Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc?

Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? #1223365 27/07/2011 22:31
C
Cherub Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Er inne i mitt andre år på sykkel og skal for første gang delta i et lengre ritt (Sykkelenern og deretter Birken).

Er bar ends å betrakte som en must på lengre ritt, eller er det mer en 50/50 smakssak?

Montering av bar ends, er dette en smal sak? Bar ends stjeler vel bredde av styret, så dersom jeg ikke ønsker å "holde smalere" så må jeg også ha meg et bredere styre for å kunne ha samme grep som i dag?

Re: Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? [Re: Cherub] #1223378 27/07/2011 23:00
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg vil påstå det er en smakssak.
Personlig bruker jeg barends på de lange grusrittene, rett og slett for å variere grepet.
Men jeg vil ikke kalle det et must.

Og ja, de stjeler litt bredde fra styret, men på disse rittene har ikke jeg behov for bredt styre.

Og lykke til på Enern.
Du er i ferd med å bli hekta på sykling!:-)

Re: Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? [Re: Ole M] #1223439 28/07/2011 07:11
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Helt enig i at det er smakssak. Jeg liker ikke barends.

Men skal du ha barends så sett dem på med en gang så du får testet det skikkelig før rittene.

Re: Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? [Re: peroo] #1223477 28/07/2011 08:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg brukte barends i flere år og trodde jeg var avhengig av dem. Etter at jeg fikk et bredere styre på sykkelen fra og med år 2000 har jeg ikke syklet med barends.
Siden da har jeg syklet verdens lengste grusritt (2 ganger), TransAlp (2 ganger), Birken på 2,52 bl.a osv.
Så det er med andre ord langt fra et must. Noen vil likevel foretrekke dette, men disse er færre og færre.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? [Re: sykkeloyvind] #1223478 28/07/2011 08:08
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker barends på hardtailen min som har et relativt smalt, flatt styre. Der syns jeg det er et 'must'. Har dog ikke prøvd uten på mange mange år.

Det enkleste er jo å prøve, et sett bilige barends koster ikke mange kronene.

With light parts come great responsibility
Re: Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? [Re: torsteinvh] #1223610 28/07/2011 11:17
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Jeg satte på et smalere styre på min såkalte "grusracer", og på grunna av gamle minner kjøpte jeg samtidig barends. De ble forsøkt, men ble like fort tatt av igjen. Så det er nok smak og behag - og smaken kan til og med endre seg over tid c",)

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? [Re: Cherub] #1223647 28/07/2011 12:49
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Bare for å gjøre deg litt mer forvirra, gir jeg min stemme for barends;-) Jeg bruker dem aldri i terrenget, men på lengre grus- eller asfaltstrekninger synes jeg det er helt konge å kunne variere grepet mer. Montering er en smal sak, bare husk trikset med hårspray når holker skal løsnes, og bruk tid så du får stilt inn barends "ergonomisk riktig". De skal ikke peke for mye rett opp, slik at du får knekk i håndleddene. Finn en avlastende posisjon.

Men som de andre sier; dette er ikke noe must, bare en komfortgreie og ren smakssak. Apropos montering av ting på styret: Da jeg var 14 hadde jeg tempobøyle på terrengsykkelen! Lurer på hva stilpolitiet ville sagt til denslags;-)

Re: Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? [Re: Mastodon] #1223749 28/07/2011 17:53
Flex Offline
Veteran
Veteran
Selv har jeg barends på "grusraceren", og kunne ikke klart meg uten. I likhet med Mastadon bruker jeg dem aldri i terrenget, men på lette grus- / asfaltpartier bruker jeg dem veldig mye. Det har nok litt å si at jeg stort sett sykler racer, og barends-grepet ligner mest på racer-grepet. I tillegg har jeg ergonomiske barends, så det er ingen sak å bruke dem over lengre tid. Ofrer lett 100 gram for å ha dette.

Re: Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? [Re: Flex] #1223757 28/07/2011 18:16
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Min kommentar er vel at i "gamle dager" når det var mer vanlig med en kombinasjon av lang stem, smalere styre uten "oppsving" og generelt styret lavere og en mer utstrakt sittestilling var det nesten et must med barends, særlig på lengre turer og ritt.
I tillegg var jo det mer vanlig med stiv gaffel som ikke var "suspension corrected" eller dempegaffel med langt mindre vandring og komfort enn i dag som ga mer slag og vibrasjoner.

Barends var derfor noe man satt på både pga. den opprinnelige årsaken - det å kunne holde bedre i mot når man skulle tråkke til i motbakker o.l. men like mye for å variere grep og stilling. Med så mye vekt på armene og som hendene måtte ta opp og i tillegg mer slag og vibrasjoner ble man lettere sliten i hendene, mer plaget med nummenhet osv.

På sykler i dag som er mer påvirket av stisykling og gjerne har bredere styrer med rise, kortere stem, høyere front pga. lengre vandring på demper (og langt bedre demping)føles ofte(st) barends helt overflødig.

Men som sagt tidligere i tråden koster det ikke all verden å prøve. Men tenk også litt på hvilke barends du evt. prøver, de aller letteste er ikke nødvendigvis så veldig behagelige og gode ergonomisk sett.
Selv fikk jeg sansen for barends med oval profil som var gode å gripe rundt. Karbon gir lavere vekt og har også den fordelen at det leder mindre varme bort fra hendene enn barends i aluminium, sykler man i litt kjølige og gufne forhold kan det faktisk være et godt poeng å ta med seg!

I dag har jeg kun beholdt barends på en lett hybridsykkel med flatt styre, men vurderer faktisk bredere styre med rise og ingen barends også på den sykkelen. Smaken endrer seg over tid, eller kanskje man bare blir visere (samt mer utsatt for vondt og nummenhet med økende alder).

Re: Barends, et must på Sykkelnern, BIrken etc? [Re: Cherub] #1224598 30/07/2011 14:13
V
Vastus Lateralis Offline
Fersking
Fersking
V
Kjøpte ny sykkel uten barends i april, og har faktisk ikke savnet dem. Har hatt sykkel med dette på de siste 10 årene.

MEN! Når jeg nå kjører asvalt og grei grus holder jeg i styret ganske nærme styrefremspringet. Denne stillingen oppleves som vesentlig mer aerodynamisk. Jeg mener å huske at Trek hadde et styre på sine high-end sykler for noen år siden, med "håndtak" tett på stemet. Noen som vet om det finnes noe slikt i dag?

Moderator  support