Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Justering av Shimano 105

Justering av Shimano 105 #1223584 28/07/2011 10:27
P
Putterdetned Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
På min nye sykkel har jeg en Shimano 105-gruppe som jeg ikke har noe erfaring med fra før. Gruppen har 10-delt kassett bak og dobbelkrank foran. Har tidligere kun syklet på terrengsykler med 7/8-delte kassetter og trippelkrank.

Problemet er at jeg føler jeg "mister" noen viktige girkombinasjoner. Dersom jeg har kjedet på den største skiven foran, kan jeg ikke skifte opp til mer enn skive 8 før kjedet toucher "føreren" foran og lager en ulyd som skjærer meg i hjertet. Med skive 8 mener jeg den 3. minste skiven bak. I motsatt tilfelle, når jeg har kjedet på den minste skiven foran har jeg litt større frihet, og jeg kan gire til skive 6 uten at jeg får problemer. Jeg er klar over at man ikke kan forvente å kunne bruke alle kombinasjoner av bakgir/frontgir når man har en 10-delt kassett, men høres dette ut som noe jeg bare må leve med, eller kan jeg justere meg til et bedre resultat? Har skrudd litt på High/low-skruene foran, men føler at jeg lett justerer for mye slik at jeg enten ikke får giret opp på den største skiven foran i det hele tatt, eller at jeg opplever friksjon den andre veien. Har ellers ikke justert noe på vaieren.

Mulig jeg forventer det fysisk umulige her, men tenkte det var greit å høre med sakkyndige før jeg gir opp.

Re: Justering av Shimano 105 [Re: Putterdetned] #1223590 28/07/2011 10:30
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Du er klar over at fremskifteren har et "trimmeklikk" som kan eliminere akkurat det du spør om? Ikke trykk venstre skifter helt inn, men bare til du kjenner den tar. Da beveger krankgirhuset seg litt innover mot ramma og subbingen skal forsvinne.

Jeg bruker for øvrig alle kombinasjonene (hvis jeg vil - noe jeg aldri vil) på min sykkel uten subb. ):

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Justering av Shimano 105 [Re: Hæ?] #1223637 28/07/2011 12:10
P
Putterdetned Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hei og mange takk for svar!

Trimmeklikk får jeg bare til å fungere når jeg skifter fra den lille skiven foran til den store. Når jeg skal fra den store og ned finner jeg av en eller annen grunn bare klikket halvparten av gangene, og når jeg først gjør det beveger ikke krankgirhuset seg i det hele tatt.

Merkelige saker. Jeg får ta med sykkelen tilbake til butikken og be om justering.

Re: Justering av Shimano 105 [Re: Putterdetned] #1223651 28/07/2011 12:57
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Det er en grunn til at det subber, og det er aldri bra for kjedet og drivverket å ha det på den lille foran og lille bak, og omvendt. Da blir kjedet for skrått, og det skal ikke mye til før det kanskje vil ryke.

Re: Justering av Shimano 105 [Re: Dloh] #1223802 28/07/2011 19:48
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Med mindre noe er skjevt, er dette et spørsmål om justering. Ikke spør meg hvordan (ennå), men jeg har ny sykkel, justert fra butikk, og jeg bruker 2x10 gir, ørlite grann subbing på ytterpunktet, men trimmeteknikken som Hæ nevner fikser det.
Men, jeg innser at ytterpunktene nødvendigvis fører til mer slitasje, så det er jo noe jeg søker å unngå, med mindre det bare er for en kort stund for å komme opp på bakketoppen.

Re: Justering av Shimano 105 [Re: Putterdetned] #1223880 28/07/2011 23:12
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Putterdetned
Hei og mange takk for svar!

Trimmeklikk får jeg bare til å fungere når jeg skifter fra den lille skiven foran til den store. Når jeg skal fra den store og ned finner jeg av en eller annen grunn bare klikket halvparten av gangene, og når jeg først gjør det beveger ikke krankgirhuset seg i det hele tatt.

Merkelige saker. Jeg får ta med sykkelen tilbake til butikken og be om justering.

Høres ut som en feiljustering, ja. Tipper at wiren er for stram, og at krankgiret står hardt mot endestoppen når du er på storeskiva.

Det er ofte nokså kurant å få til å justere girene slik at alle kombinasjoner kan brukes uten subb, men det krever litt trening. Jeg liker å ha det justert slik, selv om jeg etter beste evne prøver å unngå kombinasjonene som gir veldig skjev kjedegang.

Re: Justering av Shimano 105 [Re: mroek] #1223898 29/07/2011 06:03
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sjekk også at forgiret står helt i plan med skivene, at det ikke er vridd sideveis litt. Da vil du oppleve at det gnisser tidligere enn det skal.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank

Moderator  support, Valentino