For en uke siden skulle jeg for første gang forsøke å justere en av de hydrauliske skivebremsene (Avid Juicy 3) på sykkelen min, som slepte en del. Kort fortalt, jeg endte opp med å skru på feil steder, og åpnet selve bremsen litt, noe jeg innså idet det såvidt begynte å dryppe hydraulikkolje ned på gulvet. Jeg skrudde igjen bremsen, men all bremseeffekt var borte.
Jeg tok sykkelen med på et verksted, hvor jeg ble anbefalt å kjøpe et bleed kit og fikse det selv, ved hjelp av en
youtube-video fra SRAM, samt en manual for denne operasjonen fra SRAMs nettsider.
Sykkelen har vært i bruk siden høsten 2009. Det har aldri vært byttet olje i bremsene, som har fungert helt utmerket hele veien. Allikevel, oljen som dryppet ut var veldig mørk, sammenlignet med oljen som fulgte med i bleed-kitet.
Alt jeg finner på nett i forhold til vedlikehold av slike bremser omhandler "bleeding", som såvidt jeg forstår handler om å drive ut luftbobler fra systemet. Ingen ting om skifte ut all oljen. Trenger slik olje å byttes nå og da, og i så fall, hvordan gjøres det?