (Og dette var, om noen skulle være i tvil, en spissformulering.)

Geir Anders prøver å bøte noe på dette, og ære være ham for det! Men jeg vil tro de fleste av oss kan gjøre mer for å støtte opp under budskapet hans ved å tenke litt over måten vi framstår på. Det gjelder i alle fall meg.

Veldig enig. Har inntrykk av at dette skjedde utover på 90-tallet. At strippa 26' terrengsykler har blitt folkesykkelen er sportsbransjens store svindel.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: Nils_Arne] #1228423 05/08/2011 12:05
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Fra artikkelen:

Surly Big Dummy
Hva: Amerikansk longtail med ekstra lang ramme for å gi mer bagasjeplass. Bagasjebærer-systemet er modulbasert for å tilpasses ulike behov. Du kan kjøpe lastebøyler som gjør det fullt mulig å frakte både vaskemaskin og tørketrommel på én og samme tur.

-> Synd at Geir Anders ikke antyder hvilket dekktrykk som anbefales til slike turer. Ellers en bra artikkel. ICON_WINK

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: larsb] #1228436 05/08/2011 12:14
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
I 10 år ble de solgt hundretusenvis av lette hybrider med skivebremser, skjermer og bagasjebrett som er glimrende som bruksykler.

I hvilket tiår var egentlig dette?
Hybrider som du beskriver dem har blitt spådd som "det neste" i de site ti årene i hvertfall. Men Folk flest vil heller ha billig terrengsykkel.

Siden han skriver at de var utstyrt med skivebrems, så må det nesten ha vært de ti siste åra.

Men nei, jeg tviler sterkt på at det har blitt solgt så mange hybridsykler med skivebrems. De har kommet mer og mer de siste 3-5 åra, men at det finnes hundretusenvis av slike sykler med skivebrems i Norge, det tror jeg ikke.

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: -Jan] #1228445 05/08/2011 12:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Mitt poeng akkurat, skivebrems eller ikke. Hybridene bare vært en liten boble i forhold til alle de 400 000 syklene som selges hvert år.

Jeg tror det henger sammen med at "folk flest" har et ønske om å bruke sykkelen sin til trening og tur i skog og mark framfor å tenke kun nytteverdi for transportformål. På linje med ski. Vi har konkurranseski og tuski. Men ingen bryr seg om transportski ICON_SMILE

LarsB

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: larsb] #1228461 05/08/2011 12:42
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb
Vi har konkurranseski og tuski. Men ingen bryr seg om transportski ICON_SMILE

LarsB

Joda - militæret gjør.

Skiene vi brukte der i gaaamle dager var kun beregnet på å transportere en person på.

En kunne "lure" seg inn på fi med de - men definitivt ikke løpe fra hvis de gikk til motangrep! ICON_SMILE

Og da har jeg ikke nevnt utforkjøring med de......

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: Kjesk] #1229306 07/08/2011 09:37
GunnarT Offline
Medlem
Medlem
Veldig inspirerende artikkel fra forfatteren, som vanlig. Må si jeg koste meg ekstra over denne setningen:

"Og mange blir overrasket over at det faktisk går helt fint å sykle opp bakkene. Det går bare ikke så fort som det pleier. Selv dét har sine fordeler: Nå får de med seg mer av omgivelsene, og trenger ikke å gå på kurs for å lære å være tilstede i øyeblikket.

Sykling bygger altså livskvalitet langt utover det man først trodde:-)

Naa gaar det unna Gunnar!
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: GunnarT] #1229333 07/08/2011 10:28
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GunnarT
"[...] Det går bare ikke så fort som det pleier. [...]

Er det bare jeg som synes det er vanskelig å sykle sakte? Jeg får det til og koser meg i lav fart f eks når jeg er ute på flanørsykling sammen med samboeren og det går i 10-15 km/h på øde grusveier. Men så fort jeg er alene så må jeg opp på passe marsjfart for ikke å bli rastløs. Til jobben er det omtrent umulig å ikke holde tempoet oppe. Spørsmålet er om herresykkel og tweeddress kan hjelpe. I så fall trenger jeg enda en sykkel.

Ellers må jeg innrømme å bruke bilen ned til butikken, en drøy kilometer unna. Problemet er at det er 70 høydemeters bakke tilbake igjen, så sykkel føles bare som ti ekstra kilo å drasse på. Bedre å gå, noe man gjerne kan gjøre hvis man ikke skal handle mer enn at det går ned i sekken.

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: Dan] #1229345 07/08/2011 10:45
gare Offline
More than words
More than words
Jeg opplever de samme fartsproblemene som du skisserer Dan, det er vanskelig å sykle sakte(nuvel, det er vel strengt tatt det jeg gjør)når jeg sykler alene. Jeg tviler på at en Tweed-dress og en Pashely Guv`nor vil endre på det, men det hadde utvilsomt vært ganske stilfullt ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: gare] #1229379 07/08/2011 11:18
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg sliter med det samme. Jeg er ikke i stand til å forflytte meg på sykkel uten å bli svett. Tweed tror jeg ikke hjelper mot klam rygg. Kanskje en kombi og en fleksneshatt gjør. Men jeg er ikke sikker på om jeg vil prøve det.

LarsB

Re: De moderne bysyklene - GA på Dn.no [Re: larsb] #1244569 24/08/2011 15:44
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Min kone bruker ikke sykkelen til noe annet , en å kommer seg til jobb, butikk og fra møte til møte.

Hun hadde lyst til å har vanlig gir (denne kommer også med Alfine) som jeg personlig synest er penest og mest praktisk.

Hun bruker sekk, så ikke ville har bagasjebærer. Ikke ville hun heller har damefasong på sykkelen. Jeg syest hun er vanskelig, men resutatet ble veldig bra.

Kansje jeg burde sette på en brun brooks, men er litt usikker på holdbarheten i saltslaps om vinteren.

Skærmene er av typen Civia .....

Redigert av RobG; 24/08/2011 15:45.

#Pedalenkrs

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå