Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper

Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper #1223676 28/07/2011 13:35
O
Olaav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Sitter i tankeboksen og vurderer kjøp av ny sykkel. Har funnet to jeg liker, som ser ganske like ut specsmessig. Specialized Stumpjumper Comp Carbon og Merida Carbon FLX 1200-D.
Veil pris på Spec er 19990 og jeg får den for 13990. Meridaen har veil på 21999, og den får jeg for ca. 14-15k.

Jeg sykler mest sti, og noe grus.
Hvilken sykkel gir mest for pengene og passer best mitt bruk? Noen tanker?

Re: Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper [Re: Olaav] #1223681 28/07/2011 13:55
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Om jeg kun hadde hatt disse to å velge mellom så hadde jeg valgt Meridaen. Rett og slett fordi jeg syns den ser kulere ut:-)

Girene er et hakk over nivået til Stumpjumperen. Gaffelen har jeg gode erfaringer med.
Er dog usikker på hjulsettet. Overrasket over at den er såpass tung.

Men jeg hadde gått for Meridaen.

Re: Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper [Re: Ole M] #1223709 28/07/2011 15:33
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Og jeg hadde gjort det motsatte av Ole her. Jeg hadde klart gått for Stumpjumperen. Rammen til Merida er noe mer aggressive, Stumpyen er litt mindre rittorientert. Reba (gaffelen) er god, justerbar og lett å ta service på, Manitou er litt mer pludrete. At du kanskje får litt bedre girsystem på Meridaen er helt uvesentlig i mine, subjektive, øyne.

Jeg har selv eid både Merida (dog ikke denne modellen) og Specialized (en aluvariant av Stumpjumper), og ville klart foretrukket Stumpy til det bruket trådstarter skisserer. Hadde trådstarter vært hardcore grus/rundbanesyklist hadde det kanskje stilt seg annerledes.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper [Re: Hæ?] #1224384 29/07/2011 22:45
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Du sykler mest sti og noe grus? Kjøp fulldempet! Drit i om det er carbon og hva det står på giret! Dempingen og ramma er det som teller!

For øvrig er jeg totalt inhabil i valget mellom Specialized og det andre merket, da vi velger å selge Specialized i vår butikk og er eksepsjonelt fornøyd med det! Et fantastisk merke som driver sykkelsporten videre, spesielt mtp fulldempet!

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper [Re: Bjørn B] #1224405 29/07/2011 23:57
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Hør på Bjørn!
Av Merida har jeg kun kjørt O'nine team. På sti var det helt feil. Ubrukelig er mitt standpunkt som sti- og rittsyklist på menigmanns nivå. Dersom grus var målet derimot så ville det vært blink. Eller om jeg var elitesyklist med ekstremt dårlig tid.
Stumpjumperen er en kvikk og leken stisykkel, som jeg personlig synes er mer allsidig enn mange i sin kategori.
Midt mellom disse så har du en spennende kategori sykler med 100 og 120mm demping. Dersom grus og ritt teller mer enn du sier så er kansje f.eks en Epic eller Camber tingen om din selger har disse. Men altså, med prioritering på sti: stumpy!!

Selv sykler jeg nå cdale og trek bare så det er sagt.

Del stien, skru av Strava
Re: Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper [Re: Lillosti29] #1224413 30/07/2011 01:17
U
uiedfiugu Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
U
Jeg anbefaler her! Hvor prisene er lave! Nå er det kampanjer! Har rett til å kjøpe mange varer! Du alltid trenger, er det ikke? http://goo.gl/llXfT

Re: Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper [Re: Olaav] #1224424 30/07/2011 06:07
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Mitt råd er å prøve begge. Når jeg kjøpte sykkel sist var det flere merker jeg kunne tenke meg, bla Specialized og Cannondale. Problemet var at jeg ikke satt godt på noen av dem. Jeg endte opp med en Merida med samme ramme som du har linket til. Jeg liker å sitte "trangt" på sykkelen og følte at Meridaen var litt kortere. Jeg er superfornøyd og vekta har ikke blitt så gal 9 kg blank med alt.

Re: Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper [Re: Bjørn B] #1224540 30/07/2011 11:49
O
Olaav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Sitat: Bjørn B
Du sykler mest sti og noe grus? Kjøp fulldempet! Drit i om det er carbon og hva det står på giret! Dempingen og ramma er det som teller!

For øvrig er jeg totalt inhabil i valget mellom Specialized og det andre merket, da vi velger å selge Specialized i vår butikk og er eksepsjonelt fornøyd med det! Et fantastisk merke som driver sykkelsporten videre, spesielt mtp fulldempet!

Hm, jeg har vurdert fulldemper, og har sett litt rundt på bruktmarkedet, samt nytt. Prismessig er det Stumpjumper FSR Comp som ligger nærmest min prisklasse. Eventuelt en Camber eller Epic, hvis jeg får ordnet en bra pris på den. Hva synes du om disse to, og hva er de største forskjellene mellom de?

Heller som oftest mot Specialized selv. Har brukt merket i noen år nå, og har aldri hatt noen problemer. ICON_WINK

Redigert av Olaav; 30/07/2011 12:09.
Re: Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper [Re: Olaav] #1224579 30/07/2011 13:19
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har en Epic Expert Carbon og er meget fornøyd. Stiv nok i bakkene og flott å sykle på dårlig vei og letter terreng. Har byttet gaffel til Fox med remote controll da original Rock Shock ikke låser bra nok for meg.

Ellers er Specialized et flott valg og kan anbefales på det varmeste.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Merida FLX vs. Specialized Stumpjumper [Re: Pink floyd] #1224926 31/07/2011 12:20
O
Olaav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Epic Expert Carbon ser veldig bra ut, men er noen tusenlapper for dyr. Venter med sykkelkjøp til slutten av august/september, og ser om jeg kan få til noen bra priser rundt da. Akkurat nå har jeg sett meg ut Stumpjumper FSR Comp som den sykkelen som passer meg best. Noen som har erfaringer med akkurat denne modellen? Og kan fortelle litt hvordan den er i klatringer osv?

Moderator  support