Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Påkjørt i gangfelt

Påkjørt i gangfelt #1223793 28/07/2011 19:25
jvbakker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hadde for en time siden en ubehagelig opplevelse ved at jeg ble kjørt ned i et gangfelt og ble slengt rund og ut i grøften.
Det gikk heldigvis bra, men lurer på en ting i denne forbindelse. Jeg er fulstendig klar over at man har vikeplikt som sykelist, men i dette tilfelle sto bilen allerede stille og slapp over en eldre dame som kom motsatt vei som meg. Hun adde nesten passert første del av veibanen og vi møtes da på midten og når jeg er på vei over neste så starter bilen å kjøre noe som resulterer i en krasj. Han sa at han ikke så meg og jeg må bare tro han på det, hadde jeg fått all skyld i et slikt tilfelle??

http://app.strava.com/athletes/125240
Diamant Pinnacle 1,5
Trek superfly pro 29" alu.
Re: Påkjørt i gangfelt [Re: jvbakker] #1223799 28/07/2011 19:40
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
vist han sa at han ikke så deg så må jo dette noteres ned i en skademelding for da har han jo egentlig allerede sagt tatt skylden selv...

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Påkjørt i gangfelt [Re: Livestrong] #1223801 28/07/2011 19:47
jvbakker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Litt sent nå, men skal være enda mer forsiktig neste gang, pleier alltid å forsikre meg om at bilen stopper eller ikke før jeg sykler over gangfelt eller stopper. Her var jeg overbevist om at det var greit at jeg syklet.

http://app.strava.com/athletes/125240
Diamant Pinnacle 1,5
Trek superfly pro 29" alu.
Re: Påkjørt i gangfelt [Re: Livestrong] #1223925 29/07/2011 07:23
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Livestrong
vist han sa at han ikke så deg så må jo dette noteres ned i en skademelding for da har han jo egentlig allerede sagt tatt skylden selv...

Det er nok ikke riktig å si at han har tatt skylden selv. Det blir muligens skylddeling, siden det fra syklistens side er vikepliktsbrudd samtidig som bilisten har objektivt ansvar mot myke trafikanter. Hvordan skylddeling funker når man ikke kan sette to bilforsikringer opp mot hverandre vet jeg ikke.

Noe å huske på i trafikken er at moderne biler har en stor blindsone foran til venstre, grunnet kraftige A-stolper. Både som gående og syklende må man være bevisst på at man er usynlig når man kommer foran en bil fra dennes venstre side.

Moderator  support