Jeg klarte ikke dy meg og kjøpte et hjelmkamera til 50kr på eBay.
Sikkert mange som har prøvd det før, men her er min erfaring.
eBay-kamera er en klone av MD-80, tror jeg.
Det ser slik ut som på bildet og har det samme utstyret, men er svart
1. Det følger med en rekke festeanordninger (kult)
2. Batteriet som følger med holder ikke særlig lenge (ikke kult)
3. Kamera støtter så vidt jeg kan se 16GB kort (kult)
4. Kamera krever (etter min mening) Micro SDHC Class 10 (ikke kult)
5. Kamera har som forventet en treg rullende lukker (ikke kult)
6. Kamera er veeeeldig billig (kult)
7. Billedkvaliteten er bra for 50kr (kult)
2. Med en liten saks, en tynn loddebolt og litt lim + en liten kontakt, fikk jeg ordnet åpning for et eksternt batteri. Kjøpte et bitte lite batteri på eBay som gir ca. 3-4 timers filming. Enkelt å fikse. Skru opp kamera og se selv.
4. Jeg forsøkte først med et Micro SDHC Class 8 kort, men det ga for mye hakking i filmene. Det vil si de stopper opp ved ugjevne mellomrom for så plutselig å begynne igjen. Class 10 har kanskje ett stopp helt i begynnelsen, men så går det fint resten.
5. Kanskje den største ulempen med det lille kamera. Rullende lukker betyr at kamera leser hvert bilde slik en scanner leser et papir, bare mye fortere. Likevel er det tregt nok til at man får en gelé effekt når man panorerer fra side til side eller det blir hakkete når man filmer opp og ned. Det er mange dyre kamera som sliter med dette (Canon 5D MkII f.eks.), men her er det tydelig.
7. Billedkvaliteten er ikke så ille. Litt dårlig SD. Minner meg om tidlig DV. Jo mørkere det er jo mer kornete og trege blir filmene, men man filmer vel som regel på dagtid. Kamera har fast fokus som funker bra. Kamera blender ned ved sterkt lys og lager ikke en loddrett stripe tvers over bilde som mange rimelige kompaktkamera får når det vendes mot solen.
Konklusjon.
Er du en av de som har tenkt at det kunne jo vært kult med et hjelmkamera, men har latt det bli med det....men har 50kr....slå til. Det funker ganske bra etter forholdene. Alle andre...klem heller en kvise.
Her er en mitt DIY kamera...
Testvideo... (hvis det virker med linken hos DropBox)
DropBox