Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Allergi og kortisonsprøyte, trenger råd ..

Allergi og kortisonsprøyte, trenger råd .. #1225945 02/08/2011 08:22
F
fastfreddie Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Hei, sliter så jævlig med gressallergi og dette fører til mye våkennetter og påfølgende øyne og neseplager for tida . Har prøvd cetrizin,zyrtec, loratadin , men jeg blir så fryktelig fjern av alle disse , fikk igår utskrevet Aerius , men etter en 4 timers tur på setet igår ble plagene så ille at jeg har slitt med søvn inatt .

Skal sykle 4 ritt på august nå, og fristelsen er derfor stor for å ta kortisonsprøyte så jeg blir kvitt plagene . Hvordan vil dette slå ut på rittformen til helgen? Flere argumenter for og imot samt råd og tips mottas med stor takk ICON_SMILE

Re: Allergi og kortisonsprøyte, trenger råd .. [Re: fastfreddie] #1225964 02/08/2011 08:41
L
Luteputt Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
Hei,

Jeg sliter selv veldig med allergi, mot alt mulig. Går nå på et vaksineprogram, men har prøvd sprøyte 2 ganger. For min del har sprøyte vært som å skru på en bryter, alle plager forsvant i 2 måneder, helt fantastisk effekt. I forhold til det å kunne trene effektivt er sprøyte uovertruffent, ingen problemer der, snarere tvert i mot. De flest slike sprøyter står på dopinglista....

Det advares mot at enkelte har fått tildels kraftige bivirkninger av ulik sort og det er ingen langsiktig løsning da hyppig bruk har ugunstige langtidseffekter.

af

Re: Allergi og kortisonsprøyte, trenger råd .. [Re: fastfreddie] #1225968 02/08/2011 08:43
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Jeg har fått 1-2 injeksjoner med Kenacort-T årlig de siste 5 årene og har ikke merket noe til bivirkninger.
Heller ikke vært noe problem å sykle samme dag som injeksjon er satt.

Det har for de fleste også en nokså umiddelbar virkning, så du vil trolig bare få en positiv effekt mht rittform.

Argumentet mot å sette kortison nå er vel kanskje at gresspollen-sesongen snart er over, i alle fall på sør- og østlandet.
Nå er det vel burot som står for tur, hvis du reagerer på det også er det ikke noe å lure på..

Re: Allergi og kortisonsprøyte, trenger råd .. [Re: Hincapie] #1227254 03/08/2011 20:28
Statham Offline
Veteran
Veteran
Sprøyten er fantastisk, og virker utrolig raskt på meg, jeg sliter med allergi nå, men siden jeg kun har testet positivt på bjørkepollen for 5 år siden får jeg ikke ny sprøyte før jeg har tatt en ny test, er ikke så plaget med nese/øyne men blir utrolig slapp og sliten når det setter igang, jeg fikk sprøyta 11 mai, og plagen kom vel for ca 14 dager siden, så det stemmer godt med 6 uker virketid, et annet alternativ er vistnok Kortison tabeletter, her kan man regulere mengden og man slipper event skader på muskulatur der hvor sprøyten settes

Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C

Re: Allergi og kortisonsprøyte, trenger råd .. [Re: Statham] #1227277 03/08/2011 20:43
Alltid sliten Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har tatt denne sprøyta årlig i 10 år nå. Fungerer stort sett utmerket og nesten umiddelbart. Har aldri slitt med bivirkninger.

Leide imidlertid sommerhus i danmark et par uker i sommer og dette lå rett ved siden av en stor eng som nesten utelukkende bestod av brunt strå. Selv om jeg tok sprøyta rett før avreise hadde jeg ekstreme plager i danmark og snittet nok på 70 nys i minuttet.

Hilsen Alltid Sliten
Re: Allergi og kortisonsprøyte, trenger råd .. [Re: Alltid sliten] #1227311 03/08/2011 21:33
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Tok en slik sprøyte tidlig på 90 tallet, neste år spurte jeg om det samme, men ble advart imot å ta av min lege.

Slike sprøyter vil en etter hvert bli "immun" imot sa han, så kanskje bedre å leve med litt plager enn å fylle kroppen med noe som kanskje på sikt kan skade den. Og skulle det virkelig være krise så er det vel også dumt om en har tatt kortison så ofte at virkningen er lik null.

Vi som er plaget år vel selv finne ut hva som funker best, men står det også på doping listen ville jeg vel vært betenkt.

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Allergi og kortisonsprøyte, trenger råd .. [Re: Pink floyd] #1227507 04/08/2011 08:55
TrondF Offline
Entusiast
Entusiast
jeg har også tatt den ett par år, men jeg trenger litt tid på meg for at den skal virke. Ca 1-2 uker etter injeksjonen kan jeg gå helt av medisinen. Ulemepen med kortison er jo at det er nokså sterkt og kan føre til vevskader rundt der man setter sprøyta iform av en slags "hule" i huden. Dette har ikke jeg opplevd enda, og heller ikke de jeg kjenner. Men jeg får den satt i skinka, just in case ^^

Re: Allergi og kortisonsprøyte, trenger råd .. [Re: TrondF] #1227692 04/08/2011 12:37
White Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har gått på Kenacort og andre kortison baserte injeksjoner i snart 15år. På slutten av nittitallet og begynnelen av 20årehundre var det plutselig mye skepsis mot kortison. Etter som det ble sett på som ett vindundermiddel mot alt. Men senere har det vist at mengdene man setter til allergi forebygging er så lav at det ikke har noe å si. MEN man skal være påpaselig å sette den forskjellige steder på rotasjon på minst 4 injeksjonsteder. Jeg har fått skulderplager som har blitt forsterket da jeg ofte har satt den i venstre skulder. Jeg tar 5 - 6 injeksjoner i året, begynte med 2. Kroppen blir veldig vant til denne kotesonen og derfor må man øke mengden også. Uansett, det er svært få, kanskje en promille som får alvorlige bivirkninger av dette. Og de som må bruke dette er det snakk om å kunne leve og ikke kunne leve normalt. For meg er det ett must. Bonuser følger jo med. Jeg får langt bedre hud og hår av kortison og formen blir jo selvfølgelig bedre iom at man slipper plagene som allergi gir. Den værste og usynlige plagen er den som hemmer deg mest. Det å være konstant sliten. Trenger du det? Bruk det! Anbefaler å kjøre en til to aerius ved siden av hele året. Dette "forlenger" virkningen

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++

Moderator  support